Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

At Bavaria er mer utsatt for slikt enn seilbåter fra andre fabrikanter stiller jeg meg mer tvilende til. Det enorme produksjonstallet burde tilsi at vi hadde langt flere slike tilfeller med kjølproblemer dersom denne påstanden skulle være sann.

 

Som nevnt ovenfor, det er dessverre litt for mye synsing, og lit for lite vitenskap.

Men allikevel: Bavaria har da ikke så ekstremt "enormt produksjonstall" i forhold til andre produsenter?

Vi burde vel i henhold til din logikk hørt om 3-4 tilfeller av kjøler fra Beneteau, og 2-3 tilfeller av kjøler fra Jeanneau som var falt rett av de siste årene? Jeg kan ikke se at vi har hørt som slikt.

Link to post
Share on other sites

I mangel av dok hadde det vært veldig fint om vi delte erfaringer med andre om seilbåter som setter liv i fare ved grunnstøtningen eller ved vanlig seiling.

 

Det vil alltid være en fare for liv og helse ved en kraftig grunnstøting på samme måte som det vil være fare for liv og helse ved en bilkollisjon. Har selv blitt slått bevistløs ved grunnstøting, og ble fraktet til sykehus for nærmere undersøkelser, men legger ikke skylda på båtkonstruktøren. :diving:

 

Det ble den gangen sagt av erfarne redningsmannskaper at dersom jeg hadde seilt en moderne finnkjølet båt, så ville den ha gått rett til bunns etter det smellet. Det ble ikke nevnt noe spesielt båtmerke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gudnådemeg og alle oss andre også.

Kjære medseilere, foren eder.

Måtte det bre seg fred i alle bavaria- , elan- maxi- najad - regina- og etapeieres hjerter neste år.

 

Seil med det du måtte ha for hånden og la andre gjøre like så i fred og fordragelighet.

 

Amen

 

 

Fred på jorden er jo en flott ting å be om, men når vi ser de problemene som regjerer her inne på baatplassen, anser jeg faktisk fred på jorden som fullstendig urealistiskt. Mennesket er tydeligvis slik at der det ikke er problemer, er det kjedelig, og er det kjedelig i paradis, er det bare til å lage litt problemer.

 

Noen få her inne synest tydeligvis at Bavaria lager irriterende rimelige båter. Men jeg synest det er synd dersom disse personene skal pådra seg høyt blodtrykk for å hjelpe oss med å ta "sikre valg". For å være ærlig tror jeg bavaria er en farlig båt, men kun for dem som ikke har en, og irriterer på seg et farlig høyt blodtrykk hver gang de logger seg inn på baatplassen. For alle andre som har bavaria, eller har et avslappet forhold til merket, er det foreløpig helt ufarlig å forholde seg til en slik båt.

 

Om du skulle være så heldig å bli med på en tur i en slik båt, kan jeg roe deg ned med at det sannsynligvis finnes over 1500 Bavaria båter i norge, og at det dermed er snakk om at 2 promille av båtene som er levert til norge, er omdiskutert med over tusen innlegg her på denne tråden. Sammenlignet med andre båter som har hatt uhell, er det med andre ord et gjennomprøvd og trygt merke. Legg også merke til hvor lite spalteplass som er ofret på alle de andre uhellene som har vært nevnt om andre merker. Det tar jeg som et tegn på at det er artigst å provosere frem en diskusjon på et merke mange har, for da får man litt respons når man hiver inn en "brannfakkel" i leiren.

 

Ellers vil jeg forvente endel ting av dem som er så opptatt av sikkerhet til sjøs. Alle har naturligvis følgende montert på egen båt.

 

-Radar

-Radar reflektor

-GPS

-Papirkart (og gode navigasjons kunnskaper)

-Nødpeilesender

-Flåte montert på hekken med automatisk utløsning ved kulseiling. (som følge av feks. kollisjon)

-Redningsvest brukes flittig

-Sikkerhetsline brukes flittig.

-Automatisk stengeventil på gassen

-En kaptein ombord som kjenner sine begrensninger, og innser at det ofte er det som redder mannskapet, til tross for at både båten og listen ovenfor er av beste kvalitet.

