Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Jo, vinduene er planlagt begynt på omgående. Men finns det noen pene utenpåliggende hengsler?

Tror ikke jeg får brukt samme type henglse som jeg brukte på døra (vanlig innerdør hengsle som sikkert ruster til sommeren :rolleyes: )

Hvis jeg bruker de samme så må jeg ha så tykk ramme på vindu og det blir ikke pent tror jeg.

Kan skyvevindu være en ide? Plasser det ene vindue lenger inn/ut enn det andre og skyve det foran/bak det andre.

Alternativt "fiskebåtvindu" som senkes ned i veggen? (Litt sent nå riktignok som veggen er panelt.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Feil. Husk hva jeg sa. De vinduene kommer IKKE til å bli brukt, siden du har døra rett ved siden av, og den kommer "alltid" til å stå åpen allikevel. Fornuftig beslutning fra deg synes nå jeg.

Stemmer, husker det nå.

Ja, du har vel også rett i at de ikke blir brukt.

Da setter jeg glass i så er det ferdig så langt :yesnod:

Kan skyvevindu være en ide? Plasser det ene vindue lenger inn/ut enn det andre og skyve det foran/bak det andre.

Alternativt "fiskebåtvindu" som senkes ned i veggen? (Litt sent nå riktignok som veggen er panelt.)

Ja, det kunne vært en idé men litt seint nå.

Takker for tipset

Av og til kan de lønne seg å ta snarveier, mao få det tett. Få mest mulig av båten ferdig fortest mulig, selv om en del snarveier må taes. Dette kan rettes på etterhvert. Selvfølgelig er det vanskelig å endre på noe som funker, senere, men har man noenlunde kustus på seg selv, går det bra. Det viktigste for deg nå er å få denne på vannet. Landtilværelsen har "tært" litt på deg vil jeg tro, slik at oppgaver går tregere og tregere kontra i startfasen. Sist jeg var innom deg, sa jeg følgende "jeg tror du ikke får denne på vannet, dersom du kun tenker enkeltdetaljer fremover, men hvis du setter opp en prioriteringsliste og slavisk følger denne, da har du en sterk mulighet for at denne er på vannet før du aner det". Husker du jeg sa det ? Jeg står ved det, og tror det fortsatt. Å bekymre seg for en låsekasse nå, er sløsing av tanker og tid. Jeg har i båten sist sommer ikke hatt anledning til å låse dodøra i Perlen. Ingen som savna det, ingen som spurte engang....... Det er ordnet først nå i høst. Dette er ment som eksempel.

Det er i særdeleshet få som tenker at "hele båten skal være ferdig til sjøsetting". Fint. Det er som sigurd sier, det jeg ikke blir ferdig med i år, settes på neste års gjøremålsliste. Fornuftig innstilling.

Lang tirade dette her, ment i beste mening. Hvis du vil, så har du bastarden på vannet før jul. Det er prioriteringene som legger føringer for om det kan skje eller ikke. Hvis jeg i Perlen og Lille perlen hadde hatt så lite igjen å gjøre som det du har, da hadde jeg begynt å kjede meg. Lurt på "hva skal jeg gjøre nå".... (forferdelig tanke)

Tog du an :wink:

Sånne innlegg trenger jeg flere av :smiley:

Ja, er klar over at den ikke blir "ferdig" før jeg setter ut.

Jeg blir litt for opphengt i detaljer, egentlig er det bare og gi f og jobbe i vei ikke sant.

Sliter litt når en er alene om alle avgjørelser og gjør alt sjøl men det går det og.

Kanskje godt jeg ikke tok på meg enda ett prosjekt akkurat nå :wink:

Ps. låsekassa er ok. skal bare fikses litt på døra der låsekassen syns i speilen slik at det ikke trenger inn fuktighet der.

Jeg skal gjøre frontene ferdig i pentry denne uka har jeg bestemt.

Og da er pentry ferdig bortsett fra rennende vann.

Wc er funksjonelt ferdig bortsett fra dør og tilkobling av toalett.

Forpiggen er funksjonelt ferdig bortsett fra madrass og litt detaljsnekring

Uteplass: avslutning på hytte skal gjøres når jeg har fått teltet ordentlig på plass.

