Divemaster Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 (redigert) ......ikke enda har beskrevet hvordan de legger til for seil alene. ...... Har ikke seil, men har to maskiner på aksling; 1) Brygge longside: Ut med fendre, klargjøre spring, baug og akter fortøyning, og legger alt klar på akterdekk, slik at jeg kan ta hver av dem opp raskt. Vurderer om spring (hvilken vei), baug eller hekk skal på først, men velger som regel spring. Går inn mot brygge, stopper båten helt opp og hekter opp (loop-lasso-løkke), går deretter i springen (fremover eller i revers) etter som forholdene krever. Dette går helt greit opp til F3 til F4 .... etter det så blir det mer utfordrende med en 45 foter alene. 2) For anker: Har fjernkontroll for dette både nede og på fly, så på svai er ikke noe problem. Vi velger som regel å gå inntil med hekkern (har landgang), så to metoder.... Legg på svai, og ta jollen inn til land for å feste tauverk (har flere hundre meter ombord) for så å trekke meg rolig inn litt etter litt. Alternativ, så klargjøres tauverk akteut, og landgangen senkes slik en kan spasere på land, og ankeret går ut (se fjernkontroll), mens en reverserer mot plassen. Loop-lasso-løkke, til land, og eller hvis alt er rolig og båten ikke driver, kan jeg spasere til land med tauverket. Dette er mer utfordrende, men fungerer bra i rolige forhold. Under mye vind eller strømforhold foretrekker jeg den første metoden. Når en først er inne kan en finjustere på tauverket og flytte på ting slik som en ønsker det... God seilas alle!!! Redigert 23.November.2007 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Enzo Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 (redigert) Jeg har lagt til for seil et par ganger , det er ikke spesielt mye vanskeligere enn å gjøre det for motor , eneste forkjellen er at man ikke har noen angrerett , man MÅ treffe på første og eneste forsøk man somregel da får. Har gjort det hjemme i båsen og på hankø utenfor den pizzasjappa (longside) , da kom det løpende et par karer som var veldig ivrige etter å hjelpe til til tross for at jeg kom glidende inn i 0,5knop på flatt vann Baugpropell er jo en fin ting for de som trenger det og selvsagt et nyttig redskap sålenge man benytter det korrekt. Lå utenfor Gøteborg (långedrag) i sommer og ble vitne til en brukerfeil av en Regina af vindø som kom inn og skulle legge seg til i en bås ved siden av en kliss ny HR37 , han var alene ombord og løp som et piska skinn rundt for å få lagt tau på pålene bak mens båten sakte gled inn , dessverre så begynte vinden å ta tak i båten og han kastet seg over BP styrespaken og gjorde dessverre tabben å kjøre denne feil vei med resultatet at han kyssa HR`n midti siden med baugen sin (anker og det hele). Dette foregikk på et annet pir enn det vi lå på så vi fikk ikke løpt og hjulpet stakkaren , men da det smalt så sto det innen 10sekunder masse folk der og skulle hjelpe Redigert 23.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 (redigert) Jeg hadde gleden av å kjenne en veteran fra den gang det ikke var aktuelt med hverken motor eller andre hjelpemidler ombord. Han var medlem av Bergen Seilforrening allerede den gangen de holdt til i Dokken i Bergen. Vi snakker da om 1920 årene om jeg ikke husker helt feil. Han fortalte om ungdomstiden sin da de seilte i små seilbåter rund sørlandet og tilbake. De benyttet telt i land eller bomtelt til å overnatte. Han kunne fortelle om ganger da det blåste hatter og høy og de kom flygende inn i havnene for seil. Da var det viktig å imponere med å legge båten bi med aktiv seilbruk og gli inntil kai. Han skrev et utkast til en bok om sin seilhistorie, og denne fikk jeg en kopi av for mange år siden. Jeg kjenner at denne må jeg lete opp. Så skal dere få et innblikk i hvordan det ble gjort den gangen på 20 og 30 tallet. Redigert 23.November.2007 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
