Jump to content

40 hk yamaha. Kontrollstråle, men ikke kjølevann


Sandvik28AC

Recommended Posts

I yamaha sin delekatalog kom jeg bare tilbake til 1984mod.....

Men i morgen når det er lyst så ville jeg gjort som følgende, ta ut termostaten (med mindre den allerede er ute), sett på smokk eller bruk flush-porten, og se om det kommer vann/eksos ut nede ved kavitasjonsplata (er ganske sikker på at det skal det). Kommer det ikke vann så post her igjen.

Link to post
Share on other sites

"smukken" får du til ca 40 kr på Biltema.

 

Har du prøvd med litt turtall da. Helst i gear slik at den får belastning?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

ok.då tror eg at eg vet kor den e.rett over den øverste gearolje skruen.samme type skrue som den til gearoljen.?så skrue ut denne å sette vannslange inn hullet der?

 

Hei, som regel pleier det å stå "flush" på den skruen som skal brukes til spyling av motoren. Anbefaler at du skaffer deg en "spylemuffe" som `KenBjork`anbefalte. Du nevner at dette muligens er en 1978 mod. Var vel ikke helt vanlig med "flusheport" på den tiden så vidt jeg kan huske. Lykke til. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at denne kun er til gjennomspyling da?

Altså når motor ikke går.

 

Mener jeg har lest det en gang.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Blir vel samme om du bruker den til gjennomspyling eller kjøring så lenge den får nok vann, og ja skruen skal være lik til de til gearolja, bare pass på at du får riktig (skal være en helt nede på gearhuset til fylling og tapping av gearolje, og en litt lengre opp til lufting, og flushporten ligger da som oftest rett over eller ved siden av gearolje luftinga.)

Link to post
Share on other sites

ja da er det den som jeg tror..men den sitter som støpt!!husker mår jeg skulle skifte olje så trodde jeg den var lufteskruen..men måtte gi opp å få den opp.men skal bruke tid å varme så kommer den vel:-)men så lenge det er et eksos hull på stammen og et lengere opp på stammen..er det da mulig at det er mer hull helt nede?

]

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at denne kun er til gjennomspyling da?

Altså når motor ikke går.

 

Mener jeg har lest det en gang.

 

Hei `Daffy`, ifølge Mercury`s instruks, kan du gjøre begge deler. Tror ikke det er noe forskjell fra Yamaha.?

Det står riktignok at vanntrykket ikke bør overstige 45 psi, som tilsvarer ca: 3,1 bar. (ved bruk av gjennomspyling)

Jeg har ikke benyttet gjennomspyling, men kun brukt spylemuffe med motoren igang.

Link to post
Share on other sites

ja da er det den som jeg tror..men den sitter som støpt!!husker mår jeg skulle skifte olje så trodde jeg den var lufteskruen..men måtte gi opp å få den opp.men skal bruke tid å varme så kommer den vel:-)men så lenge det er et eksos hull på stammen og et lengere opp på stammen..er det da mulig at det er mer hull helt nede?

 

 

Gjør det enkelt. Bruk muffe. Drit i skruer og andre ting.

Er helt enig, det er lettest og bruke muffe, men kan jo være greit og ha alternativer også.

Ruilui: For og løsne den må du bruke slagtrekker, varme godt opp, og så skal den gå sakte men sikkert utover (hadde en 4hk yamaha der den hang som et h...... men den kom ut etterhvert)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

javel..da fikk jeg båten på sjøen:-)ble litt forsinket...kjørte ca 5 min på max motor ble nesten ikke lunken engang...stammen kunne jeg greit ta å kjenne på..var noe varme der..men føler det ikke var mye. så da mener jeg at det bare er å kjøre:-) noen som har andre forslag?

]

Link to post
Share on other sites

hva skjer dersom jeg setter feil plugger???

 

Det spørs HVA du mener med feil plugger....

 

Feil lengde på pluggene kan føre til at pluggene treffer stemplene, kan gi store skader...

Feil varme grad på pluggene kan føre til hull i stemplene ( for høy temp, brent hull ) eller at motoren stopper pga drukning ( for lav temp, pluggene klarer ikke å rense seg selv ( brenne seg rene ))...

 

Du bør IKKE kjøre med andre plugger en de som er anbefalt av produsent, kan gjerne være ifra en annen produsent, MEN må være 100% kompatible.

 

Hvis du VET hva du driver med KAN en KANSKJE teste ut litt men...... :nonod:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...