Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

1000vis av barn fra 5år og oppover stifter sitt første bekjentskap med seilbåt hver sommer og 99,9% av de gjør det med rorkult i hånden , jeg lærte selv å seile i en optimistjolle og da selvsagt uten rattstyring (det skulle tatt seg ut :crazy: )

 

Om opplæringen derimot skjer i en 40foter så er .......... det vel ikke noen forskjell eller ?

 

Jeg er forhåpentligvis ikke medlem i dette omtalte "ekspertpanelet" så dere får ha overbærenhelt med mine meninger

Link to post
Share on other sites

For min del er det såre enkelt, guttungen på 5 er i sterk nok i armene til å bruke en rorkult på min båt, ei heller er han høy nok til å se fremover (om den hadde hatt rorkult vel og merke), men han skal få en liten seiljolle og den har etter hva jeg kan se rorkult..

 

Her var han riktignok bare 4 år..

stauden5.jpg

 

Til neste sommer er han 6, men fremdeles ikke sterk nok etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om opplæringen derimot skjer i en 40foter så er .......... det vel ikke noen forskjell eller ?

Jeg mener det er en forskjell da... men hadde ikke ventet at "ekspertene" skulle være enig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til neste sommer er han 6, men fremdeles ikke sterk nok etter mitt syn..

 

Vi i Stavanger Seilforeing anbefaler at ungene starter med å seile optimist i 8 års alderen. For noen er dette nesten for sent, for andre er litt for tidlig. For de fleste er det helt passe. (Jeg er selv instruktør der)

Neste år har vel Bavariaen din en optimist på slep? :wink: De er ganske billige nå...

Sønnen din kommer til å bli en god seiler :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg like lang erfaring med rorkult som de andre som uttaler seg om dette, men noe sier meg at den er lite egnet for barna i en 40 foter... siden noen av oss også inluderer de mindre i opplæring av båten så har jeg en liten mistanke om at de beherker et ratt lettere og ikke minste sikrere enn en rorkult..... men "ekspertene" er neppe særlig enig her heller vil jeg tro...

 

Rorkult er da ikke noe problem for barn...hva baserer du dette på, da?

 

nora_marie_ved_roret.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jepp. :yesnod: Lett å komme i nærkontakt med autopiloten, når den står så "åpent til" .

..men ved ratt, så sitter leamikken inne pidestallen. Godt ute av veien...

 

 

Ehh , regner med du tenker på de derre rorkultpilotene man kan sette rett på rorkulten , på store båter og de fleste nyere så er det vel vanlig å bruke en pilot som går rett på akslingen altså gjemt under dekk og ikke den gamle typen der.

Link to post
Share on other sites

Rorkult er tilpasset for båter opptil +-30 fot. Omega 42 leveres med rorkult. Men ikke så mange flere på rundt 40 fot. Kjappe kursforandringer med rorkult.

Men etter min mening "ute" i crusisere. I vår 42 med så stor cock-pit ville jeg sett det som et tilbakesteg med rorkult. Eller med andre ord ,uaktuell.

 

At det kommer en 12 m seiler med rorkult, virker litt RETRO for meg. Og tror meningen med båten er litt retro med gode seilegenskaper. Men ingen båt for oss.

 

Kul båt som mange synes er tøff men få kjøper. Tror jeg.

 

Ellers er optimist en flott startbåt, så er Zoom 8 et videre step. Vi seilte topper. Flatbunnet, 3m med selvlenser. Morsomt den gangen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har til nå bare hatt båter med rorkult, de to jeg har seilt i Færdern har også hatt/har rorkult. Det er rett og slett deilig og kunne balansere båten på kryss med et par fingre på et perfekt rorpress. Men til turbruk blir det ikke så artig syns jeg. En rorkult tar ofte mye plass i cockpit, den Dehler 29en vi seiler i Færderen krever mye plass i cockit ved slagene, svært upraktisk også i regatta og med småbarn ville det vært en håpløs løsning.

 

Det nytter ikke å kommer til enighet om hva som er best, men at en båt i 40 fots klassen ikke leveres med rattstyring vil jo føre til at mange dropper den fra listen, men kanksje vil det være de som likevel ikke hadde kjøpt båten til syvende og siste. Til sammenlikning tilbrakte jeg noen timer i Hansebåtene på Orust. Det var ikke få som kom ombord og etterspurte rullestorseil, når svaret da er at dette ikke er å få på en Hanse så var det flere som bare snudde på direkten... Dette er jo en del av imagen til Hanse, men litt utrolig mtp at de nok går glipp av mange kunder også, men image is everything... :cool:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det viste jeg ikke om Hanse !! Turbåter som nektes å bli levert med rullemast....?

 

Nei, sånn er det. Hanse mener en seilbåt seiler så mye dårligere med rullestor seil at de ikke vil tilby dette. De har bygd opp et renomè for å bygge båter til en rimelig penge med gode seilegenskaper så kan en diskutere til en blir blå om de har lyktes, men de selger bra til å ha denne begrensningen. Kanskje selger de godt pga at de har tatt dette valget og har denne fokusen... Det er litt overdrevet at det er så uhyggelig mer praktisk med rullestorseil, men det er vel med vanen og for nybegynnere er det jo svært så greit... Med et fullspilet rullestorseil er det muligens heller ikke så stor forskjell...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Siden "alle" båter seiler bedre med vanlig stor og ikke på rull, så lurer jeg på hvordan B39 hadde selt med vanlig seil i denne testen... Tørr ikke tenke tanken engang..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...