 

 

Dødsulykkene til sjøs skjer etter mitt syn stort sett pga. menneskelig svikt, ikke feil på båtene. MOB øvelse med kona til rors, prøvd det? Sikkerhetsline i åpent hav på nattevakt, er det en selvfølge?

 

Jeg synest det er hyggelig at såpass mange tenker på sikkerhet, men synest det er litt synd likevel at fokuset er så feil. Airbag i bilen er noe alle har, men båten er så god at man ikke trenger noe annet enn verdens beste skipper for å lykkes. Ulykkene skjer jo tross alt ikke mitt båtmerke.

 

 

GOD JUL, OG GODT NYTT SEILÅR

 

:santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Dødsulykkene til sjøs skjer etter mitt syn stort sett pga. menneskelig svikt, ikke feil på båtene. MOB øvelse med kona til rors, prøvd det? Sikkerhetsline i åpent hav på nattevakt, er det en selvfølge?

 

Jeg synest det er hyggelig at såpass mange tenker på sikkerhet, men synest det er litt synd likevel at fokuset er så feil. Airbag i bilen er noe alle har, men båten er så god at man ikke trenger noe annet enn verdens beste skipper for å lykkes. Ulykkene skjer jo tross alt ikke mitt båtmerke.

 

 

GOD JUL, OG GODT NYTT SEILÅR

 

:santcheer1:

Jeg og min fam. begynte båtlivet på midten av 70-tallet, og det har vært en enorm utvikling i båter og utstyr på disse årene, også i forhold til sikkerhet. I dag kan en laste ned båten med sikkerhetsutstyr og båtene er blitt svært svært mye bedre og sikrere.

Men jeg tror det er en viktig forskjell;

Tidligere måtte en bruke hodet mer både i forhold til å tenke sikkerhet og i forhold til å navigere. I dag kan en nesten legge fra seg hodet på land og det går bra i alle fall, for vi har radar, kartplotter , nødpeilsender osv osv. Derfor er jeg sterkt enig med siste taler, ta hodet med til sjøss og bruk det, det er det beste livbelte.

 

God jul

Link to post
Share on other sites

Feilen de gjorde på Titanic var at de stolte for mye på båten. Det var mindre sikre båter i slik fart enn Titanic, men de andre seilte med redusert fart, og står ikke nevnt i historiebøkene. Merkelig nok var Titanic den sikreste båten av dem alle, og det vet vi jo alle resultatet av. De la ikke inn nok sikkerhetsmargin, og hadde ikke nok barrierer mellom det å seile på et isfjell, og det å fryse ihjel i isødet. Feks. nok livbåter og redusert fart pga. isvarsel. Titanic var den eneste båten som ikke kunne synke, og derfor ble det slurvet med all annen sikkerhet. Det er ofte faktorer man ikke har beregnet ute på havet, og da er det greit med ekstra barrierer. Den sikreste barrieren er å kansellere seilasen i dårlig vær. Skulle man feilberegne her, er det kjekt med barrierer som nødpeilesender,flåte,etc.

Link to post
Share on other sites

Noen få her inne synest tydeligvis at Bavaria lager irriterende rimelige båter. Men jeg synest det er synd dersom disse personene skal pådra seg høyt blodtrykk for å hjelpe oss med å ta "sikre valg".

 

Jeg skal vokte meg vel for å bidra til at denne debatten blir vridd over på hvem det er som har vist symptomer på høyt blodtrykk her i tråden

 

Og jeg tror oppriktig at du tar feil, når du antar at vi er mange som finner det irriterende at Bavaria lager rimelige båter. Selv synes jeg i alle fall at det er aldeles utmerket at det er noen som bidrar til at prisnivået på havseilere ikke løper løpsk.

 

Det jeg er opptatt av, er kvalitet og sikkerhet. Og jeg må si at jeg synes at borforklaringene på hvorfor dette båtmerket har vært utsatt for så mange alvorlige feil, blir litt påtakelig. Tro det om du vil, eller ikke: Jeg hadde reagert på akkurat samme vis dersom det var 3-4 Beneteau-båter som hadde vært utsatt for at kjølen datt rett av. Og dersom Beneteau-verftet etter slike oppsiktsvekkende indikasjoner på alvorlig kvalitetsbrist hadde kommet med borforklaringer og tåkeprat, i stedet for å bidra til en forsvarlig etterforskning av årsakssammenhengen.

