Jump to content

Nye seil i vinter ?


Enzo

Recommended Posts

Er det noen som har peilig på om det er noen loft som har høst/vinter tilbud på seil og kan linke til disse ?

Ser Granseil har tilbud på Genaker med strømpe for de som ønsker dette http://www.granseil.no/pages/kampanje.html , jeg vurderer muligens et nytt seil om jeg ikke får solgt båten og da er det greit å få litt oversikt over om det er noen som har gode priser på denne tiden av året

Link to post
Share on other sites

Hvis dere har noen kjente i Thailand som dere kan sende seilene til så sparer dere mye penger på bestille direkte fra Rolly Tasker. Han sender ikke direkte til Norge.

Genoa på 43 m2 med skum, uv beskyttelse, ca 11000,- direkte på fabrikken.

Fullspilet storseil 23m2, 3 rev, cunningham flaterev ca 10000,-

Tryseil og stormfokk til 33 fots båt. 3500,-

 

Bare for å nevne prisene som var for ca 2 år siden.

Link to post
Share on other sites

Har sendt mail til UK,UK i smøgen,gran,elvstrøm,north og quantum men det er bare elvstrøm og UK i smøgen som tar seg bryet med å svare på mail så det blir litt vanskelig å bedømme priser da , så da blir det vel til at jeg tar meg en tur ned på loftet til Elvstrøm denne uka da.

Oppdaget et par hull og nen revnede sømmer i den jeg har så jeg begynner å føle at den er moden for å konverteres til reserve snart.

 

Har kjenninger om bor i Thailand men jeg er ikke spesielt interessert i noe annet enn merkevare fra anerkjent loft her hjemme

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsøkte å sjekke priser hos de fleste seilloft til ny seilgarderobe (storseil, genoa, fokk og gennaker). De jeg fikk pris fra lå ikke langt fra hverandre i pris (+- 10.000,-).

 

I mine øyne er det ikke bare pris som teller. Valgte denne gangen en av de dyreste, pga. tilgang til service, måling av seil/båt, setting av rigg (mulig å få dette inn i prisen på seil) osv. Valget ble det loftet du skal besøke.

Redigert av logos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjenninger om bor i Thailand men jeg er ikke spesielt interessert i noe annet enn merkevare fra anerkjent loft her hjemme

 

Vil bare nevne at Rolly Tasker er et anerkjent merke og forhandles i Norge av Granseil. Har en Widgeonjolle på hytta som jeg fikk i konfirmasjonsgave i 1976 med originale Taskerseil som fortsatt kan brukes.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Har kjenninger om bor i Thailand men jeg er ikke spesielt interessert i noe annet enn merkevare fra anerkjent loft her hjemme

 

Hvor tror du de fleste seilloft får sine seil sydd? Duken blir importert til Thailand.

Men for å være helt ærlig så ser vel mine tasker seil ut for å være av bedre kvalitet enn mange av de seilene jeg har sett levert fra norske seilloft.

Trippel søm f. eks

Link to post
Share on other sites

For 2 år siden fikk jeg respons fra alle jeg sendte forespørsel til. I år virker det som det er mer travelt på seilloftene...

 

Valget den gang som nå gikk til, såvidt jeg vet, det eneste lokale forhandler som har eget seilverksted. Det er litt enklere å hive seil i bilen og levere det personlig enn å sende ting land og strand rundt. Og man må tilbake av og til...

 

Og for all del Rolly Tasker er anerkjent, og er kanskje et av verdens største og mest moderne seilloft. Mine Gran seil (2 år siden) er skåret og sydd der. Har ingenting å si på kvaliteten. Men for en som seiler litt regatta, og ønsker seg et design som passer til en skandinavisk båt er det kanskje greit å bruke noen som er litt nærmere.

 

Usikker på om Rolly Tasker leverer noe annet enn Dacron. Nå støpes og limes jo seil og, så manuell sying har kanskje litt mindre å si på prisen.

 

Så en må sammenligne epler og epler...ikke bare et stk. storseil takk.

 

Mine 25 år gamle originalseil i Dacron (Sydd i Skandinavia) kan fortsatt brukes, men formen er jo noe redusert da...

Link to post
Share on other sites

Usikker på om Rolly Tasker leverer noe annet enn Dacron. Nå støpes og limes jo seil og, så manuell sying har kanskje litt mindre å si på prisen.

 

Americas cup har han jo levert seil til. Det lå noe veldig dyr duk med kort levetid på gulvet der når vi ble guidet rundt. 9000m2 gulvflate i dennye fabrikken.

Nå går det jo ut et seil hvert 3 minutt så de rekker å sy til en mengde båter.

 

"37 World and Olympic Sailing Medals have been won

by yachts using sails made by Rolly Tasker"

 

 

 

Jeg tenkte som så at med den store besparelsen kunne jeg få en lokal seilmaker ned til båten min for å justere seilene eller sy de om og enda gjøre et godt kjøp.

