Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Søren og, gearet jeg har passer ikke på motoren (bmc) da det er for stor aksling på gearkassen!

Får altså ikke tredd gearet på motor.

Da må jeg ha ny gearkasse også, men det ordner seg vel håper jeg!

Regner med at han jeg kjøper motor av har en kasse liggende

 

Snakker om M/S Bastard her nå selvfølgelig!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hordan går prosjektet her? Er det framgang,  eller ferie og motivasjon?

<{POST_SNAPBACK}>

Det går litt smått for tiden!

I ferien har jeg jobbet litt her og der, stort sett pusset opp huset til min søster og svoger.

Nå er ferien over og er i full jobb igjen.

Været motiverer ikke for tiden, men planen er og få ut bastarden før vinteren :yesnod:

 

Det er så lite som står igjen før den er bruks klar

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med treff-båten FIA? Har du fått start?

<{POST_SNAPBACK}>

 

:blush: har ikke hatt tid til det heller i ferien grunnet jobbing her og der.

Det som er litt merkelig er at jeg får bedre tid nå som jeg har begynt i jobb igjen :rolleyes:

 

Men jeg er nede annenhver dag og sjekker at ting er i orden.

Tanken var at jeg skulle begynne på Fia når jeg fikk plassen min tilbake men den er enda okkupert av en båt.

Jeg får sende en regning på utleie av båtplass tror jeg......

Link to post
Share on other sites

Da skjer det noe igjen :smiley:

Har fått ordnet med ny (brukt) gearkasse til Bmc´en min.

Motor og gearkasse betales med snekkerarbeid, og det er jo kjekt :smash:

Skal kle om en halv husvegg for dette.

 

Lurer på om jeg tar på meg for mye arbeid om dagen, har nettopp sagt ja til og male en skøyte til uka :rolleyes:

 

Begynner og kjenne motivasjon komme igjen, og håper bare nå på litt stabilt vær!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tenkte og oppdatere tråden litt!

 

Som sagt har det ordnet seg med gearkasse.

Typen er av Borg Warner, hydraulisk kasse.

Starter er også kommet på plass, samt den orginale impellerpumpa!

 

Total sum inkludert montering 8000,- som byttes i arbeid :yesnod:

 

 

Så nå må jeg snart trå til med litt snekring i båten før den skal ned til byen for og få motor montert!

Jeg flytter båten til byen grunnet tilgang på truck, og da blir alt så mye enklere!

 

Jeg kommer nok ikke ut med bastarden i år, da jeg satser på og få ferdigstilt båten i vinter.

Vel, kanskje da. Det kommer litt ann på hvor lang tid det tar og begynne på motorinstallasjon.

Link to post
Share on other sites

Se det, nå begynner det å skje ting her igjen! Fryktet en stund at bastarden var på vei inn i den dyype søvnen... Alltid kjekt å følge med på andres framgang med båten, det hjelper på motivasjonen når det går litt tregt med egne prosjekter!

 

Stå på!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja no livnar det i lunnar. Om ikke i år, så neste år. Rart dette med planlagte/ønskede ferdigdatoer. Ikke merkelig, er det mest vanlige spørsmålet jeg får: Når skal Princess'en være på vannet? For å ikke ta meg vann over hodet, pleier jeg å svare "Når den er klar", eller en annen variant: "Før år 2010". Men det er ikke fritt for at jeg selv løpende gjør meg betrakninger om når jeg mener det er sannsynlig at jeg er klar. Her er det store variasjoner. Et øyeblikk synes det som det hele bør være innen rekkevidde innen et par år. Noen dager senere: Nei, 5 år er nok nærmere sannheten. Og så litt senere igjen: 5 år?? Nei, et par år er nok nærmere sannheten, sier den indre stemmen. Er det noe rart en stakkar er forvirret?

 

Det viktigste er at det er framdrift. Så får overskudd og ledig tid styre farten. Sluttførelsen kommer når den kommer. Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Takker for oppmuntring og at andre er i samme båt :wink:

 

Har ikke gjort stort i sommer da det var veldig demotiverende og ikke få inn motor som planlagt!

Tok derfor på meg andre jobber i stedet ala taklegging, snekring og malejobb!

 

Men nå er det meldt noen ok dager fremover så da skal jeg i gang igjen.

Dvs, jeg skal male en husvegg og et uthus samt kle om en halv husvegg først.

Dette begynner jeg på i morgen etter jobb.

 

Men veldig greit med litt byttearbeid når det er lavvann i lommeboka :smiley:

 

Så da håper jeg på sjøsetting til påsken 2006 :rolleyes:

Håper den fristen kan avbrytes FØR selvsagt

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jo ønsket at tråden var lagt død og båten var på vannet, men ting tar tid!

Ser frem imot 4 uker sommerferie og mange solfylte helger i 2006.

 

Får bruke vinteren på og kjøpe masse stash til båten, så jeg har litt og finne på etterhvert!

Ser frem imot baatplassen.no treff til våren/sommeren med bastarden på plass!

 

Litt fordel drar jeg også når jeg flytter båten ned til byen (verkstedet til kompisen) der det er flere båtidioter (les Shizofrenia).

