Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Takk :smiley:

 

Jeg er faktisk åpen for å se det beste i de fleste båter, og har hatt flere selv også.

Det denne Duoro serverer er så totalt uintelligent at jeg har holdt lenge kjeft for å unngå dumheter.

 

Men når han henviser til statistikk blir jeg sint på forumets vegne. Den dagen han kommer med en statistikk som viser volum-messig risiko og skadeomfang skal jeg ta han seriøst.

Men nå må det virkelig være slutt på å diskutere slikt vås.

 

Etter snart 40 år som båteier, er jeg faktisk sikker på at jeg heller vil ha en kjøl som detter av i en stjernesmell i 7-8 knop enn å se kone og barn knuse kroppen mot båt og mast. Og det er lettere å lense 12 små hull enn et digert ras i bunnen.

 

Hvorfor har vi redningsutstyr, flåter og vester?

 

For å sitte som totalvrakede personer på en båt som holdt sammen tross "idiotkjøringen" til Duoro? Hvis han skulle hatt båt, så er det jo uaktuelt å ha en som må kjøres utenom moder jord under vannflaten...

 

Nei takke meg til heller være uskadet nok til å enten lense eller komme meg i flåte/gummibåt!

Link to post
Share on other sites

Etter snart 40 år som båteier, er jeg faktisk sikker på at jeg heller vil ha en kjøl som detter av i en stjernesmell i 7-8 knop enn å se kone og barn knuse kroppen mot båt og mast. Og det er lettere å lense 12 små hull enn et digert ras i bunnen.

 

Bortsett fra at hvis du har seil oppe under "stjernesmellen" velter båten og da må kone og barn evt svømme ut gjennom luken samtidig som vannet strømmer inn og det før båten synker. Da foretrekker jeg store strukturelle skader, men en båt som tross alt henger sammen. Om enn bare så vidt. Har bavaria tatt høyde for at grunnstøting kan skje også under seilas? Man kommer oftere over 8 knop under seilas enn under motorgange.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

:smiley: Ser ditt poeng! Men nå har jeg vært i seilbåt som har lagt seg 90 grader uten at det var noen strøm av vann selv der luka var åpen. Detter kjølen av med seilet oppe tar det faktisk tid før den begynner de siste 90 gradene fra horisontal til oppned-mast. Båten mister mye vekt og dette tar tid.

 

Så selv om du foretrekker dette med kjøl, så har jeg en annen vurdering.

 

Men dette er ikke til forkleinelse for noen av våre båter. De er gode nok for normale idioter som meg :-)

Link to post
Share on other sites

Den totale markedsdominansen til Bavaria i Norge de siste årene er nok ikke lett å fordøye for mange, så det finnes helt sikkert flere som har svært mye å hente på å sverte merket.

 

Når enkelte kan holde på gjennom en hel tråd som nærmer seg 1200 postinger med å gjenta de samme argumentene som er allmenn kjent fra tidligere får det være opptil enhver å vurdere intensjonen med postingene.

 

Hilsen svært fornøyd Bavaria eier som er så :crazy: at han bruker båten stort sett utaskjærs.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte går man på grunn med seilene oppe i 8 + knop da.... :crazy:

 

Dette er evt et problem for alle båter med jern kjøl - ikke et Bavaria problem.

 

Heldigvis ikke ofte, men det skjer. Og det kommer til å fortsette å skje. Skadene er normalt store, men også vesldig forskjellige avhengige av hvordan båtene er bygget. Er veldig forundret over Amalie som mener det er en fordel at kjølen ramler av ! Håper ikke dette synes deles blant mange konstruktører og verft. Dette er normalt vurdert blant mange seilere som det værste som kan skje.

Link to post
Share on other sites

He he!!!

 

Selvfølgelig var dette en "tvertimot-ironisering" fra en seiler som elsker sin kjøl og at den henger på! :smiley:

 

Se det som ironisering av dumskapen fra "statistikeren"

 

Det er imidlertid min oppriktige mening, at dersom jeg skulle virkelig treffe fjell høyte opp på kjølen i åtte knop så kan jeg ikke se fordelen med å flerre opp hele bunnen, få en invalidisert familie dersom en svømmetur til flåten er alternativet. :smiley: Håper og tror ikke det vil skje!

Link to post
Share on other sites

... for uintelligent!!!

 

...usaklige og dustete...

...utsalg av barnslig misunnelse...

 

totalt uintelligent

 

dumskapen fra "statistikeren"

 

Hallo, folkens!

 

Jeg fatter ikke hvorfor dere kommer så til de grader i affekt og ubalanse at dere tyr til slik personkarakteristikk, i stedet for å diskutere sak.

 

Jeg skal vokte meg vel for å svare med samme mynt. Jeg vil tvert i mot presisere at jeg kun har uttalt meg om båtfaglige forhold som opptar meg: Sikkerhet og kvalitet.

Og tvilsom kvalitetssikringskultur.

