Jump to content

40 hk yamaha. Kontrollstråle, men ikke kjølevann

Rui lui

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 17 år senere...

Litt gammel tråd, men jeg har også en gammel Yamaha totakter med 40 hester. Her brukt motoren en del siste ukene, men i dag oppdaget jeg at det kommer veldig varmt vann ut av den kontrollstrålen og bak sammen med eksosen. 

Leser i denne eldgamle tråden at noe sikkert er feil. Hvor bør jeg starte feilsøkingen? 

20250725_192432.jpg.7dc5437c7fa4ab741b030aad9140afb2.jpg

fritidsfiskeren skrev 43 minutter siden:

Trenger vel kanskje ikke å gjenta alt som står i tråden her på nytt? Kan du ikke følge ca. samme oppskrift da, hvis du starter fra de første innleggene?

Her har feks. csvirus svart på hvor termostaten sannsynligvis er:

Joda, jeg har lest tråden og prøvd å se etter termostaten på min. Ser ikke ut til at termostat er på samme plass på min motor. 

Screenshot_20250731_090917_Photos.jpg

Rana_17 skrev 1 time siden:

Joda, jeg har lest tråden og prøvd å se etter termostaten på min. Ser ikke ut til at termostat er på samme plass på min motor. 

Screenshot_20250731_090917_Photos.jpg

Det dekselet helt oppe til venstre på siden der så da veldig termostataktig ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 22 timer siden:

Det dekselet helt oppe til venstre på siden der så da veldig termostataktig ut...

Det som jeg har merket av på bilde? 

Har sendt en forespørsel til boat parts om de har by termostat på lager, venter enda svar. Kanskje andre plasser jeg kan bestille fra? 

Og, mulig det er en løsning å skru ut og rengjøre selv? 

Screenshot_20250801_092754_Facebook.jpg

ER nok en termostat bak der ja. Mest sannsynlig knekker en eller begge boltene om de aldri har vært av før. Jobb veldig forsiktig inn/ut litt av gangen så kanskje du er heldig. Varme kan være lurt og men du må ha ny pakning.

Mulig du kan redde termostaten om den bare har grodd fast i salt. 

Da får du ha den i varmt vann og med et termometer se når den åpner.

jerognal skrev for 2 timer siden:

ER nok en termostat bak der ja. Mest sannsynlig knekker en eller begge boltene om de aldri har vært av før. Jobb veldig forsiktig inn/ut litt av gangen så kanskje du er heldig. Varme kan være lurt og men du må ha ny pakning.

Mulig du kan redde termostaten om den bare har grodd fast i salt. 

Da får du ha den i varmt vann og med et termometer se når den åpner.

Takk for gode råd. Skal se om jeg får løsnet den. Går i ferskvann nå, men gikk nok i sjøen før jeg kjøpte den.

Fikk svar fra boatparts, de mente jeg trengte denne:

https://boatparts.no/bpn6e5-12411-30-25-250-hk-termostat-til-yamaha

Pakning må jeg vel ha ja. Finner kanskje det også hos boatparts...? 

Rana_17 skrev 17 minutter siden:

Pakning må jeg vel ha ja. Finner kanskje det også hos boatparts...? 

Det gjør du garantert! Jeg har god erfaring med Ravns Garasje på utenbordsdeler, men jeg aner ikke hva de har til Yamaha. Sjekk nettsiden, de har litt av hvert. Delekataloger på nett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...