Jump to content

Hva Er Dette?


roaldbj

Recommended Posts

Sikringen på boltene til venstre i bilde er jo en vits. Låsemutter flere cm innenfor sikringen.

 

Statoil krav til noe som skal puttes inn i olje og gassrør, kjedlig hvis de løsner i løpet av 160 km og piggen løser seg opp, de blir for dyrt med en tett rørledning :rolleyes:

 

Pigg som kjøres gjennom rørledning?

 

Korekt!!

Hvordan kjenner du til dette??

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hva er dette??

img_3166.jpg

:cool:

Dette er ikke en "pigg", men en pig (gris). Det er forskjellige typer "pigs", avhengig av hvilke oppgaver de har. F. eks. hvis man skal rengjøre en rørledning for sveiseslagg og løse gjenstander, sender man et "gelètog" gjennom ledningen med en pig i hver ende. Løse gjenstander vil da komme ut sammen med gelèen. Man har også "pigs" med måleinstrumenter, camera, børster etc. I alle rørledninger mellom plattformene og land, er det montert "piglaunches" for å sende og/eller motta "pigs".

Link to post
Share on other sites

De kommer jo alt an på hvordan du ser de. har jobbet med testing og utvikling av disse Pigene/piggene/pigs i over 12 år nå. men de er sant at de brukes til fjerning av slagg, klargjøring for oppstart av nye rørlednigne, inspeksjon osv Gel blir ikke så ofte brukt som feks glykol og MEG pga håndteringen etterpå. den minste piggen vi har testet er 6" og den største er 44"!! men har også vert med på testing og utvikling av nye metoder for inspeksjonsverktøy, alt fra megnet, laser, ultralyd og røntgen!!

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Bildet under er nå i bruk som pølseklype, men var tidligere i bruk som et hjelpeverktøy.

Jeg hadde det selv i verktøykassen på 70-tallet.

Men hva brukte jeg det til? :rolleyes: Selve "kloen" var forresten gummibelagt.

 

klype1.jpg

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan det være til å ta ut varme radiorør?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett! Men jeg trodde ikke at det skulle være så lett?

 

klype2.jpg

Gammel (nedstøvet¤%#) Tandberg Huldra 4

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du lurer ikke han pus med ein tre-mus :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Litt OT i forhold til "det maritime", men allikevel en litt artig sak !

 

Den tanga, som LarsH viser, var vel et nødvendig og viktig verktøy for ikke å brenne seg på fingrene da verdens første datamaskin Eniac måtte holdes i drift.

 

eniac3.jpg

 

Var vel nærmere 19.000 operative varme "lysrør"

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke disse til noe?

Jeg er nok en ganske forvirret og hittil totalt uerfaren båteier. Kjøpte seilbåt i høst og siden jeg aldri har hatt andre båter en badekarleker før, så finner jeg statig noe jeg lurer på. Svært mange spørsmål finner jeg svar på her på BP. Under en oppdagelsesferd bak luker og under lemmer fant jeg disse to dingsene som satt pent i hver sin skroggjennomføring. Ut av form ser jeg at den ene nok er en dings som kan si noe om hvor fort båten beveger seg i vannet. Den andre dingsen er kanskje noe som kan si noe om hvor langt det er ned til krabbene og kanskje også om det er noen fisker der nede et sted.

 

Det jeg lurer på er da, kan noen se av bildene hvilken produsent og eventuelt type disse dingsene er? Og kan disse kobles opp mot noe slik at jeg kan se hvor fort det går og hvor langt ned det er til krabbene? Eller, skal jeg bare stappe de ned i hullene igjen og la de bli der…

 

 

giver4.jpg

 

giver2.jpg

Link to post
Share on other sites

Giver dybdemåler og logg---ja ned i hullene og skru til. Smør litt vaselin på først. Det skal også være to make plugger, men uten ledning for å pugge hullene når giverne draes opp, kanskje de står i hullene? For øvrig bør du kanskje ta et kurs eller lese deg opp litt på båtlivets merkverdigheter :smiley:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den første duppeditten er helt klart en giver for dybdemåler/ekkolodd. Og den andre er en giver for hastighet gjennom vannet. Men for meg ser det ut til at selve skovlen er borte. Fabrikat kjenner jeg ikke til. Men går ikke ledningene til et eller annet instrument, eller er de frakoblet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...