Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Her prates det fort ja :crazy:

 

Ja, fikse fødepumpa! Ikke dieselpumpa hvis det var den du tenkte på!

Det virket ikke som om det var noe liv i fødepumpa da jeg pumpet en 5 minutters tid på den!

Åpne lufteskrue også men det boblet ikke i det hele tatt!

Får se på den i morra, den kan godt være full av skitt den

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips en gang om å montere en slik pumpe på slangen som man bruker på påhengsmotorer til å pumpe bensinen med. Kanskje du kan montere en slik på slangen? Står "dieseltanken" over fødepumpen?

Hvis ikke ville eg ha flyttet denne over.

 

Hadde samme problem med å få luftet dieselen på Yanmaren i fjor, da eg fylte tanken full slik at det stod opp gjennom påfyllingsrøret, kom det disel på lufteskruen når eg luftet...

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det kan være noe så enkelt som at pumpa er litt tørr i ventilene. Det hadde nok vært en fordel som Eysteind sier å flytte tanken opp såpass høyt at dieselen renner ned til pumpa. Da skal du ikke se bort fra at den begynner å ta... Henge kanna opp i taket kanskje? Og suge slangen full av diesel før du kopler den til igjen, sånn at du får i gang hevertvirkningen. Da trenger du knapt nok å pumpe en gang for å få ut lufta :yesnod: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det virket ikke som om det var noe liv i fødepumpa da jeg pumpet en 5 minutters tid på den!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Pumpa direkt på den vågräta armen som kommer ut från födepumpa, den sitter under den "pinne" du normalt skall pumpa på. På detta sätt kan du få betydligt kraftigare pumpning genom att du då kan köra pumpen i max bottenläge. Jag kan inte lufta mitt system utan att pumpa direkt på armen. Prova detta och ha luftskruven något öppen precis som tidigare./Dan
Link to post
Share on other sites

Dette er blitt vårens store triller for oss båtfolk. Synd ikke NRK fikk deg med i Båtliv-serien. Da hadde vi hatt noe å sett fram til i mange episoder. :lol::lol:

 

Noen sjans for å se deg og skuta på vannet 14. mai?? I kortesjen mot Svelvikstrømmen??

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det virket ikke som om det var noe liv i fødepumpa da jeg pumpet en 5 minutters tid på den!

Åpne lufteskrue også men det boblet ikke i det hele tatt!

<{POST_SNAPBACK}>

Om du ikke tørnet på motoren under de fem minuttene, forsøk å snu litt på veiva. Kammen som driver pumpa kan stå uheldig og blokkere for manuell pumping.

 

Alternativt kan du koble deg utenom hele fødepumpa hvis kanna plasseres høyere enn motoren. Innsprøytningspumpa får da diesel ved selvfall.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg så veldig mye greie på diselmotorer, men hva med luft i systemet ?

 

Og for å sjekke om kabler og kabelsko etc. er bra, så kan du etter at du har kjørt starteren en stund kjenne etter om det er varmgang noe sted. Det er en god indikasjon på dårlig kontakt eller dårlig tversnitt.

Link to post
Share on other sites

Dette er blitt vårens store triller for oss båtfolk. Synd ikke NRK fikk deg med i Båtliv-serien. Da hadde vi hatt noe å sett fram til i mange episoder.  :lol:  :lol:

 

Noen sjans for å se deg og skuta på vannet 14. mai?? I kortesjen mot Svelvikstrømmen??

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol: det jammen blitt en god og ikke minst laaang serie

 

14 Mai, neppe! tror ikke jeg er ferdig om en mnd! Kan ta jolla da :lol: litt langt kanskje men...

Fordelen er at jeg har skikkelig arbeidslyst om dagen.

 

Kanskje en liten oppsummering er på sin plass nå!

Dette er da det som skal gjøres før jeg setter den ut!

 

Få motor i orden :wink:

akselflens er til dreiing. Så da skal det vær kurant!

Legge dørk på utplass og lage motorkasse + gjøre benkene ferdig. Tar ikke så lang tid dette!

Salong er nesten ferdig nå bortsett fra puter, tepper, skapdører og skuffer. Dette ferdigstilles på vannet

Elektrisk gjøres ferdig på vannet

Diverse beslag rekker osv gjøres ferdig på vannet

Doen skal inn når uteplass og motor er ferdig. Forpiggen ellers gjøres ferdig etterhvert. Riving er i gang

Skroget skal oljes 2-3 strøk og bunnstoffes

Styring og gass/gir gjøres på vannet da jeg alikevel må ligge en stund før jeg tøffer avgårde!

Mye som kan gjøres på vannet mens båten trutner!

 

Får jeg ikke tak i septiktank bruker jeg portapotti på treffet!

 

Kanskje jeg må dra på treff alne for det blir dårlig med plass til og ligge flere da jeg ikke har puter :lol:

Får ligge på dørken jeg....