Motor blir nok ikke satt inn på denne siden av Jul.

Jeg får bare begynne og snekre, og satse på at jeg kan kose meg med elektrisk opplegg og litt maling hist og her resten av vinteren

Per C, slik skal det høres, bra !!

Tenk så deilig å sitte oppi båten oppunder jul, varme på, tett båt, da blir det trivelig å holde på med elektriske kabler og andre dilleoppgaver da!!!!!

Får du ikke båten tett, blir det desto større problem med alle dilleoppgaver......

Ja ikke sant, 20 + og sitte i t-skjorte med deilige oppgaver.

Har satt det som mål :smash: henger jeg etter så spark

Tett, jo det skal gå. Mangler 2 glass og en midlertidig tetting av takluke. Thats it

Stoler på det.

Med tanke på varme så kunne jeg tenkt meg og hatt en lunk hele tia.

Er det tilrådelig og skru opp en panelovn? Dette for og holde en 5-6 grader+.

Slår av ovnen når jeg skal snekre og fyrer med gass eller aladin ovnen.

En liten vifteovn som står og surrer på 500 eller 1000w burde ikke være noe problem å bruke nå. Litt fyring for kråka, men da blir jo Thor glad. Alladin ovnen kan vel bli litt tøff i en båt,lite rom, lukt og jeg fikk vondt i hodet når den sto i garasjen og brant, brukte 2 stk da :nonod:

Trenger mye ventilasjon disse ovnene.

Ok, da går jeg for panelovn og sløyfer aladin.

Jobber tregt, mnja når det er snakk om kose arbeid så skal man ikke stresse vet du :smiley:

Jeg har forreste en sånn liten gassovn, den brukte jeg litt noen kalde kvelder.

Hadde glemt bort den. Hvis jeg legger en stålbetta på den så holder den som ekstra varme. Og til og koke kaffe på. :yesnod:

Arbeidslampa forsvinner nok når jeg kommer så langt som til kosejobbing.

Da blir det et par vanlige lamper med 60w pærer. Litt lettere og flytte meg seg i krinkelkroker.

Ser lysere ut nå, må bare peppe meg opp i morra etter jobb.

Ser lysere ut nå, må bare peppe meg opp i morra etter jobb.

Hvis ikke så kommer GeirFrode og jeg til havna vet du :lol:

Ok, da går jeg for panelovn og sløyfer aladin.

Det tror jeg er lurt. En 1000W vifteovn koster 1 kr. for to timer.

Kjøpte meg selv et par 300W halogenlamper som jeg hang opp så høyt som mulig i teltet,eller inne i cabin meget godt arbeidslys uten å blende for mye.

Det tror jeg er lurt. En 1000W vifteovn koster 1 kr. for to timer.

Kjøpte meg selv et par 300W halogenlamper som jeg hang opp så høyt som mulig i teltet,eller inne i cabin meget godt arbeidslys uten å blende for mye.

hehe...har en jobb til dere nede i havna. Fia trenger en kjærlig hånd.

Mulig den selges snart, men uansett så ligger den på vannet i vinter. Har jo helårsplass så da kan jo det benyttes.

Ja, må ha litt mindre watt på lamper ihvertfall. 500w blir litt for sterkt.

Mulig den selges snart, men uansett så ligger den på vannet i vinter. Har jo helårsplass så da kan jo det benyttes.

Ja, må ha litt mindre watt på lamper ihvertfall. 500w blir litt for sterkt.

Fia skal vi nok ta oss godt av. Ligger du fortsatt helt innerst i havna eller er du ute i bedre plass?? Blir vel fort is innerst der du lå sist jeg var der.

Disse lampene på 500W kan du også få pærer på 300W som passer. De har samme lengde på pærene.

Stå på nå så blir det bryggedans neste gang vi kommer. Må vel bli en landskamp da, med dans på torget etterpå :lol::lol:

Ligger innerst der enda, jeg fikk jo aldri plassen min i sommer.

Men nå er det nye folk i styre som kanskje er litt mere hjelpsomme. (kjennner han ene fra Nautica)

Så det blir nok en plass på flytebrygga der. Boblehavn hele veien er det også fra der jeg ligger og ut til marinaen.

