Jump to content

Korrosjonsproblem, gjelder det alle Mercury EFI 4t? (Tv2 Hjelp..)


peterka

Recommended Posts

Har Brunswick Marine gjort noe for å informere eierne?

Har serviceverkstedene vært kjent med feilen slik at det har blitt sjekket ifm service?

Hvordan kan bytte av en plate koste 27k?

 

tært hull i mellomplatat med påfølgende lekkasje.

Slik feilen beskrives i artikkelen så er ikke problemet lekkasje, men at kjølevannskanalen tettes av korrosjon/salt?

Link to post
Share on other sites

hva med å sjekke ut hvor mange Yamaha, Suzuki og Evinrude som har hatt tilsvarende problemer ???

 

Jeg synes dette lukter sterkt konstruksjons feil, og da er det nærliggende å beskylde importør og ha forsømt seg og informere eiere av slike motorer om hvordan de skal forholde seg for å unngå skader.

 

Ref tilbakekalling av biler med feil. Denne saken alene gjør for egen del at jeg kommer til å unngå Mercury i all fremtid.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke disse modellene (40-50-60hk.EFI) i fra en periode på tidlig 2000 tallet som hadde motorblokk i fra Mercury og stamme i fra Yamaha, (eller noe i den duren)? Dermed måtte det et eller annet adapter (plate) for å tilpasse disse " to delene sammen". Det er vel denne delen som har skapt disse store problemene?

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"LM 605" er inne på noe der,dette lukter "Reodor felgen" løsning i fra Mercury sin side,fordi Yamaha leverte en periode powerheaden til disse motorene og brukte sikkert

en overgangs adapter for å få det til å passe til Mercury sin stamme.Mercury burde møtt sine uheldige kunder ihvertfall på halveien når det kommer til eventuelle kostnader.

Men når det er sagt er det ikke bare Mercury som har hatt disse problemene,Yamaha har med sin V6 serie F200-225-250 hatt store korrosjonsproblemer i eksos systemet,dette har båtfolk i USA smertelig fått erfare nå som motorene har fått noen år på nakken,og Yamaha har vist liten vilje til å imøtekomme kundenes krav.Vi snakker her om

dyre reprasjoner.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig at produsent og importør har sitt på det tørre da man i følge manualen skal skylle motoren innvendig med fersvann etter hver kjøretur i saltvann.......

Heller ikke dumt å kjøre påhengere i frostv for å få en beskyttende hinne gjennom vinteren.

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Hadde enda produsentene vært kule og sagt ok, dette er for dårlig, vi skal selge delene som trengs med 0 i fortjeneste til kunden. Da hadde de jo iallefall gitt "toskene" som kjøpte Mercury en tjangs til å redde motoren sin. Dette viser vel desverre hva vi har i vente med 4-taktere. De har blitt endel av made to break samfunnet. En bil skal vare 10-12 år, et iphone batteri skal gi seg etter 2, og en påhengsmotor skal tydeligvis vare 7-8 år. Vi som har forrige generasjons Yamaha fra 90 tallet føler jo at vi har "ny" motor enda. Men se på Yamaha F serien, masse tære skader på dem også. Men det er klart, jeg skjønner jo at det er bedre butikk å selge en møkkamotor som aldri fungerer og må skiftes ut etter 6 år, enn å holde på som yamaha gjorde på 70 80 og 90 tallet med motorer som hverken går i stykker eller slites i stykker. Da holdt man på med noe så forhistorisk som:" Made to last."

 

Hilsen en gammal gubbe som synes at noe faktisk var bedre før. Men en ting skal dagens produkter ha: De har veldig mye flott blank plast!

Link to post
Share on other sites

cimg0584.jpg

 

 

 

cimg0587.jpg

Dette såg jo veldig sjabbi ut. Sånn ser ikkje min motor ut. Den ser ut som den vart kjøpt i går, men no kan plastdekselet skjule noko? Kan vere at min motor blir kjørt i indre sogn og der er det mykje ferskvann i saltvannet. Desse sinkanodene kor mange er det av dei? Er det nokon inne i motoren?