 

Ellers vil jeg forvente endel ting av dem som er så opptatt av sikkerhet til sjøs.

 

Jeg synes det du skrev i avslutningen på det lange innlegget ditt, christabelle, var meget fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at skadene på en Dehler 44 vil bli mindre enn skadene på en tilsvarende stor Bavaria, under ellers like grunnstøtingsforhold. (Min påstand er imidlertid ikke basert på vitenskaplig dokumentasjon, se nedenfor)

 

En dehler 33 ble kondemnert i bergensområdet i år pga grunnstøtingsskade. Sånn kan det gå når man bruker sandwich under vannlinjen. Ellers er jeg enig i mange av dine poenger. Bavaria har produsert veldig mange færre båter enn beneteau siden oppstarten. Og det gjør de fremdeles. Det har har helt sikkert skjedd mange rare ulykker med disse båtene oppigjennom. Men tror ikke kjølen har falt av på noen. Det var dog en oceanis 390 som kullseilte i drittvær for en del år siden. Mannskapet omkom og ulykken ble etterforsket. Tror de kom fram til at båttypen var uegnet for for havseilas pga for lite ballast. Eller noe sånn..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det jeg er opptatt av, er kvalitet og sikkerhet. Og jeg må si at jeg synes at borforklaringene på hvorfor dette båtmerket har vært utsatt for så mange alvorlige feil, blir litt påtakelig. Tro det om du vil, eller ikke: Jeg hadde reagert på akkurat samme vis dersom det var 3-4 Beneteau-båter som hadde vært utsatt for at kjølen datt rett av. Og dersom Beneteau-verftet etter slike oppsiktsvekkende indikasjoner på alvorlig kvalitetsbrist hadde kommet med borforklaringer og tåkeprat, i stedet for å bidra til en forsvarlig etterforskning av årsakssammenhengen.

 

Benetau, Hanse, X-yachts, etc. etc. det finnes mange flotte båter "der ute" og alle velger heldigvis ikke Bavaria, folk har forskjellig smak og lommebok. Kvalitet er et raltivt begrep ogavhengig av kundenenes forventinger. Visnjer, luker, rigg, seil mm. på Bavaria er fra kjente levernadører som Harken, Lewmar, Elvstrøm. Det brukes mye fiberplater og sikaflex innvendig, ja. Noen synes det er stygt og putter mer penger i et vakkert "indre", andre bryr seg ikke. Men å insinuere at Bavaria er genrelt sett mindre sikre enn andre båter er bare tull. 3-4 båter der kjølen datt rett av? Har du noen som helst hold i slike påstnader? Det er meg bekjent kun et eksempel på at en kjøl falt av en en Bavaria 42 Match i Kroatia, en regattabåt med svært kort og dyp kjøl der båten ble seilt videre på kryss i hard kuling etter en grunnstøting (det var en charterbåt). Man kan finne eksempler på flere andre båter som også har hatt fatale problemer med kjøl som brekker av, heldigvis noe som skjer svært sjelden og aldri for vanlige turseilere som passer på å reparere båten ordentlig etter eventuell grunnstøting.

 

Enkelte har tydligvis et behov for å forklare den lave prisen med dårlig kvalitet, men de glemmer at effektiv industriell produksjon er "hemmeligheten". Etter min mening er et gjennomberegnet og gjennomprøvet industriprodukt basert på automatisert og effektiv masseproduksjon minst vel så trygt og påmange måter like høy kvalitet som et 3 ganger så dyrt håndlaget produkt fra Orust. Det burde dessuten være et lite aha i at de alle fleste som kjøper Bavaria forsetter med Bavaria som sin neste båt.

 

Pussig i grunn, på 70-tallet var det Maxi-båtene som måtte idiotforklares, før det var plastbåter genrelt uglesett.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg kjeder meg litt i dag, tillater jeg meg å svare her.

 

Visnjer, luker, rigg, seil mm. på Bavaria er fra kjente levernadører som Harken, Lewmar, Elvstrøm.

