Jump to content

Hva Er Dette?


roaldbj

Recommended Posts

Kan det være fot til rekkestøtte?

Tviler på det, det stemmer litt dårlig med utformingen.

 

Den kommer ikke fra B. nei :smiley:

 

Kan det være hurtigkobling for slange (med svære kroker for å sikre slangen med kjetting) ?

 

Magne

Inbiller meg heller noe sånt ja :yesnod:

 

Jeg har imidlertid aldri funnet ut med sikkerhet hva det er, så hvis noen gamle sjøulker ser hva det er hadde det vært morsomt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et rør/slange av samme diameter vil vel kunne stikkes inn i denne (fra begge sider) og sikres vha en splint som går gjennom røret og "dingsen".

 

Dette er en dings for å koble sammen to rør/slanger.

 

Må vel til med noe gugge og greier for å få det dett, og splinten må vel også være en egen patent som kan tettes.

------------------

Link to post
Share on other sites

men det er nok fra Albatros. Albatros ble bygget i 1926 hos Reichsmarinewerft Wilhelmshaven og satt i tjeneste i 1927. Forøvrig var det 10. april albatros gikk på

Riktig at delen stammer fra Albatross. Mulig jeg husker litt feil, men jeg minns den sank på Gyra etter en skuddveksling den 9. april??

 

Ser at Dinamo hadde løsningen før meg :-)

Tja, mulig det, men vet vi egenlig at det er en slik kobling, eller er det gjetning?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gjetning basert på funksjon? :-) Når en ser på utformingen så er det åpenbart at man kan koble sammen to rør/slanger vha dingsen og et par splinter.

 

Den "kappen" kan bety at koblingen har fungert som en gjennomgang i ett eller annet gods, dvs at kappen har ligget inn mot godset for å gi stabilitet og tette. Hakkene i "kappen" er en del av festet inn mot godset. Krokene har blitt brukt for å stramme/feste røret/slangen inn mot koblingen.

 

Men konkret hva en slik kobling har blitt brukt til? Aner ikke. En gammel kobling for vannslager?

Link to post
Share on other sites

På det siste bilde kan det sjå ut som denne dingsen er i to deler. At den flensliknande delen kan løysast (skruast) frå resten.

Nei, den kan ikke deles (såvidt jeg kan klare å se). Den er støpt i et stykke og maskinert. Jeg klarer ikke helt å forsone meg med at det bare er en slangekobling heller. Den er liksom for stor og tung til det i forhold til innvendig diameter.

 

Fra siden ser den nesten ut som ei skipsklokke. En merkelig fasong i forhold til eventuell montering.

 

materialanalyse_173.jpg

 

materialanalyse_174.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det går mot enda en søvnløs natt :giggle: . De to siste bildene du la ut fikk meg til å tenke på noe. Slik de vises kan det se ut som krokene passer inn i sporene hvis du hadde en eller flere til og satt oppå hverandre. Jeg har en følelse av at den(eller de) skal stå med krokene opp, tredd på ei stang, og brukes til å henge ett eller annet. Var det hengekøyer i båten kanskje. Ved å skru ut låseskruene kunne man tilpasse høyde, men også lett og fjerne ved behov. Oppheng til kamuflasjenett kunne vel også være noe, men synes det var vel forsegjort bare for å løse en slik oppgave. Tror jeg slutter av nå, for det kan jo ta tid om jeg skal ramse opp alle de ting det ikke er. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Her renner det innpå med kreative løsninger :thumbsup:

 

Men med tanke på hva som ligger bak å fremstille en slik del, tipper jeg at den har en teknisk viktig funksjon. Tenk hva det må koste å lage former, støpe og maskinere en slik gjenstand i bronse!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

det er jo Webber solenoid ventiler... til noe. autopilot ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Her renner det innpå med kreative løsninger :thumbsup:

 

Men med tanke på hva som ligger bak å fremstille en slik del, tipper jeg at den har en teknisk viktig funksjon. Tenk hva det må koste å lage former, støpe og maskinere en slik gjenstand i bronse!

 

Jeg surfet litt i gamle tråder og oppdaget denne....

 

Jeg aner ikke hva den bronsegjenstanden er jeg heller, men er det noen som har tenkt på at det kan være en sikkerhetsventil, enten for steam/dampkjele, eller andre gassrelaterte ting?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

He he, artig at denne ble løftet :smiley: Jeg er egentlig like nysgjerrig selv på hva det er for noe! Sikkerhetsventil for steam? Tja, hvorfor ikke? Jeg tror i hvert fall at den har tilhørt en teknisk innretning, hvis ikke så hadde den neppe vært så tung og robust. Og detaljene og utformingen har garantert hatt sin misjon.

 

 

Vet ikke helt hvilken bronse sak det snakkes om men bildet er av en trim pumpe fra QL ca mitten av 80 tallet

Bronsesaken finner du bilde av i innlegg 918 og utover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...