Jump to content

Nye seil i vinter ?


Enzo

Recommended Posts

Har sendt to epost på reklamen Elvstrøm har for gennaker, men uten respons. Snakket med Seilmaker Iversen på Sotra messa ang. gennaker og jada, de skulle sende tilbud pr epost... Ingen respons. Vel, stresser ikke. Tror nok første året går uten gennaker, må spre utgiftene og også se litt hvordan bruken blir nå i starten... Thailand frister, men sliter litt med å finne en adresse i Thailand jeg kan bruke.

 

Noen som vet hva en 85 kvm Genaker med strømpe havner på der? Forstod på Seilmaker Iversen at det ble 21.700 ensfarget med strømpe og 17.500 med pose... Men som sagt, ikke mottatt tilbud...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har sendt to epost på reklamen Elvstrøm har for gennaker, men uten respons. Snakket med Seilmaker Iversen på Sotra messa ang. gennaker og jada, de skulle sende tilbud pr epost... Ingen respons. Vel, stresser ikke. Tror nok første året går uten gennaker, må spre utgiftene og også se litt hvordan bruken blir nå i starten... Thailand frister, men sliter litt med å finne en adresse i Thailand jeg kan bruke.

Noen som vet hva en 85 kvm Genaker med strømpe havner på der? Forstod på Seilmaker Iversen at det ble 21.700 ensfarget med strømpe og 17.500 med pose... Men som sagt, ikke mottatt tilbud...

 

http://www.granseil.no/pages/kampanje.html

 

Her har du tilbud på gennakere med strømpe.

 

Send meg kontaktinfo på PM så skal jeg ordne slik at Sverre Tangerud ringer eller mailer deg i morgen slik at du kan få et kjapt tilbud på en gennaker med strømpe.

Jeg kjenner han godt og skal innom der i morgen

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne tatt mot et tilbud fra north men da må jeg visst møte opp og tigge og be og det tror jeg ikke at jeg nedlater meg til å gjøre.

Etter å ha sendt de mail 4-5 ggr det siste året så har jeg ikke fått 1 mail i retur så da kan jeg bare tenke meg hvordan de vil følge meg opp om jeg trenger å få kontakt etter et eventuelt kjøp , blir vel som å handle båt av D-yacht :lol:

Link to post
Share on other sites

To kommentarer til denne tråden:

 

Dersom dere vurderer å importere fra andre land, eks lavprisland, vær da klar over at det ofte er reklamasjoner og korreksjoner som må gjøres etter at seilet er prøvd på den enkelte skute. Da er det mye enklere med en lokal/norsk seilmaker.

 

Enig med ham som lurer på hvorfor North(tidl. også Sobstad) ikke er et alternativ. Seil er mer enn bare duk. Hvordan de sys kan påvirke veldig mtp ytelse. Seil er for kostbart og viktig til å overlates til pris alene.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Enig med ham som lurer på hvorfor North(tidl. også Sobstad) ikke er et alternativ. Seil er mer enn bare duk. Hvordan de sys kan påvirke veldig mtp ytelse. Seil er for kostbart og viktig til å overlates til pris alene.

North lager helt klar bra seil. I mange klasser er 3DL nærmest dominerende. Men Enzo har et poeng i forhold til hvordan North håndterer forespørsler fra kunder. Hvis man må mase og mase, og føler seg som et hår i suppa bare for å få et tilbud, er det fristende å velge en annen leverandør.

Link to post
Share on other sites

Gladiator har fullstendig rett! Jeg kjenner flere (med sugerør) som er meget godt fornøyd både med egenskaper, pris og håndverk på sine Hong Kong-seil.

Har faktisk til gode å høre noen som ikke er det.... som faktisk har handlet derfra da.....

 

Seil trenger vedlikehold uansett hvor de er sydd, og det gjøres selvfølgelig her i landet.

Link to post
Share on other sites

Kan det være et argument for å kjøpe seil i Kongeriket, at man kan få de lys-målt etter norske regler inkludert i prisen?

Det er vel et problem med HongKong/Thailand-seil.

Hva koster det eventuelt å lys-måle i ettertid?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hei Oddgeir!

 

Sakset fra et annet forum:

 

Litt om måle priser:

Lys-måling-inklusive online innlegging av data,

LYS,LOH+BM+notering av skrogdata 150,-

Full LYS måling av skrog 250,-

Full LYS måling av rigg 250,-

Seil pr stk 200,-

og så er det satser på på begynt time over 3timer 150,-

 

Pris satsene er hentet fra NSF Årboken 2006.

