Jump to content

Hvordan legger vi inntil ?


lano2

Recommended Posts

Hvis det er jolle med påhengs motor så gjør jeg alt selv, synes det er mye lettere å legge til med påhengs uten styrekonsoll, altså slik at man bare holder i den "pinnen" (fant ikke noe bedre ord for det :lol: ).

 

Når jeg skal legge til båter over 20 fot så vil jeg gjerne ha en til med meg, alt blir så mye enklere da.

 

De få gangene jeg har med meg en passasjer i optimisten så setter jeg bare fart mot brygga og roper til stakkaren: "Ta støyten!" :lol: Men rett før brygge svinger jeg krapt slik at jeg som oftest ungår å krasje. Hjørnene på baugen begynner å bli ganske avrunda etter alle gangene jeg ikke har svingt raskt nok...

Link to post
Share on other sites

Tresnekka Tora gjør 4-5 knop på tomgang og har STOOOOR svingradius forover. Svinger over hodet ikke når jeg bakker.

Derfor kobler jeg i fri i VELDIG god tid og går inn på siget. Gir så litt forover eller revers etter behov.

Kona er den fødte matros. Hun tar i mot og fortøyer uten at jeg behøver komandere noe som helst.

 

Når vi går mot land for anker akter er det jeg som dropper det. Det fulgte med et monster av en paraplydregg på 12.5 kg med masse kjetting. Dette står for tur til utskifting.

 

Første gang jeg som nybakt båteier entret marinaen i 5 knop var det så svetten spratt og nakkehårene strittet. Det gikk bra, men var svært uelegant. Nå har jeg lært og vet når jeg må koble i fri.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Føst ligger jeg og driver utfor deg jeg har tenkt meg inntil og henger opp fendere og gjør klar tauverk før jeg legger inntil. Har jeg noen med meg så er det deres jobb. Uerfarne som erfarne.. Ingen bønn :lol:

:lol: Kjenner meg igjen her :yesnod: Problemet er at de fleste fokkeslaskene er håpløse når det gjelder knuter, så jeg ender med å løsne opp svære floker de selv ikke får opp :sleep: (kan det ha noe med knuteopplæringen min???) Når det gjelder å planlegge tilleggingen så er jeg mest nøye på det når jeg skal legge til i hjemmehavna, da det er plassert ut trestolper litt tilfeldig her og der, dybden er ikke mer enn akkurat nok og så tar det litt tid å stoppe medstrøms :diving: Går det galt, får fokkeslasken ordre om å ta imot støyten, det har gått bra hittil :wink:

Link to post
Share on other sites

En RIB er som skapt for aa legge til. Jeg holder god planefart rett mot brygga, stopper motoren direkte, steller meg opp i forpiggen med tauet i haanda mens baaten glir raskt mot brygga, rett foer "impact" hopper jeg i land, slenger loekka paa tauet over naermeste plankestump og loeper til puben.

 

Kjapt og effektivt - planlegging og hjelpere ville bare forkludre opplegget...

Link to post
Share on other sites

Mannskapet skal alltid innformeres om oppgavene, det er regel nummer 2.

 

Husker at jeg ombestemte meg i Stavern i sommer, og bakket inn til kai. Rakk bare å innformere en kompis om endringen, og de to kvinnelige matrosene ble rimelig stresset da jeg bakket innover, for da gikk oppdraget deres i vasken. Som madammen sa, "det var lite hyggelig, jeg følte meg litt dum når jeg ikke hadde noen planlagte oppgaver", men det gikk jo uansett bra.

 

Moralen var at jeg burde tatt meg bedre tid, selv om kompisen min og jeg fikset hele greia, for det er ikke morsomt å føle at man burde ha gjort noe uten å vite hva.

 

Ellers prøver jeg så godt det lar seg gjøre å dele ut oppgaver, samt ta et mannskaps møte før prosessen med "at annlegga en brygga" starter. Da vet de som ikke får noen oppgaver at de kan sitte rolig, og de som får oppgaver vet hva.

 

Alternativt kan man alltids skrike og kaste fendere og tauer rundt seg, men da vil all oppmerksomhet komme imot en hvis man skulle være uheldig og gjøre noe dumt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Når jeg som nybegynner startet min båtkarriere i fjor sommer måtte alt læres og det er mange ting jeg fortsatt ikke føler at jeg behersker 100%, spesiellt ved vind er erfaringen laber. Men det har ikke stoppet meg fra å klappe til kai og fortøye, i utgangspunktet så går jeg til land som om at jeg er alene, båten skal ligge i ro når en tar steget i land. Men det er veldig kjekt når man kan bli ved roret til båten er fortøyd iallefall med en tamp også. Noen ganger synes jeg det er enklere å gjøre jobben selv hvis ikke gjestene er vant til båt. Men litt av morroa er jo å få delta så alle må få være med! En lærer jo kun om man får prøve seg.

 

Som med mye annet så må snupper prøvekjøres.

