Jump to content

Hvor får man billigst stålpropell? Og hva bør jeg kjøpe?


luzon

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt meg en Uttern d51 (17 fot), med en ny Mercury Optimax 90HK (2007). Fikk først med feil propell av forhandler, en 19" alu propell. Kunne ikke holde motoren på full gass før turtallalarmen starta. Fikk deretter en 21" alu, som var mye bedre, men selv om vi er to i båten går det ikke lenge før den går på for høyt turtall igjen. Da på en hastighet av 40knop i ferskvann. Snakket med forhandleren, og han sier at jeg må da evt. over på stålpropell fordi det ikke finnes større originalt. Det er en 23". Og koster masse penger. Noen som vet hvor jeg får kjøpt billigere propeller? Og noen som har forslag til hva jeg skal kjøpe?

 

NB. Evt. noen som er interessert i å kjøpe en ny 19" og en ny 21" alu propell. Bare prøvd så vidt i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor jeg får kjøpt billigere propeller? Og noen som har forslag til hva jeg skal kjøpe?

 

Hei, du kan selv finne ut hvilken stålpropell som passer til din Mercury motor. Se link: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL

Legg inn verdier for din båt/ motor. Du får den gunstigste stål propell ved å importere fra USA. Du kan også ta kontakt med Progress Ingeniørfirma som er importør av stålpropeller. De er behjelpelig med å beregne riktig propell. Se link: http://www.progressing.no/

Håper dette kan hjelpe deg videre. :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror du vil bli mest fornøyd med en 21' stålpropell. Denne vil dra ned turtallet noen hundre RPM ift. tilsvarende stigning i aluminiumspropell. En 23' stålpropell vil dra ned turtallet enda mer, og jeg antar at det vil bli for mye.

 

Det er soleklart billigst å importere fra USA (hint: kjøp på eBay og bruk jetcarrier.com til transporten), men litt mer vrient å få byttet om du ikke treffer riktig på størrelsen. Da er eneste utvei å selge på Finn.no (noe som går veldig greit).

 

Det ligger en Stiletto/Cabelas propell ute på Finn nå (link) , som er en flott propell som vil passe på din Optimax (for ordens skyld: det er ikke jeg som selger den). Prisen på denne tilsvarer omtrent det det ville koste å importere selv fra USA.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du vil bli mest fornøyd med en 21' stålpropell. Denne vil dra ned turtallet noen hundre RPM ift. tilsvarende stigning i aluminiumspropell. En 23' stålpropell vil dra ned turtallet enda mer, og jeg antar at det vil bli for mye.

 

Noen jeg snakker med sier at jeg ikke vil merke så stor forskjell på å gå til en 21" stål. At jeg altså må opp til 23". Den går jo veldig lett i plan og kommer seg fort opp i turtall med 21" alu prop. Max RPM er 5750 på motoren, og den lett mere enn det nå.

Link to post
Share on other sites

Ring progressing.

Hør hva de sier, av erfaring så tillater de en kjapp 10minutters test og retur/bytte om det ikke passer.

Normalt skal man få senking på ca 150-200rpm med å gå fra alu til stål i samme dimm.

Vet du hva du får som toppturtall før sperra slår inn?

Link to post
Share on other sites

Hei, du får blandt annet bedre akselerasjon, mindre vibrasjon etc., med 4-5 blad propeller. Les vedlagt test av propellers, hvor det også forklares litt om propeller.Se link: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

:yesnod:

 

p.s. Burde vel ta med at du får mindre toppfart med flere blader.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Normalt skal man få senking på ca 150-200rpm med å gå fra alu til stål i samme dimm.

Vet du hva du får som toppturtall før sperra slår inn?

 

Hei, jeg mener det er mest sannsynlig at du får en økning av turtall når du går fra alu. til stål i samme dimensjon?

Stålpropellen er tynnere og skarpere og går lettere i vannet. :flag:

Link to post
Share on other sites

Du bør være klar over at den propell-kalkulatoren til Mercury har en tendens til kalkulere litt for høy stigning. Tror de legger inn litt sikkerhetsmargin for å være sikre på at motorer ikke går for høyt i turtall.

 

Mye mulig du har rett i det du sier. Men syntes allikevel at den treffer ganske bra, når jeg sammenligner med min egen båt og motor. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Normalt skal man få senking på ca 150-200rpm med å gå fra alu til stål i samme dimm.

