urkis Startet 27.September.2007 Link til dette innlegget Startet 27.September.2007 Hei! Var ute og dorget litt i går, etter at båten har ligget ubrukt i to uker. Hadde før jeg la ut sett at det var et merke på motorstammen der malingen flasset av. Konkluderte med at det var en annen båt som hadde vært borti og skrapet av malingen. Dorget i ca 30 min da jeg tilfeldigvis så på området med dette merket, og til min store skrekk hadde det nå blitt en brun flekk i midten av dette (se bilde). https://baatplassen.no/bildearkiv/0/573/svidd_mariner.jpg Området var veldig varmt og jeg stoppet motoren og prøvde å kjøle ned området så godt jeg kunne. Ventet litt og fortet meg hjemover uten problemer, men området ble jo varmt igjen. Så, kjære båtplass-folk: Hva kan det være som er så varmt i stammen? Eksoslekkasje har jeg fått som forslag, men jeg har ikke anelse. Sikkert mange som kan mye om utenbordsmotorer der ute. Motoren er altså en Mariner 60 hk, 4-takt, forgassermodell, år 2001. Med hilsen Øivind Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei! Hvis motoren ellers går normalt, så er det vel ikke så mye annet enn forbrenningsgass/eksos som kan utvikle slik varme(?). Er det noen"frieksos-lyd" å høre? Kommer du ikke til og får titta nedi der hvis du tar av motordekselet? Sitér dette innlegget Link to post
urkis Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei Arvid! Hverken hører eller ser noe form for frieksos. Åpnet dekselet men så ikke noe ned ved stammen, det er et slags deksel som dekker. Skal sjekke nærmere om dette lar seg fjerne. Hilsen Øivind Sitér dette innlegget Link to post
urkis Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Skrudde av dekslet på stammen i går. Her er to bilder som viser årsaken: Først et oversiktsbilde: https://baatplassen.no/bildearkiv/0/573/mariner_a.jpg Så utsnittet som viser skaden: https://baatplassen.no/bildearkiv/0/573/mariner_b.jpg Årsaken må jo være varme. Fikk alarm på temperatur på forsommeren og byttet både impeller og termostat. Kjølvannsstrålen er sterk og har normal temp. Noen som har idéer hva dette kan være, og hvordan fikses denne skaden når årsaken er funnet? På forhånd takk! Hilsen Øivind Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Synes den ene mutteren på siste bildet ser løs ut jeg... Er mye skjitt mellom "flensene" der er det tært? og ser ut som det er koks der å spørr du meg.. Vanskelig å se på bildet men.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Allan E Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 på forsommeren og byttet både impeller og termostat. Hvem gjorde den jobben, er det dratt ordentlig til mellom motorblokk og stamme? Det ser jo ut som om eksoslekkasje har gått rett mot dekselet. Reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) Må man inn der for å bytte impeller og termostat, da? - Her må nok hele powerhead´n ut og det må legges inn nye pakninger mellom blokk/eksospipe og stamme. Selve stammen kan sikkert repareres med kjemisk metall av et eller annet slag, men årsaken til problemet (eksoslekkasjen) må fjernes først.. Redigert 4.Oktober.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Allan E Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Nei en trenger ikke det for å bytte impeller, men jeg synes at det ser ut som om den er skrudd på. Det ser ut som at en skrue er løs. Sitér dette innlegget Link to post
urkis Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Bildet viser motorstammen uten deksel. Fjernet dette for å finne ut hvorfor dekselet fikk et svimerke. Det har ingen sammenheng med termostat- eller impellerbytte, noe som jeg gjorde selv. Les første post så skjønner dere sammenhengen. Hilsen Øivind Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Det første du bør gjøre er å få tak i en splittegning av motoren som viser deler/nummer og hvordan disse er skrudd sammen. Medlemmet Droll kan sikkert gi deg en link til en slik side. Så får du vurdere videre hva du gjør - om du skrur dette selv eller setter det bort..... Det er uansett ikke noe man holder på med utendørs... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
urkis Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Takk for svar! Tror nok jeg ikke kommer til å skru på dette selv. Har en Seloc-manual men jeg er ikke flink nok til slik skruing. Sesongen er uansett over så jeg setter båt og motor på et verksted så kan de skru når de har tid. Mvh Øivind Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Hadde samme problemet på en mercury 40 hk, 1999 mod. Den hadde ikke noe deksel på utsiden, og vannet/eksosen gikk rett ut i det fri. Fikk beskjed om at dette var et vanlig problem, og en følge av tæring som følge av saltvann. Det legger seg saltavleiringer i "pakningen", som er vekselvis varm/kald. Dette var for 2 år siden, og den kjører fortsatt rundt med hullet i pakningen uten at noe mer dramatisk har skjedd. Uten at jeg skal si at det ikke er mer skadeig for motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Hei! Er et kjent problem på denne modellen at salt tetter igjen en gummiforing på kjølevannsrøret. Du må ta ut motorblokken og ta av stykket (det som er hull i på motoren din) den står på før du ser gummigjennomføringen. mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
bmd Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Samme problem på min mariner 60 4 takt fra 2003, jeg tettet med kjemisk alu, båten går nå stille og lekker ikke eksos. Jeg sliter enda med at alarmen (sikkert kjøling) går etter noen min på full fart. Rune hadde råd, er det så drastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hjortefot Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Hei! Jeg har konstantert samme eksosproblem med min 40hk Mariner. Heldigvis funker kjølingen greit. Er kjemisk alu verdt å prøve, eller er det bare å innse at dette koster penger? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Jeg vil tro "urkis" ikke er så aktiv lengre på denne tråden, men vil likevel linke til en tråd som vel forklarer problemet hans. https://baatplassen.no/i/topic/87302-korrosjonsproblem-gjelder-det-alle-mercury-efi-4t-tv2-hjelp/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
andersb Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 (redigert) edit vanntro bumpa en gammel tråd, så ikke, men ja, er nok drept av korrosjon Redigert 31.August.2012 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Er den bakerste skruen på bilder LØS. Ser sånn ut på bildet? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.