 

Har ikkje fått svar på om dette gjelder EFI båtmotorer fra 2005 eller bare dei eldre.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at det går lit fort i svingene hos en del produsenter når det gjelder korosjon og kombinasjoner med forskjellige typer metaller! Veldig kjedelig for dem som blir utastt for slikt. Jeg var en smule skeptisk da jeg skulle kjøpe båt med Mercury motor! Jeg er egentlig veldig Honda fanatiker, men de fleste båter er solgt som pakker og Askeladden bruker jo Mercury! Men er veldig fornøyd med motoren og har ikke sett noen tegn til korosjon noen plass ihvertfal, mulig det er et problem på dem mindre motorene da. Den har forøverig veldig fin og behagelig gange. Legger ved bilde fra min motor som er fra 2002. Lit OT men Soichiro Honda som er grunlegger av Honda var Metalurg, noe som har gjenspeilet seg i all ettertid med at Honda lager motorer med enormt bra varmebortledning og veldig nøyaktige toleranser! Et eksempel er under produseringen av en replika MC motor 6syl 250ccm fra 60 tallet, var det flere flymekanikerverksted som ikke kunne skjønne hvilke legeringer som var brukt, og dem hadde store problemer med å gjenskape dette. Dette kan jeg jo sef. snakke i timesvis om hehe...

 

picture_275.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å se hvordan det går med de forskjellige 4T motorene når de får noen år på nakken, både for oss båteiere men også for leverandørene. Noen merker, f.eks. Honda har jo produsert 4T motorer i laaaaang tid "fra bunnen av", mens noen andre nærmest "kastet seg på karusellen" når 4T for alvor kom på banen, bl.a. grunnet utslippskrav. Og det er nok ikke så rent få produsenter/modeller som har blitt tilnærmet "kastet" ut på markedet uten at man har hatt tid til å teste det hele på forrhånd. Og det er mange eksempler på at "standard 4T motorer" fra bil/industri rett og slett har blitt putte oppå/inni tilnærmet uforandrede 2T "outboardchassis". Og desverre så tror jeg vi nå bare har sett begynnelsen på et "komplekst problem" som kommer til å ramme alt for mange 4T eiere de nærmeste årene. Ikke uten grunn at f.eks. Yamaha i sine istruksjonsbøker de siste 10 år skriver at motorene alltid skal skylles/spyles med ferskvann etter bruk. Men hvem gjør vel dette?

Link to post
Share on other sites

Mulig at produsent og importør har sitt på det tørre da man i følge manualen skal skylle motoren innvendig med fersvann etter hver kjøretur i saltvann.......

Heller ikke dumt å kjøre påhengere i frostv for å få en beskyttende hinne gjennom vinteren.

Det blir for lettvint at produsenter og importører skal dekke seg bak en manual for å gå fri, en utenbordsmotor skal tåle sjøvann,enkelt og greit. Mercury har alltid levert noe av det beste på markedet når det kommer til legeringer på motorene. I disse tilfellene på 40-50-60 hk må det være en feil en plass,det kan være adapter-platen som har en annen legering i forhold til stammens legering(galvanisk tæring),strømmnings korrosjon,punktkorrosjon,manglende jordingsforbindelse eller andre ting.

Men en ting er sikkert dette er ikke normalt på så nye motorer.Men å fordømme et enkelt merke pga dette er å gå for langt,alle har sine svin på skogen,men importørene bør rydde opp i sånne saker, dette skader renomeet mer en de tror.

Link to post
Share on other sites

Har ikke så veldig stor tro på at det er saltvannet som forårsaker korosjon, men man ser på bildene til Peterka at det er spenningsforskjeller i legeringene mellom dem to samenføyde delene, og du ser det godt på boltene. Saltet har derimot ingen positiv effekt når det er sakt!

 

For å være ærlig så tror jeg ikke at det kommer til å bli mengder med havarier på 4T påhengere om noen år! Men at enkelte motorprodusenter har tatt noen snarveger eller gjort ting som ikke er helt gjennomtenkt er tydelig.

 

Honda var vel em første som begyndte med 4t påhengere, og Honda er en av dem største produsenter av mindre 4T motorer til all mulig bruk. Dem som har et Honda agregat, plenklipper eller snøfres vet jo at utstyret skjelden svikter og at det er til å stole på. Selv om toppytelsene på påhengerene aldrig har matchet Yamaha og Mercury, før i dem senere åra.