Det hjelper lite om vinsjene er fra lewmar når de er for små. Alle "merkene" har billige og dyre produkter for å kunne passe til forskjellige kunders behov. Å kalle standardseilene for bra bare fordi de har elvstrøm-merke er direkte naivt. Dekksutstyret er av de svakeste punktene på bavariaene. Å skryte av dette er bare fjas. Jeg kjenner ikke til noen serieproduserte båter med dårligere dekksutstyr enn bavaria. Og jeg har heller aldri prøvd dårligere seil enn standardseilene til bavaria.

 

3-4 båter der kjølen datt rett av? Har du noen som helst hold i slike påstnader? Det er meg bekjent kun et eksempel på at en kjøl falt av en en Bavaria 42 Match i Kroatia, en regattabåt med svært kort og dyp kjøl der båten ble seilt videre på kryss i hard kuling etter en grunnstøting (det var en charterbåt).

Alle bav'ene som har mistet kjølen er vel dokumenterte. Det finner du nok ut hvis du orker å lese hele tråden. Videre motsier du deg selv når du i det ene øyeblikket sier at match 42 er en regattabåt og i det andre skriver at det er en charterbåt. La oss være enige om av match 42 er en fin kombinasjonsbåt for både tur og regatta. Kjølen er ikke verken ekstremt dyp eller ekstremt kort i forhold til andre serieproduserte kombinasjonsbåter. Derfor skulle den hatt samme sikkerhetsmarginer i konstruksjonen som bavarias øvrige modellprogram.

Man kan finne eksempler på flere andre båter som også har hatt fatale problemer med kjøl som brekker av, heldigvis noe som skjer svært sjelden og aldri for vanlige turseilere som passer på å reparere båten ordentlig etter eventuell grunnstøting.

Kjølene på match 42 løsnet også på båter som ikke hadde vært på grunn.

 

Siden det nå er akutt fare for å gjenta seg selv stopper jeg her. God Jul!

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det sitter 48 og 40 winscher std på Bav 42 Lewmar

 

Det sitter 46 og 40 std på jeanneau 42/Ocanis 43 Harken

Duforu 425 48 og 40 std

Hanse er vel heller ikke den som gir ved dørene, må betale for oppgradering der.

 

Nye Bav lev med 6 wincher std. Andre med 4. Og noen ble faktisk også levert med 3.

 

Std seil, må jeg innrømme jeg ikke har seilt med. Har forøvrig seilt både Cruiser/Match serie ,Bombe :lol:

 

Dekksutstyret er vel OK til båten. Kunne selvfølgelig kanskje tenkt meg 52 wincher og 44 på stor. Men er vel heller ikke så

mange av de stor-produsentene som har det. HR har vel det på sin gamle 42.

 

Man for ikke alt heller til en hyggelig pris.. men å si de er så dårlig utstyrt er jeg uenig i.

 

Har vel sett at Jeanneau har hatt seilinstrumenter ved begge ratt. I Bav sitter de i mitten fungerer helt greit. Kompass ved begge ratt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Siden jeg kjeder meg litt i dag, tillater jeg meg å svare her.

 

 

Det hjelper lite om vinsjene er fra lewmar når de er for små. Alle "merkene" har billige og dyre produkter for å kunne passe til forskjellige kunders behov. Å kalle standardseilene for bra bare fordi de har elvstrøm-merke er direkte naivt. Dekksutstyret er av de svakeste punktene på bavariaene. Å skryte av dette er bare fjas. Jeg kjenner ikke til noen serieproduserte båter med dårligere dekksutstyr enn bavaria. Og jeg har heller aldri prøvd dårligere seil enn standardseilene til bavaria.

 

Alle bav'ene som har mistet kjølen er vel dokumenterte. Det finner du nok ut hvis du orker å lese hele tråden. Videre motsier du deg selv når du i det ene øyeblikket sier at match 42 er en regattabåt og i det andre skriver at det er en charterbåt. La oss være enige om av match 42 er en fin kombinasjonsbåt for både tur og regatta. Kjølen er ikke verken ekstremt dyp eller ekstremt kort i forhold til andre serieproduserte kombinasjonsbåter. Derfor skulle den hatt samme sikkerhetsmarginer i konstruksjonen som bavarias øvrige modellprogram.

 

Kjølene på match 42 løsnet også på båter som ikke hadde vært på grunn.

