Jump to content

Nye seil i vinter ?


Enzo

Recommended Posts

Gennaker:

Er det noen som kan gi en nærmere beskrivelse av hvordan det er å seile med 1,5 oz i forhold til 0,9 eller 0,75?

Vindstyrker / tur / regatta / slitestyrke / bruddstyrke osv.

 

Jeg har brukbare tilbud både fra norske og utenlandske produsenter, og trenger mer kunnskap om disse forskjellene. Blant annet det som fremkommer i post nr 18, som kommer på ca 10-11.000 inkl frakt og moms.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Har seilt mye med spinnaker i stor båt. 1,5 oz spinnakeren har aldri vært oppe. Det er for vindstyrker ingen her på forumet ville seilt i. Har en 0,6 oz som vi har seilt med i opptil 14m/s. Det er i overkant, men det kritiske er kun heisingen. Får du spinnakeren / gennakeren til å stå holder duken. Ville aldri valgt et unnavindseil i 1,5 oz da du ikke vil ha noe glede av dette under normale forhold (alt for tungt). 0.75 oz kan være ett velegnet kompromiss.

 

Er forøvrig noe forundret over folk som kjøper flott nye seilbåter til mange penger og som velger seil av absolutt billigste sort fra Thailand. En seilleveranse består av 3 ting: 1) seilene 2) justeringene etter leveranse av seilene 3) service og oppfølging etterpå. Har snakket med veldig mange som har kjøpt seil til standardbåter og i 99% av tilfellene er det behov for justeringer etter at seilene er levert. Dette gjaldt også meg når jeg kjøpte en komplett garderobe fra en norsk seilmaker (til tross for at de hadde tatt mål av riggen).

Link to post
Share on other sites

Spinnakeren på bildet ble utsatt for et vindkast under skjæring ca 90 grader relativ vindretning.

Vet ikke dukvekten på denne, siden den ikke kom fra 'vår' båt.

Vi lå imidlertid side om side med dem da spinnakeren gikk i filler.

 

spinnfiller.jpg

 

(denne har virkelig gått i filler - flere m2 mangler rett og slett, vi så bitene flakse avgårde. Her må det mere til enn en rull med spinnakertape..)

 

Vi seilte også med spinnaker, 0.75 Oz flatt skåret for skjæring, og hos oss røyk spinnakerfallet tvers av ca 1 min før viste spinnaker gikk i blåmyra.

 

Antar vindstyrke ca 10 m/s med kast på 12.

 

Hadde dette vært på tur hadde nylonet vært under dekk for lenge siden...

Men - skjæringsvinkel er en minst like stor faktor som vindstyrke. Og med gennaker skjærer man mer opp enn med spinnaker.

..Et argument for noe tyngre duk i gennaker enn spinnaker...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vel, her var en anbefaling for både 0,75 og 1,5.

Det skal ikke være lett. Mitt utgangspunkt er at jeg er nybegynner på gen/spin seiling, bruken er utelukkende tur (foreløbig), og ser for meg at den blir i brukt i vindstyrker der jeg ellers hadde startet motoren. Altså svake vinder.

 

Jeg tolker da dette slik at for mitt bruk vil en lett duk som f.eks. 0,75 være å foretrekke. Har jeg forstått dette riktig?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til gennakerkjøperne:

Skal dere ha gennakeren på baugspyd?

Jeg synes umiddelbart at f.eks. 82 kvm er et lite unnavindsseil til bjoris sin båt - er dette med eller uten baugspyd?

 

Mitt tilbud fra Elvstrøm-sobstad gjelder en gennaker på 74,6 m2. Det skal være tilpasset min SO36i.

 

Er dette forlite? Hva vil i så fall være passende størrelse?

 

Båten er utstyrt med spyd.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

En gennaker på 75 kvm er sikkert 'riktig' for en SO36i. Men jeg ville vurdert en spinnaker - istedenfor en gennaker - som mer egnet til å 'piffe opp' en lettvinds turseilas. Den daffeste seilingen er vel en lens/rom slør i lett vind - og da vil en gennaker ikke være spesielt effektiv der den henger i le av storseilet.... Til en SO36 (eller Hanse 350) vil vel spinnakeren være på rundt 90 kvm som i tillegg kan brases ut mot lo.