Link to post
Share on other sites

Veldig mange av de Norske loftene får nok gennakere og spinnakere sydd i kina og thailand eller lignende land men veldig mye sys også her hjemme samt i Danmark.

Var innom Elvstrøm i dag og fikk tilbud på 140% genoaer laminatduker , billigste kom på 25000.- og med kevlar og taffeta på 2sider så kom prisen på 30000.-

UK skulle ha 21500.- og 23500.- for tilsvarende seil men jeg har en mistanke om at det billigste alternativet er en dårligere duk enn elvstrøm sin billigste.

 

Kan også velge 150% men da må lystallet opp fra 1,23 til 1,24 , det er forsåvidt greit nok men da blir det også mer å dra rundt i slagene samt at jeg tror en 140% er mer hensiktsmessig med lite mannskap med tanke på vekt på rekka osv

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i mistanke om at dukkvaliteten er dårligere? Elvstrøm er vel ikke kjent for å være billige...

 

30k hørtes ikke så ille ut for en 140% Kevlargenoa. (Antar at Dufouren har serum samme areal som Omegaen).

23500.- hørtes ut som en svært god pris...

 

Men ikke helt med på LYS tall økningen din. For de fleste båter trodde jeg man må ha forseil mindre enn 1.1 J for å få reduksjon i LYS, altså max 109% Genoa...

 

Med 1 poeng straff for 150% i forhold til 140% kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en kjempefordel med 140%...så det hørtes rart ut...

 

...og sying hjemme og i utland. Jeg har sett seil fra samme leverandør sydd i Oslo og i Thailand...ingen tvil om hvor sømmene er penest...

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i mistanke om at dukkvaliteten er dårligere? Elvstrøm er vel ikke kjent for å være billige...

 

...og sying hjemme og i utland. Jeg har sett seil fra samme leverandør sydd i Oslo og i Thailand...ingen tvil om hvor sømmene er penest...

Elvstrøm lever billige (og nokså dårlige) seil til carterbåter og standardseil for produksjonsbåter i store mengder. Jeg vet ikke om de produserer kvalitetseil lengre. Selv lurer jeg på om en kan få f.eks seil m/laminatduk dvs noe mer avanset kvaliet en vanlig dacron fra østen til en bra pris? Kan ikke se at det kommer fram i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er enorme besparelser på å få sydd seil i "moderne" duk i lavkostland. Jo mer eksotisk materiale, jo større andel av kosten ligger i duken. Det er jo noen transportkostnader også inne i bildet her.

 

Jeg har inntrykk av at det er et skille mellom produsenter som fokuserer på "performance", og andre som fokuserer på pris. Noen få gjør begge deler (Elvstrøm er kanskje eks. på en av disse). Lavkostprodusentene nevner vel knapt eksotiske fibre.

 

Seilere skiller seg vel også i to grupper. De som håper at carbonseilet er det som skal til for å klatre vekk fra sisteplassen i onsdagsregattaene, og turseilere som helst vil beholde laknene så lenge de beholder båten.

 

"Kvalitet" er derfor et sprikende begrep.

 

...men jeg er iallefall spent på forskjellen mellom særs sliten CC mylargenoa fra 1984 og AKS-smoke triradial Genoa anno 2007....

Link to post
Share on other sites

Performance Asymmetrical Spinnaker Retail USD$2336.00

> 1.5oz Challenge Rip Stop Spinnaker Cloth (less your discount)

> Sailbag

> I-43.64' J-12.3'

> Sail Area - 822 Square Foot

> Tri-Radial Cutting

> Color: 4 color combination

>

>

> Spinnaker Sock Retail USD$384.00

> Length - 43.64' (less your discount)

> 16 Inches Ring

 

 

I tillegg innrømmes 45% rabatt.

Flyfrakt inkludert.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

I sommer møtte vi en fyr som hadde kjøpt hel seilgarderobe til x'en sin fra Kina i kevlar og han mente han hadde betalt 1/3 del av norsk pris, men jeg huske rikke hva dette loftet het, noen som vet om noen loft i kina, tror det var i hong kong.

 

 

Eller så kan 123seil.no være en ide kanskje, virker billige

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i mistanke om at dukkvaliteten er dårligere? Elvstrøm er vel ikke kjent for å være billige...

 

30k hørtes ikke så ille ut for en 140% Kevlargenoa. (Antar at Dufouren har serum samme areal som Omegaen).

23500.- hørtes ut som en svært god pris...

 

Men ikke helt med på LYS tall økningen din. For de fleste båter trodde jeg man må ha forseil mindre enn 1.1 J for å få reduksjon i LYS, altså max 109% Genoa...

 

Med 1 poeng straff for 150% i forhold til 140% kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en kjempefordel med 140%...så det hørtes rart ut...

 

...og sying hjemme og i utland. Jeg har sett seil fra samme leverandør sydd i Oslo og i Thailand...ingen tvil om hvor sømmene er penest...