CB. Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 Det som kan være lurt å lære seg er å bakke fokka. Det fungere tålig bra også for større seilbåter de gangene forutsetningene ligger tilrette. Har en litt god kontroll på dette så kan bakkingen fungere nesten som baugthruster også men det kreves litt trening og innsikt i større båter. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Bearded Beast Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 sjøl legger eg alltid til med båten først Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 Det forundrer meg at ingen av de som tydeligvis har satt seg på en pidestall ikke enda har beskrevet hvordan de legger til for seil alene. Joda, jeg så at en som kaller seg Seilaren såvidt var innom temaet. Men han seg til land uten seil. Jeg vil på ingen måte sette meg på pidestall og har ingen formening om baugpropell eller ikke. I min oppvekst hadde familien en seilskøyte på 33 fot med gaffelrigg og klyverbom. Båten hadde en 17 hk rapp semidiesel ombord. Motoren var fin på mange måter inntil den tok kvelden. Resrvedeler var ikke lett å få tak i så vi ble motorløse i over et år. Det stoppet oss ikke fra å bruke båten slik vi alltid gjorde med 3 ukers ferie og helgeturer hver bidige helg. Det var ikke alltid like lett å beregne farten når en skulle legge til, men med et par tørn på pullerten for så å gi slakk så røyken stod, var ikke uvanlig. Verst var det vel på helgeturene i ryfylke i vindstille. Ofte ble ankomst langt ute på søndags natta etter å ha seilt hele dagen en distanser vi med motor ville brukt halv annen time på. Det ble ingen katastrofale landinger dette året men nøye planlegging om hvordan vi skulle legge til var selvsagt. Ofte var det mer komplisert å komme seg fra kaien. Når en slipper fortøyningene har en jo ikke styrefart. Ofte rodde vi ut anker for å trekke oss ut til en bedre startposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 Spiss baug gode fendere god hastighet alla fuentes så er det bare og la det stå til, det går stort sett bra sikter allti d på de båtene med minst motor slik at de ikke tar oss igjen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 For noen sesonger siden opplevde jeg følgende i Strømstad: En kar i åpen snekke kommer seilende inn i havna. Han observerer at det er trangt ved alle bryggene og seiler litt utover igjen. Så turner han 180 grader og seiler inn mot en av kaiene med økt hastighet, omlag 4 - 5 knop. Etter en stund - med kursretning mot kaia hvor mange båter ligger fortøyd - hyler han ut at han har mistet kontroll på båten. Folk på kaia løper til de nærmeste båtene i området hvor han har kursretning og trekker disse til siden slik at han ikke skal kjøre rett inn i båtene. Idet snekka er 4-5 meter fra kaia, klarer han å sette motoren i revers. Snekka stopper opp. Den glir sakte med baugen inn til kaia. Føreren fortøyer i det nylig åpne kai-rommet. Han ler og sier: "Dette virker hver gang". Jeg måtte selv le av hele hendelsen, men mange av de som hadde vært aktive med å passe på sine egne båter syntes ikke at denne måten å legge inntil var så morro. Jeg har sett samme karen i Strømstad flere ganger etter denne hendelsen. Han finner alltid kaiplass. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 HAHA.. Genialt! :lol: Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ulv I Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 For noen sesonger siden opplevde jeg følgende i Strømstad:En kar i åpen snekke kommer seilende inn i havna. Han observerer at det er trangt ved alle bryggene og seiler litt utover igjen. Så turner han 180 grader og seiler inn mot en av kaiene med økt hastighet, omlag 4 - 5 knop. Etter en stund - med kursretning mot kaia hvor mange båter ligger fortøyd - hyler han ut at han har mistet kontroll på båten. Folk på kaia løper til de nærmeste båtene i området hvor han har kursretning og trekker disse til siden slik at han ikke skal kjøre rett inn i båtene. Idet snekka er 4-5 meter fra kaia, klarer han å sette motoren i revers. Snekka stopper opp. Den glir sakte med baugen inn til kaia. Føreren fortøyer i det nylig åpne kai-rommet. Han ler og sier: "Dette virker hver gang". Jeg måtte selv le av hele hendelsen, men mange av de som hadde vært aktive med å passe på sine egne båter syntes ikke at denne måten å legge inntil var så morro. Jeg har sett samme karen i Strømstad flere ganger etter denne hendelsen. Han finner alltid kaiplass. Ahhh. det var her Ali fikk ide'en i fra ja.. synd det ikke funket i kristiansand.