 

Det er mulig at min egen manglende erfaring med gennaker farger mitt syn her, men jeg mener at en spinnaker er et utmerket turseil for lette vinder. Jeg (og autopiloten) klarer fint å håndtere spinnakeren (70 kvm) alene. Når det friskner på litt gir den riktignok både far og mor noe å henge fingrene i :smiley:

Link to post
Share on other sites

En gennaker på 75 kvm er sikkert 'riktig' for en SO36i.

 

Max størrelse ihht LYS er 82 kvm.

 

Den daffeste seilingen er vel en lens/rom slør i lett vind - og da vil en gennaker ikke være spesielt effektiv der den henger i le av storseilet.... Til en SO36 (eller Hanse 350) vil vel spinnakeren være på rundt 90 kvm som i tillegg kan brases ut mot lo.

 

Kan ikke en gennaker også det?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Ved gennakerseiling må man dra inn på storseilet igjen etterhvert som man faller av videre fra ca 100 graderfor å slippe litt vind fram til gennakeren. Typisk 'feil' blandt erfarne spinnakerseilere som prøver seg med gennaker dette.. å la storseilet klistre seg til vantet på lens.

Man kan allikevel ikke seile lavere enn 140-160 grader (160 er nok vanskelig uansett) med gennaker.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En gennaker på 75 kvm er sikkert 'riktig' for en SO36i.

 

Hvilke mål har riggen på SO36i? Så den forresten på Ran messa, en meget bra båt Oddgeir! Jeg ser iallefall lett at den har bedre sluttfinish enn vår, men pytt... Såvidt jeg husker ble den en del kroner dyrere også...

 

Vel, vår Hanse 350 har:

 

I: 14.10 metres, 46`3``

J: 4.20 metres, 13`8``

 

Skal dere ha gennakeren på baugspyd? Jeg synes umiddelbart at f.eks. 82 kvm er et lite unnavindsseil til bjoris sin båt - er dette med eller uten baugspyd?

 

 

 

 

H350 har vel en halvmeter spyd eller knapt det, har bare sett det på bilder... tas av når den ikke er i bruk.

 

Elvstrøm sitt tilbud var på 87 kvm. 82 kvm er den standard saken fra Rolly i 1,5 oz. Er blitt skeptisk til den da den både er litt liten og tung... Sikkert dumt å bruke 16.000 på noen som ikke passer verken i størrelse eller vekt... Enig med Enzo, kanskje best å vente til en kan kjøpe skikkelig. Samtidig så må alle kronene vurderes mot alternativ bruk og behov. Hadde jeg hatt friflyt av kroner hadde jeg ikke kjøpt Hanse heller;) Da hadde jeg nok reist til Danmark å hentet båt... (ikke Bav, men X-Yachts)... :smiley:

 

Den daffeste seilingen er vel en lens/rom slør i lett vind - og da vil en gennaker ikke være spesielt effektiv der den henger i le av storseilet.... Til en SO36 (eller Hanse 350) vil vel spinnakeren være på rundt 90 kvm som i tillegg kan brases ut mot lo.

 

En gennaker kan ikke brases opp i lo med standardutrustning til gennaker. Den står på spydet i brasen. Spinnakeren dras jo ut mot lo jo mer du får unnavind, dette er jo ulempen med gennaker, den går dårligere jo mer unnavind du får ifht en spinnaker. Ergo vi må skjære mer vi som seiler gennaker... Så er det jo slik at en spinnaker må ha bom, opp og nedhal og for oss blir ikke det så gunstig med småbarn ombord. Det kan heller ikke være tvil om at det er lettere å seile en gennaker alene enn en spinnaker... Jeg har også seilt spinnaker alene, jeg har også brochet når jeg skulle ha dritten ned igjen for jeg ventet for lenge får jeg tok den ned... (hadde ikke autopilot på Cirrusen så det gikk jo som det måtte gå :lol:, heldigvis ødla jeg ikke hverken meg selv eller båten og heller ikke spinnakeren utrolig nok, den tok seg delvis en tur under båten :lol::lol::lol: )...

