Jump to content

Er det egentlig bra å skifte motorolje før vinteropplag


Sea Oasis

Recommended Posts

Oljeskift er et populært tema som stadig kommer opp igjen.

 

 

:Olje; Man skifter vel ikke olje i på en bilmotor etter 1000 km kjøring.

 

Nei, det er uvanlig. Men det er sjelden jeg kjører bilmotoren min på 4000 omdreininger opp en 5 mil lang bakke med fullastet tilhenger.

 

 

Jeg har ikke tenkt å skifte olje og filter i år. Fikk ny motor i våres og har bare kjørt 30 timer. Oljen er fremdeles blank når jeg tar opp peilepinnen..

 

Det er oljen på min etter 400 timer også. Det KAN ha noe med at oljen er skiftet "unødvendig" ofte. Jeg liker det sånn. :smiley:

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å skifte olje og filter i år. Fikk ny motor i våres og har bare kjørt 30 timer. Oljen er fremdeles blank når jeg tar opp peilepinnen..

O.D

 

Med ny motor er vel ikke problemet hvor sotete oljen er blitt, men hva den inneholder av etterlatenskaper fra produksjonen, tilsliping av deler osv. Disse får du ikke med peilepinnen opp for inspeksjon, men ligger i filteret og i sumpen. Uansett syntes nå jeg oljeskift var en billig sak jeg sammenlignet med prisen på nymotoren ca 30 timer før første oljeskiftet inntraff.

 

Det er nå fremdeles slik at til og med bilforhandlere ber deg komme innom kun kort tid etter nybil-handel for mellom annet oljeskift, selv om det dekkes av forhandleren.

Oso

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ny motor, er det ikke uvanlig at det anbefales å bytte olje etter de første 50 driftstimene, nettopp fordi den vil kunne inneholde småpartikler fra "tilslipning", dette er i ale fall anbefalingen til Yanmarmotorene.

For å skrive litt mer om Yanmar-motorene har endel av disse horisontalt liggende filter som kan skape endel oljesøl ved filterbytte, særlig dersom oljen er varm og tyntflytende. Jeg vil tro at det er flere av oss som bytter olje om høsten ved først å kjøre motoren god og varm slik at oljen blir litt mer tyntflytende og lett å pumpe ut. Jeg bruker eksempelvis Marco pumpe som tar ut de omlag 15 litrene med olje på få minutter. Deretter "snur" jeg pumpa og pumper inn tilsvarende ny olje i motoren uten oljesøl. Det er anbefalt i noen tråder at man venter til motoren og olje er avkjølt før man tar av olkjefilteret, dermed blir sølet fra filteret noe mindre. Jeg har prøvd mange teknikker opp i gjennom årene for å unngå for mye søl ved oljefilterbytte, men så langt er det fremdeles et godt innslag av oljeoppsamlende filler som virker best.

 

Jeg tror jeg tar opp ferskvannskjøring av motoren i en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ny motor, er det første oljeskiftet viktig. Fordi ev spon fra produksjon skal vekk. I tillegg bruker noen produsenter en simplere olje som skal byttes etter ca 50 timer i forb. med innkjøring.

Ellers må jeg si meg enig med de som hevder at oljen kan kjøres 80-100 000 km i bil, MEN; da skal det monteres et spes. avdamperfilter nettopp for å få bort den ford.... fuktigheten

Link to post
Share on other sites

Det går bra å montere bypass oljefilter med avdamper. Er monter på en del skøyter og sjarker for å tyne levetiden til oljen til 1000t +

Disse filtrene tar partikler helt ned mot 1 micron (1/1000mm), vanlige fullflow tar bare partikler i størrelse 25-30 micron +.

Avansert bypass-filter med avdampingsfunksjon (ikke tørkerullbasert)....

 

Bypass-filter

 

Bypass-filter skrytevideo

 

Tja, kanskje noe å tenke på for de som har dyre oljeskift..???

Link to post
Share on other sites

Jeg har mekanisk bakgrunn fra tunge kjøretøy. Ifølge produsenten (Mercedes) var det viktig at oljen (motor, gear, og diff.) på kjøretøy ble skiftet dersom de hadde stått stille i mere enn 3.mnd. vinterstid. Grunnen var at det pga temp. svingninger ble dannet kondens i oljen.

 

Dette er grunnen til at jeg ønsker å ha motor uten vann i oljen når jeg setter ut båten om våren.

Jeg anser problemet med svovel som tærer på motoren som minimal dersom man bytter olje hver vår.

 

Jeg benytter konserveringsolje i sylinderne når båten tas opp om høsten.

Link to post
Share on other sites

Hvis man bruker olje med de foreskrevne egenskapene fra motorleverandør, er det ingen grunn til å skifte olje om høsten. Fordelene med å skifte olje om våren er at da får man også fjernet kondensen/vannet som legger seg i oljen over vinteren. Moderne olje skal være så bra at svovel ikke skal skade motoren.

Det ovenstående er basert på at motoren ikke har gått særlig mer enn ca. 200 t. siden siste oljeskift. Båter som brukes mye går mellom 800 oh 1000 timer mellom oljeskiftene.

Jeg er langt på vei enig med deg. Personlig vurdere jeg motorbruken i løpet av sommeren. Har jeg vært på en lengre tur og har mange motortimer skifter jeg olje om høsten. Men med få motortimer på vanlig drift kan det være liten grunn til å skifte olje om høsten. Som du sier er moderne oljer av så bra kvalitet at de på ingen måte blir "utslitt" av en normal sommersesong for en turbåt. Store temperatursvinginger kan skape kondens i motoren, men har en litt varme i båten som stabiliserer

temperaturen, så vil det neppe være noe problem å gå to sesonger med samme oljen for de fleste. Da med utgangspunkt i at motoren har gode br.ventiler og ikke er altfor slitt.

Link to post
Share on other sites

Hvor kommer all denne kondensen fra?? Mange sliter visst med voldsomt mye kondens i både motorer og dieseltanker. :confused:

 

(Kjøpte meg ny bil i går jeg. Det vil si den er 51 år gammel, og har stått ubrukt i nærmere 10 år. Den har ingen antydning til gråfarge på oljen eller under påfyllingslokket. Den har også stått med bensin på tanken. Merkelig nok rant ikke tanken over av vann, men var halvfull med deilig bensin. Startet og gikk gjorde den også gitt.)

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Grunnen var at det pga temp. svingninger ble dannet kondens i oljen.

Hvor kommer denne kondensen fra?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...