 

Siden det nå er akutt fare for å gjenta seg selv stopper jeg her. God Jul!

 

mvh

Viggo

 

M.h.t utstyr: Det finnes selvsagt mye bedre dekksutstyr og seil hvis man er villig til å betale for det - også for Bavaria. Men for en vanlig turseiler er det mer enn godt nok etter min mening - og det er den som deller for meg :-). At det som står på en standard Benetau Cyclades f.eks. er så veldig mye bedre er ihvertfall ikke min erfaring.

 

M.h.t kjøl:

En løgn blir ikke sann selv om den gjentas flere ganger. "Veldokumentert" betyr ikke at det gjentas nok ganger i dette forumet her. Det eneste jeg fant av dokumentasjon var på andre båter som hadde mistet kjølen. (Innlegg 1027 : https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...t&p=485266)

Jeg kjenner forsatt bare til et tilfelle med Bavaria, den nevnte Match 42. Det var mange som forsterket sin kjølinnfesting etter hendelsen i Koratia- det er sant. Saken kunne sikkert også ha vært håndtert bedre av verftet.

 

M.h.t Cahrter/regatta båt:

Det er da ikke noen motsetning. En charterbåt er pr.def. en en båt som leies ut av et charter-selskap typisk for en uke eller mer - som f.eks. normar: http://www.normaradventure.no/ Det er da ikke noe i veien for å leie ut regattabåter? I det aktuelle tilfellet var det et chartet-selskap http://www.adriatic-challenge.com/ som leide ut båter for en-ukes regatta-seiling i området rundt Murter i Kroatia- et område med mange grunner - utypisk for middelhavet. Selskapet driver forsatt, MED Bavaria 42 Match. Det er ikke alle bareboat charter-skippere som er like ærlige når de kommer i land etter å ha vært bortpå, flere av søsterskipene til den aktuelle båten som mistet kjølen hadde skader på kjølen etter grunnstøting. Antar at de har ansatt dykkere som sjekker kjølen etter hver gang nå. Kjølen på match-båtene er vesenlig kortere og dypere enn vanlige standard Bavaria-båter. Se data på Lunde båt.

 

Toyota- lignelsen som ble brukt tildigere i tråden er faktsik veldig god. Produkter fra Japoan, enten påhengsmotorer eller biler ble jo gjerne rakket ned på og den gusntige prisen ble bortforkalrt som dårlig kvalitet. Virkeligheten var ig er mer effektiv og kvalitetsbevist produksjon og produktutvikling.

 

Til slutt: Jeg prøver ikke å "omvende" harnakkede Bavaria "hatere" de må selvsagt gjerne bruke pengene sine på andre båter, det er en mengde svært flotte båter som ikke er produsert av Bavaria. Det er bra med valgfrihet, konkurranse og diversifisering, og heller ikke bra for oss Bavaria-seilere dersom Bavaria får monopol. Men slutt å spre løgner og begrunne valget med at Bavaria ikke er sikre båter. Tråden her startet med en artikkel i seilas om test av 10 40-fotere der flertallet mente Bavaria 39 ga mest for pengene av de som ble testet. Merkelig at det skal skape så mye ståhei med så stor harme?

Link to post
Share on other sites

M.h.t utstyr: Det finnes selvsagt mye bedre dekksutstyr og seil hvis man er villig til å betale for det - også for Bavaria. Men for en vanlig turseiler er det mer enn godt nok etter min mening - og det er den som deller for meg :-). At det som står på en standard Benetau Cyclades f.eks. er så veldig mye bedre er ihvertfall ikke min erfaring.

 

M.h.t kjøl:

En løgn blir ikke sann selv om den gjentas flere ganger. "Veldokumentert" betyr ikke at det gjentas nok ganger i dette forumet her. Det eneste jeg fant av dokumentasjon var på andre båter som hadde mistet kjølen. (Innlegg 1027 : https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...t&p=485266)

Jeg kjenner forsatt bare til et tilfelle med Bavaria, den nevnte Match 42. Det var mange som forsterket sin kjølinnfesting etter hendelsen i Koratia- det er sant. Saken kunne sikkert også ha vært håndtert bedre av verftet.

