Jump to content

Nye seil i vinter ?


Enzo

Recommended Posts

Jeanneau er greie og monterer VHF antenne i mastetoppen, og drar kabel helt til kartbordet.

 

Hanse skal ha 7000 for dette så jeg bestemte meg for å droppe det, men mulig jeg bare skulle bestilt det likevel, har vel et pr mnd til før alt må være spikret... Hva tok Jeanneau for dette? Mener Bav tar omtrendt halvpart av det Hanse tar, det meste er rimeligere hos Hanse enn Bav så dette kom dårlig ut, men selvsagt noe en av sikkerhetshensyn bør ha...''

 

Men nå skled vi ut av temaet.

 

Fikk tilbud nr. 2 fra Crusader sails i går, det var ikke spesielt rimelig, med mva og frakt blir det ca kr. 20.000,- inkl. strømpen. Det jeg noterte meg var at de anbefalte 1,5 oz. Samme pris for 0,9 som 1,5, men de anbefalte den sterkeste for lengre levetid som de skriver:

 

Cloth weight 1 oz or 1.5oz - suggest heavier as it

lasts longer etc

 

Blir ikke helt klok på dette, har det så stor betydning som noen hevder eller kan det være at det er fornuftig å ha en litt tykkere duk likevel, vel. Vi får se hva Rolly fra Thailand sier, det blir nok der hvis det blir.

 

Oddgeir, hvem hadde du fått tilbudet på ca 10.000-11.000 hos?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris.

Få deg antenne i mastetoppen. Det er ikke noe alternativ. Dette er et sikkerhetsaspekt som ikke må undervurderes. Rekkevidden VHF er begrenset av jordkrumningen, jo høgere antennen er desto lengre rekkevidde.

Dette må være på plass før du henter båten i Tyskland.

Mobiltelefon er begrenset rekkevidde til ca 30km fra nærmeste basestasjon. Teknikken gjør her at det ikke er fysisk mulig å utvide den rekkevidden med bedre antenne.

 

Man kan spare penger på mye rart her i verden, men sikkerheten til deg og de du har kjær er verdt mer enn som så.

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

Ja, må vel bite i eplet her, men irriterende dyrt... Jeg håper underleverandøren kan levere noe som er rimeligere, men antar de passer seg for å gå Hanse i næringen så det spørs...

 

Er det altså slik at en antenne på pushpit ikke rekker til land når du er midt i Skagerrak?? Det er jo en del som har radar på et stag bak som ikke er så allverden høyt ... Vel, jeg forstår jo at det er bedre å ha den i toppen, men hvis det fungerer greit å ha den på pushpit så hadde jeg spart meg 7.000 uten at sikkerheten hadde lidd noe...

 

Fikk tilbud fra Rolly Tasker nå..:

 

Hanse 350

I 14.10 : J 4.20 : P 13.18 : E 4.45

 

The radial genneker offshore US $

0.9oz US nylon 1284.00

Area 85.27m2 Sock to suit 254.00

 

All our new sails are provided with a sail bag at the point of despatch.

 

Please prepay the full amount to the bank shown below:

 

Mja, kunne jo heller tenkt meg å betale med kort, men det gikk visst ikke... "Sock to suit" er vel strømpe siden det står at sailbag er inkl... Billig er det jo 10.000 med mva... ex frakt...

 

Noen kommentarer?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette må da være bra.

Nå vet ikke jeg om Far East Sails er i samme klasse som Rolly Tasker, men prisen på seilet er så og si identisk.

Forskjellen er at Far East Sails har flyfrakt til Norge inkludert i prisen, samt at de godtar kredittkort, og kun 50% up front. Resten ved levering.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 7lapper for en antenne i masten er i overkant og ville vel personlig droppet den pakka og heller satset på en håndholdt VHF eller en kjapp midlertidig montering av en medbringt antenne på ene salingen før avreise for så å montere i toppen av masten etter at du kommer hjem , men skal ikke du hente båten i Tyskland/Danmark da ?

Det er jo smult farvann og du skal jo ikke over noen store hav eller ?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 7lapper for en antenne i masten er i overkant og ville vel personlig droppet den pakka og heller satset på en håndholdt VHF eller en kjapp midlertidig montering av en medbringt antenne på ene salingen før avreise for så å montere i toppen av masten etter at du kommer hjem , men skal ikke du hente båten i Tyskland/Danmark da ?

