Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

går bra det bare du ikke slår lens.... ;)

 

Si ikke det..

Jeg bruker mine lensetakler akkurat slik de skal brukes. Glimrende til å holde seg i mens jeg slår lens. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du kommer til å bli fornøyd med valget ditt.

 

Jeg tror også det, både fordi det er en bra båt, men mest fordi vi har kjøpt den båten vi hadde MEST lyst på, som passet OSS best. Det er jo ofte det det handler om, kjøper en utfra andre kriterier enn hva en har mest lyst på (f.eks pris) så vet jeg av erfaring at jeg fortere blir misfornøyd... og tanken går til det produktet du EGENTLIG ville ha. Vi kjøpte en Mitsubishi en gang fordi den hadde 5 års garanti, da lærte jeg litt om dette... Møkkabil... Carisma, verdens minst karitsmatiske bil... Nok om det!!!!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Man kjøper vel ikke en båt med den hensikt å gå på grunn?

Nei.

 

Det er det vel ingen som gjør!

 

Og man kjøper ikke en bil med hensikt å kollidere.

 

Men for meg er det aldeles uaktuelt å kjøpe en bil som ikke har minst 5 stjerner på EuroNCap.

 

Men vi er jo forskjellige. Noe som dette sitatet er et godt eksempel på:

jeg kjenner til en Match 42 som mistet kjølen og en 39C som mistet den..... Det er sikkert flere også... men det spiller ikke så stor rolle
(min utheving)
Link to post
Share on other sites

Er par tester til for den som har interesse, og selvsagt for kverulantene og "personforfølgerne" ikke minst..

 

30 & 39

 

Rullemast

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt "fakta" om Lista ulykken finnes også, selv om nok noen vil hevde at dette er feil siden de har betydelig bedre hukommelse om været og hendelsforløpet enn det skrevne ord og intervju med skipperen ombord blant annet..

_m06HOVED1601_jpg_357381a.jpg

Bildet er tatt fra Seaking helikopteret som plukket skipperen opp 3 timer etter ulykken.

 

Litt info fra skipperen Aftenpsoten 16.01.06

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten.

 

Synes begge båtene i testen er meget fine og ønsker ikke å kverulere eller rakke ned på noen som har kjøpt disse flotte båtene. Jeg synes imidlertid at det hadde vært veldig interessant om verftet (ikke Lunde båt som jeg synes gjør en kjempejobb) kunne redgjøre for hvorfor båten som gikk på grunn utenfor Grebbestad mistet kjølen. I den grad det var dårlig kvalitet på kjølboltene ville jeg som eier av denne båttypen forlangt å få dokumentasjon på at akkurat min båt ikke har bolter fra samme produksjonserie. Det er slettes ikke bare dette verftet som har hatt sine ulykksalige hendelser og det kan sikkert skje alle båtprodusenter, men jeg mener det er viktig å finne årsak slik at man kan sikre at liv ikke går tapt.

Det er forøvrig veldig feil at eier av Bavaria her på forumet tror at andre ønsker å rakke ned på deres båter fordi de er bekymret for at annenhåndsverdien på deres egen båt skal bli lavere. Det vil alltid være kjøpere av bruktbåter som vektlegger andre kriterier enn "mest for penga". I "mest for penga" kategorien er det ingen som kan konkurrere med Bavaria og enkelte andre merker.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke akkurat ut som noe storm dette her bildet.... mer som en sterk kuling....

 

 

Dette bildet er det ikke lett å tyde for en som ikke har vært ute i storm!

 

Dessverre har jeg opplevd det, heldigvis med lykkelig utgang. Men det er først da du kjenner igjen det at bildet viser 1-en-bølge! Den begynner i venstre bildekant, og topper godt til høyre for flåten. Denne skråbakken blir enorm, og jeg har sett hvordan slike berg kan bryte, ca. hver 7 - 8 bølge.

 

Da er båten liten, om den er 30 eller 45 fot skal jeg si deg :smiley:

 

Forøvrig deler jeg din opplevelse av at noen her på forum overhodet ikke er opptatt av debatt, men av forsvar og angrep!

Jeg opplever det som uintelligent og skjemmende for oss Bavariaeiere som liker seilbåter uten å diskutere ihjel båtvalg.

 

Jeg valgte min fordi jeg likte den og hadde råd. Alt annet driter jeg i, for den kombinasjonen var rett og slett uslåelig.