 

Hei "KenBjork", tviler ikke på dine tester med 3 båter. Kan nok slå ut litt forskjellig. Når du leser propelltesten i Båtmagasinet sier den at : Bytter man fra en ukuppet til en kuppet propell, kommer turtallet til å synke med ca. 200 omdreininger.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg mener det er mest sannsynlig at du får en økning av turtall når du går fra alu. til stål i samme dimensjon?

Stålpropellen er tynnere og skarpere og går lettere i vannet.

 

 

Vel, det er forsåvidt logisk det, men... stål er sterkere enn alu. og kan derved formes annerledes. Ofte har stålpropeller cupping, mer avansert bladform, og ofte litt større bladareal også, slik at de rett og slett biter bedre i vannet (=større dreiemotstand). Derfor vil vanligvis (ikke alltid) en stålpropell snurre litt saktere enn en tilsvarende alu-prop, men få mer effektiv fremdrift per omdreining (=lavere slipp).

 

Ellers, mye god prop-teori å lese på http://www.mercmarinepropellers.com/ (som virker å ha problemer akkurat nå).

 

Liten tilføyelse:

 

Det er generelt veldig vanskelig å generalisere eller trekke veldig faste konklusjoner når det gjelder propeller; til det er det alt for mange variabler som spiller inn. Båtens skrogform og bæring, vekten, motorens høyde, drev vs. utenbords, giring, dreiemoment, effektivt turtallsområde for propellen, osv. Ulike propeller er designet for å gjøre ulike ting, og en gitt propell kan være super på en båt og en katastrofe på en annen. Det er også vrient å sammenlikne på tvers av ulike propelltyper/merker da alle har ulike karakteristika.

 

Forventninger og teorier er en ting, og praksis ofte noe helt annet. Jeg endte opp med å teste en haug propeller på min forrige båt (Black Max, Ballistic, Stiletto 3 og 4 blader, Turbo 3 og 4 blader, Revolution 4, Vengeance, Vensura) og på min nåværende båt (Alpha 4, Laser II, og Enertia). Tildels store forskjeller, og med ulike egenskaper alt ettersom hva man er ute etter (f.eks. aksellerasjon, planefart, grep, toppfart, drivstofføkonomi, osv.). Det blir en hobby - nesten en besettelse til slutt, uten noen fasitsvar men med mye moro underveis.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, det er forsåvidt logisk det, men... stål er sterkere enn alu. og kan derved formes annerledes. Ofte har stålpropeller cupping, mer avansert bladform, og ofte litt større bladareal også, slik at de rett og slett biter bedre i vannet (=større dreiemotstand). Derfor vil vanligvis (ikke alltid) en stålpropell snurre litt saktere enn en tilsvarende alu-prop, men få mer effektiv fremdrift per omdreining (=lavere slipp).

 

 

Kveld, `Stevens`, som du selv sier vil en stålprop. som i aller fleste tilfeller er "kuppet", snurre litt saktere enn en tilsvarende alu. prop som vanligvis IKKE er "kuppet". Men har du 2 identiske propeller en i stål og en i alu. "Kuppet" eller "ukuppet", vil du få høyere turtall på stålproppen.(Min mening) Det er vanskelig å sammenligne stål og alu., da stålpropeller leveres for det meste "kuppet". :cheers:

Som du sier i din redigering, mange ting spiller inn vedrørende valg av riktig stålprop. for din båt. Det er jo tydelig at du har fått god erfaring med å utprøve forskjellige propellløsninger. Tviler ikke at du har hatt moro underveis. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Men har du 2 identiske propeller en i stål og en i alu. "Kuppet" eller "ukuppet", vil du få høyere turtall på stålproppen.(Min mening)"

 

Joda, du har sikkert rett i det resonnementet ditt.

 

Det nærmeste jeg kom i retning av en slik direkte alu-stål sammenlikning var en 23" Vengeance mot en 23" Black Max.

 

Vengeance er er relativt usofistikert" stålpropell uten nevneverdig cupping, og den likner veldig på sin aluminiums-bror Black Max. Fikk omtrent 34 knop ved 4300 RPM og 15% slipp på begge to (på en 21 Ibiza med 1,7L TD).