Bare du holder deg unna store hekkbølger så blir hun nok med flere ganger :wink:

Link to post
Share on other sites

En ting jeg aldri helt har skjønt meg på, er disse som kommer i halv gass mot bryggen/land og ca 2 meter før bryggen gir full gass bakover (bakke)..

hva om girvaieren hopper av/ryker eller lignende.. hva om motoren dør ut plutselig, eller om det oppstår noe annet..

nei, liker bedre å ha full kontroll inn, stopper opp i god tid og nermest driver forsiktig inntil der jeg skal ligge..

 

Husker en gang jeg hadde en 20 hesters mercury på en 10 fot with, skulle demonstrere akkurat hvor teit det der så ut, og hadde glemt å låse påhengsen for reversen.. og vipps... var like før det kom en påhengs over skuldra mi... smalt godt i festene og knakk slangekoblingen..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

...disse som kommer i halv gass mot bryggen/land og ca 2 meter før bryggen gir full gass bakover...
Minner meg om en båt jeg så i Stavanger for snart 3 tiår siden. En Halco 29 kom i god fart inn i havna og fant seg et hull innimellom et par andre båter. Superelegant bakket han opp inni der, akkurat så vidt plass til båten, ryddet vekk noen kaffekopper, gikk ut og låste båten før han fortøyde. Kunne ikke være mer elegant på noen som helst måte. Det var vel ikke mer enn 3 måneder senere der stod en annonse i avisen: "Halco 29 med baug og vannskade til salgs"... Det var den båten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har dere alltid en plan på hvordan dere har tenkt å fortøye, som også den kvinnelige halvdel er informert om ?

Nei

Tenker dere vindretning, propellretning, fart, avdrift, etc. før morroa begynner ?

Nei

...eller er det bare tut & kjør hver gang .. :smiley: .. og håper på det beste

Ja

 

Har sjelden med brukbare hjelpere, eller er ute alene, så alt gjøres selv, på direkten, går som regel bra når man gir seg god tid. :cheers:

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

1) Sikkerhet ..... ingen får forsøke å holde båten igjen eller ta i mot!!!!

2) Klar beskjed om intensjon,

3) Hvis det er behov for å sette på land først, for a feste tauverk som kan plukkes opp med båtshake, så gjør vi det rolig og bedagelig.

4) Fender, Anker osv ut, så ufører vi operasjonen rolig og sikkert... etter kommunisert plan....

Enig, komplett som hos meg.

 

Untatt punkt 3) er det strengt forbud på Lena å legge hånd på noe utenboards som er lengre bort enn armlengden er.

Det samme gjelder også for å hoppe på land.

Går ikke det rolig da skulle man holde seg unna og bedre lete etter en annen mulighet.

 

Ellers pleier jeg å manøverere båten først slik at tauen bare kan legges over,

altså at båten ligger stille allerede der den skal.

 

Men står man på nesten 13 tonn som fortsatt beveger seg særlig, da må man heller ikke prøve å stoppe det per hånd.

Dette er jo vanligvis dømt for å gå galt med alle konsekvenser uansett

og gjelder flest også for båter som er mye lettere.

 

Altså: Crew og sikkerhet først, båten er bare materiell.

 

....og skulle det gå noe galt foran baugen?

Tja, dette hendes skjelden nok, men da må man bestemme seg.

I hvert fall er Lena bygget av mye og meget stabilt stål, som en gang klarte å knekke ut stein av en kaje allerede.

Jeg er ansvarlig for manskapen og andre jeg kan tar være på,

resten gjør forsikringen. :eek:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette er et interessant spørsmål. Vi har nå vært på sjøen sammen i 10 år og da har en lært å ta en pepptalk før tillegging når en ser at det blir vanskelig/utfordrende, men problemet dukker opp når avtalt plan går i vasken. Veldig ofte legger jeg til med siden og mor har etterhvert lært seg å ikke gå frem på baugen selv om det, i det jeg legger til, ser ut til at jeg vil gå inntil med baugen. Jeg skal ikke klage, men det er jo litt vanskelig å få meddelt at "nei...f... vinden tar hekken og smeller den i brygga først likevel, selv om det ikke skulle skje..." Har jeg far min ombord så "senser" han dette og springer bak, selv om vi hadde avtalt at han skulle stå på midten... Her henger ikke fruen med, men det er nok en kombinasjon av at hun ikke helt oppdager hva som skjer før det er for sent og det faktum at hvis hun går bak og det blir feil så blir den hennes "feil"... Det er iallefall det som er forklaringen, men, men. Vi har sluttet å krangle om dette. Blir det en smell så blir det en smell... Samme avtale gjelder nybåten, ikke noe overhysteri for hakk og striper sålenge vi gjør så godt vi kan... Det har jeg fått beskjed om at hun ikke orker og det er jo lett å forstå... Viktig at ikke dette med til og fra kai/uthavn blir en negativ sak for skipsfruen der det bare går ann å "tape"/få kjeft... Det er jo nok av tilfeller å se på der stemningen er heller dårlig under "akten"... :discuss:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fruen er fra innlandet og ikke interessert i den praktiske siden av båtlivet. Jeg må da gjøre alt selv. I fjor var det av og til litt stress da jeg ikke hadde vinsj bak med fjernkontroll. I år har det gått som en lek med pålitelig vinsj bak og god forberedelse har det gått som en lek stort sett hver gang. I båsen hvor jeg legger til med hekken har jeg 20 cm på hver side i båsen. En gang i sommer blåste det relativt friskt og da er dilemmaet at jeg trenger litt fart for ikke å drive av, men det er ikke så mye å stanse med(20 hk og liten propell på seilbåt) så det får bli en mellomting. Da var jeg faktisk i tvil om jeg skulle avvente, men etter to forsøk gikk det greit. Har forvørig polstret hele båsen slik at jeg kan være litt uheldig uten at det får konsekvenser. Men regelen min er at om det ser ut til å gå på tverke er det bedre å gå helt ut å begynne forfra igjen. Uten å være skadefro så ligger de mye god underholdnig i å legge til.