 

Vel, tipper en spinnaker hos oss ville blitt mindre brukt enn en gennaker og hele poenget er jo å få seilt mest mulig. Som ivrig regattaseiler og/eller mye voksent mannskap blir saken en annen. Det er veldig morro å seile med spinnaker, bare så det er sagt. Antakelig gøyere enn med gennaker.

 

 

Er forøvrig noe forundret over folk som kjøper flott nye seilbåter til mange penger og som velger seil av absolutt billigste sort fra Thailand. En seilleveranse består av 3 ting: 1) seilene 2) justeringene etter leveranse av seilene 3) service og oppfølging etterpå. Har snakket med veldig mange som har kjøpt seil til standardbåter og i 99% av tilfellene er det behov for justeringer etter at seilene er levert. Dette gjaldt også meg når jeg kjøpte en komplett garderobe fra en norsk seilmaker (til tross for at de hadde tatt mål av riggen).

 

Vel, venter på tilbud fra Rolly Tasker direkte fra Thailand så får vi se hvilken pris det blir. Jeg er jo ikke så veldig opptatt av om seilet er 100% dersom det koster 1/3 av et norsk seil... Da får vi heller leve med at det ikke er optimalt.

 

Men du har sikkert rett. Vi burde nok da heller kjøpt en 320 f.eks og så brukt mellomlegget på 320 og 350 til å oppgradere seil og annet utstyr ombord. Dessverre er vi nok ofte bygd slik at vi ønsker mest mulig båt for pengene. Dessuten må en se på bruken, vi har kjøpt en turbåt som vi skal seile litt regatta for moro med. Ok, jeg kommer til å være blant de dårlige med mine seil, men pytt. Da har jeg noe å skylde på. Dessuten kan jeg jo oppgradere seilene senere... Det er nok mye å hente på nytt forseil og stor også...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

SO 36i:

I: 13,75 J: 4,05

 

Litt mindre enn Hansen da. Men da har vi i alle fall noe å skylde på.

 

Joda det ble litt dyrere enn vi hadde tenkt, det ble litt sånn MÅ ha det, og DET må vi i alle fall ha, etterhvert som vi krysset av på lista. Rundt 1,1 ble det til slutt.

 

Vi har vurdert det slik at seilet må være enkelt å betjene, og må kunne opereres av en person. Det i kombinasjon med at vi er uerfarne med slike seil, gjorde valget enkelt. Men det blir nok spinnaker også etterhvert.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

En gennaker kan ikke brases opp i lo med standardutrustning til gennaker. Den står på spydet i brasen. Spinnakeren dras jo ut mot lo jo mer du får unnavind, dette er jo ulempen med gennaker, den går dårligere jo mer unnavind du får ifht en spinnaker.

Et standard triks når det begynner å bli veldig medvind med gennaker er å slippe ut på tack'en. Du må da ha tack via en blokk på spydet/i baugen og ikke fast tack/krok. Ved å slippe ut på tacket krummer forliket til gennakeren seg noe, og den 'faller' litt opp mot lo - dvs henter litt vind i lo for storseilet.

 

Ikke noe spesielt vanskelig med dette. Ikke så alvorlig mye fart å hente heller, men en artig ting å sitte og fintrimme litt på i lett vind...siden man ikke har noen bras å fikle med...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Joda det ble litt dyrere enn vi hadde tenkt, det ble litt sånn MÅ ha det, og DET må vi i alle fall ha, etterhvert som vi krysset av på lista. Rundt 1,1 ble det til slutt.