Litt lettere når man holder til i mijøet så man får litt drahjelp i tunge stunder, det får jeg her også selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Total sum inkludert montering 8000,- som byttes i arbeid :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Du må ikke sett prisen på byttearbeid, kansje der er folk fra ligningskontoret som også er på baatplassen :rolleyes:

 

Uansett, lykke til videre med prosjektet. Føler det viktige med slike prosjekt, er å lytte til kroppen. Er en ikke motivert, så skal en ta en pause. Presser en seg, så går en lei.

Menere å huske der var en innom her for ca 1,5år siden, som hadde gått så lei av dette, at han rett og slett ikke orket å bruke båten etterpå.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Bastard gjør en god jobb, har selv bygd opp en båt ifra kun skrog til sjøsatt båt. Det tok 2 år ett år mer enn planlagt, men jeg trengte pause og måtte ta flere lengre pauser :sleep:

Og nå til min kjære sin fortvilelse er jeg gått i gang med ett nytt prosjekt.

 

Så bare stå på :smiley:

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Du må ikke sett prisen på byttearbeid, kansje der er folk fra ligningskontoret som også er på baatplassen  :rolleyes:

 

Uansett, lykke til videre med prosjektet. Føler det viktige med slike prosjekt, er å lytte til kroppen. Er en ikke motivert, så skal en ta en pause. Presser en seg, så går en lei.

Menere å huske der var en innom her for ca 1,5år siden, som hadde gått så lei av dette, at han rett og slett ikke orket å bruke båten etterpå.

 

Lykke til videre.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg synes Bastard gjør en god jobb, har selv bygd opp en båt ifra kun skrog til sjøsatt båt. Det tok 2 år ett år mer enn planlagt, men jeg trengte pause og måtte ta flere lengre pauser :sleep:

Og nå til min kjære sin fortvilelse er jeg gått i gang med ett nytt prosjekt.

 

Så bare stå på :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takker begge to!

 

Har ett prosjekt til jeg og, eller 2 prosjekt har jeg!

 

Treffbåten Fia

 

Fm 1935 modell

Link to post
Share on other sites

Ja, i morgen begynne planleggingen ang. motorfundamentet!

Da kommer han som skal sette inn motor med gearkassen, så da skal vi måle opp og bestemme oss for hvordan vi skal gjøre dette!

 

Vi har allerede funnet ut at jeg slipper og flytte båten, deilig!

Så bare motoren blir satt i så kommer jeg til og kose meg med og legge dørker og lage motorkasse!

 

Har også bestemt meg for og ikke sjøsette på denne siden av Jul.

Jeg tror jeg kommer til og gå for tørr eksos og kjølesløyfe, kan da bruke vinteren på dette.

Samt prøve og gjøre det meste klart for båtturer til våren.

 

Nå gleder jeg meg til og sette i gang igjen.

Link to post
Share on other sites

Det er bra, stå på. :flag:

Plutselig begynner du å se slutten på prosjektet, og da blir tiltakslysten ekstra stor.

Men OBS OBS, når du tror du begynner å bli ferdig og bare har igjenn noen små detaljer, disse detaljene tar utrolig mye mer tid en du først tror.

 

Ikke stress med sjøsettingen, ta deg tid til å gjøre det skikkelig når du først gjør det.

 

Hadde selv tenkt at jeg skulle komme på sjøen i begynnelsen av juli, men men.......

 

 

Godt å se at du snart er igang igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja, i morgen begynne planleggingen ang. motorfundamentet!

 

Så bare motoren blir satt i så kommer jeg til og kose meg med og legge dørker og lage motorkasse!

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med mere bilder? Jeg skal i gang med ny motorkasse og senking av dørk til vinteren, og jeg trenger alltids noen tips. Har også tenkt litt i retning av nytt motorfundament for å reduserere litt av Sabbens forsøk på å riste båten min i stykker :lol:

 

Bra du begynner å få tilbake inspirasjonen... Jeg gleder meg til å se båten din ferdig!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har begynt litt i båten i dag :yesnod:

 

Her skal da motoren på plass, er det en god idé og bygge opp bunnstokker som er så høye at jeg kan legge langskips bærerne oppe på?

Eller rettere sagt, jeg er vel nødt for det?

 

Trenger svar på det da...

 

Bilde

 

Her er råteskaden

 

Bilde

 

Tatt vekk mesteparten av dette spantet, ser ut som om jeg må ta litt av det andre også da det er knekt.

Spikerne ser bra ut, men må ut selvsagt. Kan disse byttes til skruer neste gang??

 

Bilde

 

Og her er spantet, kan kanskje brukes til mal da det er nogenlunde helt.

 

Bilde

 

Jeg kan si at jeg savner Fein sagen akkurat nå :yesnod: fordi det er vanskelig og få sagd ut resten av spantet i toppen.

Skal prøve og hugge pent ut en anleggsflate for ett nytt spant.

 

Må også hugge ut en bit av det andre spantet.

 

Ellers er spantene bra nederst mot kjølsvinet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...