Mouche Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Nå har det seg sånn at gjensidige som jeg bruker forlanger at båten er registrert. En lenger opp i tråden nevnte securmark som et alternativ. Det kostet noen tusenlapper for denne båten pluss at du må ta med båten til en som er godkjent av securmark for merking hvis jeg forstod det riktig. Føler at dette blir litt å sammenligne epler og pærer? Å registrere seg i Securemark krever en ikke vesentlig utgift ved merking av båten (obligatorisk) ja, men deretter så betaler du ikke noe årlig avgift i motsetning til i RSSR OG du får en vesentlig rabatt på din forsikringspremie OG redusert risiko for at båten blir stjålet. Jeg er i allefall ikke i tvil, glem RSSR og bruk Securemark! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 (redigert) Enig, desuten så utgår std securmerking, det kommer til å bli bare securemark +. Og så grusomt dyrt er det jo ikke eller da når man ser på sikkerheten mot tyveri. Securmark Pluss - Nymerking Utenbordsmotor Kr 990 merker: 4 + 2.500 Båt inntil 5 meter u/motor Kr 990,- merker: 3 + 2.500 Båt over 5 meter u/motor Kr 1.190,- merker: 4 + 5.000 Båt med 1 motor maks 5 meter Kr 1.790,- merker: 7 + 7.500 Båt med 1 motor over 5 meter Kr 2.190,- merker: 7 + 10.000 Securmark Pluss - Oppgradering fra Standard NB! Pris på forespørsel. Ved oppgradering bestiller forhandleren opp mikromerker med samme Securmarknummer som allerede er inngravert på båt og motor. Redigert 2.November.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 (redigert) Føler at dette blir litt å sammenligne epler og pærer? Å registrere seg i Securemark krever en ikke vesentlig utgift ved merking av båten (obligatorisk) ja, men deretter så betaler du ikke noe årlig avgift i motsetning til i RSSR OG du får en vesentlig rabatt på din forsikringspremie OG redusert risiko for at båten blir stjålet. Jeg er i allefall ikke i tvil, glem RSSR og bruk Securemark! Den årlige avgiften er kr. 100,- i Småbåtregisteret/RSSR. Nyreg. kr. 300,-. Omreg. kr. 100,-. Vesentlig? Kan du underbygge påstanden at man får en VESENTLIG større rabatt mht. Securmark enn Småbåtregisteret/RSSR? Men på et generellt grunnlag synes det merkelig at når RSSR krever dokumentasjonen som er nødvendig m.h.t. registerets troverdighet og tillitt, så fordømmer motstanderne registeret på samme grunnlag! Analogt til fotballen igjen; Ja, ja. Jeg vet at det er hands, men jeg skulle jo bare legge ballen ned, så jeg kunne sparke den. Redigert 2.November.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Du bør undersøka om tollvesenet kan ta båten. Eg trur det, men er ikkje heilt sikker. I så fall sit du med svarteper, om tidlegare eigar ikkje kan eller vil erstatta tapet. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Du bør undersøka om tollvesenet kan ta båten. Eg trur det, men er ikkje heilt sikker.I så fall sit du med svarteper, om tidlegare eigar ikkje kan eller vil erstatta tapet. Ask Det var en god ide, ring tollvesenet å spør om de har lyst å beslaglegge båten din..... De fleste, inkludert deg selv er sikkert tjent med at du holder godt kjeft. Late som ingen ting, nyte båtlivet osv.. Du kjøpte jo sikkert denne båten fordi du likte den, det er vel faktisk det som betyr mest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kotnes Svart 2.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2007 Du bør undersøka om tollvesenet kan ta båten. Eg trur det, men er ikkje heilt sikker.I så fall sit du med svarteper, om tidlegare eigar ikkje kan eller vil erstatta tapet. Ask Båten er norsk siden 1991 så dette dreier seg bare om motoren. Tidligere eier har nå satt advokat på saken for å få ordnet opp med de han kjøpte båten av. Fortsettelse følger etterhvert. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Fortsettelse følger etterhvert. Blir spennende å se hva utfallet av dette blir. Jeg vurderte å kjøpe motoren til båten min på en snuskete måte, men med tanke på at båten en gang skulle selges så kjøpte jeg motoren på riktig vis. Betalte hk og moms på den og har alle papirer i orden. Spennende å se hvilket kjedelig sammensurium jeg nå har unngått. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Den årlige avgiften er kr. 100,- i Småbåtregisteret/RSSR. Nyreg. kr. 300,-. Omreg. kr. 100,-. Vesentlig? Årlig avgift i Securemark er 0, i RSSR er det kr 100. Besparelse på min forsikring i Gjensidige er 6% pga Securemark-merking. Registrering i RSSR gir jo ingen rabatt på forsikringen. For meg er dette vesentlig i penger samt at det gir økt trygghet for at båten ikke blir stjålet. Og så får andre gjøre seg sine egne vurderinger og trekke sine konklusjoner deretter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Hvilken dokumentasjon krever securemark da? Om de er så utrolig lette å ha med å gjøre må da dette være en lettvint måte å "hvitvaske" båter på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 en lettvint måte å "hvitvaske" båter på? Hvitvaske båter ? Det er ikke påbudt registrering i Norge. Jeg har selv en båt til et par mill. og den er ikke registrert. Kommer heller ikke til å bli det. Skulle det bli påbudt obligatorisk registrering stiller saken seg annerledes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Hvilken dokumentasjon krever securemark da?Om de er så utrolig lette å ha med å gjøre må da dette være en lettvint måte å "hvitvaske" båter på? Har bare erfaring med Secure-merking av nye båter jeg har kjøpt og da har jeg bestilt denne (merkingen) gjennom forhandler. Regner med at for å få securemark-merket en bruktbåt så må man dokumentere eierskap til båten. Man kan kun registrere båten i dette registeret etter at den er securemark-merket. Hvis du vil ha ytterligere detaljer om f.eks hvilken dokumentasjon som kreves så foreslår jeg at du kontakter dem direkte. http://www.securmark.no/index.php Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Tenkte bare at det var så vanskelig å registrere båten i RSSR fordi de vil være rimelig sikre på at det ikke er tyvegods. At registreringen på en måte skulle garantere at eier er rettmessig eier. Om det er lettere å registrere båten i securmark sine register vil vel sjansen være større for at det er tyvegods som blir registrert. Ikke noe stor sak for meg - har ikke båt som skal registreres og det kan godt være jeg er langt ute på viddene. Beklager i såfall avsporingen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.