Jump to content

Farlig lekkasje i båt - hva kan vi gjøre for å stoppe denne?

avmønstret5

Recommended Posts

Det kan oppstå lekasje i alle typer båter under ulike forhold og av forskjellige grunner. Å ha en gjenomtenkt strategi for å stoppe lekasjen kan i noen tilfeller berge både båt og mannskap. Noen har sikker tenkt grundig i gjennom dette, andre "halvgrundig" og mange bare litt. Hva med å dele noen tanker om dette?

Strategi her jeg vel ikke egentlig tenkt ut, men å starte med nødvendig tetteutstyr i tillegg til pumpe, og bøtter ( den mest effektive pumpa er en redd mann med ei bøtte)

Jeg har ombord plugger i ulike dimensjoner, iddeelt burde det ligge en i passnede størrelse ved hver gjennomføring, det har ikke jeg.

En liten plastpressening med tau ferdig festet til å legge på utsiden av skroget.

Et par pakker med plastelina, det kan trøkkes inn i skader, tette rundt plugger etc.

Men som sagt en etablert strategi mangler.

Strategi, ja.... nei. Kan jo begynne med en klassifisering

Hvilken type lekkasjer kan oppstå:

a - skadet skrog fordi gått på et skjær: sikkert den mest dramatiske og her hjelper det ikke med trepropper. Her kan man bare satse på at man for det første ikke har større personskader og deretter vanntette skott og tilstrekkelig lensekapasitet. Presenning på utsiden kan hjelpe

b - lekkasje i drevsystemet: kan komme sakte eller fort (har lest om tilfeller da propellakslingen forsvant når skipperen bakket). Har ennå ikke egen erfaring med med slikt, kun påhengsmotor

c - gjennomføringer under vannlinjen: er vel den mest omtalte lekkasjen. Trepropper er vel hovedsakelig tenkt til slike problemer. Å unngå slike gjennomføringer er mitt hovedanliggende, men det er jo mye lettere skrevet enn gjort

d - lekkasje mellom bordganger i trebåter: det får trebåtfolk ta opp

Har en innenbordsmotor kan en montere en T og slangestuss på sjøvannsinntaket og ned i kjølsvinet og kuleventil så kan en bruke motoren til å lense med, ellers er jo håndpumpe og pøs obligatorisk, plastduk kan være bra å legge på utsiden. få båten inn på grundt vann helst opp i en strand.

Edited by Alvine (see edit history)
Har en innenbordsmotor kan en montere en T og slangestuss på sjøvannsinntaket og ned i kjølsvinet og kuleventil så kan en bruke motoren til å lense med

Bra.

Man kan pumpe veldig mye vann med slik opplegg, ofte mellom 50 og 110 liter per minutt,

men man skulle være tilstede i hele tida for observering.

Viktig: man burde også montere en grøv filter både på innsugsiden og slik at man kan rense filtren med et grep.

Under "optimalt" forhold (hvis både vannet og båten er rent) går det også uten filter.

Men når man f.eks. hadde en riktig crash da er det ofte alt mulige som plutselig havner på kjølen.

Ett stykke treverk, papir, sjøkart, løst farge o.a. holder for å blokkere pumpeinsuget / øddelegge impellerpumpen med det samme,

som betyr at man ikke ha noe motorkraft etter bare noen minutter (ikke noe kjøling = varmgang av motoren).

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

... er det selvsagt at en garderer seg ..

Da få du unnskylde meg hvis det ha vært noen linier for mye. :yesnod:

Men jeg har vant meg til å si alt dobbelt og best med detalj,

fordi jeg kan se ofte nok at det mangler akkurat disse smådetalj hvis man ikke ha sagt i fra.

"Nobody is perfect", vet du, og eksempler hjelper å huske.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

hvor kraftige pumper kan man få, 50-110 liter pr minutt er ikke så mye i forhold til en middels elektrisk lensepumpe.

finnes det noe av hydraliske lensepumper på markedet, prøvde å google på dette men fant bare noen med remdrift - og ukjent kapasitet.

