Jump to content

Hva Er Dette?


roaldbj

Recommended Posts

016_2.jpg Spørsmålet er altså, hva er dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helt riktig Kristian_H.

Bakgrunnen er en mindre hyggelig opplevelse vi hadde under sessongens første overnatting på Borgen nå i helga. I løpet av natta, ved 2-3 tiden kanskje, mens vi lå og sov, passerte en båt som nesten kastet oss på land. Etter at vi var kommet oss av sjokket kikket vi ut for å se hva som hadde skjedd, og vi oppdaget da at fremre fortøyning hadde løsnet slik at vi lå å fløt fritt med akterenden inn mot brygga og med baugen ut. Først etter at det var blitt lyst på morgenen så vi at fortøyningsringen faktisk var slitt tvert av.

 

Kanskje noen som har greie på AIS kan hjelpe oss å finne synderen? Sjøl har vi ikke mulighet til å hente inn historiske data fra vår "Ship Finder", men kanskje noen andre har via kystverket eller annet? Det gjelder altså natta mellom 23 og 24/3

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget der i hele vinter, og det har vært et par episoder da jeg har vært i båten i helgene, at det har gått en eller annen idiot gjennom sundet uten å ta hensyn overhodet.

Jeg lå greit i le, men de som ikke lå i le, så nesten ut til å velte. Noen tror vel at båten Deres ikke lager sjø utenom sesongen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Fortøyningsring det der? For en 40 foting?

Hadde knapt turt å binde dvergpuddelen i den der. Er det virkelig ikke andre og mer solide pollerter enn dette da?

Ikke rart man til stadighet får høre opprivende skrekkhistorier fra Borgen.

Skal heller ikke store vindkula til for en slik ring ryker, eller at bordet som ringen er festet i,ryker.

 

Lærer dere aldri der nede i andedammen??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ildledningsinstrument for 80mm Haubitser?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan det være et instrument for å beregne torpedokurs, litt avanserte beregninger som skal til for å treffe skip i bevegelse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan det være et instrument for å beregne torpedokurs, litt avanserte beregninger som skal til for å treffe skip i bevegelse...

Avansert ja, men Birger Eriksen klarte det han. Så blir spørsmålet. Hvem var Birger Eriksen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kommandant på Oscarsborg da Blücher ble senket for 72 år siden (i dag). blant annet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

normal_1270820914birger_kristian_eriksen.jpg

 

Aldeles korrekt Sydvesten. Jeg foreslår at vi tar av oss sydvesten (de som måtte ha det) og sender en tanke til denne uredde befalingsmannen Birger Eriksen som våget å stå opp mot tyskerne på denne dagen for nøyaktig 72 år siden.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Oberst Eriksen skal visstnok ha uttalt følgende denne dagen for 72 år siden...

 

Visst fanden skal der skytes med skarpt! Enten blir jeg stilt for krigsrett eller jeg blir behandlet som krigshelt. Fyr!

 

Med dette reddet han etter sigende kongehus og regjering, da de tyske troppene ble satt i land i Son... og måtte ta landeveien til Oslo

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...