Jump to content

Kjøpe båt hvor det ikke er betalt importavg på motor.


Kotnes

Recommended Posts

Båten er fra 90 tallet og er registrert i båtregisteret med bensinmotor. Dette med motoren ble oppdaget ved at motornr ikke stemte med registeret sitt nr. Viser seg at motoren er tatt inn fra utlandet og det er ikke betalt noen avgifter på den. Snakker om en 2003 mod diesel på 260 hk. Motor har sittet i båten siden 2003. Det har vært 2 eiere etter han som tok den inn og monterte den. Hva gjør man i en sånn situasjon. Er det bare og betale avgifter som selvfølgelig forrige eier må trekke fra på kjøpesummen og hva må i så tilfelle dokumenteres. Kan man heve kjøpet på dette grunnlaget eller ? Båtregisteret krever dokumentasjon på motor siden ny. Er åpen for gode råd.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ikke hevningsgrunn og heller ingenting du som kjøper overhodet har noe med. Det er utelukkende et anliggende mellom det Kgl. Toll(u)vesen og vedkommende som innførte motoren. Det er kun han -- dvs vareeieren ved innførsel -- som hefter for avgiften. Senere eiere som kjøper båten er utenfor Tollvesenets rettslige rekkekvidde og de er således trygge i forhold til uoppgjort avgift.

 

Med andre ord, ingenting å hverken bekymre seg for eller besvære seg over.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei hvorfor det, du forsikrer jo det du forsikrer og forsirker du det du har så er det jo det du har som blir erstattet ved skade...? Men selvsagt, man kan ikke vente sg et godt resultat ved skade, dersom man forsikrer bensin og har diesel. Det stemmer jo ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sant det. Men om båten går ned og ikke kan besiktiges eller stjålet og ikke funnet igjen, og forsikringselskapet ser at båten er registrert med bensinmotor og ikke diesel som er oppgitt. Hva da :confused: Er litt skeptisk. Kjenner en som ble anbefalt av forsikringsmann å forsikre båten får 300.000. Når da pluselig skaden skjedde å båten ble vraket ville ikke selskapet erstatte mer enn 260.000 fordi de mente at dette var en mer realistisk verdi.

Redigert av Gismo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ikke hevningsgrunn og heller ingenting du som kjøper overhodet har noe med. Det er utelukkende et anliggende mellom det Kgl. Toll(u)vesen og vedkommende som innførte motoren. Det er kun han -- dvs vareeieren ved innførsel -- som hefter for avgiften. Senere eiere som kjøper båten er utenfor Tollvesenets rettslige rekkekvidde og de er således trygge i forhold til uoppgjort avgift.

 

Med andre ord, ingenting å hverken bekymre seg for eller besvære seg over.

 

 

Men jeg får jo ikke registrert den med denne motoren i. Må som tidligere nevnt ha dokumentasjon på den. Hva gjør jeg da ?

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hk avgift og moms på en motor utgår gradvis i løpet av en tre års periode. Yrkesbåter er f.eks ikke moms og hk avgiftspliktige. Kjøper du en tre år gammel maskin i fra en yrkesbåt trenger du ikke å betale moms eller hk avgift for å ta maskinen i bruk i privat båt.

Og som Worse skriver, det er ikke du som har lurt tollvesenet, det er han som importerte maskinen. Du kan ikke klandres.

Når du forsikrer båten så opplyser du nøyaktig hvilken båt du har og hvilken maskin det er i den. Ikke værre enn det. Hva båten er registrert med andre plasser har null betydning.

Link to post
Share on other sites

Hk avgift og moms på en motor utgår gradvis i løpet av en tre års periode.

 

 

:nonod: Tollvesenets lange arm rekker ikke lengre enn til den som innførte/vareeier. Nestemann kan bare røres dersom han IKKE var i god tro. Det betyr i praksis at den som kjøper en vare som han ikke burde vite var smuglet, heller ikke svarer for toll/avgift. Det står i loven, det. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan ikke selger dokumentere hvor motoren er kjøpt, og fremlegger kvittering på dette. Småbåtregisteret forlanger vell ikke tollpapirer på motoren?

 

 

Jeg selv måtte legge ved kvittering på kjøp av motor (95 mod båt og 05 motor)for å få registrert i småbåtregisteret.

Etter noen telefoner til forrige eier så ordnet dette seg.Men om du trenger kvitteringer på betalte avgifter der melder jeg pass.

Link to post
Share on other sites

:nonod: Tollvesenets lange arm rekker ikke lengre enn til den som innførte/vareeier. Nestemann kan bare røres dersom han IKKE var i god tro. Det betyr i praksis at den som kjøper en vare som han ikke burde vite var smuglet, heller ikke svarer for toll/avgift. Det står i loven, det. :smash:

 

Tviler absolutt ikke på det du skriver Skipper Worse. Dette har du helt sikkert greie på. Men dette vil jo si at om du får en motor over grensa uten å bli tatt der og satt den i en bruktbåt, kan ingen gjøre noe som helst om du bare påstår at motoren sto i når du kjøpte båten og gjorde det i god tro. Dette var nesten litt for enkelt.

Link to post
Share on other sites

Mnja litt for enkelt er det vel muligens for det er jo mange muligheter for å bli tatt. Sannheten har en (for noen) ubehagelig evne til å komme frem før eller siden. Men i eksempelet ditt, om ikke TV kunne bevise (1) smugling og (2) at eier ikke var i god tro ved ervervet, så ville han faktisk være på trygg grunn.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en båt i fjord som var importert i 2003. Her krevde småbåt reg. kopi av tollpapirene for å kunne registrere denne. Problemet er jo at forsikringsselskapene i mange tilfeller krever at båten er reg., og er den da reg med bensin, tror jeg du sliter med å få rett fors. sum ved en event. skade. Er det noe de selskapene er gode på, ja så er det å redusere utbet. hvor dette er mulig...