Skal sjekke dette med pærer.

Ja, hadde vært koslig med minitreff utpå våren.

Skal nok tilbringe noen timer i båten etter utsett så sjansen for minitreff er til stede da

Når det gjelder arbeidslys, om du ikke trenger varmen fra halogenlamper, anbefaler jeg tilsvarende denne fra Clas O.:

Bilde

Arbeidsbelysning med kompaktlysrør

Vesentlig mer robust enn halogenlamper. Har sparket til og revet ned halogenlamper, og det blir fryktelig mørkt når 500W slutter å lyse. :eek:

Jeg kjenner til det med og rive ned lampe ja, og det blir bekmørkt.

Skal se litt på den lampa du tipser om

Må jeg få be om høvisk framferd overfor Slagskibets Planke Konsulent takk :crazy: Nesten så jeg føler trang til litt finsnekring med 12 kgs slegga mi. Målet er vel å være underveis,og det er Bastard. :flag:

Så, så thor. Det var da voldsomt! :lol:

Jeg bare lurte på om det var kommet inn enda et stort byggeprosjekt på båten. Synes tegningen med det hvite på lignet et dårlig skjult byggeprosjekt av en flybridge. :lol: Husk at Planke Konsulenten har nok å henge fingrene i fra før. :wink:

Ja det er helt klart. Inspeksjon til sommeren er notert i loggen allerede. Og husk: Vi vet hvor du bor! :wink:

Jeg prøvde meg riktignok på en halvårskontroll nå i forrige uke, siden jeg allikevel skulle over fjorden. Men neida, da var han ikke hjemme gitt. Han var opptatt med å hente deler....?..

Er det rart byggingen tar tid? Fyren er jo opptatt med alt mulig annet enn å bygge!! :wink: (mobbe- mobbe) :wink::lol::lol:

(Ikke ta det ille opp da, det er ikke så vondt ment :smiley: ) Har vel knapt sett maken til dokumentasjon av fremdrift på noe som helst annet prosjekt noen gang. Så dette ser bra ut det. :smiley:

:eek::eek:

Ser ut til at jeg har nok med mitt for øyeblikket! Har begynt å rive skottbekledning i forkabinen, og det blir visst et større prosjekt enn jeg regnet med. Nå for tiden ser kabinen ut akkurat som på bildene i tråden til thor der han beskriver trekking av kabinen i Slagskipet sitt. Er ikke helt sikker på om jeg vet hva jeg har begitt meg ut på ennå... :crazy: Fytte rakkern for en drittjobb med å rive det gamle trekket! :puke:

Ingen grunn til å klage Geir Frode. Den letteste delen er det holder på med nå. Siden blir det bare plunder og heft. Kan lønne seg å snakke med noen som har gjort jobben på en lik båt som din. Jeg kontaktet en mann som averterte båten sin på finn.no. Koselig kar som tar seg til å svare på dumme spørsmål. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt når andre har gjort det før deg.

Ingen grunn til å klage Geir Frode. Den letteste delen er det holder på med nå. Siden blir det bare plunder og heft.

Jo, takk. Har så vidt begynt å prøvelime litt, så det går da på et vis. Klarer stort sett å bruke de gamle restene som mal heldigvis.

Jeg følger nøye med på prosjektet ditt da vet du.

Det eneste jeg håper på nå, er at været skal holde seg mildt en stund til, slik at jeg får gjort litt. Kan hende jeg poster spørsmål i tråden din hvis det dukker opp problemer, håper det er ok for deg? Lykke til videre.

(Beklager avsporingen Bastard 30k.)

Da er glass på plass i vinduene på bakveggen, noe forsinket riktignok men....

Limt fast med Tec7, til våren skal alle glass fuges (15 stk). Det er ikke morro.

Har tettet takluka, så da er det vel tett nok for fyring.

Det er fortsatt noen åpninger hist og pist, men det kan jeg tette etterhvert med litt glava. (midlertidig)

Og da er det klart for og begynne på pentry, det skulle jeg gjort fra morran men ting tar som kjent tid :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...