Jump to content

Kjøpe båt hvor det ikke er betalt importavg på motor.


Kotnes

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at gjensidige som jeg bruker forlanger at båten er registrert. En lenger opp i tråden nevnte securmark som et alternativ. Det kostet noen tusenlapper for denne båten pluss at du må ta med båten til en som er godkjent av securmark for merking hvis jeg forstod det riktig.

 

Føler at dette blir litt å sammenligne epler og pærer? Å registrere seg i Securemark krever en ikke vesentlig utgift ved merking av båten (obligatorisk) ja, men deretter så betaler du ikke noe årlig avgift i motsetning til i RSSR OG du får en vesentlig rabatt på din forsikringspremie OG redusert risiko for at båten blir stjålet.

 

Jeg er i allefall ikke i tvil, glem RSSR og bruk Securemark!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig, desuten så utgår std securmerking, det kommer til å bli bare securemark +.

Og så grusomt dyrt er det jo ikke eller da når man ser på sikkerheten mot tyveri.

Securmark Pluss - Nymerking

 

Utenbordsmotor Kr 990 merker: 4 + 2.500

Båt inntil 5 meter u/motor Kr 990,- merker: 3 + 2.500

Båt over 5 meter u/motor Kr 1.190,- merker: 4 + 5.000

Båt med 1 motor maks 5 meter Kr 1.790,- merker: 7 + 7.500

Båt med 1 motor over 5 meter Kr 2.190,- merker: 7 + 10.000

 

Securmark Pluss - Oppgradering fra Standard

NB! Pris på forespørsel.

 

Ved oppgradering bestiller forhandleren opp mikromerker med samme Securmarknummer som allerede er inngravert på båt og motor.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler at dette blir litt å sammenligne epler og pærer? Å registrere seg i Securemark krever en ikke vesentlig utgift ved merking av båten (obligatorisk) ja, men deretter så betaler du ikke noe årlig avgift i motsetning til i RSSR OG du får en vesentlig rabatt på din forsikringspremie OG redusert risiko for at båten blir stjålet.

 

Jeg er i allefall ikke i tvil, glem RSSR og bruk Securemark!

 

Den årlige avgiften er kr. 100,- i Småbåtregisteret/RSSR. Nyreg. kr. 300,-. Omreg. kr. 100,-. Vesentlig?

 

Kan du underbygge påstanden at man får en VESENTLIG større rabatt mht. Securmark enn Småbåtregisteret/RSSR?

 

 

Men på et generellt grunnlag synes det merkelig at når RSSR krever dokumentasjonen som er nødvendig m.h.t. registerets troverdighet og tillitt, så fordømmer motstanderne registeret på samme grunnlag!

 

Analogt til fotballen igjen; Ja, ja. Jeg vet at det er hands, men jeg skulle jo bare legge ballen ned, så jeg kunne sparke den.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Du bør undersøka om tollvesenet kan ta båten. Eg trur det, men er ikkje heilt sikker.

I så fall sit du med svarteper, om tidlegare eigar ikkje kan eller vil erstatta tapet.

Ask

Det var en god ide, ring tollvesenet å spør om de har lyst å beslaglegge båten din.....

 

De fleste, inkludert deg selv er sikkert tjent med at du holder godt kjeft. Late som ingen ting, nyte båtlivet osv.. Du kjøpte jo sikkert denne båten fordi du likte den, det er vel faktisk det som betyr mest.

Link to post
Share on other sites

Du bør undersøka om tollvesenet kan ta båten. Eg trur det, men er ikkje heilt sikker.

I så fall sit du med svarteper, om tidlegare eigar ikkje kan eller vil erstatta tapet.

Ask

 

Båten er norsk siden 1991 så dette dreier seg bare om motoren. Tidligere eier har nå satt advokat på saken for å få ordnet opp med de han kjøpte båten av. Fortsettelse følger etterhvert.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse følger etterhvert.

Blir spennende å se hva utfallet av dette blir. Jeg vurderte å kjøpe motoren til båten min på en snuskete måte, men med tanke på at båten en gang skulle selges så kjøpte jeg motoren på riktig vis. Betalte hk og moms på den og har alle papirer i orden. Spennende å se hvilket kjedelig sammensurium jeg nå har unngått.

Link to post
Share on other sites

Den årlige avgiften er kr. 100,- i Småbåtregisteret/RSSR. Nyreg. kr. 300,-. Omreg. kr. 100,-. Vesentlig?

 

Årlig avgift i Securemark er 0, i RSSR er det kr 100. Besparelse på min forsikring i Gjensidige er 6% pga Securemark-merking. Registrering i RSSR gir jo ingen rabatt på forsikringen. For meg er dette vesentlig i penger samt at det gir økt trygghet for at båten ikke blir stjålet.

 

Og så får andre gjøre seg sine egne vurderinger og trekke sine konklusjoner deretter.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvilken dokumentasjon krever securemark da?

Om de er så utrolig lette å ha med å gjøre må da dette være en lettvint måte å "hvitvaske" båter på?

 

Har bare erfaring med Secure-merking av nye båter jeg har kjøpt og da har jeg bestilt denne (merkingen) gjennom forhandler. Regner med at for å få securemark-merket en bruktbåt så må man dokumentere eierskap til båten. Man kan kun registrere båten i dette registeret etter at den er securemark-merket. Hvis du vil ha ytterligere detaljer om f.eks hvilken dokumentasjon som kreves så foreslår jeg at du kontakter dem direkte.

 

http://www.securmark.no/index.php

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare at det var så vanskelig å registrere båten i RSSR fordi de vil være rimelig sikre på at det ikke er tyvegods. At registreringen på en måte skulle garantere at eier er rettmessig eier.

Om det er lettere å registrere båten i securmark sine register vil vel sjansen være større for at det er tyvegods som blir registrert.

 

Ikke noe stor sak for meg - har ikke båt som skal registreres og det kan godt være jeg er langt ute på viddene. Beklager i såfall avsporingen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...