Det er jo smult farvann og du skal jo ikke over noen store hav eller ?

 

Jeg tenker jo litt sånn selv, men ligger vi midt i Skagerakk med brukket ror eller riggen på dekk så kommer jeg til å angre (dvs ikke hvis riggen ligger på dekk :eek: ). Vi får se hva vi gjør, men antennen skal jo i topp en gang så kanskje jeg bare skulle lagt det til, det er iallefall slik hos oss at når vi har satt en grense så skal den holdes... Iallefall hvis det ikke går utover sikkerheten, nevneverdig.

 

Dette må da være bra.

Nå vet ikke jeg om Far East Sails er i samme klasse som Rolly Tasker, men prisen på seilet er så og si identisk.

Forskjellen er at Far East Sails har flyfrakt til Norge inkludert i prisen, samt at de godtar kredittkort, og kun 50% up front. Resten ved levering.

 

Det er jo vanskelig å vite hva en får, har etterspurt mulighet for forsendelse til Norge, men vet ikke om det går. Hvordan det blir med mva vet jeg ikke om jeg får den levert i Thailand, det står ikke noe om mva i tilbudet så i den grad det betales mva i Thailand får jeg vel neppe refundert den når jeg importerer til Norge... Prisen er uansett helt grei.

 

Noen som vet hva radial er i forhold til tri-radial?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Interesant diskusjon om seil her, men er det ingen som har sjekket prisene hos Aker seil da ? Har en bekjent som kjøpte storseil og 110% i carbon og spinnaker derfra til en 33 foter, og den prisen var ikke avskrekkende. Tror han betalte 60.000 for hele paketet. Det er vel ikke så værst tatt i betrakning av at det var carbon ?

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ble det , ble laminat trioptimal 140% fra elvstrøm på rulla , standard var det jalla dacron 135% så størrelsen er nok ikke mye større men jeg regner med forskjellen blir betydelig da dette er i en betydelig bedre duk og seilet er designet på en skikkelig måte.

Innbakt i prisen så får jeg service på forstagsprofilen (må opp og tighte noen skruer og slikt).

 

Gleder meg veldig , betaler 20500.-

Link to post
Share on other sites

Det er først og fremst forskjell i at laminerte seil holder formen over tid. Vevd duk vil ha en tendens til at trådene sklir ut av sin opprinnelige fiksering. Hvis du går i tanker om eksotiske fiber så skal du være obs på at de dyreste materialene ikke tåler solen like godt. Jeg skal prøve å ikke gjøre ditt valg ennå vanskeligere men hvis du vil satse på laminerte seil så bør du også rådføre deg med seilmakeren om hvilke fall og skjøter du trenger. Sammen med dacron seil leveres det alltid løpende rigg i billig tauverk som strekker seg ennå mer enn selve duken. Det er mao litt bortkastet å legge en del penger i seilene hvis fall og skjøter har strikk- egenskaper.

Som så mange andre vil si så lønner det seg å finne en seilmaker som du kjenner at du kan stole på. Vær tydelig på bruksområde og budsjett, så får du som regel en bra løsning.

Link to post
Share on other sites

Begynner å sikle litt på nye seil jeg også, isteden for de strechlakene som orginalt sitter på båten.

Er det først og fremst høyde og fart på kryss man tjener mest på med laminatduk? :sailing:

 

Et dacronseil vil ikke bare strekke seg etter lang tids bruk men også ikke klare å holde formen perfekt når det blåser opp selv om det er relativt nytt, et korrekt skåret seil i god kondisjon er også mulig å flate ut bedre ergo tjener du mindre krengning , høyde på kryss , akselrasjon istedet for krengning osv i forhold til tidligere.

 

Det finnes mange dukvalg og cruisinglaminater tåler sollys omtrent like bra som dacron men begynner man å lefle med exotiske fibre så går det utover holdbarhet om man ikke legger på taffeta på begge sider og da er jo mye av vitsen borte pågrunn av økt vekt.