 

Så prisen for å måle seilet er jo ikke all verdens....

Link to post
Share on other sites

Seil pr stk 200,-

og så er det satser på på begynt time over 3timer 150,-

 

Pris satsene er hentet fra NSF Årboken 2006.

 

Så prisen for å måle seilet er jo ikke all verdens....

For tiden er vel prisen rundt omkring 300,- for å LYS-måle seil, men det er heller ikke avgjørende ift å bestille fra utlandet eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så dårlig respons rundt omkring?

 

For 2 år siden da jeg gjorde den store oppgraderingen (storseil, kryssfokk, gennaker) fikk jeg generelt gode tilbakemeldinger kjapt fra alle jeg sendte forespørsel til. Hadde mye dialog med flere.

 

Prisene var generelt ikke altfor sprikende. Et par leverandører var alikevel såvidt mye dyrere at de falt ut. Litt vanskelig å si, da dukforslagene nok ikke nødvendigvis var helt tilsvarende.

 

At jeg da valgte Gran var i all hovedsak at det var lokalt seilloft hvor noe ekstra arbeid var inkludert i prisen. Diskusjonen/anbefalingene fra Terje var også medvirkende. Jeg har i ettertid også et godt forhold til lokal leverandør, som igrunnen er ganske hyggelig.

 

UK og North var svært nær ved å bli valgt, og jeg hadde mye dialog med disse og.

 

Har vært fornøyd med Granseilene, og det var naturlig og foretrukket første valg når jeg nå skulle ha ny Genoa.

Men har også hatt kontakt med Quantum i år, og hadde de kommet litt tidligere med tilbudet tror jeg nok jeg hadde prøvd dette, for å få en liten sammenligning...Fristet til å kjøpe et seil fra de uansett (selv om jeg kanskje ikke "trenger" noe)...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått hyggelige telefoner fra både Elvstrøm og Gran. Elvstrøm har pt ikke sendt meg noe tilbud, men jeg forstod på Seilmaker Iversen at prisene deres er noe høyere enn Rolly Tasker tilbudet til Gran, det er jo kjempebillig, men så er det jo en standardleveranse. Gran kan også spesialsy, til ca samme pris som jeg har fått ca fra Elvstrøm, det skulle som sagt komme pr epost, men har ikke mottatt pt.

 

15.900 inkl. strømpe er jo billig, men da er det 1.5oz og 82 kvm. Gran har sjekket med Nelson, men de vil ikke si noe om hva som passer, antakelig i frykt for å bli stilt ansvarlig for evt feile mål... Ergo har Gran måttet gå ut fra målene som er oppgitt. Da er 82 kvm noe mindre enn anbefalt, men seildesignerene deres har vurdert det og sagt at den passer bra. Eneste er at jeg må heve den noe mer enn optimalt ved "rom slør" (hvis det er noe som heter det:). Har egentlig tro på at det er bra nok til mitt bruk. Den er nok litt tung i de letteste vindene, men så forstår jeg det slik at den også er ekstra sterk, 0.9oz er sterkt nok sier begge og det drar bedre i lett vind... Vel, slik er det jo med std. lev, spørsmålet er bare om det betyr så mye for slike som meg...

 

Hva sier ekspertisen, ser også en fordel med at den er litt liten, da den slik sett kan brukes i litt mer vind enn ellers. Tilsvarende ulempe selvsagt i mindre vind, men min båt skal rigges for tur primært og dermed blir det lite seiling i nær 1-2 s/meter. Da fyres nok jernhingste nokså raskt... Ergo, for ca 6.000 ekstra vil jeg få en spesialsydd sak som passer mer til min båt og som er litt lettere...

 

Pris er avgjørende for oss, mor syns det er dyrt og ser nok ikke helt poenge med at vi MÅ ha dette første sesong, men det er jo en seilbåt!!!!! Uansett, det går vel muligens mot at vi venter, best å ikke strekke strikken for lang heller :nono:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gennakere blir jo generelt brukt litt tøffere enn spinnakere. Derfor ser jeg på det som en fordel at den er 1,5 oz. Det at den kanskje er litt liten vil du neppe merke noe til. Skal du seile regatta vil oftest en spinnaker være bedre, men det blir vesentlig dyrere. Gå for rolly tasker'en.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har Rolly Tasker Gennaker, kjøpt i 2001. 1,5 oz, 72 kvm. Når jeg bestilte, sa de at 0,75 oz var "standard", men jeg ville ha litt tykkere duk, siden jeg skulle seile over atlanteren med den.