Link to post
Share on other sites

kan... Det har jeg fått beskjed om at hun ikke orker og det er jo lett å forstå... Viktig at ikke dette med til og fra kai/uthavn blir en negativ sak for skipsfruen der det bare går ann å "tape"/få kjeft... Det er jo nok av tilfeller å se på der stemningen er heller dårlig under "akten"... :discuss:

 

En kan lese og lære litt

En kan bli "beorderet" rundt og lærer litt mer, men mest om skippern

En kan gjøre det selv og lærer alt.

(Fritt etter John Dawey)

 

Er det noen som tror at en må ha snott for å kunne manøvere en båt?

Se for sv...... å la "skipsfruene" deres legge til båten selv og slutt å møse og klage :nono: :wink:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den av oss som har roret når vi nærmer oss havn bestemmer hvor og hvordan vi skal ligge. Den andre finner frem tauverk og fendere og gjør alt klart. (er det veldig trangt hender det at den ene gir roret til den andre før ankomst..)

 

Dette gjøres stort sett på samkjørt rutine uten konversasjon. Er det gjester med får de høflig beskjed om å forholde seg i ro til kapteinen gir annen ordre. Ufaglært hjelp er ikke hjelp....

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se for sv...... å la "skipsfruene" deres legge til båten selv og slutt å møse og klage

 

Jo, det hadde jo vært det ideelle, men hvis ikke interessen er der så nytter det ikke å ha slike ambisjoner. Nå er det vel ikke så mange som maser og klager her? Det er vel bare en beskrivelse hva situasjonen... Jeg klager iallefall ikke, bare hun blir med så er jeg mer enn happy...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

En del foreninger har egne damekurs - og foresten er interesse vanligvis nært knyttet til å få ansvar.

Jeg blir faktisk litt oppgitt over passive båtdamer. Innser en ikke den opplagte komfortable fordelen med å la fruen skifte dieselfilter, skrubbe dekk, spleise dobbermannstikk og legge til :wink: ? For ikke å snakke om å bli plukket opp (om hun er i bra lune) når en faller overbord? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har dere alltid en plan på hvordan dere har tenkt å fortøye, som også den kvinnelige halvdel er informert om ?

:discuss:

Tenker dere vindretning, propellretning, fart, avdrift, etc. før morroa begynner ? ...eller er det bare tut & kjør hver gang .. :smiley: .. og håper på det beste ? :seeya:

 

La nå kona få drive med sitt Lano, mens du legger til kai !

 

Kona vil være full av beundring og hylle deg når hun snakker med venninene sine. Mens de andre konene står vettaskremte foran i baugen, sitter kona til Lano bak og oser av selvtillit ,mens hun nipper til et glass vin og pleier neglene.

 

 

Her er tipset på en vellykket fortøyning.

 

 

1. Fender opp båten.

 

2. legg et tau klart i baugen

 

3 Fest et tau i bakre puller og dra det fram til baugen

 

4. Styr baugen mot brygga og gå selvsikkert fram og hopp i land. Knyt tauet som er festet i baugen til brygga. Ta tauen som er festet i bakre puller og dra inn hekken. Fortøy hekken . Motta beundrede blikk fra alle konene som har et sant helvete hver gang båten skal fortøyes.

Link to post
Share on other sites

...og noen av oss kan ikke brukes fast til det en gang. Hvis noen vræler hopp til meg så er det fare for at det gjør jeg absolutt ikke.

 

Egentlig så prøver jeg å si at; joda jeg kan hoppe hvis det skjer noe uforutsett i en situasjon vi trodde var under kontroll. Hvis det hoppvrælet derimot skulle vært vanlig prosedyre, så måtte nok vræleren lært seg å hoppe selv. Jeg hadde tatt roret!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...