Jump to content

Noen som kjenner Bukh dieselmotor?


A.Sørensen

Recommended Posts

Har lite kjennskap til det tekniske på motorene, men kjenner til en del Bukh motorer. Disse er kjente og kjære fra Danmark med glimrende kvalitet. Går som ei klokke i mange år.

Hadde aldri tvilt på å kjøpe meg en motor av merke Buch!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Bukh 20 hester i min Sjømann 22 fot.

Den er fra 1976 og fungerer strålende og starter alltid med en gang.

Eneste startproblem jeg har hatt var når batteriet hadde tappet seg i forbindelse med lav temperatur. (Den er på vannet i vinter så dette får jeg testet flere ganger, det var forøvrig ikkenoe problem i 2+ forige dagen.)

Det hører med at alt obligatorisk vedlikehold er gjort hvert år og at den hadde en totaloverhaling for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Buhk :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja ble for rask der, men selv en BUKH-importør klarer å skrive BUHK i avsnittet litt ned på siden der http://www.bukh.co.uk/dv24sme.htm

 

"to keep the water out, BUHK's saildrive is equipped with "

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi har haft en BUKH traktor, 302. 3 cylindret. Den ku stå stille en hel vinter, og starte uden problemer.. Virkede som om den ku køre i evigheder.. Dejlig traktor. Men en dag glemte min far og aftappe kølervandet om vinteren og motorblokken frostsprang.. Meget trist.. Hvad jeg ikke vil give for og have den idag.. Men BUKH kan anbefales!

Link to post
Share on other sites

For lite strøm på startbatteriene er jo ikke motoren sin feil. Bukh er gode maskiner, som nevnt har disse maskinene samme ry i danmark som Sabb har her i landet.

 

 

Ja,det er derfor jeg skriver at den fungerer strålende og starter hver gang og kommer med et eksempel på at det må andre faktorer til for å hindre den i å starte.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
  • 3 måneder senere...

Har helrenovert en Bukh DV 36 og konvertert den til ferskvannskjøling.

Delekostnad ca 20k pluss, og ferskvannskjøling til ca 10k = "ny" motor.

Målte også slitasje på veivaksel-lagrene før jeg skrudde den sammen igjen: Fikk fabrikkdata på den 35 år gamle motoren.

Med riktig ventiljustering maler disse som en katt.

Starter alltid, trenger ikke gløding.

Delene kostet sitt, men en slik motor er verdt å holde i orden.

Kjøpte en brukt DV 48 også, som står i garasjen ennå, klar til å "tas".

Skuddsikre motorer.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Min DV10 har også alltid startet som en klokke ... bortsett fra én gang for noen uker siden. Startbatteriet hadde overraskende nok ikke nok kraft igjen til å svive rundt motoren, etter å ha vært seriekoblet med forbruksbatteriet og brukt til autopilot o.l. over litt for lang tid. Jeg fikk ikke start på den med det samme, men etter noe sviving så bare plutselig gikk den! :-) Veldig greit med reserveløsninger! Jeg var alene i båten, og med frisk bris fristet det ikke å prøve å komme seg inn i marinabåsen uten motor. ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...