 

Joda, kjenner meg igjen i det der gitt... Mor hadde nok valgt 320 om hennes stemme talte litt mer enn min, min teller mest, men hun har vetorett (som hun heldigvis ikke brukte!!!). Hun blir nok glad i 35 foteren håper jeg og jeg tror hun vil innse at den passer oss bedre, nok om det. Hvis Euroen kryper under 7.70 igjen har jeg bestemt meg for å sikre, da havner jeg på en inkl. terminkostnaden på ca 925.000 inkl. alt utenom kostnaden med plotter og hentingen. Siden grensen er 950.000 håper jeg å kunne "bruke" den gode kursen til å få inn gennaker og cockpitkalesje uten budsjettsprekk... (Innser at jeg da må velge Thai gennaker iallefall)... Ganske så mye båt for pengene, men ikke helt sammenlignbar med SO36 heller, ellers har du nok mer utstyr enn oss, mener forskjellen var ca 120.000 når jeg regnet over... Vi fikk messepakke med varmer og spray inkl til ca 43.000,-... Men noe tilsvarende hadde vel Heitman også?

 

Et standard triks når det begynner å bli veldig medvind med gennaker er å slippe ut på tack'en. Du må da ha tack via en blokk på spydet/i baugen og ikke fast tack/krok. Ved å slippe ut på tacket krummer forliket til gennakeren seg noe, og den 'faller' litt opp mot lo - dvs henter litt vind i lo for storseilet.

 

Slik tack er nok ikke standard på gennaker-pakken til Hanse. Litt dumt spørsmål, men hvordan går denne lina til cockpit? Jeg skulle jo heve den 82 kvm litt sa selger hos Gran, men jeg innser jo nå at jeg kan ikke det uten denne saken...;) Hmmm...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Slik tack er nok ikke standard på gennaker-pakken til Hanse. Litt dumt spørsmål, men hvordan går denne lina til cockpit? Jeg skulle jo heve den 82 kvm litt sa selger hos Gran, men jeg innser jo nå at jeg kan ikke det uten denne saken...;) Hmmm...

Lina festes i baugen, går opp til en blokk i seilet, og ned til en vendeblokk i dekk igjen. Derfra går den via lineførere på rekkestøttene tilbake til cockpit. Løsningen der blir kanskje litt avhengig av layout forøvrig. Jeg har den gjennom en vendeblokk festet i ripa og fester den i en camcleat. Hvis du vil ha mulighet til å justere dette i mye vind også, kan det være en ide å sette på en liten vinsj. Eventuelt kan du øke utvekslingen i baugen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et såkalt jubileumstilbud (Jeanneau 50 år):

Elektrisk ankerwinch

Landstrøm og lader

Ekstra batteri

CD-spiller/radio/høyttalere

Ray ST60 vind/tridata

 

Verdi 59 000.

 

I tillegg bestilte vi bl. a. sprayhood, høy cockpitkallesje, teakbord i cockpit, varmer og spyd/beslag for gennaker.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Bjoris:

 

Som jeg nevnte over her så ville jeg om det var begrensninger i budsjettet heller latt være å kjøpe gennaker enn å kjøpe en 1,5oz , det blir rett og slett for tungt.

Jo tynnere duk jo dyrere er duken , 0,75oz er en grei duk for regattafolket og en 0,9 er perfekt og det de fleste kjøper , et slikt seil er så lett og kan gi veldig fin fart i så lite vind at vekten virkelig betyr en hel del , jeg selv vil bytte til enda lettere/tynnere skjøter på min gennaker (73kvm) da de jeg har påvirker evnen til å få den til å stå i veldig lett vind ved at skjøtene drar den ned pågrunn av vekten på skjøtene , hadde jeg hatt en 1,5oz i de tilfellene så hadde den hengt rett ned og det er etter min mening tull å kjøpe et så tungt lettvindsseil til en turbåt da bruksområdet på et så tungt seil alikevel er i så mye vind at det er uaktelt å bruke på en turseilas alikevel.

Bruk heller pengene på en cocpitkalesje og så kjøper du deg et skikkelig seil når du først kjøper.

Jeg bestillte forresten en Trioptimal DC laminat rullegenoan på 140% fra elvstrøm i dag :yesnod: så nå er det bare storseilet som er av møkkakvalitet på min båt. Gleder meg som en unge til å komme meg ut og seile til våren for nå begynner båten for alvor å få muilghet til å levere den farten den er god for.