At det i tillegg var mye båt for pengene JEG HADDE, er rett og slett et faktum for meg og mange andre! :smiley:

 

Kan vi ikke "vær-så-snill" kutte ut det uintelligente og fordummende vrøvlet om "kverulanter og personforfølgere" i hvert j....... inlegg? :cheers:

 

 

Båt og fritid er KOS

Link to post
Share on other sites

Klart den skal tåle en slik bølge!

 

Det er ikke det jeg sier heller, problemet er vel mer seileren eller omstendigheter idet en av disse bryter, ikke sant?

 

Men står du nederst i en 50 meters bakke, der toppen av bakken er 10 meter over deg, så ser den litt mer skremmende ut enn et endimensjonalt bilde.

 

Jeg har opplevd at en uheldig surf ned andre siden av en slik bølge kan være veldig skremmende. Båten tåler det ja, men bli skipperen skremt nok tror jeg ikke det teller om båten er det eller det merket.

Uoppmerksomhet er vel stikkord kanskje når ting skjer. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Båt og fritid er KOS

 

Enig!

 

(Også i en del av det andre du skriver).

 

Men den ensomme Bavaria-seileren så ikke ut til å ha det særlig KOSelig, der han lå på den åpne flåta si, i bildet og avisoppslaget som Sydvesten linket til.

 

Jeg husker den gang at jeg tenkte at noe nærmere en fatal ulykke går det ikke an å komme.

 

Det er veldig synd at denne ulykken ikke ble gjenstand for en profesjonell gransking. Noen burde innse at det er vel så verdifullt å granske og etterforske ulykker som ikke får fatalt utfall, som det er å granske de som fikk fatalt utfall.

 

Og når det ikke foreligger noen granskingsrapport, så overlates erfaringsinnhentingen til (kortids)minnet og spekulasjoner basert på presseoppslag, rykter m.v.

 

Jeg er enig med Lano2 at båten ikke burde gått rundt uten å rette seg opp igjen i et slikt vær. Om dette skyldes forhold som er spesielle for Bavaria, eller som er typisk for mange nyere seilbåter, vil jeg la være usagt. Dimensjoner på kjølbolter, antall kjølbolter, kvalitet på kjølbolter og konstruksjon på kjølinnfesting er momenter man kan spekulere i. Andre momenter er vektstabilitet kontra formstabilitet. Jeg rynker litt på nesen når jeg leser i glansede "tester" at det skrytes uhemmet av at en båt har høyt fribord.

 

Som sagt, dette blir spekulasjoner, og slikt har ikke så veldig stor vitenskaplig verdi.

 

Men det som IKKE er spekulasjoner, er at det må være lov å trekke følgende konklusjoner fra avisoppslaget som Sydvesten linket til:

Flåte (av god kvalitet) og nødpeilesender er et MUST når man skal krysse lengre åpne havstrekk, uansett hvordan værmeldingen var da man la ut.

 

For jeg mener at det er en sammenheng mellom KOS, og det å føle seg trygg på at man har båt, utstyr og komptanse som tilsier at man har et akseptabelt SIKKERHETsnivå.

 

Det er noe som jeg ikke driter i.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder slike hendelser, kan man sitte å synse veldig mye. Men det trenger ikke å være i nærheten av hva som virkelig skjedde. De som har seilt i storm,

for den saks skyld stiv kuling, har respekt for naturkreftene. For det sier ikke noe om bølgene/formen på de

 

Det er klart båter tåler dette, denne båten også. Men som skrevet før kan det være et overraskelsemoment her gjorde dette. Noe må det ha vært i og med at

vedkommende satt i stillongs og t-skjorte. Hva og hvorfor er ubesvart.

 

Eneste vi bør håpe på er at vedkommende ikke mistet lysten på sjølivet. For vedkommende må ha vært glad i sjøen som tar en slik tur. At dette var en Bavaria

tror jeg er tilfeldigheter. Dette kunne like godt rammet andre merker også.

 

 

Når det gjelder Grebbestad-hendelsen var Sydvesten en av de første som spurte etter årsaken, videre oppfølging.

 

Men når en seiler treffer Moder gjord i 8+ knop, har ikke jeg de største forhåpninger at det skal gå bra. Ref den nye HR som gikk på ved Strømstad, som holdt på

synke. En bekjent sin First som gikk på i vår, stor vanngjennomtregning. De er ikke bygget som langkjølet/semilangkjølet båt som tåler dette.

 

Det gikk faktisk på en Match 42 i 7 knop i sommer ved Koster. Uten skader, så den modifiseringen som er gjordt holder.

 

At dette forumet skal påvirke 2.håndsveridien tror jeg ingen er redde for. Dette er ulykker som har skjedd for stund siden, og ikke holdt tilbake for media.