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sydvesten Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 (redigert) Det var en krabat i Skagen i sommer som gjorde et lignende forsøk med en Forbina 40, skulle presse/kile seg mellom noen båter... ble litt for trangt for dette strykjernet og resultatet var knas i galssfiber og et svært sår i baugen en fot over vannlinjen... han undervurderte effekten av en ankerdavit på en motorbåt som lå på siden av meg Redigert 23.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ulv I Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Til dere (oss) som liker å ha så mye elektrisk og forenklet som mulig.. Dette må vel være tingen etter at man har lagt inntil? Engbo fortøyning. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sydvesten Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Den var slett ikke så dum den derre.... 3-4 slike hadde gjort nytten sin det.... kan vel tilkobles fjernkontroll vil jeg tro slik at man kan justere fortøyningen om det skulle bli påkrevd fra "hamocken". Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
trikkern Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Hvordan har vi klart oss uten dette? Ulven. Kan du tipse kona mi om årets julegave? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Ja, de kan styres via fjernkontroll ja.. Så der kan du fortsatt slappe av i "hamocken" og etter-trekke fortøyningene.. Neste blir trådløs, automatisk øl-robot.. hehe.. Trikkern: Jeg forsøkte det tipset til samboeren min.. hun kikket bare rart på meg.. merkelig.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Seilaren Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Latskapen har ingen grenser.. Hvor skal dette ende? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
wave Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Virtuell båttur i drømmebåten. Så slipper man alt været. Billigere blir det også. Og forurensningsfritt. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Noen som har prøvd å gå fra brygga ved hjelp av Highwayman's Hitch? Lag en spring ved å bruke denne knuten. Enden av springen trekkes inn i båten nær styreposisjon. Dra hekken ifra med motorkraft, og når du har fått den passe ut, slår du bakk og drar i enden av tauet slik at springen løsner. Ikke en mann å se på dekk. Takk, denne knuten har jeg sett etter for å bruke som du beskriver. Slipper å måtte hael tau gjennom plankverk/øyer eller annet :-) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Lag en spring ved å bruke denne knuten. Enden av springen trekkes inn i båten nær styreposisjon. Dra hekken ifra med motorkraft, og når du har fått den passe ut, slår du bakk og drar i enden av tauet slik at springen løsner. Virker på samme måte som å doble tauet? Løsne ombord på ene part og så trekke tauet ombord? regner med at det er dette du henviser til. jeg har pleid å gjøre som du beskriver, men da er det ikke hold i land for springen. doble tau for brest er helr fint :-) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Fruen påstår vi lever i 2007 og at vi fortsatt må legge ut og ta inn fendere for hånd! Det måtte da være noe som forenklet dette, mener hun. Og hun har selvfølgelig rett. På gamlesnekka dro vi i ei snor, som var festet nederst på hver fender. Og vips så lå alle tre fenderne pent etter hverandre på dollbordet. Forskjellen var at snekka ikke hadde pulpit, noe vår NW har. Vel, jeg får sove på det. Finner vel på en løsning for henne, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jens_P Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Det måtte da være noe som forenklet dette, mener hun. Og hun har selvfølgelig rett. Finnes her. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Boywonder Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 Genialt!! Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 En seier for skogsmatroser og latsabber. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 En seier for skogsmatroser og latsabber. Det ble sagt også når el. ankervinsj kom på fritidsbåter......... Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 Finnes her. Dette er mer fleksibelt ... fra .. http://www.boat-systems.com/english/electric-fender.html Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.