 

gennaker.jpg

Link to post
Share on other sites

Jo tynnere duk jo dyrere er duken , 0,75oz er en grei duk for regattafolket og en 0,9 er perfekt og det de fleste kjøper , et slikt seil er så lett og kan gi veldig fin fart i så lite vind at vekten virkelig betyr en hel del , jeg selv vil bytte til enda lettere/tynnere skjøter på min gennaker (73kvm) da de jeg har påvirker evnen til å få den til å stå i veldig lett vind ved at skjøtene drar den ned pågrunn av vekten på skjøtene , hadde jeg hatt en 1,5oz i de tilfellene så hadde den hengt rett ned og det er etter min mening tull å kjøpe et så tungt lettvindsseil til en turbåt da bruksområdet på et så tungt seil alikevel er i så mye vind at det er uaktelt å bruke på en turseilas alikevel.

 

Jo, jeg innser at dette nok er et viktig poeng. Men får jeg en 0,9 fra f.eks Rolly Tasker som er spesiallagt etter mål på min båt til fornuftig pris er jeg litt fristet til å ta sjansne om prisen er god. Skulle være anerkjent såvidt jeg hører? Skjøtene er nok et poeng, vi hadde metalfester til skjøte og bras på vår Cirrus, en helt håpløs kombinasjon på spinnaker i lettvind så der var det bare å finne frem kniven... En så da hvor mye noen gram ekstra betydde i helt lett vind...

 

Det er altså derfor 1.5 er billig fordi duken er rimeligere? Forstod på Gran at prisen var lik, men der ser du... Lett å argumentere for det en har for salg selv. Har bedt om tilbud på 0,9 oz fra Rolly i Thailand. Håper selvsagt på veldig godt tilbud der, har folk som bor der og som kan sendes via så det er mulig å få til, de bad om I og J mål i dg så det kommer nok et tilbud fra dem.

 

Ble litt usikker på om strømpe i denne verden faktisk er "stocking"??? Noe bedre navn på strømpe til gennaker, på engelsk? Har vel dummet meg ut, men clue er gått ut på dato og jeg blir lost i engelsk uten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

"snuffer" er vel et engelsk uttrykk for strømpe.

 

Stocking hørtes kreativt ut, men de skjønner sikkert hva du mener...

 

Har ikke Gran gitt tilbud på Gran assymetrisk spinnaker (Gennaker er vel Copyright til North?) da?

 

Såvidt jeg husker kostet ikke min i 2005 særlig mye mer enn prisene du skisserer for Rolly Tasker, min er forøvrig i 0.9 oz. 1.5 høres tungt ut, men tror nok jeg har satt min i vind hvor 1.5 hadde vært mer egnet, men da skulle den vel også vært noe mindre.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg innser at dette nok er et viktig poeng. Men får jeg en 0,9 fra f.eks Rolly Tasker som er spesiallagt etter mål på min båt til fornuftig pris er jeg litt fristet til å ta sjansne om prisen er god. Skulle være anerkjent såvidt jeg hører? Skjøtene er nok et poeng, vi hadde metalfester til skjøte og bras på vår Cirrus, en helt håpløs kombinasjon på spinnaker i lettvind så der var det bare å finne frem kniven... En så da hvor mye noen gram ekstra betydde i helt lett vind...

 

Det er altså derfor 1.5 er billig fordi duken er rimeligere? Forstod på Gran at prisen var lik, men der ser du... Lett å argumentere for det en har for salg selv. Har bedt om tilbud på 0,9 oz fra Rolly i Thailand. Håper selvsagt på veldig godt tilbud der, har folk som bor der og som kan sendes via så det er mulig å få til, de bad om I og J mål i dg så det kommer nok et tilbud fra dem.

 

Ble litt usikker på om strømpe i denne verden faktisk er "stocking"??? Noe bedre navn på strømpe til gennaker, på engelsk? Har vel dummet meg ut, men clue er gått ut på dato og jeg blir lost i engelsk uten...

 

Jo tynnere duk jo dyrere er regelen slik jeg har forstått ja , når du seiler med et lettvindsseil og kommer i hekkbølgen på en stressbalje og får noen kraftige slag/trekk i duken så må den også ha egenskapen at den strekker seg litt samtidig som duken er korrekt strekkfast , en totalt død duk vil nok lettere revne i sømmer og dette med tykkelse er nok ikke altid forenlig med styrke om ikke duktypen og arbeidet er skikkelig.