Vi har da vært innom to 39 cr som mistet kjølen etter grunnstøting. Mener du virkelig at det er greit at en kjøl kan dette av hvis man smeller på grunn i skrogfart. Jeg ville foretrukket noen sprekker. En seilbåt uten kjøl er et farlig redskap. Hva som står av dekksutstyr på Cyclades vet jeg lite om. Men jeg blir overrasket hvis det er dårligere enn det som er på bav'ene.

M.h.t Cahrter/regatta båt:

Det er da ikke noen motsetning. En charterbåt er pr.def. en en båt som leies ut av et charter-selskap typisk for en uke eller mer - som f.eks. normar: http://www.normaradventure.no/ Det er da ikke noe i veien for å leie ut regattabåter? I det aktuelle tilfellet var det et chartet-selskap http://www.adriatic-challenge.com/ som leide ut båter for en-ukes regatta-seiling i området rundt Murter i Kroatia- et område med mange grunner - utypisk for middelhavet. Selskapet driver forsatt, MED Bavaria 42 Match. Det er ikke alle bareboat charter-skippere som er like ærlige når de kommer i land etter å ha vært bortpå, flere av søsterskipene til den aktuelle båten som mistet kjølen hadde skader på kjølen etter grunnstøting. Antar at de har ansatt dykkere som sjekker kjølen etter hver gang nå. Kjølen på match-båtene er vesenlig kortere og dypere enn vanlige standard Bavaria-båter. Se data på Lunde båt.

Stemmer dette, men kjølen på match 42 er helt normal sammenlignet med first 40,7 som det finnes mange fler av og hvor ingen kjøler eller menneskeliv har gått tapt. Ca samme prisen har de også, så det er ingen motsetning mellom å bygge solid nok og billig. Man må jo sammenligne med andre båter i samme segment. Men bavaria hadde ingen erfaring med å bygge raske kombinasjonsbåter og undervurderte grovt hvilke krefter det var snakk om. Min kompis kunne vært drept dersom det hadde vært sterk kuling på shetland race 2004.

Til slutt: Jeg prøver ikke å "omvende" harnakkede Bavaria "hatere" de må selvsagt gjerne bruke pengene sine på andre båter, det er en mengde svært flotte båter som ikke er produsert av Bavaria. Det er bra med valgfrihet, konkurranse og diversifisering, og heller ikke bra for oss Bavaria-seilere dersom Bavaria får monopol.

Jeg er ikke en bavaria-hater, men sier hva jeg mener ut fra egne vurdering. Veldig flott at bavaria har solgt så mange båter og gjort terskelen for å begynne med seiling lavere.

Men slutt å spre løgner og begrunne valget med at Bavaria ikke er sikre båter.

Slik jeg ser det er det ingen løgner i denne tråden. Men mange sterke meninger både den ene og andre veien. Det er mye sikrere å seile bavaria enn å kjøre bil.. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det sitter 48 og 40 winscher std på Bav 42 Lewmar

 

Det sitter 46 og 40 std på jeanneau 42/Ocanis 43 Harken

Duforu 425 48 og 40 std

Hanse er vel heller ikke den som gir ved dørene, må betale for oppgradering der.

 

Nye Bav lev med 6 wincher std. Andre med 4. Og noen ble faktisk også levert med 3.

 

Std seil, må jeg innrømme jeg ikke har seilt med. Har forøvrig seilt både Cruiser/Match serie ,Bombe :lol:

 

Dekksutstyret er vel OK til båten. Kunne selvfølgelig kanskje tenkt meg 52 wincher og 44 på stor. Men er vel heller ikke så

mange av de stor-produsentene som har det. HR har vel det på sin gamle 42.

 

Man for ikke alt heller til en hyggelig pris.. men å si de er så dårlig utstyrt er jeg uenig i.

 

Har vel sett at Jeanneau har hatt seilinstrumenter ved begge ratt. I Bav sitter de i mitten fungerer helt greit. Kompass ved begge ratt.

