Kotnes Startet 1.November.2007 Del på Facebook Startet 1.November.2007 Båten er fra 90 tallet og er registrert i båtregisteret med bensinmotor. Dette med motoren ble oppdaget ved at motornr ikke stemte med registeret sitt nr. Viser seg at motoren er tatt inn fra utlandet og det er ikke betalt noen avgifter på den. Snakker om en 2003 mod diesel på 260 hk. Motor har sittet i båten siden 2003. Det har vært 2 eiere etter han som tok den inn og monterte den. Hva gjør man i en sånn situasjon. Er det bare og betale avgifter som selvfølgelig forrige eier må trekke fra på kjøpesummen og hva må i så tilfelle dokumenteres. Kan man heve kjøpet på dette grunnlaget eller ? Båtregisteret krever dokumentasjon på motor siden ny. Er åpen for gode råd. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 JEg ville hevet kjøpet. Virker useriøst synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Det er absolutt ikke hevningsgrunn og heller ingenting du som kjøper overhodet har noe med. Det er utelukkende et anliggende mellom det Kgl. Toll(u)vesen og vedkommende som innførte motoren. Det er kun han -- dvs vareeieren ved innførsel -- som hefter for avgiften. Senere eiere som kjøper båten er utenfor Tollvesenets rettslige rekkekvidde og de er således trygge i forhold til uoppgjort avgift. Med andre ord, ingenting å hverken bekymre seg for eller besvære seg over. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gismo Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Med andre ord, ingenting å hverken bekymre seg for eller besvære seg over. Men hva da med ett eventuelt forsikringsoppgjør? Kan de gå tilbake å si at her var det bensinmotor og vil senke verdien på båten av den grunn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Nei hvorfor det, du forsikrer jo det du forsikrer og forsirker du det du har så er det jo det du har som blir erstattet ved skade...? Men selvsagt, man kan ikke vente sg et godt resultat ved skade, dersom man forsikrer bensin og har diesel. Det stemmer jo ikke. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gismo Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Sant det. Men om båten går ned og ikke kan besiktiges eller stjålet og ikke funnet igjen, og forsikringselskapet ser at båten er registrert med bensinmotor og ikke diesel som er oppgitt. Hva da Er litt skeptisk. Kjenner en som ble anbefalt av forsikringsmann å forsikre båten får 300.000. Når da pluselig skaden skjedde å båten ble vraket ville ikke selskapet erstatte mer enn 260.000 fordi de mente at dette var en mer realistisk verdi. Redigert 1.November.2007 av Gismo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kotnes Svart 1.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2007 Det er absolutt ikke hevningsgrunn og heller ingenting du som kjøper overhodet har noe med. Det er utelukkende et anliggende mellom det Kgl. Toll(u)vesen og vedkommende som innførte motoren. Det er kun han -- dvs vareeieren ved innførsel -- som hefter for avgiften. Senere eiere som kjøper båten er utenfor Tollvesenets rettslige rekkekvidde og de er således trygge i forhold til uoppgjort avgift. Med andre ord, ingenting å hverken bekymre seg for eller besvære seg over. Men jeg får jo ikke registrert den med denne motoren i. Må som tidligere nevnt ha dokumentasjon på den. Hva gjør jeg da ? Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gismo Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Ville hvertfall tatt noen bilder som kan dokumenter den motoren som står i om det som forhåpentlighvis ikke skjer, skjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Men jeg får jo ikke registrert den med denne motoren i. Hva med Securmark? Har de samme krav til dokumentasjon? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Kan ikke selger dokumentere hvor motoren er kjøpt, og fremlegger kvittering på dette. Småbåtregisteret forlanger vell ikke tollpapirer på motoren? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Det kommer vel n på hvilken dokumenasjon de vil ha. En kjøpekontrakt e.a. ang. motoren burde være nok ev. omreg./endrings melding fra en tidligere eier vedr. motoren. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Hk avgift og moms på en motor utgår gradvis i løpet av en tre års periode. Yrkesbåter er f.eks ikke moms og hk avgiftspliktige. Kjøper du en tre år gammel maskin i fra en yrkesbåt trenger du ikke å betale moms eller hk avgift for å ta maskinen i bruk i privat båt. Og som Worse skriver, det er ikke du som har lurt tollvesenet, det er han som importerte maskinen. Du kan ikke klandres. Når du forsikrer båten så opplyser du nøyaktig hvilken båt du har og hvilken maskin det er i den. Ikke værre enn det. Hva båten er registrert med andre plasser har null betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Hk avgift og moms på en motor utgår gradvis i løpet av en tre års periode. Tollvesenets lange arm rekker ikke lengre enn til den som innførte/vareeier. Nestemann kan bare røres dersom han IKKE var i god tro. Det betyr i praksis at den som kjøper en vare som han ikke burde vite var smuglet, heller ikke svarer for toll/avgift. Det står i loven, det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gas Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Kan ikke selger dokumentere hvor motoren er kjøpt, og fremlegger kvittering på dette. Småbåtregisteret forlanger vell ikke tollpapirer på motoren? Jeg selv måtte legge ved kvittering på kjøp av motor (95 mod båt og 05 motor)for å få registrert i småbåtregisteret. Etter noen telefoner til forrige eier så ordnet dette seg.Men om du trenger kvitteringer på betalte avgifter der melder jeg pass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gismo Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Tollvesenets lange arm rekker ikke lengre enn til den som innførte/vareeier. Nestemann kan bare røres dersom han IKKE var i god tro. Det betyr i praksis at den som kjøper en vare som han ikke burde vite var smuglet, heller ikke svarer for toll/avgift. Det står i loven, det. Tviler absolutt ikke på det du skriver Skipper Worse. Dette har du helt sikkert greie på. Men dette vil jo si at om du får en motor over grensa uten å bli tatt der og satt den i en bruktbåt, kan ingen gjøre noe som helst om du bare påstår at motoren sto i når du kjøpte båten og gjorde det i god tro. Dette var nesten litt for enkelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Mnja litt for enkelt er det vel muligens for det er jo mange muligheter for å bli tatt. Sannheten har en (for noen) ubehagelig evne til å komme frem før eller siden. Men i eksempelet ditt, om ikke TV kunne bevise (1) smugling og (2) at eier ikke var i god tro ved ervervet, så ville han faktisk være på trygg grunn. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Kjøpte en båt i fjord som var importert i 2003. Her krevde småbåt reg. kopi av tollpapirene for å kunne registrere denne. Problemet er jo at forsikringsselskapene i mange tilfeller krever at båten er reg., og er den da reg med bensin, tror jeg du sliter med å få rett fors. sum ved en event. skade. Er det noe de selskapene er gode på, ja så er det å redusere utbet. hvor dette er mulig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Alt dette som småbåtregisteret krever er god nok grunn til å la være å registrere båten. Fra meg ville de ha navn og salg/kjøpskontrakt fra samtlige eiere fra båten ble levert i fra Windy i 89. Tro meg, den jobben gidder jeg over hode ikke å begynne på en gang. Enten får de registrere båten på de vilkår at jeg har en kjøpskontrakt som viser hvem jeg har kjøpt båten av eller så gir jeg rett og slett blanke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kotnes Svart 1.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2007 Alt dette som småbåtregisteret krever er god nok grunn til å la være å registrere båten. Fra meg ville de ha navn og salg/kjøpskontrakt fra samtlige eiere fra båten ble levert i fra Windy i 89. Tro meg, den jobben gidder jeg over hode ikke å begynne på en gang. Enten får de registrere båten på de vilkår at jeg har en kjøpskontrakt som viser hvem jeg har kjøpt båten av eller så gir jeg rett og slett blanke. Nå har det seg sånn at gjensidige som jeg bruker forlanger at båten er registrert. En lenger opp i tråden nevnte securmark som et alternativ. Det kostet noen tusenlapper for denne båten pluss at du må ta med båten til en som er godkjent av securmark for merking hvis jeg forstod det riktig. Er det no rart at en stakkar drekker mer og mer. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Nå har det seg sånn at gjensidige som jeg bruker forlanger at båten er registrert. En lenger opp i tråden nevnte securmark som et alternativ. Det kostet noen tusenlapper for denne båten pluss at du må ta med båten til en som er godkjent av securmark for merking hvis jeg forstod det riktig. Er det no rart at en stakkar drekker mer og mer. Skjønner godt din frustrasjon og at du drikker mer og mer, rødvinsflasken min er tom nå. Men for å hjelpe deg litt på vei ned i dine egne flasker så er min båt også forsikret i Gjenstridige. På min båt er det et gammelt regnummer i fra registeret som ikke er i bruk lenger, det var godt nok for dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Ja, bare man får seg et nummer, er alt greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wandalen Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Kjøpte en innportert og ferdig ce merket Bayliner 2755 i 05 og da jeg skulle registrere den i småbåt registeret måtte de ha salgs kontrakt mellom meg og siste eier samt gamle eier i fra USA sitt båt kort. Måtte også legge ved kvitteringen fra Tollvesenet på betalt mva (moms) Tror jeg fikk papirene i retur 2-3 ganger før de var fornøyde. Men jeg tenkte i etterkant at jeg kansje ikke skulle krysset av for importert i regisrterings sjemaet, jeg hadde jo ikke innportert den det var forrige eier. Da er den jo Norsk når jeg har kjøpt den. Da hadde jeg nok ikke trengt og pese med Tollpapirene og USA båt kortet antagelin Men et lite sårsmål : Kan Securmark drive småbåtregister på linje med Redningsselskapet da? Får man et båt nr eller er det bare en tyveri merking dette er snakk om ?? btw.. håper det ordner seg for deg med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Hvis man graver i det gamle registeret så er nok min båt registrert med bensinmotor. Men hos gjenstridige så er jeg forsikret med en flett ny Steyr maskin i båten. Den har jeg selvfølgelig dokumentasjon på i fra importør og selger. Skal ikke finnes tvil om at motoren er min i hvert fall. Hvem sin båt motoren min står i er litt usikkert, er meg som bruker den i hvert fall... Litt frustrerende å tenke på i grunn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom J. Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Men et lite sårsmål : Kan Securmark drive småbåtregister på linje med Redningsselskapet da? Får man et båt nr eller er det bare en tyveri merking dette er snakk om ?? Du får gravert inn nummeret i båten (mange steder), og lapp med reg.nr. til å klistre utenpå (hvis du vil). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 (redigert) Hei Har selv nylig fått securmerket, (securmark+ merking) nybåten vår. Og bestemte meg i samma slengen for å melde den også inn i securemarks båtregister. Såg på securmark sine sider at den måtte være merket før man kunne regge der. Samme dagen båten var til merking ringte jeg securmark og prata litt med en hyggelig dame som sa at forhandleren kunne skrive på merke-meldingen at den skulle innmeldes i securmark båtregister og at det tok ca en uke før jeg da fikk skilt og sertifikat. Hvis forhandleren som merket hadde sendt meldingen allerede så var det bare å ringe opp igjen så skulle De/hun hjelpe meg. Og det stemte bra det, omtrent uka etterpå var alt i posten hjemme. Var også pw/user for innlogging hos securmark, lett å se om alle opplysninger er ok, samt veldig lett å melde tyveri, eierskifte osv. Det er heller ikke årsavgift i båtregister, kun engangs-sum. Masse forsikringselskap godkjenner securemerking og securemarks-båtregister på lik linje med RSSR. Forsikringsfordeler http://www.securmark.no/index.php?art=5325&gruppe=169 Forøverig valgte jeg securmark, pga masse tungvint av RSSR og i ettertid selv opplevd det via han som kjøpte gammelbåten min. (kan leses om i tråden her på BP om: "RSSR sliter med registeret sitt") Kommer garantert til å bruke securmark for all ettertid. For merking og båtregister. Redigert 2.November.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.