Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Er det kuøye du tenker på eller ventiler?

Ja, koøye!

Det hadde vært fint i det lille hyttetaket på dekk!

men nå må jeg ikke henge meg i så forferdelig mange detaljer, det er jo ikke sikkert båten blir i mitt eierskap så lenge :yesnod:

 

3 fotsyken(les 10 fot) herjer vilt med meg :lol:

 

Altså det som er drømmen er en skøyte på ca. 40 fot.

Pluss en mindre snekke (som jeg vel har skaffet meg :yesnod:) til kortere  fisketurer!

Link to post
Share on other sites

Vel, det tar av til tider!

Jeg mangler bare masse plass, en låve hadde vært fint!

 

Jeg stopper nok i størrelse når jeg har fått meg skøyte.

Men da kan jeg heller bruke tid på mindre trebåter.

 

Som sagt, hadde man bare hatt plass til og holde på inne et sted som var stort nok :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Håper på det.

Prosjektet ditt er noe av det mest spennende å lese om synes jeg. Sikkert fordi jeg og har trebåt, men det er virkelig interessant, så du får stå på videre....

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Bastard...

På finn ligger nå denne http://www.finn.no/finn/boat/object?id=473...952&pos=3&rub=7

Pent krysserskrog har den, den har riktig nok ikke "skøytepåbygg" men i stedet et fritidspåbygg som gjør den mye større en hva du vil få med ei skøyte... Fin er den også, selv om den ikke er 40`....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jaja, så ere på´an igjen!

Var ute i båten i dag og skulle gjøre litt, men jeg ble sittende og glo! :confused:

Lurer virkelig hva jeg skulle begynne på egentlig, så jeg fikk jo selvfølgelig ikke gjort noenting da :lol:

 

Men, i morra!

Da skal jeg begynne litt igjen, med nye dørkbjelker på uteplassen :yesnod:

Og så trenger jeg et tips på hvordan jeg skal få heist opp motoren litt!

 

Den trenger bare og heises noen centimeter slik at jeg får byttet motorlabbene!

Talje får jeg lånt så det er ikke det som er problemet, men og lage til en anordning for og henge talja i som er sikker!

 

Etter at ny dørk er på plass og nye motorlabber er montert blir det vel og lage dør til salong/styrhus slik at jeg ikke fyrer for kråka!

 

Er bare nødt til og ta meg sammen for og få begynt igjen, vil gjerne ikke ha så veldig mye og gjøre på vårparten!

 

Spark meg bak noen..........

Link to post
Share on other sites

Den trenger bare og heises noen centimeter slik at jeg får byttet motorlabbene!

Talje får jeg lånt så det er ikke det som er problemet, men og lage til en anordning for og henge talja i som er sikker!

 

 

Spark meg bak noen..........

Løftet ut min egen motor ifjor og bygde meg av 2x4 som så ut som en A med sprik i toppen. 2 stk med en på hver side av båten. Så la jeg en 4x4 i den lille spriken på toppen og festet kjettingtalja og vips så var motoren ute.

Link to post
Share on other sites

Løftet ut min egen motor ifjor og bygde meg av 2x4 som så ut som en A med sprik i toppen. 2 stk med en på hver side av båten. Så la jeg en 4x4 i den lille spriken på toppen og festet kjettingtalja og vips så var motoren ute.

Javisst, omtrent som et huskestativ!

Den blir jo stødig også med tanke på at motoren skal henge der mens jeg holder på!

Takker

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har jeg savnet!  :yesnod:

Begynte nesten å bli litt bekymret, var prosjektet stoppet helt opp? Tidligere kom jo rapportene meget hyppig. Hvis det kan være et spark bak at jeg, og sikkert mange andre, finner prosjektet ditt meget interessant, så er du kanskje i gang igjen :smiley:

Har dessverre ikke noe godt råd angående løftingen av maskinen, riktignok gjorde min far noe lignende på en Sollux 24 for menge år siden, der var det mulig å legge en tjukk bjelke (4x4?) fra  taket på cabinen til taket på aktercabinen. Den ble følgelig liggende litt på skrå, men ikke verre enn at det gikk. Kanskje du har muligheten til å la en bjelke hvile på noe solid ombord? Må innrømme at jeg ikke ser løsningen helt for meg i ditt tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Javisst, omtrent som et huskestativ!

Den blir jo stødig også med tanke på at motoren skal henge der mens jeg holder på!