 

Jeg må si a jeg er litt missfornøyd med kvaliteten på sømmene i den. Den er ikke brukt mye, maks 20 ganger, og aldri i sterk vind. Ganske tidlig begynte kantene på duken å flise seg opp ved hver søm. Nå er det ikke uvanlig at det henger enkelttråder på et par meter og flagrer. Det syns jeg rett og slett er for dårlig. Men man får vel hva man betaler for.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har en elvstrøm "strømer" med strømpe på 0,9oz tykkelse og den er 73kvadratmeter.

Bruker den fra 3-12sek.m og er veldig fornøyd med den , vet ikke hvordan en 1,5oz duk vil oppføre seg men jeg frykter den blir litt vel tung når det blåser lite.

Vi er bare 2 ombord og vi seiler bare tur men vi bruker den stortsett hver gang vi er ute og det er forhold for det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en elvstrøm "strømer" med strømpe på 0,9oz tykkelse og den er 73kvadratmeter.

Bruker den fra 3-12sek.m og er veldig fornøyd med den , vet ikke hvordan en 1,5oz duk vil oppføre seg men jeg frykter den blir litt vel tung når det blåser lite.

 

Jeg har nå snakket med både Gran og Elvstrøm, begge sier at de ville lagd gennakeren i 0,9 hvis den skal lages på bestilling. Forskjellen mellom 0.9 og 1.5 mener Elvstrøm er veldig stor. De hevder at den passer bedre på båter over 40 fot da en gennaker da ofte utsettes for mer press pr kvm enn i en 35 foter... Gran mener det ikke er så stor forskjell (ikke så overraskende all den tid de ønsker å selge std.gennakerene som jo er i 1.5 oz). Begge mener at ryker 0,9 så vil også 1,5 ryke, men 1,5 kan være mer slitesterk slik jeg forstår det.

 

Problemet er at prisforskjellen er ikke 6.000, men 9.700,-! Da er Elvstrøm sin 87 kvm og Rollyen 82 kvm. Antakelig er det meste bedre med Elvstrøm sin, men 10.000 er jo langt på vei en cockpitkalesje så spørs om ikke det blir Rolly... evt blir det å avvente til neste år...

 

Jeg har Rolly Tasker Gennaker, kjøpt i 2001. 1,5 oz, 72 kvm. Når jeg bestilte, sa de at 0,75 oz var "standard", men jeg ville ha litt tykkere duk, siden jeg skulle seile over atlanteren med den.

 

Jeg må si a jeg er litt missfornøyd med kvaliteten på sømmene i den.

 

Mistenker vel at kvaliteten blir så som så, men mener andre har sagt her at Rolly Tasker lager bra seil...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva sier ekspertisen, ser også en fordel med at den er litt liten, da den slik sett kan brukes i litt mer vind enn ellers. Tilsvarende ulempe selvsagt i mindre vind, men min båt skal rigges for tur primært og dermed blir det lite seiling i nær 1-2 s/meter. Da fyres nok jernhingste nokså raskt... Ergo, for ca 6.000 ekstra vil jeg få en spesialsydd sak som passer mer til min båt og som er litt lettere...

Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert, men jeg ville valgt et størst mulig seil egnet for lette vindforhold. Det vil gjøre det morsomt å seile når du ellers ville startet motoren. Når det blåser for friskt for gennakeren, vil båten uansett holde en hyggelig fart for storseil og fokk.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal ikke påberope meg å være ekspert, men jeg ville valgt et størst mulig seil egnet for lette vindforhold. Det vil gjøre det morsomt å seile når du ellers ville startet motoren. Når det blåser for friskt for gennakeren, vil båten uansett holde en hyggelig fart for storseil og fokk.

 

Ser det poenget, problemet er at disse 5 kvm ser ut til å koste 10.000, nå er sikkert formen bedre og den er jo noe lettere også, men det er 60% dyrere. Vi får jakte litt videre og tenke litt på det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ny båt.

Glad i å seile.

Opptatt av seilegenskaper.

 

Det vil da passe med et sitat av OSCAR WILDE.

 

Jeg har den enkleste smak.

Jeg er altid tilfreds med det beste.

 

 

 

Det jeg prøver å si er at om det hadde vært meg så hadde jeg kjøpt et seil som en seilmaker i Norge mener er det beste for meg og om jeg ikke hadde mulighet til å legge i de ekstra kronene nå så hadde jeg ventet til jeg hadde fått de kronene tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...