Jump to content

Hva Er Dette?


roaldbj

Recommended Posts

Drivgass-patroner til brannslukningsapparater ?

Det tenkte jeg også. Dvs gassbasert brannslukker. I så fall inneholder de enten CO2 eller halon.

CO2 er som kjent en klimagass, halon ødelegger osonlaget...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Sjøtunga / mateco: Snakker dere om partoner som brukes til å fylle brannslukningsapparater, eller patroner son er en del av et brannslukningsanlegg?

 

Kan kun svare for egen del, men mener bestemt at dette er drivpatroner til brannslukningsapparater! Enten i form av CO2 eller Nitrogen !

Brukt til bl.a. å trykke pulver ut av et pulver-apparat, eller vann ut av et vann-apparat!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vel, da får jeg også svare for meg selv: jeg tenker på gassflasker med ventiler som åpner seg ved brann. Slike flasker monteres i lukkede rom, og gassen kveler ilden ved å fortenge lufta/oksygenet fordi den er tyngre enn luft. Gasser som brukes i denne typen anlegg er som nevnt CO2 og halon, og er spesielt godt egnet til å slukke brann i elektriske anlegg.

 

Men det kan godt hende Mateco har rett...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det tenkte jeg også. Dvs gassbasert brannslukker. I så fall inneholder de enten CO2 eller halon.

CO2 er som kjent en klimagass, halon ødelegger osonlaget...

Eller Inergen.

 

 

Det er nok en smøreoljeseparator, siden den står ved siden av kranene for smøreolje.

Og da kommer kveldens dummeste spørsmål: hvordan fungerer en slik separator, og hva er hensikten med den?

Har du tilkoblet en heater før separatoren? Smørolje må varmes til over 80°C før den separeres. Litt usikker på hva du mener med at den står ved siden av kranene for smørolje. Er separatoren tilkoblet rør som er merket smørolje, eller står den kun fysisk i nærheten av rør som er merket smørolje?

Står litt her ang. virkemåte

Link to post
Share on other sites

Nix, ikke så teknisk og finnes hjemme hos de fleste. Den indre sirkelen er ca.5cm i diameter. Det lys brune er drikkbart.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men hva er dette? Jeg svarer like så godt selv: Det første tegn til vår her på Skjetten, de første små spirene i bedet i solveggen.

 

spire.jpg

 

 

Og hva er dette? Jo, også et vårtegn, den første hagepilsen i hagen vår her på Skjetten.

 

hagepils.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hvis det mot formodning ikke er båtrelatert så er det kanskje en pressring til en differensial.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...