Takker

Helt korrekt oppfattet.

Hvis du slår et tau eller om du kommer til med et bord under båten mellom A-ene så står den som et fjell.

Festet også 4x4 godt i spriken.

Link to post
Share on other sites

Båten skal være ferdig til Baatplassentreffet i juni :smash:

Jepp, det er den nødt til og være! :smash:

Helst til påsketider for da er det Nautica treff! :smash: :smash:

 

Tror egentlig det "bare" er og olje ferdig utvendig til våren!

Mangler bare og få igjen arbeidslysten!

Men det går nok bare jeg får begynt!

Link to post
Share on other sites

...Og så trenger jeg et tips på hvordan jeg skal få heist opp motoren litt!

Så du har begynt å lea' på deg litt igjen? Bra. Begynte nesten å bli litt bekymret for framdriften. Spark bak er avsendt og kommer i oppkrav om noen dager. Driver selv med Dillebua om dagen. Er så lei av å bo i plastposer at nå vil jeg ha et ordentlig verksted hvor alle båtskattene er sirlig linet opp. Isolert skillevegg m/dør kom opp i løpet av helgen. Etter hvert blir det da et 7-8kvm hobbyrom i ene enden, og lagringsplass for Selco'en i andre enden - med mulighet for å hive ut Selco'en i tilfelle behov for mer plass, alá lage flybridge overdel til et eller annet...

 

Det med motoren - du kjenner ikke noen i nærheten med traktor med lesseapparat på da? Hvis det er bare et engangsforetak, er vel det kjappeste å stroppe motoren i lesseapparatet? Evt. sikre det med et par bjelker, slik at man ikke risikerer at det siger mens tommeltottene driver med motorfestene. Eller sitter motoren slik til at man ikke kommer til med lesseapparat?

Link to post
Share on other sites

.....Spark meg bak noen..........

:wink:  Javel! BildeMed den største gleden, bastard!  :wink: Det er visst flere enn meg som har savnet "føljetongen" - sannelig på tide at du viser frem nye bilder av fremskritt her i tråden!

 

Var ute i båten i dag og skulle gjøre litt, men jeg ble sittende og glo! Lurer virkelig hva jeg skulle begynne på egentlig, så jeg fikk jo selvfølgelig ikke gjort noenting da......

Dette kalles for "å meditere"  :lol: eller "egentlig har jeg ikke lyst, men jeg burde vel...." - kjenner godt til den typen tidsfordriv. Hender at jeg sitter slik en halv ettermiddag, med kjeledress på og greier, men det blir bare å drikke kaffe, røyke og "meditere".  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte og sette dette på båten jeg da men....kanskje ikke så lurt :confused:

Det er jo litt enklere siden jeg har tredd over presenninga alt

Hadde også pressening over, men tredde dette bare opp mellom skutesia og presseninga.

Boksen kappet jeg slik at den ikke stakk for langt utforbi A-en og ut i presseninga. Jobbet godt og varmt.

Link to post
Share on other sites

Joa, lesseapparat hadde funket det!

Jeg har spurt litt rundt om dette men ingen visste om noe (rart?)

For hadde jeg fått tak i det hadde jeg vurdert og hive motoren i garasjen for utbytting av bolter og lignende saker som er rustet litt!

 

Jeg har egentlig mest fortsatt lyst til dette men vi får se etthvert.

2 motorfester skal også av for litt utbedring!

Motoren kan jeg også heise opp og så sette klosser under som en forsikring på at den ikke klemmer fingrer

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at det er flere som savner tråden :blush:

 

Meditere er ordet ja :lol: godt og vite at det ikke bare er meg som sitter en hel dag med arbeidstøy på og ikke får utrettet noe særlig!

 

Skal se hva jeg får til av løfteanordning!

Vekten på motoren vet jeg ikke, men en Perkins 4.108 veier nok ikke all verden!

Klarer sikker og løfte en side av gangen for så og klosse oppunder.

 

Men det er litt lettere med talje når det skal ned igjen!

Jo kanskje det holder med en "A" på akterdekket og så legge en tverrdrager fra den til hyttetaket :yesnod:

 

Vi får se hvordan det utarter seg!

 

Jo, nå begynner arbeidslysten og trenge seg på :nonod::lol:

Hyggelig med interesse for prosjektet! Det må jeg si, og så lover jeg her og nå at båten er ferdig til treff!

 

Garantert :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...