Jeg kan ikke se at jeg i mine innlegg har lagt opp til en personfokusert diskusjon som fortjener slike skjellsord som dere kommer med her.

 

Jeg kan ikke fatte at voksne folk kan bli så sinna når man setter fokus på alvorlige hendelser, som til og med har medført dødsulykke for fritidsseilere. Man skulle tro at det var mora deres jeg omtalte, og ikke plast-ting!

Men jeg lever godt med å bli omtalt som uinitelligent, dustete, dum og barnslig. Jeg skjønner jo at dere har sluppet opp for faglige argumenter.

Link to post
Share on other sites

Sorry at jeg lurte deg utpå her Amalie 36... :smiley:

 

Nå nevnte ikke jeg Douro i mitt innlegg - men at han identifiserer seg med det jeg skrev er jo interessant...

 

Tror ikke det er så mye "affekt og ubalanse" her Douro. Tror bare at mange er lei av billige poeng og grunnløs kritikk av en flott båtprodusent. Dette oppfattes jo som et seriøst forum av brukerne. Det er derfor sikkert frustrerende for mange med for mange gjentagelser av billige poenger og dårlig retorikk. Folk blir nok rett og slett litt lei... :puke:

 

:flag:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For hvilken båtprodusent bedriver den slags tester?????

 

Jeg tror du misforsto, igjen, Mathilde.

For jeg tenkte ikke spesielt på NCAP tester da jeg brukte begrepet "kvalitetstesting som er normalt i bilindustrien".

(Og det var nok kun min fortjeneste at du misforsto, det kan jeg se av det jeg skrev).

 

Selv om det selvsagt skulle vært veldig ønskelig med uavhengige live-tester etter mønster fra Euro NCAP på seilbåter, er jeg vel så mye opptatt av normale kvalitetssikringsprosedyrer og forsvarlig internkontroll. Og jeg tror faktisk at de aller fleste båtprodusenter har slike kvalitetssystemer, også den produsenten som er i hovedfokus i denne tråden.

 

Men jeg forbeholder meg retten til å mene at det å feie alvorlige ulykker, og (faktisk like viktig:) nestenulykker, under teppet, og å bortforklare i stedet for å forklare - ja slikt vitner om en betenkelig kvalitetssikringskultur.

Link to post
Share on other sites

sikker på at jeg heller vil ha en kjøl som detter av i en stjernesmell i 7-8 knop enn å se kone og barn knuse kroppen mot båt og mast.

 

Jeg tror du overvurderer farene for personskade dersom kjølen ikke detter av ved en grunnstøting, Amalie 36.

Og jeg tror at du undervurderer farene som mannskapet utsettes for når kjølen detter av.

 

Jeg er også ganske sikker på at det er noen ungarske seilere som mistet en medseiler i Adriaterhavet etter den Bavaria'en som mistet kjølen der, heller ikke er enig med deg. Og denne kjølen datt ikke av ved en grunnstøting.

Link to post
Share on other sites

Douro

 

Mens du har kjempet ditt korstog for å frelse norge for bavaria, har det omkommet flere titalls nordmenn i trafikken, noen titalls av passiv røyking, røyking, arbeidsulykker, etc.

 

1200 postinger her omhandler et båtmerke der en person i kroatia for etpar år siden omkom under en regatta, og det var selvfølgelig trist, men bare i Norge har det omkommet flere hundre i trafikken siden den gang, og folk omkommer i sykehuskøer, arbeidsulykker, etc. Verden går videre, og alle de norske båtene som er av samme merke som den der en seiler omkom er forsterket i samråd med eksperter (ordentlige eksperter).

 

Hvis alle seilere som krysser skagerak hadde hatt en båt som var like solid som en gjennomsnittlig Bavaria, så hadde nok ikke ulykkes statistikken gått særlig mye ned, for det skjer nemlig ikke så mange ulykkene innen seiling. For å være ærlig tror jeg det er flere som har reddet livet på at de valgte seilferie, enn det er som har omkommet......

 

Hvordan da? Jo, er man på seiltur, vil jeg påstå at dødeligheten må være langt lavere enn ellers. Man kan ikke dø i trafikken, man slapper mer av, og om man skulle dø likevel, så kan jeg garantere at man dør mens man er på sitt lykkeligste.

 

Uansett, seilbåter er trygge, enten man har en 30 år gammel båt, eller en ny båt. Seiling er moro, seiling er godt for kropp og sjel, og bavaria lager båter som muligens er 100 ganger tryggere pr. tilbakelagt kilometer enn en bil. (og sikkert ganske så lik trygghetsmessig som andre merker)

 

Jeg kan ikke se annet enn at du egentlig har noe annet som plager deg enn sikkerheten til Bavaria. Tror nok at om du ikke var så anonym, ville kanskje folk forstått hva som driver deg linje opp og linje ned. Hadde du dessuten hatt litt mer kunnskap om Bavaria, skulle jeg trodd at du var den misfornøyde eieren som viet livet til å sverte merket. Men du kan ikke akkurat skryte på deg for mye faktaopplysninger om Bavaria heller, så den teorien utgår helt klart. (med mindre du i etpar dager eide en splitter ny B39 på vei opp svenskekysten for motor i 8 knop :wink: )

Link to post
Share on other sites

Hvis alle seilere som krysser skagerak hadde hatt en båt som var like solid som en gjennomsnittlig Bavaria.....

 

Ikke sikkert alle eiere er enige med deg....

 

"I had to pull out of a race after only the first leg because of an injury to the main sail. If the sail had

not broke, we would have had an upwind leg from Arendal (Norway) to Marstrand (Sweden). This is

approx. 110 nm.

With wind speeds from 20 - 28 knots, it is my firm belief that the keel would have broken loose from

the boat."

 

og...

 

"Shortly after leaving Bergen, he took at quick peak to check the keel bolts. Then he ordered his

whole family to put on the lifejackets and go on deck!

The houle [hull] had delaminated from the ribs and there was a distance of several centimeters.

From the movement on the top of the bolts, he calculated that the keel was pitching more than 50 cm

down in the lowest part of the keel!!!"

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert alle eiere er enige med deg....

 

"I had to pull out of a race after only the first leg because of an injury to the main sail. If the sail had

not broke, we would have had an upwind leg from Arendal (Norway) to Marstrand (Sweden). This is

approx. 110 nm.

With wind speeds from 20 - 28 knots, it is my firm belief that the keel would have broken loose from

the boat."

 

og...

 

"Shortly after leaving Bergen, he took at quick peak to check the keel bolts. Then he ordered his

whole family to put on the lifejackets and go on deck!

The houle [hull] had delaminated from the ribs and there was a distance of several centimeters.

From the movement on the top of the bolts, he calculated that the keel was pitching more than 50 cm

down in the lowest part of the keel!!!"

 

Tjo hei hvor det går.........snart 1200 inlegg i denne tråden og vi begynner fra begynnelsen igjen!

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser her at det blir ref til en 42 Match igjen. Nå har det seg sånn at jeg kjenner eieren av den båten som skrev det inlegget.

Og han er IKKE misfornøyd med båten.

 

Og ut i fra hva som er argumentert de siste 45 sidene så har vel journalistene rett.

 

BAVARIA 39 CRUISER, MEST FOR PENGENE

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Douro!

 

:smiley:

 

Jeg karakteriserer ikke deg, men det du bedriver her! Ikke er jeg i affekt heller, men dyktig irritert på at du hele tiden henviser til statistikk, og ikke nevner du hvilken statistikk, ikke dokumenterer du den. Og da blir det dumskap.

 

:cheers:

 

Så kan du akke og ojje deg så mye du ønsker over å bli så dårlig behandlet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og han er IKKE misfornøyd med båten.

 

 

Jeg tror nok at jeg hadde kjent et stikk av å være misfornøyd om jeg måtte ha sendt min nye båt på service for å få plastet fast kjølen.....

 

Denne hendelsen får vi tro og er begrenset til Match 42 serien (om ikke ville vi vel ha hatt flere eksempler), og at også andre produsenter tar lærdom av denne historien.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan da? Jo, er man på seiltur, vil jeg påstå at dødeligheten må være langt lavere enn ellers. Man kan ikke dø i trafikken, man slapper mer av, og om man skulle dø likevel, så kan jeg garantere at man dør mens man er på sitt lykkeligste.

 

Uansett, seilbåter er trygge, enten man har en 30 år gammel båt, eller en ny båt. Seiling er moro, seiling er godt for kropp og sjel, ............

 

:newyearsign::wflag::yesnod:

 

endelig tilbake til det det egentlig dreier seg om.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

hvor ble det av begrepet , personangrep?? andre seilere her inne påberoper seg å bli angrepet peronlig, for mye snillere karrakteristikker enn det douro blir utsatt for nå :smash::smash:

 

Mener å ha lest at det gjelder egne regler i denne tråden(?) uten at jeg har sett noen begrunnelse for det! Hva moderatorene har gjort vet jeg selvfølgelig ikke, men de burde om ikke annet, ha vært sendt ut noen IM'er til flere enn en av aktørene i denne tråden. Det har forekommet diverse ufine personkarakteristikker som absolutt ikke kan bortforklares med å gå på sak og ikke person, men det er nå min mening! Lurer også på om ikke noen av Bavarieierne her identifiserer seg vel mye med båten, men for alt hva jeg vet så har de både designet og bygget denne og da har man kanskje større grunn til å være i "forsvarsposisjon"?

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

their rudder in a collision with a submerged object, possibly a whale.

 

Hadde det vært din båt Gunga, måtte jeg kommet å redde deg også. :wink:

Det tror jeg ikke, dette er nok utelukkende en Bavaria svakhet etter hva jeg har lest ut av denne tråden.. :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...