Dårlig og dårlig... Jeg er enig i at bavarias mest typiske konkurrenter ikke har veldig mye bedre løsninger. Liker selv harkens vinsjer bedre enn lewmar. Mener bavaria brukte harken tidligere da båtene var dyrere. Dessuten gjorde de vel det generelt på alle match båtene. Sansynligvis fordi det er bedre for kresne seilere? Harkens løyganger og blokker er også vesentlig mye bedre enn de billige som står på bav'ene. Dette merkes når man skal justere ting under belastning. Men det er fullt mulig å seile lykkelig med det som står på båtene. Men det er ikke så fristende å fintrimme, da. Min sf 40 har 6 vinsjer, harken 48 til genua, 44 til fall, og 44 til storseil/spinnaker. Ville ikke hatt et halvt nummer mindre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bavaria 38 kom med Harken 44 wincher for genua, og 40 for storseil. Noen som kan fortelle meg hva slags wincher en Sun odyssey 37 kom ut med som standard? Sånn for å sammenligne..... Og hva slags fabrikat?

 

Det nytter ikke å sammenligne med sun fast, det er ikke helt det samme. Savner at det brukes litt mer tall dersom man skal sammenligne dimmensjoner.

Link to post
Share on other sites

Hei, Krimart!

 

3-4 båter der kjølen datt rett av? Har du noen som helst hold i slike påstnader?

 

Nei.

 

Tallet 3-4 brukte jeg om det antall Beneteau-båter som burde ha mistet kjølen, dersom den var riktig, den teorien som mange har fremsatt her om at på bakgrunn av det store salget til Bavaria, så er det helt normalt og helt påregnelig at det er minst 3 Bavariabåter som har mistet kjølen. Jeg hevdet at en slik logikk burde medføre at vi bl.a. hadde hørt om 3-4 Beneteau'er hvor kjølen datt rett av (fordi Beneteau har produsert flere havseilere enn Bavaria har).

 

 

Det er meg bekjent kun et eksempel på at en kjøl falt av en en Bavaria 42 Match i Kroatia.

 

M.h.t kjøl:

En løgn blir ikke sann selv om den gjentas flere ganger.

Jeg kjenner forsatt bare til et tilfelle med Bavaria, den nevnte Match 42.

 

Det som er kjent og dokumentert her, er én Bavaria som mistet kjølen i Kroatia, én Bavaria som mistet kjølen i Grebbestad, én Bavaria som mistet kjølen i Karlskrona, én Bavaria som kullseilte og sank utenfor Lista, én Bavaria som mistet roret og sank utenfor Stockholm. Av hensyn til blodtrykket til andre her inne på tråden, overlater jeg til deg selv å søke opp dokumentasjonen og henvisningene. Episodene er omtalt flere ganger i denne tråden, med bilder og eksterne linker, og i andre tråder her på forumet.

 

Din fornektelse kan selvsagt ha noe å gjøre med at du ikke har lest om disse hendelsene.

Man skal jo være høflig mot hverandre her på forumet. Men i og med at du har beskyldt andre for å fare med løgn, drister jeg meg til å være så ærlig at jeg innrømmer at jeg fikk litt assosiasjoner til Mahmoud Ahmadinejads fornektelse av Holocaust da jeg leste dine innlegg...;-)

 

 

 

fatale problemer med kjøl som brekker av, heldigvis noe som skjer svært sjelden og aldri for vanlige turseilere som passer på å reparere båten ordentlig etter eventuell grunnstøting.

 

Av hensyn til minnet til vedkommende som omkom i den ulykken, synes jeg at du skal holde deg for god til slik selvgodhet og "idiotforklaring" av vedkommende. Dersom man ikke har tid til å reparere en grunnstøtingsskade, eller ikke er klar over at kvalitetsmessige svakheter ved Bavaria-båtens konstruksjon medfører at en grunnstøting innebærer livsfarlig fare for kullseiling, blir det usmakelig å insinuere at ulykken skyldtes menneskelig svikt fra vedkommende som forulykket.

 

 

 

70-tallet var det Maxi-båtene som måtte idiotforklares

 

På samme måte som at en båt ikke kan være en idiot, så kan man ikke "idiotforklare" en båt.

 

 

 

 

 

Saken kunne sikkert også ha vært håndtert bedre av verftet.

dette ene punktet, tror jeg at det er svært mange i seilbåtmiljøet som er veldig, veldig enig med deg, Krimart!

