Jump to content

Kan båter være "sexy"?


Walter_S

Recommended Posts

Er (selvfølgelig) uenig.

Jeg synes Color Fantasy er virkelig lekker.

 

Og de gutta leker nok ikke med Legoklosser.

Det er gått med hundrevis av timer i tank for å optimalisere skrogene.

Et godt eksempel er de to fergene som går Sandfjord-Strømstad.

Bohus setter opp så mye sjø at det omtrent er katastrofeområde der den har fart frem.

Color Viking lager bare krusninger. All maskinkraften brukes til å skyve fartøyet frem gjennom vannet.

Bølgehøyden er et godt mål på hvor lettdrevet skroget er.

Og et lettdrevet skrog er absolutt sexy. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Lenge siden vi hadde noen nye innlegg her! Tar sjansen på å legge ut en ekte KOMMEDALSHEKK. Personlig synes jeg dette er et "sexy" akterspeil, men nå er vel jeg egentlig "litt inhabil"! :wink:

 

Men, se på de stramme kurvene.............Ikke værst for en "moden dame" på 42 år....... :lol:

Bilde

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Lenge siden vi hadde noen nye innlegg her! Tar sjansen på å legge ut en ekte KOMMEDALSHEKK. Personlig synes jeg dette er et "sexy" akterspeil, men nå er vel jeg egentlig "litt inhabil"!  :wink:

Men, se på de stramme kurvene.............Ikke værst for en "moden dame" på 42 år....... :lol:

 

Ja, familien Kommedal behersket kunsten å bygge akterender som fikk pulsen til å øke hos mange beundrere - så langt er vi absolutt enige. Og din båt Walter er et stjerneeksemplar i så måte.

 

Men, hvis jeg kan få lov til å være litt pedantisk mht terminologien, så har vel Kommedalsbåten hverken 'hekk' eller 'akterspeil'????

 

Slik som jeg har vært vant med å bruke ordene så refererer 'hekk' til akterenden på et kutterskrog, altså en rund akterende som går som en forlengelse langt utover vannlinjen. 'Akterspeil' derimot, det finnes vel bare på båter som er helt flate akterut, det er nettopp denne flaten som er 'speilen' . . . .

 

Skal Kommedalsbåten, med sin karakteristiske 'Kommedalsrau', settes inn i en standardtype, så ville vi her på våre kanter trolig bruke uttrykket 'panserrau'.

 

Jeg er såvisst ikke ute etter å redusere skjønnheten, det var kun terminologien jeg reagerte litt på. :wink::wink:

 

Ta vel vare på både akterenden og resten av den skjønne damen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

- det var kun terminologien jeg reagerte litt på.

<{POST_SNAPBACK}>

ad terminologi:

De aller, aller fleste her på forumet skriver "den" (hankjønn) om båten (skkert fordi ordet "båt" grammatisk er hannkjønn), selv om vi tradisjonelt anerkjenner båter som "damer".

Er alle båter pr definisjon av hunkjønn - uansett type?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan båter være sexy! Jeg for min del kan ikke tenke meg noe bedre (nesten) enn solvarmt treverk som lukter en blanding av tretjære og diesel. Kombiner dette med lekre linjer og runde former, og du har oppskriften på ekte kjærlighet! Legger ved et bilde av "the love of my life". Hun heter "Waltzing Matilda" og er ei ordentlig dame!!!Bilde

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

First of all; jeg er ingen trebåtfantast.

Tanken på at selve skroget kan gå i oppløsning, i tillegg til alt det vante,kjente som ryker sundt, gir meg frysninger.

 

Men - dette var da en usedvanlig pen / Sexy trebåt ? Visstnok bygget 2002, og tilsalgs for en latterlig lav pris. Noen som kjenner mer til denne ? Er det Epoxy og tre, eller er den tradisjonelt bygget ?

Noen som veit eller vil tippe hvem som har bygget den ?

 

BildeBilde

 

hadde jeg hatt bruk for en motorbåt, hadde jeg nesten blitt fristet..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

..... Er det Epoxy og tre, eller er den tradisjonelt bygget ?

Den er bygget etter tradisjonell måte, såkallt kravell eller slettbygget. Du kan se bordgangene i siden. Det du tenker på epoxi / tre - altså såkalt "kaldbakt" gir helt andre tegninger i veden. Der blir det bygget opp tynne lag med tre-epoxi-tre i kryssende diagonal-lag.

 

Vakker båt, ja! Flott spring i skroget og særdeles flott baugparti!!! :yesnod:

 

Ville tippe at den er bygget ett eller annet sted på Møre.....? Bare et råtips, altså - er ingen ekspert! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Til å være bygget i 2002 synes jeg der var mye misfarginger i skroget allerede, men du verden for en flott båt- JA!

 

Bare så frykelig synd at så altfor mange putter stål/aluminium/glassfiber oventil på båtene....

 

Du sier denne er forholdsvis rimelig, hvor står denne til salgs henne ????

Link to post
Share on other sites

Til å være bygget i 2002 synes jeg der var mye misfarginger i skroget allerede, men du verden for en flott båt- JA!

 

Bare så frykelig synd at så altfor mange putter stål/aluminium/glassfiber oventil på båtene....

 

Du sier denne er forholdsvis rimelig, hvor står denne til salgs henne ????

<{POST_SNAPBACK}>

Her er annonsen. Skroget er bygget i 1992, mens båten er ferdigstilt i 2002...

 

Den båten kunne jeg virkelig tenkt meg... :yesnod:

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Her er annonsen. Skroget er bygget i 1992, mens båten er ferdigstilt i 2002...

 

Den båten kunne jeg virkelig tenkt meg... :yesnod:

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

 

Måtte bare ringe på denne. Er faktisk hekkaggregat :eek: og plastbelagt bunn :eek::eek: ( Det svarte som dere ser på bilde i annonsen) Men kjempeflott skrog fasong da..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Innredningen er mildt sagt utradisjonell.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Utradisjonelle løsninger er jo på mange måter varemerket hans..

Selv min båt har løsningen som ikke er veldig tradisjonelle akkurat, men veldig praktiske for det meste..

 

Misliker bare at nedgang fra cockpit er over bordet i salongen, så all møkk man måtte ha på beina detter rett ned på bordet når man feller opp trappa..

 

Men løsningen med kjøl er bare helt genial! Stabil og fin båt med god kjølvekt samtidig som man kan gå inn på relativt grunne steder ved å svinge den opp..

 

Får spare noen år nå så jeg får råd til en One 40 en gang :)

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...