Link to post
Share on other sites

Alt dette som småbåtregisteret krever er god nok grunn til å la være å registrere båten. Fra meg ville de ha navn og salg/kjøpskontrakt fra samtlige eiere fra båten ble levert i fra Windy i 89. Tro meg, den jobben gidder jeg over hode ikke å begynne på en gang. Enten får de registrere båten på de vilkår at jeg har en kjøpskontrakt som viser hvem jeg har kjøpt båten av eller så gir jeg rett og slett blanke.

Link to post
Share on other sites

Alt dette som småbåtregisteret krever er god nok grunn til å la være å registrere båten. Fra meg ville de ha navn og salg/kjøpskontrakt fra samtlige eiere fra båten ble levert i fra Windy i 89. Tro meg, den jobben gidder jeg over hode ikke å begynne på en gang. Enten får de registrere båten på de vilkår at jeg har en kjøpskontrakt som viser hvem jeg har kjøpt båten av eller så gir jeg rett og slett blanke.

 

 

Nå har det seg sånn at gjensidige som jeg bruker forlanger at båten er registrert. En lenger opp i tråden nevnte securmark som et alternativ. Det kostet noen tusenlapper for denne båten pluss at du må ta med båten til en som er godkjent av securmark for merking hvis jeg forstod det riktig. Er det no rart at en stakkar drekker mer og mer.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg sånn at gjensidige som jeg bruker forlanger at båten er registrert. En lenger opp i tråden nevnte securmark som et alternativ. Det kostet noen tusenlapper for denne båten pluss at du må ta med båten til en som er godkjent av securmark for merking hvis jeg forstod det riktig. Er det no rart at en stakkar drekker mer og mer.

Skjønner godt din frustrasjon og at du drikker mer og mer, rødvinsflasken min er tom nå. Men for å hjelpe deg litt på vei ned i dine egne flasker så er min båt også forsikret i Gjenstridige. På min båt er det et gammelt regnummer i fra registeret som ikke er i bruk lenger, det var godt nok for dem.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en innportert og ferdig ce merket Bayliner 2755 i 05 og da jeg skulle registrere den i småbåt registeret måtte de ha salgs kontrakt mellom meg og siste eier samt gamle eier i fra USA sitt båt kort. Måtte også legge ved kvitteringen fra Tollvesenet på betalt mva (moms)

Tror jeg fikk papirene i retur 2-3 ganger før de var fornøyde. Men jeg tenkte i etterkant at jeg kansje ikke skulle krysset av for importert i regisrterings sjemaet, jeg hadde jo ikke innportert den det var forrige eier. Da er den jo Norsk når jeg har kjøpt den. Da hadde jeg nok ikke trengt og pese med Tollpapirene og USA båt kortet antagelin :crazy:

Men et lite sårsmål : Kan Securmark drive småbåtregister på linje med Redningsselskapet da? Får man et båt nr eller er det bare en tyveri merking dette er snakk om ??

 

btw.. håper det ordner seg for deg med denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Hvis man graver i det gamle registeret så er nok min båt registrert med bensinmotor. Men hos gjenstridige så er jeg forsikret med en flett ny Steyr maskin i båten. Den har jeg selvfølgelig dokumentasjon på i fra importør og selger. Skal ikke finnes tvil om at motoren er min i hvert fall. Hvem sin båt motoren min står i er litt usikkert, er meg som bruker den i hvert fall... Litt frustrerende å tenke på i grunn...

Link to post
Share on other sites

Men et lite sårsmål : Kan Securmark drive småbåtregister på linje med Redningsselskapet da? Får man et båt nr eller er det bare en tyveri merking dette er snakk om ??

 

Du får gravert inn nummeret i båten (mange steder), og lapp med reg.nr. til å klistre utenpå (hvis du vil).

Link to post
Share on other sites

Hei

Har selv nylig fått securmerket, (securmark+ merking) nybåten vår. Og bestemte meg i samma slengen for å melde den også inn i securemarks båtregister. Såg på securmark sine sider at den måtte være merket før man kunne regge der.

Samme dagen båten var til merking ringte jeg securmark og prata litt med en hyggelig dame som sa at forhandleren kunne skrive på merke-meldingen at den skulle innmeldes i securmark båtregister og at det tok ca en uke før jeg da fikk skilt og sertifikat. Hvis forhandleren som merket hadde sendt meldingen allerede så var det bare å ringe opp igjen så skulle De/hun hjelpe meg.

Og det stemte bra det, omtrent uka etterpå var alt i posten hjemme. Var også pw/user for innlogging hos securmark, lett å se om alle opplysninger er ok, samt veldig lett å melde tyveri, eierskifte osv.

Det er heller ikke årsavgift i båtregister, kun engangs-sum.

Masse forsikringselskap godkjenner securemerking og securemarks-båtregister på lik linje med RSSR.

Forsikringsfordeler http://www.securmark.no/index.php?art=5325&gruppe=169

 

Forøverig valgte jeg securmark, pga masse tungvint av RSSR og i ettertid selv opplevd det via han som kjøpte gammelbåten min. (kan leses om i tråden her på BP om: "RSSR sliter med registeret sitt")

 

Kommer garantert til å bruke securmark for all ettertid. For merking og båtregister.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...