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men har du 2 identiske propeller en i stål og en i alu. "Kuppet" eller "ukuppet", vil du få høyere turtall på stålproppen.(Min mening)

Det er sikkert riktig, men hva er vitsen med stålpropell dersom man ikke utnytter fordelene materialet gir?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert riktig, men hva er vitsen med stålpropell dersom man ikke utnytter fordelene materialet gir?

 

Jeg er selvfølgelig enig med deg også "Ivar", man skal selvfølgelig utnytte fordelene ved stålmateriale i propellen, ved å lage den tynnere og kunne "kuppe" den vesentlig mer enn alu. prop. Det har absolutt sine fordeler ved at man kan heve motoren litt høyere , før eventuell kavitasjon oppstår, som er et større problem med alu. prop.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Har hørt at alu-propeller flekser litt, dvs. får noe mindre "stigning" ved høy motstand.

 

Dette kan sikkert være riktig det. Man kan merke det hvis man plotter slipp ved ulike turtall. Ofte vil man for en alu-prop kunne observere økende slipp ved høyere turtall. Mao. merker man at økt gasspådrag / RPM ikke gir seg utslag i en fullt ut tilsvarende økning av farten. Min forståelse av dette er at bladene "blafrer" eller flekser mer ved høyere pådrag og gir avtakende effektutnyttelse. Men, ved lavere hastigheter kan derimot alu-propeller ha andre (positive) egenskaper, for ikke å snakke om en vesentlig lavere pris.

 

Men, tilbake til trådstarterens ønske om en anbefaling for sin båt: jeg tror at f.eks. en 21" Stiletto vil kunne være et godt valg. Men, det blir vel bare halv-kvalifisert synsing fra min side, og ingen andre vil vel heller kunne være sikre på om det ene eller andre er noe fasitsvar (såfremt det ikke er basert på faktisk prøving på hans spesifikke båt & motor-kombinasjon). Da blir det vel til at han helst bør forberede seg på å prøve seg litt frem, enten ved å kjøpe et sted der han kan bytte inn dersom han ikke treffer innertier på første forsøk, eller ved at han videreselger på Finn.no de propellene han evt. ikke kan bytte.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode tips!

 

Skjønner at det er vanskelig å treffe med den første propellen jeg prøver. Nå har jeg jo prøvd 2 stk. (Den første visste jeg vel at var feil men.) Er litt i tvil nå. Ser at jeg får 23" Black Max alu til lav pris. Og at jeg må opp i mange tusen for ny propell i stål i Norge, men at det koster fra 2-3000 og oppover på ebay i USA. Lurer også på hva turtallet mitt bør ligge på i full gass. På spesifikasjoene på 90 Optimax står det: Max RPM 5000-5750. betyr dette at jeg kan finne en propell som vil gi meg max turtall på minimum 5000 RPM? Personlig synes jeg vel kanskje (uten å være ekspert) at 21" stål kan høres noe lite ut. Siden den 21" alupropellen jeg har nå lett går over 5750 og sikkert 6000 med to stykken i båten. Dette også i ferskvann som jeg mener er tyngre å kjøre i. Har jo planer om no turer på sjøen også.

 

Når det gjelder tre eller flere blader vil jeg nok helst ha en bra toppfart, dvs 3 blader helst. Men om jeg går opp til en 23 eller 24" propell med 4-5 blader som mercury anbefaler meg på den testsiden, vil jeg vel likevel sikkert får en god toppfart i tilegg til god aks. Jeg har jo 40,5 knop med 21" alu. Men man vet jo ikke før man prøver.

 

Må jeg holde meg til nøyaktig samme diameter på propellen eller kan jeg gå litt opp/ned på dette?

 

Uansett kjipt å kjøpe ny Optimax 90 uten å få ut alt av den. Men gir ikke opp.

Link to post
Share on other sites

Du bær komme så nære 5750rpm som mulig med riktig propell, uansett stål eller aluminium. Diameter treng du strengt tatt ikke tenke så mye på da diam følger mye stigningen. Men en 14.25 klare du vel kanskje å få på din.. Jeg tror, uten å si det for sikkert, men at en 21 stål blir for liten.

Men kan du ikke ring progressing og winracepropellers og høre hva de har å tilby deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...