 

Elvstrøm duken og duken UK bruker har kryssfibre innerst så kommer det en gjennomsiktig film utenpå der på begge sider hos elvstrøm og på en side hos UK , utenpå der kommer det så taffeta på begge sider , jeg har sett en prøve på den duken jeg mener UK bruker og den virker å slippe i limet rundt fibrene/"rutenettet" lettere enn elvstrøm sin. UK sin er mykere men jeg tror elvstrøm sin er sterkere. Men jeg får UK sine dukprøver i posten i mornge så da sjekker jeg det opp 100%

 

Dufour 34 med standard rigg leveres med 135% genua og måles med denne , man kan gå opp til 140% innenfor samme lystall men øker man til 150% så skvetter lystallet opp til 1,24 fra 1,23 , idiotisk etter min mening men slik er det bare.

Denne 140%en gir meg nesten 2kvadrat mer seil så det vil uansett være stor forskjell på selve arealet. Bytter jeg storseil så kan jeg der tyne ut rundt 2kvadrat også der uten å hoppe opp i lystall , ikke at det betyr så mye for min del da jeg nesten ikke seiler regatta.

Link to post
Share on other sites

Dufour 34 med standard rigg leveres med 135% genua og måles med denne , man kan gå opp til 140% innenfor samme lystall men øker man til 150% så skvetter lystallet opp til 1,24 fra 1,23 , idiotisk etter min mening men slik er det bare.

Er ikke dette litt av poenget med lystallet da.... om en endre seilstørrelese utover et gitt område så endrer lystallet seg også... Da kan det vel ikke være "idiotisk" men snarere rettferdig etter mitt syn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Elvstrøm duken og duken UK bruker har kryssfibre innerst så kommer det en gjennomsiktig film utenpå der på begge sider hos elvstrøm og på en side hos UK

Hva slags seil var det du fikk tilbud på hos UK? Jeg fikk et tilbud fra UK på tapedrive i kevlar, men det ble ikke særlig billigere enn Elvstrøm Genesis, og jeg tror (håper?) at Genesis-seilene er noe mer holdbare enn Tape-drive-konseptet.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette litt av poenget med lystallet da.... om en endre seilstørrelese utover et gitt område så endrer lystallet seg også... Da kan det vel ikke være "idiotisk" men snarere rettferdig etter mitt syn...

De fleste båter har sitt max lystall innenfor max seilareale som er 150% når dette er mulig , i dette tilfellet så øker lystallet ved å maxe ut og det er det jeg mener er merkelig.

 

Hva slags seil var det du fikk tilbud på hos UK? Jeg fikk et tilbud fra UK på tapedrive i kevlar, men det ble ikke særlig billigere enn Elvstrøm Genesis, og jeg tror (håper?) at Genesis-seilene er noe mer holdbare enn Tape-drive-konseptet.

 

Arial 33m²

CX duken 21500

CX pentex 23500

http://www.dimension-polyant.com:80/e_docs.../lam/lam_fr.htm

 

Fikk prøvene i dag og det er ikke den duken jeg trodde det var , ser ut som samme duk som elvstrøm bruker faktisk

Link to post
Share on other sites

Aha..sydde seil i laminatduk. Nei der er jeg ikke sikker på hvem av disse to jeg ville valgt. Produenten av duk er vel ofte den samme (DP, eller Bainbridge), så da må det være andre forhold som spiller inn. Har vært fornøyd med servicen hos begge to så langt. Hvis det er UK i smøgen som skal sy seilene dine, må du være obs på at det er forskjell mellom NORLYS og SWELYS. Ikke store forskjeller, men nok til at det kan bety straff på LYS-målet hvis du er på grensen.

 

Eks: på storseilet mitt er flyndra 9mm for bred i toppen ift NORLYS, og det koster meg en pinne. Men flyndra er ok ift SWELYS.

 

Derfor, syr du i Sverige må du få dem til å sjekke at de holder seg innenfor NORLYS.

Link to post
Share on other sites

Hos elvstrøm er det snakk om å bruke den duken som Bavaria bruker på sine high tech seil eller en kevlar fiber sak (de vanlige brune) med taffeta på begge sider , dette er et panelseil og ikke et sydd seil bare så det er på det rene. Snakket med Sverre Tangerud der i går og han mente at jeg nok neppe ville merke noen forskjell annet som i under 3sek.m der jeg ville vinne noen 10endeler på den dyreste.

 

Fra UK (Norge) så er det altså snakk om triradial seilene

CX Pen Line (pentex) 5/6

http://www.dimension-polyant.com/e_docs/tuche/lam/lam_fr.htm

 

Alternativet er CX 5/6/7 (3 valg av tykkelse/vekt)

 

..................

 

Så dukket det jammen opp et tilbud fra Doyle Lyngør også her i dag , de kan levere DP duken FLEX i en 140% med taff på begge sider for vel 34000.- men da må man bruke trekk og ikke påsydd UV kant og det er lite interessant.

 

Ser ut som seilloftene for en gangs skyld har våknet og vil gi tilbud , er vi heldige så dukker det vel opp et tilbud fra Gran også snart.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...