 

 

 

lignelsen som ble brukt tildigere i tråden er faktsik veldig god.
Jeg prøver ikke å "omvende"

 

Artig, Krimart, med de religiøse undertonene i retorikken din!

Link to post
Share on other sites

Bavaria 38 kom med Harken 44 wincher for genua, og 40 for storseil. Noen som kan fortelle meg hva slags wincher en Sun odyssey 37 kom ut med som standard? Sånn for å sammenligne..... Og hva slags fabrikat?

 

Det nytter ikke å sammenligne med sun fast, det er ikke helt det samme. Savner at det brukes litt mer tall dersom man skal sammenligne dimmensjoner.

 

Den bav 38 jeg seilte var en av de siste som ble produsert. (den hadde til og med den lyse trekvaliteten fra cr-serien) Da hadde de gått over til Lewmar. Jeg likte verken plassering eller dimensjonering. Og det flytende skjøtepunktet til genua'en fungerte veldig dårlig under belastning.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Den bav 38 jeg seilte var en av de siste som ble produsert. (den hadde til og med den lyse trekvaliteten fra cr-serien) Da hadde de gått over til Lewmar. Jeg likte verken plassering eller dimensjonering. Og det flytende skjøtepunktet til genua'en fungerte veldig dårlig under belastning.

 

Man kan sikkert klage på at tingene er dimmensjonert i minste laget på Bavaria, men det fungerer veldig greit til turbruk. Jeg kunne fått båten levert med Harken 48 og 44 wincher + spinnaker wincher mot et tillegg i prisen da jeg kjøpte båten min. Man kunne også velge å oppgradere standard seilene, og få båten med bly kjøl.

 

Jeg valgte ingen av delene, og er likevel godt fornøyd, men så har jeg aldri deltatt i regatta med min båt. Hadde jeg vært interessert i det, ville jeg kanskje foretatt noen av disse valgene. Når det gjelder blykjøl ville jeg da slitt med å komme inn til hytta på lavvann.

 

Forøvrig kan jeg kanskje klage på en ting med genuaen min, den er stor og tung, og derfor kommer jeg til å bytte den ut med et noe mindre seil.

 

Men å påstå at Bavaria har små dimmensjoner på winchene blir litt feil for meg når man ikke sammenligner med konkurrentene. Oceanis og SO er konkurrenter, og jeg tror ikke de er noe større. Hvis det er noen som har større som standard, tipper jeg det er Hanse.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i at bavaria er nesten like gode som konkurrentene på dette punktet. Spesielt dersom man syns lewmar vinsjene er like gode som Harken. Det syns ikke jeg, så Harken 44 er foretrukket foran Lewmar 44. Forstår at du har Harken på din båt. Det skal du være glad for. Plasseringen av vinsjene har også innvirkning på hvor lett det er å dra/sveive. Det må være lov å klage på bavaria's løsninger selv om de andre også er dårlige. Båtprodusentene var flinkere til å prioritere slike ting før.

 

Ellers er jeg av dem som mener at det er viktigere med godt dimensjonerte vinsjer, kvalitetsblokker og rikelig utveksling på skjøte, kick og akterstag når man seiler tur enn regatta. Da skal jo alt håndteres av familien. Hvis ikke mister man seilgleden når det friskner på og ting kan komme ut av kontroll. Når min bavariakompis lurte på hva som var poenget med hydraulisk akterstagstrammer var jeg raskt ute med å si at "siden dette er en familiebåt, er det viktig at 13-åringen klarer å stramme akterstaget, selv under full duk i frisk vind".

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

(fordi Beneteau har produsert flere havseilere enn Bavaria har).

 

Dette har du nå nevnt flere ganger i tråden. Bare for interessens skyld, hvor mange flere havseilere produserer Berneteau enn Bavaria pr år?

 

 

Når min bavariakompis lurte på hva som var poenget med hydraulisk akterstagstrammer var jeg raskt ute med å si at "siden dette er en familiebåt, er det viktig at 13-åringen klarer å stramme akterstaget, selv under full duk i frisk vind".

 

Utbedringer kan man gjøre på alle båter. Bl.a. kunne jeg selv godt ha tenkt med sterkere saker for stramming av akterstaget. Hydraulisk akterstagstramming er vel ikke standard på så mange båter, var det altså det på din?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...