Revolvex%20mfc50s12-p.jpg

hadde vært noe med et skikkelig pumpeanlegg ombord, men det er ikke det første på lista mi...

red: jeg fant, den på bildet har max 350 l/min

Edited by traust (see edit history)
Strategi, ja.... nei. Kan jo begynne med en klassifisering

Hvilken type lekkasjer kan oppstå:

a - skadet skrog fordi gått på et skjær: sikkert den mest dramatiske og her hjelper det ikke med trepropper. Her kan man bare satse på at man for det første ikke har større personskader og deretter vanntette skott og tilstrekkelig lensekapasitet. Presenning på utsiden kan hjelpe

b - lekkasje i drevsystemet: kan komme sakte eller fort (har lest om tilfeller da propellakslingen forsvant når skipperen bakket). Har ennå ikke egen erfaring med med slikt, kun påhengsmotor

c - gjennomføringer under vannlinjen: er vel den mest omtalte lekkasjen. Trepropper er vel hovedsakelig tenkt til slike problemer. Å unngå slike gjennomføringer er mitt hovedanliggende, men det er jo mye lettere skrevet enn gjort

d - lekkasje mellom bordganger i trebåter: det får trebåtfolk ta opp

Ja det kan være lurt å tenke på ulike former for lekasjer som kan oppstå. Da jeg for ca 100 år siden var i Sjøforsvaret, hadde vi en havarigjeng på hver båt som trente på ulike former for havari. Bl.a. øvelser i stempling . Ta f.eks grunnstøting eller vi treffer den berømte tømmerstokken ute i Skagerak, og vi får hull og kraftig lekasje i bunnen. Kanskje vi kan dempet lekasjen med en presenning på utsiden, men sjøen strømmer fremdeles inn. Vi tar det vi har for hånden - f.eks. pute, dørkplate hva som helst av innredningen og dette må låses med noe, hva med å ha noen 2x4" ombord, noen kiler, en sag og en øks? (Jeg har det ikke, men vil vurdere det) Er det en real lekasje vil ingen pumpe holde unna, det som gjelder er å få tettet/minsket lekasjen dersom ikke båten skal synke. Og en ting til. For en seilbåt eller andre båter med motorer fra 10 -70 hk er omkobling av sjøvannskjølingen lik med det berømte musepisset. Glem det, mener jeg.

Første bud er å ha god oversikt over hvor alle skroggjennomføringer under vannlinjen befinner seg - kontrollere gjennomføringer, kraner, slangeklemmer og slanger jevnlig. Vite hvordan man raskt kommer til, og vite hvor vannet går hvis det oppstår lekkasje i forb med gjennomføringen. Så er det viktig å ha flust med kone treplugger ombord, vite hvor de befinner seg, og vite hvor hammeren befinner seg osv.

Dette er noe jeg stadig driller meg selv på. Hvor er pluggene? hvor er hammeren?

Hvor mange kan skrive under på at de har full oversikt over dette?

Så var det lensepumpe®. Vet man at den/de virker? Vet man at det ikke ligger et eller annet å sperrer? Oppdaget at det satt en fyrstikk i membranen og dermed var pumpa ute av drift. Det skal lite til, og det gjelder å teste/sjekke alt sammen jevnlig.

Viktig.

Jeg har et skap i båten til slikt.

Der oppbevarer jeg pyro, førstehjelp, brannteppe og treplugger.

Ikkeno annet.

Øksa, sportsøks som også er tiltenkt rollen som hammer, sitter i egen holder nedi benken.

Tips for å lage holder til øksa.

Legg øksa på arbeidsbenken oppå en bit byggplast.

Legg clingfilm oppå øksa.

Laminer over 4x650g CSM.

La det herde, og skjær den til.

Bor hull til skruer og sett den fast noe sted.

Øksa sitter fast i holderen sin ved allslags sjøgang og skrangler ikke.

Det er mange hensyn å ta her, det viktigste er et godt forbyggende program for skroggjennomføringene med tilhørende slager... Regelmessig visuell inspeksjon er en god start her etter mitt syn. Dette krever som bilss X skriver, at en vet hvor alle er.. En fast plass til pluggene er også vikitg, jeg har min liggende i benken til kartbordet, der ligger de alltid... Værre er det med hammeren, men tor nok jeg skulle være i stand til å få inn en plugg rimelig godt uten den om det er påkreved til jeg finner noe å dunke med (den ligger i verktøykassen i cockpiten)... Her kan man nok være rimelig godt skodd vil jeg tro...