 

Det er også forskjellige kvaliteter innen dacron så der finnes bra greir der og

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket siden til Lundhsails.se der har de noe som heter Pentex med taft, og prisen er margialt høyere en for dacron.

 

Utklipp i fra Lundhsails

"Pentex är en modifierad variant av polyester med ca. 30% bättre töjningsegenskaper. Detta material har kommit att ta över stora delar av polyesterlaminat-marknaden på grund av sina goda egenskaper och marginellt högre pris. Seglet förekommer i två utföranden; Pentex Taft samt Pentex Platinum. Den senare saknar tafetta, det tunna polyesterskikt som ger seglet högre slitstyrka, men ökar känsligheten för fukt vilket kan ge upphov till jordslag. Här har mylarfilmen som täcker in fibern färgats grå för att uppnå en sportigare look. Därav namnet 'Platinum'. Den taftade versionen av detta material är vitt och är till utseendet mycket likt polyesterlaminaten. Seglen skärs triradiellt med trådar i alla kraftriktningar.

 

Fördelar: Relativt hög slitstyrka (Taft), låg vikt (Platinum), sportig look (Platinum), lägre pris än de exotiska fibrerna.

Nackdelar: Lägre formstabilitet än de mer exotiska fibrerna, låg slitstyrka (Platinum). "

 

Er dette greie seil?

Link to post
Share on other sites

Pentex er etter hva jeg forstår en variant av polyesterlaminat. For en turseiler/semiregattaseiler som ønsker bedre ytelse enn Dacron, samt at ytelsen varer lengre, og akspeterer noe kortere absolutt levetid (La oss si 7-10 sesonger før det må byttes) enn Dacron et godt valg.

 

Jeg har stort sett polyesterlaminat, og stretchlaken følelsen er borte. Etter 3 sesonger ser de fortsatt helt fine ut, med unntak av noe jordslag.

 

Kevlar og slikt er bare for de som irriterer seg over at naboen seiler 2 minutter raskere enn deg på onsdagene. Og tar seg råd til å gjøre noe med det. Jeg gjør det...

 

Dacron er "ut" for båter over 30 fot...

Link to post
Share on other sites

Man kan vel stortsett si at alt "over" dacron er en betydelig oppgradering av egenskapene på seilet som faktisk er motoren på en seilebåt , det som er synd er at det seiler rund masse turseilende folk med elendige seil ,som tror at en oppgradering kun er for de som seiler regatta osv , de glemmer at et skikkelig seil vi gi mindre krenging ,senere reving,akselrasjon/krengingsforhold vil bedre seg osv.

Seiler man f.eks rundt med en 150% utseilt genoa eller for den saks skyld kliss nytt møkkaseil så kunne man byttet til en 120% genua i skikkelig kvalitet uten å miste fart og vinne håndterbarhet og alle de andre fordelene

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble det , ble laminat trioptimal 140% fra elvstrøm på rulla , standard var det jalla dacron 135% så størrelsen er nok ikke mye større men jeg regner med forskjellen blir betydelig da dette er i en betydelig bedre duk og seilet er designet på en skikkelig måte.

 

Gikk for en tilsvarende RollStröm TriOptimal for noen år side jeg og (Bilder og 'anmeldelse' i innlegget.) Ble som å få ny båt :yesnod:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Dette må da være bra.

Nå vet ikke jeg om Far East Sails er i samme klasse som Rolly Tasker, men prisen på seilet er så og si identisk.

Forskjellen er at Far East Sails har flyfrakt til Norge inkludert i prisen, samt at de godtar kredittkort, og kun 50% up front. Resten ved levering.

 

Har du kjøpt seil fra Far-Eats og fungerte det bra i så fall?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

jeg hadde VHF ant. midlertidig montert på hekken da jeg hentet min båt (H315)i Tyskland

Dette fungerte helt fint over skagerakk og veien hjem

Monterte antenne selv i masten da jeg kom hjem. Fort gjort, da det allerede var kabler frem til Mast med connectorer

Dette kan egentlig gjøres i Tyskland også, da det ligger trekkerliner klar, og svanehalsen på dekk er god plass is. ( I hvertfall på H315)

 

Grunnen til den høye prisen hos Hanse er at det er inkludert montering av jordingsplate gjennom skrog

 

mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...