ivar Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Når det gjelder turtall så liker jeg helst å ligge så nær opp mot topp turtall som mulig, med relativt lett last i båten. En 21" stål med aggressiv utforming, som f.eks Turbo vil dra ned turtallet endel ift. en std 21" alu. Men tillater jo mer heving av motor , slik at man kan få igjen noen omdreininger der. Ferskvann gir vel dårligere oppdrift pga lavere tetthet, men også dårligere grep for propellen (som vil gi mer slipp / mer turtall)- mener jeg å ha lest. Noen som kan si noe om det stemmer? Ang. diameter, som regel ikke så mye å velge mellom i den størrelsen, ligger oftest på 13" - 13.5". Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Når det gjelder turtall så liker jeg helst å ligge så nær opp mot topp turtall som mulig, med relativt lett last i båten. En 21" stål med aggressiv utforming, som f.eks Turbo vil dra ned turtallet endel ift. en std 21" alu. Men tillater jo mer heving av motor , slik at man kan få igjen noen omdreininger der. Ferskvann gir vel dårligere oppdrift pga lavere tetthet, men også dårligere grep for propellen (som vil gi mer slipp / mer turtall)- mener jeg å ha lest. Noen som kan si noe om det stemmer? Ang. diameter, som regel ikke så mye å velge mellom i den størrelsen, ligger oftest på 13" - 13.5". Når det gjelder turtall så liker jeg helst å ligge så nær opp mot topp turtall som mulig, med relativt lett last i båten. Enig En 21" stål med aggressiv utforming, som f.eks Turbo vil dra ned turtallet endel ift. en std 21" alu. Enig der å, men om han eksempelvis når 5900-6100.. med 2 personer som han nevner. Så tror jeg ikke 21 stål klarer å dra ned turtallet nok til å nå tak i 5750rpm. Ferskvann gir vel dårligere oppdrift pga lavere tetthet, men også dårligere grep for propellen (som vil gi mer slipp / mer turtall)- mener jeg å ha lest. Noen som kan si noe om det stemmer? Tror det var slik ja, som igjen bygger under at jeg tror 21 stål ikke blir nok. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 (redigert) Stålvisp Stålvisp Funker linkene nå da.. Redigert 9.Oktober.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 (redigert) Du må ta bort %¤¤5747 greiene etter finn-koden for at linken skal funke Dessuten er nok begge de propene for "large hub" gearhus, lurer på om ikke 90hk bruker "intermediate"...? Redigert 9.Oktober.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Neida, tror nok 90 hp bruker samme hubkit. Se bildet: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 (redigert) Ellers, det er meget mulig dere har rett hva angår at han behøver en 23". Vrient å spå uten å vite eksakt hvor han ligger mtp. nåværende turtall, og vil også avhenge av hvilken propell-modell han velger (hvor aggressiv cupping, diameter, osv.). Her er noen av de resultatene jeg oppnådde på egen båt (uten at dette egentlig vil kunne bety noe i hans tilfelle): 23 Black Max: 4300, 34 knop 21 Ballistic: 4450, 34,5 knop 23 Turbo 3-bl: 4100, 35,9 knop 22 Turbo 4-bl: 4400, 33,9 knop 21 Stiletto: 4450, 34,7 knop 23 Vengeance: 4300, 33,9 knop 21 Rev-4: 4250, 32,0 knop Er ikke dette litt av moroa da - å prøve seg frem til noe som er optimalt for egen båt? Redigert 9.Oktober.2007 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Neida, tror nok 90 hp bruker samme hubkit. Se bildet: Samme splines (15) og hubkit, men er ikke diam. på propellbosset større på V6 propellene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Når jeg kjøpte min ballistic så sa han jeg snakka med at jeg måtte ha et mont-kit i tillegg. Men 2 dager senere ringte en annen mann fra progressing og sa at jeg ikke trengte kitet som jeg får i samme pakken, det var beregnet til 135 og oppover. Fordi og men propellen passa også til 135 og oppover. Så det skulle jeg bare sende i retur så skulle de kreditere settet. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Samme splines (15) og hubkit, men er ikke diam. på propellbosset større på V6 propellene? Jo, har forsøkt å slå opp litt på nettet, og det ser ut som om du har helt rett. Dvs. samme hubkit, men mindre ytterdiameter på propellen for motorene mellom 70 - 125 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Her er det mercury testen foreslår da jeg legger inn 6000RPM på full gass. Vet ikke helt jeg skal legge inn det siden max egentlig er 5750 men, det er jo det den gjør med 21"n som sitter der nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Hei ,det som er meningen med denne testen er at du legger inn 5750 r.pm., som er max turtall på din motor. Prøv det og se hva du får. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 OK. Men det står jo under: "Do you know your boat's current performance?" "Run boat at wide open throttle with trim angle set for best speed. Note engine RPM at this point." ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Uansett får jeg disse alternativene om jeg plotter inn 5750 RPM: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 OK. Men det står jo under: "Do you know your boat's current performance?" "Run boat at wide open throttle with trim angle set for best speed. Note engine RPM at this point." ?? Du sier du får 6000 r.p.m på full "throttle". Når starter turtallsalarmen.? Mitt problem var at jeg hadde for lavt turtall og fikk da anbefalt 13 x 17". (Alu prop) Kjører nå med 5500 r.p.m. (Dette gjelder Ryds 620 dc med 115 Optimax) Mulig programmet går" litt surr", når du opererer med høyere turtall enn det som motoren er satt opp for? Du har jo fått forslag om 4-blad 13,75x23", som jeg ville tro ville redusere turtallet vesentlig , fra det du har i dag. Ville nok tatt enn tlf. til Progress, som helt sikkert kan sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Den begynner å pipe når jeg ser nåla passerer litt høyere enn 5750. Men den stopper ikke turtallet. Akkurat hvor høyt turtall jeg har vet jeg ikke. Jeg har bare analog måler, har ikke kosta på meg smart craft. Men det er jo tydelig at den går over 5750 i alle fall. Mulig den testen går i surr. Men det ser i alle fall ut som jeg bør prøve en 3 blads enten alu eller stålpropell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Hei igjen, når det gjelder "engine overspeed" står det i manualen følgende: Sitat: "The system will limit the engine speed to within the allowable range." Syntes det da er litt rart at du kan komme opp i ca: 6000 r.p.m, som du nevnte tidligere , uten at systemet begrenser dette automatisk ? Ville tatt dette opp med forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Kan turtelleren vise feil turtall? Ville fått dette bekreftet, spesielt når du skal prøve ut forskjellige propeller er det viktig at du leser av riktig turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Kan turtelleren vise feil turtall? Ville fått dette bekreftet, spesielt når du skal prøve ut forskjellige propeller er det viktig at du leser av riktig turtall. Helt enig `Blue Sky`, turtellere kan nok vise feil. Som du sier er dette viktig ved propelltesting. I `luzon`s tilfelle , tror jeg nok ikke turtelleren var så "hakkende gal", da "engine overspeed" koblet inn ved maks r.p.m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Her er forslagene jeg fikk fra Progress Ingeniørfirma: -Ut i fra de opplysninger du har gitt vil vi anbefale deg en Michigan Match aluminiumspropell 12.1/2 x 23 RH (Mi031045) Veil pris eks mva er kr 1160,- Frakt vil komme i tillegg. -Ut i fra de opplysninger du har gitt vil vi anbefale deg en stålpropell Ballistic XL 13.1/2 x 24 RH (Ba335135) Veil pris eks mva er kr 3300,- Frakt vil komme i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Ja, da var vel ikke Mercury`s propellprogram så galt. Du fikk de samme verdiene med Black Max 12,5x 23 i alu. Laser 2 (stål) 13,5x 24. Du kommer jo gunstigst ut med Michigan Matc. Ellers var det vel greit å dobbeltsjekke. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Litt underlig at de anbefaler både større stigning og diameter på stålpropellen kontra alu-propellen, forresten, men de har vel erfaring med akkurat disse typene. Personlig ville jeg vel gått for stålpropell først som sist når prisforskjellen er såpass liten. Ikke så gærne priser det der, og så har du jo mulighetene til å få byttet dersom det ikke stemmer 100% på første forsøk. Lykke til! ...og gi gjerne en oppdatering når du har fasitsvaret klart.... Redigert 10.Oktober.2007 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Ville også gått for ballisticen. Plusset her er at du har mulighet for å bytte igjen. Jeg har selv fått det, men jeg har spurt da jeg bestillt. Hver gang. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.