Jump to content

Hvor får man billigst stålpropell? Og hva bør jeg kjøpe?


luzon

Recommended Posts

Når det gjelder turtall så liker jeg helst å ligge så nær opp mot topp turtall som mulig, med relativt lett last i båten.

 

En 21" stål med aggressiv utforming, som f.eks Turbo vil dra ned turtallet endel ift. en std 21" alu. Men tillater jo mer heving av motor , slik at man kan få igjen noen omdreininger der.

 

Ferskvann gir vel dårligere oppdrift pga lavere tetthet, men også dårligere grep for propellen (som vil gi mer slipp / mer turtall)- mener jeg å ha lest. Noen som kan si noe om det stemmer?

 

Ang. diameter, som regel ikke så mye å velge mellom i den størrelsen, ligger oftest på 13" - 13.5".

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder turtall så liker jeg helst å ligge så nær opp mot topp turtall som mulig, med relativt lett last i båten.

 

En 21" stål med aggressiv utforming, som f.eks Turbo vil dra ned turtallet endel ift. en std 21" alu. Men tillater jo mer heving av motor , slik at man kan få igjen noen omdreininger der.

 

Ferskvann gir vel dårligere oppdrift pga lavere tetthet, men også dårligere grep for propellen (som vil gi mer slipp / mer turtall)- mener jeg å ha lest. Noen som kan si noe om det stemmer?

 

Ang. diameter, som regel ikke så mye å velge mellom i den størrelsen, ligger oftest på 13" - 13.5".

Når det gjelder turtall så liker jeg helst å ligge så nær opp mot topp turtall som mulig, med relativt lett last i båten.

Enig

En 21" stål med aggressiv utforming, som f.eks Turbo vil dra ned turtallet endel ift. en std 21" alu.

Enig der å, men om han eksempelvis når 5900-6100.. med 2 personer som han nevner. Så tror jeg ikke 21 stål klarer å dra ned turtallet nok til å nå tak i 5750rpm.

Ferskvann gir vel dårligere oppdrift pga lavere tetthet, men også dårligere grep for propellen (som vil gi mer slipp / mer turtall)- mener jeg å ha lest. Noen som kan si noe om det stemmer?

Tror det var slik ja, som igjen bygger under at jeg tror 21 stål ikke blir nok.

Link to post
Share on other sites

Du må ta bort %¤¤5747 greiene etter finn-koden for at linken skal funke

 

 

Dessuten er nok begge de propene for "large hub" gearhus, lurer på om ikke 90hk bruker "intermediate"...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ellers, det er meget mulig dere har rett hva angår at han behøver en 23". Vrient å spå uten å vite eksakt hvor han ligger mtp. nåværende turtall, og vil også avhenge av hvilken propell-modell han velger (hvor aggressiv cupping, diameter, osv.).

 

Her er noen av de resultatene jeg oppnådde på egen båt (uten at dette egentlig vil kunne bety noe i hans tilfelle):

 

23 Black Max: 4300, 34 knop

21 Ballistic: 4450, 34,5 knop

23 Turbo 3-bl: 4100, 35,9 knop

22 Turbo 4-bl: 4400, 33,9 knop

21 Stiletto: 4450, 34,7 knop

23 Vengeance: 4300, 33,9 knop

21 Rev-4: 4250, 32,0 knop

 

Er ikke dette litt av moroa da - å prøve seg frem :crazy: til noe som er optimalt for egen båt?

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida, tror nok 90 hp bruker samme hubkit. Se bildet:

 

Samme splines (15) og hubkit, men er ikke diam. på propellbosset større på V6 propellene?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte min ballistic så sa han jeg snakka med at jeg måtte ha et mont-kit i tillegg.

Men 2 dager senere ringte en annen mann fra progressing og sa at jeg ikke trengte kitet som jeg får i samme pakken, det var beregnet til 135 og oppover. Fordi og men propellen passa også til 135 og oppover.

Så det skulle jeg bare sende i retur så skulle de kreditere settet.

Link to post
Share on other sites

OK. Men det står jo under: "Do you know your boat's current performance?" "Run boat at wide open throttle with trim angle set for best speed. Note engine RPM at this point."

 

??

 

Du sier du får 6000 r.p.m på full "throttle". Når starter turtallsalarmen.?

Mitt problem var at jeg hadde for lavt turtall og fikk da anbefalt 13 x 17". (Alu prop) Kjører nå med 5500 r.p.m.

(Dette gjelder Ryds 620 dc med 115 Optimax)

Mulig programmet går" litt surr", når du opererer med høyere turtall enn det som motoren er satt opp for?

Du har jo fått forslag om 4-blad 13,75x23", som jeg ville tro ville redusere turtallet vesentlig , fra det du har i dag.

Ville nok tatt enn tlf. til Progress, som helt sikkert kan sjekke dette.

Link to post
Share on other sites

Den begynner å pipe når jeg ser nåla passerer litt høyere enn 5750. Men den stopper ikke turtallet. Akkurat hvor høyt turtall jeg har vet jeg ikke. Jeg har bare analog måler, har ikke kosta på meg smart craft. Men det er jo tydelig at den går over 5750 i alle fall. Mulig den testen går i surr. Men det ser i alle fall ut som jeg bør prøve en 3 blads enten alu eller stålpropell.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, når det gjelder "engine overspeed" står det i manualen følgende: Sitat: "The system will limit the engine speed to within the allowable range."

Syntes det da er litt rart at du kan komme opp i ca: 6000 r.p.m, som du nevnte tidligere , uten at systemet begrenser dette automatisk ?

Ville tatt dette opp med forhandleren. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan turtelleren vise feil turtall?

 

Ville fått dette bekreftet, spesielt når du skal prøve ut forskjellige

propeller er det viktig at du leser av riktig turtall.

 

Helt enig `Blue Sky`, turtellere kan nok vise feil. Som du sier er dette viktig ved propelltesting. I `luzon`s tilfelle , tror jeg nok ikke turtelleren var så "hakkende gal", da "engine overspeed" koblet inn ved maks r.p.m. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er forslagene jeg fikk fra Progress Ingeniørfirma:

 

 

-Ut i fra de opplysninger du har gitt vil vi anbefale deg en Michigan Match aluminiumspropell 12.1/2 x 23 RH (Mi031045)

Veil pris eks mva er kr 1160,- Frakt vil komme i tillegg.

 

 

-Ut i fra de opplysninger du har gitt vil vi anbefale deg en stålpropell Ballistic XL 13.1/2 x 24 RH (Ba335135)

Veil pris eks mva er kr 3300,- Frakt vil komme i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Litt underlig at de anbefaler både større stigning og diameter på stålpropellen kontra alu-propellen, forresten, men de har vel erfaring med akkurat disse typene. Personlig ville jeg vel gått for stålpropell først som sist når prisforskjellen er såpass liten.

 

Ikke så gærne priser det der, og så har du jo mulighetene til å få byttet dersom det ikke stemmer 100% på første forsøk. Lykke til! ...og gi gjerne en oppdatering når du har fasitsvaret klart.... :smiley:

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...