Værre er det for de skader man ikke kan planlegge, som "tømmerstokken" man kan treffe på under sin ferd.... Problemet for de av oss som har vanntank i baugen blir jo at tilkomsten stil skrgoget i de første halvannen meter av baugen kan bli vanskelig fra innsiden om skaden skulle inntreffe der... som er like sannsylig som at den inntreffer andre steder på båten...

Tipset med plastelina likte jeg godt, har ikke tenkt over det men har båten full av slikt siden guttungen har masse av det ombord.. Prssenningstipset er jo fornuftig og de av oss med litt duk i masten kan jo ta kniven og kutte ut litt herfra... Et annet tips for strukturelle hull om en har tilkomst fra innersiden er noen stive gummi membraner på en trepinne som en kan presse gjennom hullet og som da vil tette på yttersiden på grunn av trykket... patenten er den samme som for an avløps vakuum pumpe.... bare at gummien er helt flat.. denne kan gjerne være stor.. deretter kan man kompensere med vekt på innsiden om det er påkrevd... men etter mitt syn er det vanskelig siden ingen skader er like unntatt en skroggjennomføring som tar kvelden.. Man får ta det man har for hånden i slik sak, og finner frem overlevningsdrakter til mannskapet (jeg har kun til ungene) om man har og klargjøre for evakuering av skipet.. For de av oss som har det rent i kjølrommet på båten så er jo en slik ventil på motorens kjølevannsinntak greit, da er det ikke så stor fare for tilstopping...

Vanninntregning og brann er vel det som bekymrer meg mest ombord og har tenkt litt gjennom det, men på langt nær nok... derfor er slike tråder meget nyttig og gode tips finner man alltid..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er noe jeg stadig driller meg selv på. Hvor er pluggene? hvor er hammeren?

Hvor mange kan skrive under på at de har full oversikt over dette?

Ikke jeg i alle fall, og slike tråder gir litt ekstra usikkerhet. Jeg har vel byttet båt litt for kjapt slik at kjennskap til alle eventualiteter ikke har vært nok. Har jo foretatt visuelle inspeksjoner av skroggjennomføringer, men med begrenset erfaring blir det jo bare å sjekke at slangen ser OK ut og at det ikker er rust? Og, ikke for å nedtone problemet, men hvor vanlig er det egentlig med kraftig vanninntregning (uten ved grunnstøtning) på relativt nye båter (nb. jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg mener problemet er overvurdert).

Mener jeg har skrevet om det før, Sydvesten men etter at Bliss var på vei ned i fjor fikk jeg virkelig øynene opp for dette med slanger og gjennomføringer:

En bitteliten og usynlig sprekk i slangen fra vasken på badet. Helt nede ved gjennomføringen og umulig å se. Alikevel nok pipling til at båten fylte seg godt med vann i løpet av to uker uten tilsyn. Hadde jeg ventet en uke til med tilsynet tror jeg båten hadde gått ned.

Husker denne episoden din bliss X, og at det kan være vanskelig å finne slike lekkasjer... Jeg erfarte i allefall hvor eventuelt vann havner i min båt den harde veien når jeg satt ut båten etter opplag før påsken.... Alt var godt koservert og ferskvann var tappet av før opplag, men glemte en ting og det var dusjen ute på bade plattformen som sto under trykk.. Denne frøs med påfølgende sprekker...... jeg fylte opp vanntanken og gikk 5 minutter til båtplassen.. motoren ble stoppet og da hørte jeg at ferskvannspumpen gikk... resultatet var at 50 liter med vann samlet seg i kjølrommet på grunn av vlekkasje fra dushodet som førte til at vannet rant langs skroget under m otren og frem til kjølen.... siden alle mine skroggjennomføringer dermed vil lede vannet dit så holder jeg alltid oppsyn med dette rommet... ser gjennom et hull i dørken.... er det vann så lekker det et eller annet sted..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan lett supplere denne denne listen - vi lå i en uthavn en vakker sommernatt og våknet til en like vakker morgen med båten 1/2 av vann. Båten var da relativ ny for oss, og det viste seg at vannet kom inn via toa som lå under vannlinja uten svanehals m/lufting på innløpet. Det eneste som holdt vannet ute var den lille ventilen på toppen av toapumpa. Hadde vi ikke vært ombord ville båten ha sunket.