Kunder gjør en vurdering ang dette, spørr om mer referanser osv. Aldri undervurder en kunde.

 

Men det vi alle kan gjøre er å ta mer forhåndsregler, sette oss mere inn i den informasjon som finnes for å færdes trygt på sjøen.

 

Ellers seilte vi med middelvind rundt 19-20 med båten vår ifjor,heldigvis ikke lengre en de siste 3 timene. Den gjorde vel sitt til at kona har blitt en av de dyktige på værmeldinger. Når det gjelder båten tok den det fint. Forøvrig tur til Skagen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Orkan, storm eller sterk kuling.

 

Jeg har selv opplevd storm midt på atlanteren i seilbåt og har bilder fra dette med vind over 60 knop. Nå jeg har sett på disse i etterkant viser de på ingen måte forholdene som de faktisk var. Dette er vanskelig å gjengi på bilder, ser mer ut som en kuling. Vi merket ikke selv så godt størrelsen på bølgene før vinden hadde lagt seg noe, nedoverbakkene var lange.

 

Ved en annen anledning utenfor Portugal hadde vi vind over 50 knop for en periode. Bølgene var store, enkelte var veldig store. En bølge kom feiende over båten, brakk av flaggholderen akterut med feste i syrefast stål. Jeg er glad jeg hadde sele på da.

 

Boken " Heavy Weather Sailing "(Peter Bruce) har en rekke bilder og fortellinger fra båter i dårlig vær. Det er her bilder fra bla det Sydney Hobart race hvor flere båter gikk ned og mange mistet livet. Disse bildene gir ikke noe godt inntrykk av hvor ille det faktisk var og mange kan nok bli lurt av det. Forfatteren skriver selv i boken at det er svært vanskelig å gjengi forholdene på fotografier. Boken anbefales.

Link to post
Share on other sites

Noe må det ha vært i og med at vedkommende satt i stillongs og t-skjorte. Hva og hvorfor er ubesvart.

 

Jeg stusset også på den opplysningen, baatsman.

 

Samt bl.a. på følgende:

Jeg fikk ikke noe respons på Mayday-ropet på VHF'en og måtte utløse nødpeilesenderen

 

Jeg har vanskelig for å tenke meg at noen unnlater å utløse nødpeilesenderen umiddelbart i en slik situasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å tenke meg at noen unnlater å utløse nødpeilesenderen umiddelbart i en slik situasjon.

 

 

Lett å si når man ikke har opplevd å plutselig befinne seg opp ned i en seilbåt, med vann fossende inn luka, og til slutt kanskje ha 50-100 cm isvann der man står. Jeg tror det kalles sjokk, når man da griper røret på VHF'en og roper mayday melding. Det er jo tross alt en rutine de fleste har tenkt igjennom, og i en slik situasjon tenker man ikke på at antennen er på 17 meters dyp. Det går heller ikke lange tiden før man er veldig redusert pga. temperaturen. At denne mannen overlevde er et tegn på dyktighet og rutine tross alt.

 

 

I mai hadde jeg båten min på land i Arendal, og der stod det en Sweden Yacht på ca 38 fot på land. Den manglet kjøl, og stod på noen paller. Da jeg kikket inn i denne båten, gjennom det store hullet der kjølen en gang satt, fikk jeg en overraskelse. Det var ikke tegn til at det hadde vært vann inni båten! Etter å ha pratet med de på verkstedet fikk jeg høre at båten hadde stått i opplag da denne skaden skjedde. Den hadde veltet i krybben i kraftig vind! Mener å huske at denne båten kom fra Mandal, noen som kjenner til den? Jeg er litt lei av det oppgulpet om den 39 Cruiseren som kjørte på i 8 knop utenfor Grebbestad, og synest ekspertisen skal få litt nye oppgaver å etterforske. :flag_sw:

 

Noen som kjenner bedre til denne historien her, og som kan bekrefte hva som skjedde? Husker at han som skulle reparere båten var veldig skuffet over at dette hadde skjedd med en sweden yacht. (svensk reparatør)

Link to post
Share on other sites

tycker det er veldi synd att ikke de nordiske länderna fikk gehör för sitt krav om en stark kjölinfestning i CE-reglerna

(de gamle Nordiske reglerne var mye strengere....les: Blå skilten)

 

Norden fikk ge sig ....'kontinenten' mente att ingen går på grund mot fast fjell.......

 

Kontinentbåter hade kostet 'några tusen til' men varit så mye starkare....

 

les denne o spes den :2003-05-26 10:11 - Bjarne Rosén

 

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=1100

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...