Jump to content

Svimerke på motorstamme Mariner 60 4-takt

urkis

Recommended Posts

Hei!

Var ute og dorget litt i går, etter at båten har ligget ubrukt i to uker. Hadde før jeg la ut sett at det var et merke på motorstammen der malingen flasset av. Konkluderte med at det var en annen båt som hadde vært borti og skrapet av malingen.

Dorget i ca 30 min da jeg tilfeldigvis så på området med dette merket, og til min store skrekk hadde det nå blitt en brun flekk i midten av dette (se bilde).

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/573/svidd_mariner.jpg

Området var veldig varmt og jeg stoppet motoren og prøvde å kjøle ned området så godt jeg kunne. Ventet litt og fortet meg hjemover uten problemer, men området ble jo varmt igjen.

Så, kjære båtplass-folk: Hva kan det være som er så varmt i stammen? Eksoslekkasje har jeg fått som forslag, men jeg har ikke anelse. Sikkert mange som kan mye om utenbordsmotorer der ute.

Motoren er altså en Mariner 60 hk, 4-takt, forgassermodell, år 2001.

Med hilsen

Øivind

Skrudde av dekslet på stammen i går. Her er to bilder som viser årsaken:

Først et oversiktsbilde: https://baatplassen.no/bildearkiv/0/573/mariner_a.jpg

Så utsnittet som viser skaden: https://baatplassen.no/bildearkiv/0/573/mariner_b.jpg

Årsaken må jo være varme. Fikk alarm på temperatur på forsommeren og byttet både impeller og termostat. Kjølvannsstrålen er sterk og har normal temp.

Noen som har idéer hva dette kan være, og hvordan fikses denne skaden når årsaken er funnet?

På forhånd takk!

Hilsen Øivind

Må man inn der for å bytte impeller og termostat, da? :confused: - Her må nok hele powerhead´n ut og det må legges inn nye pakninger mellom blokk/eksospipe og stamme. Selve stammen kan sikkert repareres med kjemisk metall av et eller annet slag, men årsaken til problemet (eksoslekkasjen) må fjernes først..

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Det første du bør gjøre er å få tak i en splittegning av motoren som viser deler/nummer og hvordan disse er skrudd sammen. Medlemmet Droll kan sikkert gi deg en link til en slik side.

Så får du vurdere videre hva du gjør - om du skrur dette selv eller setter det bort..... Det er uansett ikke noe man holder på med utendørs...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Hadde samme problemet på en mercury 40 hk, 1999 mod. Den hadde ikke noe deksel på utsiden, og vannet/eksosen gikk rett ut i det fri. Fikk beskjed om at dette var et vanlig problem, og en følge av tæring som følge av saltvann. Det legger seg saltavleiringer i "pakningen", som er vekselvis varm/kald.

Dette var for 2 år siden, og den kjører fortsatt rundt med hullet i pakningen uten at noe mer dramatisk har skjedd. Uten at jeg skal si at det ikke er mer skadeig for motoren..

• 1 år senere...
  • 3 år senere...

Jeg vil tro "urkis" ikke er så aktiv lengre på denne tråden, men vil likevel linke til en tråd som vel forklarer problemet hans.

https://baatplassen.no/i/topic/87302-korrosjonsproblem-gjelder-det-alle-mercury-efi-4t-tv2-hjelp/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...