Får du levert en 09 gennaker i rett størrelse med duk fra en anerkjent leverandør av litt skikkelig kvalitet til en fin pris så er det absolutt noe å tenke på.

Snuffer/spinsock/strømpe kan du kjøpe her hjemme eller omså bestille fra england for et par 1000lapper om de ikke leverer det der du kjøper seilet.

 

Genaker med strømpe er et fanastisk tirseil for lite mannskap og når du blir vant til å bruke den så kommer du aldri til å angre , følelsen av å skli ut av køen forbi alle de andre på turseilas er ubetalelig :cool:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ocking hørtes kreativt ut, men de skjønner sikkert hva du mener...

 

Har ikke Gran gitt tilbud på Gran assymetrisk spinnaker (Gennaker er vel Copyright til North?) da?

 

:eek: Det er vel heller mangel på kreativitet :lol: Vel, vi får se hva som kommer i retur. Ok, ja jeg har lest at noen kaller det for assym spinn, men at det var slik at North hadde copyright var jeg ikke klar over, satt å leste litt nå i et Seilmag fra noen utgaver siden og der fikk en jo en grei gjennomgang av hva det er snakke om. Assym spinn er garantert rett for oss...

 

 

Får du levert en 09 gennaker i rett størrelse med duk fra en anerkjent leverandør av litt skikkelig kvalitet til en fin pris så er det absolutt noe å tenke på.

 

Jeg tror også det, og her går vi nok for greit nok løsningen, ikke den optimale. Spent på pris fra Rolly Tasker, har fått et tilbud fra UK, Crusadersails, men dette står at det er 68 sqm så det er vel kvadrat og isåfall er det jo helt feil, har sendt dem spørsmål om dette er rett og bedt om snuffer i tillegg til 0,9 oz så får vi se... Prisen var ca 12.500 i forrige tilbud... Men det var en cruiser/racer, nå har jeg bedt om ren cruiser...

 

Innser at jeg har en veldig bra fru, som sier at hvis det er noe vi må ha så er det bare å handle...;)

 

Jeg fikk et såkalt jubileumstilbud (Jeanneau 50 år):

Elektrisk ankerwinch

Landstrøm og lader

Ekstra batteri

CD-spiller/radio/høyttalere

Ray ST60 vind/tridata

 

Verdi 59 000.

 

I tillegg bestilte vi bl. a. sprayhood, høy cockpitkallesje, teakbord i cockpit, varmer og spyd/beslag for gennaker.

 

Vi har ikke radio, vinsj eller cockpitbord pt. Har tenkt å montere dette selv. Bord skulle velge, men Nelson sa det var dårlig så underlev i Tyskland har noe bedre, vi får se når vi kommer ned om vi kjøper det. Ellers har vi som nevnt ikke cockpitkalesje enda. Vi har autopilot, varmer, microfiberputer, 3 kabiner, windinst, badeplattform bak, teak i cockpitdørk, foldepropell, oppgradert motor, gennaker utrustning, ekstra vinsjer, ekstra sterk lader og ekstra batteri og noe annet dill som ofte er standard, uttak fra varmer i alle rom f.eks, gardiner (tenk at det er ekstra!!!)... Vel, tipper du har mye av dette standard i OS36en, fikk du med autopilot?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, Ray ST6002 + S1G

 

S1G er rategyro? Sikkert en veldig bra autopilot. I kjent Hanse stil kommer min med noe helt nytt fra Simrad AP24, den ser spennende ut mtp at det er mye data som kan lastes opp som strømforhold mv, men det blir nok ikke testet ut med det første...

 

Hvordan gjør du det med VHF? Funderer å kjøpe en stasjonær og ha en løs antenne, evt koble antennen på pushpit, neppe anbefalt, men det er vel bedre enn en håndholdt? Er ikke så fristet til å drive med klatring i masten før vi kommer oss avgårde, det er mye som skal skje og tiden vil bli begrenset...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...