Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Med all mulig respekt.

Tullprat.

Dette fanges opp av båtens hc.

Det er derfor du har LYS 1.13 og jeg 1.15.

 

Skulle jeg spelt golf mot Tigern, så hadde han vunnet selv om jeg gikk med siste vræl fra Nike og han med et kosteskaft.

 

 

Hei Mulligan.

Mulig jeg tar feil her, men har ikke våre båter likt lystall 1,14. Trekker du fra litt på min og legger litt på din egen eller :lol:

 

Kan ikke se at det jeg skrev var tullprat. Kan du være snill å forklare nærmere. Det var seilingsTID jeg snakket om (ikke omregent da dette blir uvensentlig i denne sammenheng).

 

Altså mitt poeng var: Bavaria er akseptable turseilbåter. Fortsatt tullprat?

Link to post
Share on other sites

Når en Bavaria gjør det dårlig så er det på grunn av dårlige seilegenskaper og ikke dårlig mannskap, men når den gjør det bra så er det utelukkende på grunn av godt mannskap..

 

Er det ikke slik da? Det har jeg alltid hørt. :lol:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan.

Mulig jeg tar feil her, men har ikke våre båter likt lystall 1,14. Trekker du fra litt på min og legger litt på din egen eller :lol:

Altså mitt poeng var: Bavaria er akseptable turseilbåter. Fortsatt tullprat?

 

Fikk LYS på B32 fra seiling org.

1.15 er det LYStall jeg bruker i regatta.

 

Akseptabel turseilbåt?

Ja det er det.

Har aldri hevdet noe annet.

Selv om noen her ser "Bavariahets" i absolutt alle tråder.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder mannskapets kunnskaper så har det alltid vært slik, men ikke for Bavaria.. Det er over mange måneder siden jeg kommenterte dette da en fartsmaskin taper for Cruiser fra Bavaria, da var mannskapet på fartsmaskinen for gammell eller det var for mye sjø for denne båten, huske ikke men unnskyldningene var mange...

 

Når en Bavaria gjør det dårlig så er det på grunn av dårlige seilegenskaper og ikke dårlig mannskap, men når den gjør det bra så er det utelukkende på grunn av godt mannskap..

 

Joda, mannskapet er det helt vesentlige i en LYS-seilas. Men det er likevel litt mer komplisert. Ulike båter med likt LYS-tall kan f.eks ha svært forskjellige egenskaper som gir utslag i enkeltregattaer. Noen har sin styrke under lette forhold (som min båt), andre gjør det relativt bedre når vinden øker på (som din båt). I tillegg til ulike egenskaper på bidevind, slør og lens (som blir spesielt viktig når regatteen ikke går på bane, men fra A til B).

 

For å komplisere det ytterligere så har vanlige turseilere et lavt LYS-tall på grunn av båtens potensiale og at de stort sett seiles av rene turseilere i regattaer. De fleste av turbåtene tilgir også mer eller mindre våre trimmefeil, og det er på gode dager fullt mulig å seile opp til LYS-tallet for en gjennomsnittsseiler.

De hotteste seilerne velger vanligvis de hotteste båtene, og LYS-tallet ligger himmelhøyt som en kombinasjon av dette. Om du eller jeg bytter båt med en av disse hotte, vil vi i liten grad kunne nyttiggjøre oss potensialet i båten. Det smale seilsporet vil straffe oss hardt. Du må mao. være meget god for å kunne seile en toppbåt opp til LYS-tallet.

 

Et toppseiler i en turbåt vil ha stort resultatmessig glede av å seile mot en turseiler i en toppbåt - uten at noen av båtene kan lastes eller hedres av den grunn.

 

Så selv om mannskapet er helt vesentlig i en LYS-seilas, er det sannsynlig at en middels seiler vil klar seg helt ok i en middels rask båt, men falle fullstendig igjennom i en fartsmaskin.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Dette var både informativt og interesant. Det betyr jo faktisk at lystallet på de mer ordinære turseilerne gir et litt urettferdig bilde av hva som egentlig er tilfellet. At seilegenskapene faktisk er bedre enn lystallet skulle tilsi.

 

Resonnementet virker forøvrig fornuftig.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det betyr jo faktisk at lystallet på de mer ordinære turseilerne gir et litt urettferdig bilde av hva som egentlig er tilfellet. At seilegenskapene faktisk er bedre enn lystallet skulle tilsi.

 

Det er nok korrekt i noen tilfeller ja , man setter lystall etter antatt performance og så seiles skjelden disse båtene så ofte i regatta med knallmannskap at lystallet oppreguleres.

 

Men det motsatte skjer nok også i den andre enden , man antar at en båt er raskere enn den egentlig er , se på Elan 410 som ble lansert nå , den har 1,40 og hadde vel enda høyere i de første par regattaene om jeg ikke husker feil , den båten kan muligens være heldig og få ned lystallet om en stund hvis den ikke presterer opp mot 1,40

Link to post
Share on other sites

.