Link to post
Share on other sites

Om du ikke tørnet på motoren under de fem minuttene, forsøk å snu litt på veiva. Kammen som driver pumpa kan stå uheldig og blokkere for manuell pumping.

 

Alternativt kan du koble deg utenom hele fødepumpa hvis kanna plasseres høyere enn motoren. Innsprøytningspumpa får da diesel ved selvfall.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det tenkte jeg ikke på!

Husker jeg tulla med det på Sabben også! Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

Astor : Som "nestor" på baatplassentreffet er du herved utnevnt til et meget påkrevet og ærefullt oppdrag, nemlig å taue B3K til treffet. Når du ser innlegg 611, har jeg bange anelser for at det ikke bare er madrasser som bør være bekymring...........

 

Sorry B3K, kunne ikke dy meg, jeg har vel egentlig mer igjen å gjøre enn du, men men.......

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg så veldig mye greie på diselmotorer, men hva med luft i systemet ?

 

Og for å sjekke om kabler og kabelsko etc. er bra, så kan du etter at du har kjørt starteren en stund kjenne etter om det er varmgang noe sted. Det er en god indikasjon på dårlig kontakt eller dårlig tversnitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, kabler er sjekket! Ok.

 

Luft ja, det er nettopp derfor jeg driver og pumper og åpner lufteskrue :wink:

Den har ikke vært tilkoblet tank på lenge

 

Flere forsøk i morgen!

Nå mangler jeg riktignok litt vannslanger og sånn men dette er for og se om den starter så det går nok bra!

Starte og stoppe igjen!

Starter den så ferdigstiller jeg kjøleopplegg og det motormessige! filtere, elektrisk osv..

Link to post
Share on other sites

Astor : Som "nestor" på baatplassentreffet er du herved utnevnt til et meget påkrevet og ærefullt oppdrag, nemlig å taue B3K til treffet. Når du ser innlegg 611, har jeg bange anelser for at det ikke bare er madrasser som bør være bekymring...........

 

Sorry B3K, kunne ikke dy meg, jeg har vel egentlig mer igjen å gjøre enn du, men men.......

<{POST_SNAPBACK}>

treffets aktivitet er og ferdigstille M/S Bastard :yesnod::lol:

Men det er da ikke så mye igjen, starter den så går den til Horten i allefall :smiley:

Båt er et evig prosjekt, men det meste er ferdig!

Listverk og sånt tar jeg på vannet det! Samt duppeditter og det greiene der

Link to post
Share on other sites

Vel, i dag har jeg rota bort hele dagen på jakt etter messingbolt som skal brukes til akselflenser!

Enden på visa er at jeg bestilte dette nå, samt 2m syrefast til aksling!

Som noen har fått med seg så har jeg en kort mellomaksel mellom girkasse og aksling!

Dette blir nå fjernet!

 

Så nå blir det ny fast justerbar proppel aksling i syrefast og med messingflenser!

Har en som skal dreie for meg!

Nå skal jeg ut i båten og se om jeg får start på Perkinsen, eller ihvertfall et hint om det er liv i han

Link to post
Share on other sites

Jeg lader fortsatt batteri, men det ser lovende ut da jeg har fått trua på motoren!

Har sjekket den litt i dag, fødepumpa virker som sagt!

Og etter litt kinning disse dagene går motoren lettere :smiley:

Skal demontere vannpumpa for og se hvor lekasjen er, det ser ut som om den lekker i akslingen!

Er dette bare en simmering?

 

Glødinga fungerer også :smiley:

 

Skal ta meg en tur ut etter nyhetene og sjekke batteri!

 

Mens jeg husker det: hva bør jeg bruke av smøring på svinghjulet/tannkransen? Olje? fett?

 

 

 

 

 

PS. er lei for at jeg holder dere på pinebenken :blush:

Link to post
Share on other sites

Det är en axelradialtätning som du måste byta, se till att få en i exakt rätt dimensioner annars läcker det snart igen. Har bytt den 3 ggr i år eftersom jag fick fel tätningar ( köpte 2 på en gång ) av en handlare i Helsingborg. Det tar bara ca 10 minuter att byta den.

 

/Dan

Link to post
Share on other sites

Motorsagkjedeolje er bra på tannkransen da denne er klebrig og henger godt fast, men det er tilstrekklig med litt olje på starterdrevet i ny og ne.

 

Vedr. vannpumpen er det nok bare å skifte denne om den lekker. Den har ingen simmer, men en keramisk ring som subber mot en grafittring pluss ei fjær og en gummibelg. Ved lekkasje er det belgen som sprekker/morkner.

 

NB! Overnevnte gjelder vannpumpe av bilmotor type. Er det en impellerpumpe er nok tetninger mer av simmertypen.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...