Jump to content

40 hk yamaha. Kontrollstråle, men ikke kjølevann


Sandvik28AC

Recommended Posts

csvirus har flere ganger spurt om du har tatt ut termostaten, uten at jeg kan se at du har svart.

Det er viktig å lese svarene, ellers kan folk slutte å engasjere seg i tråden. :smiley:

 

jeg har ikke noe tro på at det er selve termostaten da vannet skal passere selv om denne er lukket. Men da passerer det gjennom en relativt liten bypassåpning. Den kan du sannsynligvis se når du åpner termostathuset.

 

NB, ikke forsøk å ta av eksosdekselet, da ender du bare opp med brukne bolter.

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg ser nå at du har svart på dette tidligere. innlegg 34. Hvis du kikker inni termostathuset vil du muligens finne en liten passasje hvor vannet kan passere uten å gå gjennom selve termostaten. Altså fra undersiden av termostaten til oversiden av den. Dette er bypass'en Sjekk at denne er helt åpen.

Finner du den ikke ligger den ett annet sted i systemet. ifra termostathuset har du også muligheten til å helle på vann for å se om det renner ut i eksosen. altså i den passasjen som går fra oversiden av termostaten.

heller du i passasjen på undersiden av termostaten skal det komme ut av kortrollstrålehull og/eller røret som går opp i stammen.

Er det tett kan du forsøke å stake. Går ikke det må eksosdekselet av...

Link to post
Share on other sites

skriver sikkert litt om hverandre nå:-)men har som sagt startet motor uten termostat.uten forandring.men sånn som jeg tror å føler nå etter denne kvelden med så mange gode råd!!!!!så tror jeg at feilen ligger etter og ps dette fikk jeg lært nå av deg Ingar:-)(eksoshuset)tror rett å slett at en del av impelleren har kommet seg igjenom å satt seg fast mellom eksos huset og der eksosen kommer ut.for jeg får jo kontrollstrålen.hva tror du om det?

]

Link to post
Share on other sites

ok, om det ikke hjalp å fjerne termostaten har du allfall eliminert bypass'en.

Hva skjer om du kjører uten termostatdeksel, spruter vannet ut? Isåfall befinner blokkeringen seg mellom termostaten og utløpet til eksosen. Sannsynligvis under eksoslokket.

 

Og en annen ting, du er helt sikker på at noe er feil? Mener at du tidligere skrev at du var sikker fordi stammen etterhvert ble glovarm. Gjør den fortsatt det? (Det trenger nødvendigvis ikke å være så mye vann som kommer ut av eksosporten.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sett flere motorer som ikke slipper ut kjølevann i eksosutslippet på stammen før motoren går med stor belastning.
Du er sikker på at ikke dette gjelder denne også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

hei..nei jeg har ikke peiling??men kan si at jeg fikk fisket ut 3 deler av toppen på vingene til impelleren:-)de satt helt oppe i kjølerøret.så nå må jeg bare vente på pakningen til eksodekselet..men mulig at jeg må belaste motoren før det kommer der.?jeg skal iallefall fortelle dere hvordan det går..men må vente ca 1 uke på pakningen. vil TAKKE ALLE SOM HAR BIDRATT MED GODE RÅD:-)!!!!

]

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

jaja da har jeg satt i ny paknig.kontrollstrålen er nå veldig sterk og fin:-)men fortsatt ikke en dråpe ut av eksosen!!fant et lite eksos hull på motsatt side av kontrollsrtålen...der kommer det heller ikke ut vann.så neste blir å sjøsette båten,for å se om kjølevannet kommer under belastning?er 99% sikker på at det ikke er tett noen plass.regner med å få båten på sjøen i løpet av helga :diving:

]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...