 

Men det motsatte skjer nok også i den andre enden , man antar at en båt er raskere enn den egentlig er , se på Elan 410 som ble lansert nå , den har 1,40 og hadde vel enda høyere i de første par regattaene om jeg ikke husker feil , den båten kan muligens være heldig og få ned lystallet om en stund hvis den ikke presterer opp mot 1,40

 

Den første til Tor Hove startet med 1.42 i LYS.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Artig praktisk eksempel:

 

Vi seilte Comfortina 35 - med highech tech seil og drillet mannskap LYS 1.22

De seilte Bavaria 41 med relativt hightech seil og drillet mannskap LYS 1.26

 

 

Sammenlagtresultater se klasse 6/7

(en typo her - 11.0 betyr førsteplass, 22.0 betyr andre. Det skulle ha stått 1/1.0 etc, men skråstreken er borte)

 

Dersom det blåste mer enn 10 m/s har ikke Comfortianen sjans.

Dersom det blåste mindre enn 2 m/s har ikke Bavariaen sjans.

 

Innimellom disse to vindstyrkene var det veldig jevnt

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Enig. Men mest for pengene? Nei, til det er det for mye som må oppgraderes før båten yter opp til sitt potensiale.

 

 

Jo, men det er ikke så mange som kjøper en Toyota Avensis med det som formål å bygge den om til en Rallybil heller. Der hvor utgangspunktet er et stykke unna, blir også prisen et stykke unna. Man kjøper etter behov og ønsker. Bavaria har spesialisert seg på båter som minner mer om en Toyota Avensis enn Porsche 911. Volum i skrogene, for at det skal bli god plass til et lager med pampers, og relativt beskjeden seilføring, så mor skal slappe av. Akkurat som Beneteau og Jeanneau. Hvorfor er det aldri noen diskusjoner om dem? De seiler jo ikke nødvendigvis bedre enn tilsvarende Bavaria(SunOdyssey 35, Oceanis393,etc)

Link to post
Share on other sites

Jeg venter i spenning på hva det blir tatt til inntekt for.

Ja jeg har ingen føringer. Dette er en faktisk beskrivelse, så får vi se om teoriene kommer :wink:

 

Som nevnt, begge båter seiltes av mannskap på relativt høyt lokalt/regionalt nivå .. deromkring.

 

For å være mer spesifikk:

Over 10 m/s kunne vi ikke matche dem på fart, hverken på kryss eller lens.

Under 2 m/s kunne ikke de matche oss på høyden på kryss, eller farten på lens.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For å være mer spesifikk:

Over 10 m/s kunne vi ikke matche dem på fart, hverken på kryss eller lens.

Under 2 m/s kunne ikke de matche oss på høyden på kryss, eller farten på lens.

 

Ingen bombe at Bavaria ikke er noen lettvindsmygg. Under 2m/s tørker jeg kun seilene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

For å komplisere det ytterligere så har vanlige turseilere et lavt LYS-tall på grunn av båtens potensiale og at de stort sett seiles av rene turseilere i regattaer.

 

Medfører dette riktighet, at det ved utregning av lystall for en båt, tas hensyntil hvem som skal seile den?

Link to post
Share on other sites

Ingen bombe at Bavaria ikke er noen lettvindsmygg. Under 2m/s tørker jeg kun seilene.

 

LYS er nå snart historie! Og ORC internasjonal blir nå snart gjeldende, kanskje i tiden framover?

Da blir Code O tillatt, og den er med high tech. Den er vel tillatt med spinaker halvbredden også.

 

Bavaria'en blir ikke da noen sinke under 2 m/s fram i tiden. :lol:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Den første til Tor Hove startet med 1.42 i LYS.

 

Tor fikk det høye Lystallet pga at han braset Genakeren med spinnakerbommen, den gangen. Han klarte den gangen ikke seile opp til dette Lystallet.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Artig praktisk eksempel:

 

Vi seilte Comfortina 35 - med highech tech seil og drillet mannskap LYS 1.22

De seilte Bavaria 41 med relativt hightech seil og drillet mannskap LYS 1.26

Når vi snakker om comfortina 35 , det er en til salgs på finn.no nå , den forrige som kom til salgs gikk umiddelbart og det var en 15år gammel båt til 1,1mill om jeg ikke husker feil

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjølboltene da???

 

er det ikke viktigt lengre??? morro hvor fakta kan ødelegge en god diskusjon

 

Jeg tror Bav til De Cåsta har seilt flere nautiske mil en veldig mange andre båter. Og også under veldig vanskelige forhold. Men dette kan vel Mr T skrive

mere om.

 

Ellers enig, et høyt LYS tall betyr at du må ha mange seilerglade venner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Åffer skal det være så DYRT.

 

Det er forskjell på dyrt og koste mye penger.

Denne er da ikke dyr den er nok verdt hver krone og da koster den bare mye.

Er det noen som vet hva den nye 39en koster ?

Har sendt mail til comfortina og bedt om brosjyre og prisliste men de er litt treg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...