 

Tror dem fleste merker/motorer av nyere dato er trygge motorer uansett, men man kan jo som sakt kjøpe en mandagsmotor fra alle produsenter! Båtplassen er fin å ha om man skal vurdere kjøp av ukjendt motor i hvertfal! her kommer det frem både svakheter og gode egenskaper! Man kan jo bli redd om man leser enkelte tråder om enkelte grønne innenbords motorer her på forumet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som Morten skriver, "enkelte snarveier" er helt tydelig ja. Samtidig så har jo også både innenbordsmotorer og utenbordsmotorer gjennomgått ganske store "forandringer" de siste årene grunnet stadig økt fokus på redusert utslipp, bedre driftsøkonomi osv. Og jeg er vel av den oppfatning at de kravene som stilles ikke bestandig står i forhold til de hel særsilte og spesifikke krav som stilles til utstyr som skal benyttes i og rundt det salte miljøet som vi snakker om på sjøen. Et eksempel er f.eks. yanmars LHA serie, som forsvant for noen få år siden, bl. grunnet avgifskrav. Erstattet med en BY motor, opprinnelig fra BMW. Men så har LHA serien nå kommet tilbake på markedet. Rett og slett fordi flere båtprodusenter har etterspurt den driftsikkerhet og soliditet som en "konvensjonell" motor utgjør. Og en 3,6 liters dieselmotor av den gamle "gode" konvensjonelle typen med 150 hk har etter min oppfatning bedre "odds" en en moderne høyteknologisk klump på 1,9 liter hvor det er skremt ut samme hk. antall, spesielt når livet skal leves med varierende drivstoffkvalitet, stilstand i mange måneder i strekk, generell dårlig stell, miljø fult av salt og fuktighet, osv. osv. osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at vi ikke skal få for mye nostalgiske følelser der det gamle var suverent og alt nytt er bare sorgen, dette er bare ikke tilfelle,utenbordsmotoren har aldri

hvert bedre,fantastisk økonomisk,nydelig gange,lettstartet osv,det har vært store fremskritt i de siste årene,det at vi får et tillbakeslag i ny og ne skal ikke overskygge

dette. Å ønske tilbake gammelmodige treskeverk av noen røykspyende dieselmotorer er heller ikke konstruktivt,det er en ny tid når det gjelder marinemotorer og det får vi

berre finne oss i.

Link to post
Share on other sites

Ikke uenig med deg Verado, men "problemet" oppstår når "utviklingen" innimellom drives av krav som må oppfylles så raskt at teknologiutviklingen ikke henger helt med, og at man ikke får testet ut ting skikkelig. Se f.eks. kravet om partikkelfilter på moderne dieselbiler. Og så se på den kjempestore utfordringen som bilbransjen har/har hatt bl.a. i Norge noen år med partikkelfilter som "går tette" grunnet dårlig forbrenning i kaldt vintervær. Kravet om slik filter kom så fort at flere produsenter nærmest bare puttet på en filterløsning, uten helt å vite hvordan dette kom til å funke over tid. Og partikkelfiltersystemene som brukes i dag er forskjellige fra dem som kom for bare 2-3 år siden. Rett og slett fordi man nå omsider har fått tid til å skaffe seg erfaring med hva som skal til for at dette funker uansett "utetemp". Og det samme ser vi på marinemotorer hvor det bare i løpet av få år kommer en rekke "forandringer" på eksisterende modeller. Og det dumme med båt er at det er noe j.... dr.... når det plutselig oppstår problemer. Stopper en bil så er det stort sett litt enklere å forholde seg til. Videre så vil jeg nok påstå at store deler av bilbransjen nok er mye flinkere til å forholde seg til kjøpslov og annet, båtbransjen har etter mitt syn fortsatt ganske mange lurvete representanter rundt om. Og jeg forstår min kollegas skepsis til at 1.gangs service på hans Volvo D6 gjøres av en fyr med mørke solbriller, buksa nedpå knærne og med ørepropper i ørene. Men han kan selvfølgelig også være en fremragende mekaniker til tross for sine unge år.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...