Jump to content

40 hk yamaha. Kontrollstråle, men ikke kjølevann


Sandvik28AC

Recommended Posts

er ikke helt sikker nå, men jeg tror ikke det.... Vet at på mange mindre motorer praktiser verkstedene bare og ta ut termostaten hvis den ryker, den går litt kaldere enn det den skal, men det har liten praktisk betydning..... Det skader jo ikke og åpne termostathuset og sjekke tilstanden der.....

Link to post
Share on other sites

fikk du kontrollstråle med gåen impeller?

 

var den svak da?

 

Hvor kom den rett bak på stammen eller på siden?

 

Nå har jeg sett flere motorer som ikke slipper ut kjølevann i eksosutslippet på stammen før motoren går med stor belastning.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

kavitasjonsplata??hva er det??
det er den platen som er på tvers over propellen din :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei igjen..har skiftet impeller!!! men får fortsatt ikke kjølevann ut av eksosen?er det noen som vet hvordan man "åpner"blokkasje.??har funnet frem til at det må være tett en plass,vet at jeg får masse trykk.da pakningen til der hvor kontrollstråla kommer ut av motor ikke holder tett nå!kan noen hjelpe meg ?

 

 

hilsen deppa yamaha eiger:-(uten kjølevann:-(ut eksosen:-)

]

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. litt usikker hva du mener, da det er fint lite detaljer her....

Hvis det er en påhenger du sliter med kan det forekomme at hullet/slangen hvor kontrollstrålen skal komme ut går seg tett av saltavleiringer. har opplevde dette et par ganger. Brukte da en tynn streng som ble ført forsiktig inn i hullet fra utsiden og beveget frem og tilbake og inn og ut.....men vær forsiktig slik at du ikke stikker hull i gummien på innsiden ved å bruke for mye makt på strengen. Startet motoren og fikk tilsutt åpnet hullet og ved å forsette litt til så var det tilsutt tilbake til slik det en gang var...

men det er kanskje ikke dette som er ditt problem?

Link to post
Share on other sites

Innlegget er endret av moderatorPls. ikke opprett nye emner over samme tema. Trenger man flere svar så er det bare skrive det i et nytt innlegg i tråden, da havner den på toppen av emnelisten.

 

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Link to post
Share on other sites

hei igjen..har skiftet impeller!!! ***

 

3 av vingene var av

 

Fant du ALLE delene av den gamle impelleren ??, skal ikke store biten til for å blokkere røret opp til motoren, og hvis den har klart å komme inn i blokka er det mange trange passasjer som kan blokkeres der...

 

Hvis du har en blokkasje i kjøle systemet er det greiest å ta av undervanns huset igjen, da kan du koble på en vannslage på kjøle røret, eller prøve med trykkluft, kan også lokalisere termostaten på motoren, kan muligens også kjøre inn trykkluft der .

 

Ser du skriver at vannet lekker ut av blokka... går sikkert å ta av slangen for så å stake/blåse igjennom denne, du får jobbe deg fremover :smiley: .

 

 

Lykke til

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...