Jeg har nå plassert plugger ved alle inntak, men hvor er hammeren? I det hele tatt å vite til en hver tid hvor ting er, og det blir ikke lettere med alderen. Når det gjelder utedusj, det kan være lurt å tømme den godt , jeg har frosset sund to stk.

Det skal ike så mye kraft til for å dytte en kon plugg på plass i en gjennomføring. Det er ikke store trykket.

Ellers vet jeg at noen i stedet for plastilin eller hva det heter, alltid har med seg et par pakker vanlig margarin. Dette er lett å trykke inn i sprekker etc., og blir hardt i kontakt med sjøvann. Dette reddet en kjenning av meg.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Når båten ligger til kais er vår sikret av to elektiske pumper i motorrommet. En "Windy standard" liten sak og en svær "Bitteliten standard" som drar unna nesten 20.000 liter i timen (største QL modell) Begge er koblet rett på batteriene - begge med automatbrytere.

Om stor lekkasje oppstår når vi er underveis er det to alternativer:

1. tette med treplugger/dyner

2. sett båten på land

Alternativ 2 er nok det mest realistiske.

Alternativ 3 er å ha bra forsikring, jolle på hekken, overlevningsdrakter, nødraketter, vhf med dsc og en nødpeilesender. Og det har vi ombord

Edited by Bitteliten (see edit history)

Jeg har hørt om/opplevd lignende ved to tilfeller are det siste året:

Det ene ved at hylsa sprang lekk og vannet formelig fosset inn. Den automatisk lensepumpe klarte ikke å ta unna vannet som fosset inn. Dette skjedde på vie inn mot hjemmehavnen, men båten tok nok ikke inn sørlig med vann før farten ble satt ned til dorgefart inn mot havnen. Dette ble ikke oppdaget før motoren gikk ned til tomgang vel inne i båtplassen. Da hørtes en surrende lyd og vann som ble pumpet ut på styrbord side. Da motorlokket ble åpnet, var motorrommet allerede halvfullt med vann, og det "alle mann" løp til pumpene, med håndpumpa som det viktigste verktøyet.

Det andre tilfellet var at slangenippelen til sjøvannskjølingen til hylsa fløy ut, og vannet fosset inn i motorrommet. Dette ble heldigvis oppdaget relativt raskt, for heldigvis kjørte vi med motorromslokket oppe akkurat da! Flaks? Ja, det kan man si!

Men vannet fylte opp mindre rom der, som ikke var forsynt med lensepumper. Tilsammen måtte jeg pumpe ut ca. 15o ltr vann som ikke den aut. pumpa kunne ta.

Resultatet av disse to hendelsene har gjort meg svært bevisst på dette med vannlekkasjer i båten. tilfeldigheter gjorde at intet alvorlig oppsto, men det kunne like gjerne ha gjort det.

Nå har jeg flere automatiske lensepumper montert, og også montert pumper i tilknytning til vanntanken, midtskips.

Dette har oppstått, tiltross for nitid vedlikehold og kontroll av alle slanger, ettertrekking av klemmer osv.

Mitt råd er derfor:

Sørg for at du er tilstrekkelig forsynt med lensepumper, helst kraftige automatiske pumper. Legg opp varsellamper som lyser dersom en aut. lensepumpe starter. Ha gjerne en ekstra håndlensepumpe lett tilgjengelig.

Hva med trebåter? En klinket båt som kjøres hardt i motsjø kan gå opp i saumen og lekke noe grassat. Jeg vet ikke hvor mye juling en klavellbygget båt tåler, men her er det kanskje også mulighet for lekasje ved stor belastning.

Tar jo en stund før byggskum blir hardt, så det tror jeg er en dårlig løsning.

Var jo en gang en stoff man kunne kjøpe som ekspanderte, som var beregnet for og tette hull.

Lurer på om det var noe 2 komp. greier, noen som vet hva dette er?

(Leste en test om dette i ett båtblad for noen år siden)

Jeg har trebåt, så jeg kommer til og ha noen plankestumper og hammer/spiker liggende.

Har også plugger til alle gjennomføringer

Edited by M/S Bastard (see edit history)
En klinket båt som kjøres hardt i motsjø kan gå opp i saumen og lekke noe grassat.

Så sant, så sant :sad: :sad: (neida, det _gikk_ bra)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk