Sandvik28AC Startet 3.November.2007 Del på Facebook Startet 3.November.2007 lurer på om kjølevannet på en yamaha 40 hk ca 82 mod ikke går igjennom eksosen?virker som om denne går på "fri" eksos?er dette riktig..skal det kun være en stråle?eller skal det også gå igjennom eksosen? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Patnyg Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 Jeg har hørt at den strålen er bare en kontroll stråle på at det kommer kjølevann inn i motoren i det hele tatt.. For når motoren er nedi vannet ser du jo ikke om det kommer kjølevann, så da bruker du den såkalte ``kontrollstrålen`` Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 3.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2007 ok..men det skal vel være godt synlig på eksosen da..ikke minst på lyden?syns denne bråker som den går på "fri" eksos.eller er det sånn at fungerer kontroll strålen så får den den kjølinga den skal ha? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Sjekk om stammen blir varm når du kjører den, den skal ha kjøling til eksosen, vannet som kjøler eksosen kommer enten ut sammen med den, eller separat i to hull på hver sin side av stammen rett over kavitasjonsplata (veldig dårlig forklaring ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 hei..nei syns det var ganske bra forklaring:-)her er et lurere spørsmål hvor sitter impelleren?er det vanskelig å skifte denne?regner med at den er gåen for så langt som jeg kan se kommer det kun en stråle..dette skal vistnok være kontroll stråla. Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 kavitasjonsplata??hva er det?? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Er kontrollstrålen sterk og fin er ikke impelleren gåen, men jeg ville heller sjekket termostaten, den pleier ofte og være synderen..... Men husk at motoren skal være ordentlig varm før termostaten åpner.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 ahhh..så kjølevannet kommer ikke i eksosen før den blir så varm at termostaten åpner? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 er ikke helt sikker nå, men jeg tror ikke det.... Vet at på mange mindre motorer praktiser verkstedene bare og ta ut termostaten hvis den ryker, den går litt kaldere enn det den skal, men det har liten praktisk betydning..... Det skader jo ikke og åpne termostathuset og sjekke tilstanden der..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 så sant så sant..skal prøve dette takk for infoen:-) Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 hvor ca ligger denne termostaten? har ikke sååååå masse peiling på påhengser. Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Det skal alltid være vannkjøling av stammen. Når termostaten er lukket passerer vannet gjennom en bypassåpning. Som det er sagt er kontrollstrålen bare en indikator på at vannpumpa (impelleren) leverer vann. Hovedmengden av vannet blandes med eksosen og kommer ut sammen med denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Den ligger vel mest sannsynlig rett over den ene pluggen i toppen. Du ser helt klart et lite rundt hus som stikker litt ut som den ligger i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 ok da skal jeg finne den:-)men hva er da gale vist det kun er kontrollstråla som virker? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 da er det noe som er tett, bypassåpningen f.eks. Mulig du kan se det når du tar av dekselet på termostathuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 ok.får se på dette i måra.takk så mye for infoen:-) Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 7.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2007 hei..ville bare si at det var impelleren som var gåen:-(vil takke for alle gode råd som kom:-) Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 fikk du kontrollstråle med gåen impeller? var den svak da? Hvor kom den rett bak på stammen eller på siden? Nå har jeg sett flere motorer som ikke slipper ut kjølevann i eksosutslippet på stammen før motoren går med stor belastning. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 kavitasjonsplata??hva er det??det er den platen som er på tvers over propellen din Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 7.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2007 hei.ja fikk kontrollstrålen pga av impelleren virket delvis:-)3 av vingene var av.strålen kommer bak. Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 19.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2007 hei igjen..har skiftet impeller!!! men får fortsatt ikke kjølevann ut av eksosen?er det noen som vet hvordan man "åpner"blokkasje.??har funnet frem til at det må være tett en plass,vet at jeg får masse trykk.da pakningen til der hvor kontrollstråla kommer ut av motor ikke holder tett nå!kan noen hjelpe meg ? hilsen deppa yamaha eiger:-(uten kjølevann:-(ut eksosen:-) Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Hmmmm. litt usikker hva du mener, da det er fint lite detaljer her.... Hvis det er en påhenger du sliter med kan det forekomme at hullet/slangen hvor kontrollstrålen skal komme ut går seg tett av saltavleiringer. har opplevde dette et par ganger. Brukte da en tynn streng som ble ført forsiktig inn i hullet fra utsiden og beveget frem og tilbake og inn og ut.....men vær forsiktig slik at du ikke stikker hull i gummien på innsiden ved å bruke for mye makt på strengen. Startet motoren og fikk tilsutt åpnet hullet og ved å forsette litt til så var det tilsutt tilbake til slik det en gang var... men det er kanskje ikke dette som er ditt problem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Innlegget er endret av moderatorPls. ikke opprett nye emner over samme tema. Trenger man flere svar så er det bare skrive det i et nytt innlegg i tråden, da havner den på toppen av emnelisten. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
barentz Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Plumbo? Kaustisk soda? vakuum / trykk i henholdsvis eksos evt. kjølevannsinntaket... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 (redigert) hei igjen..har skiftet impeller!!! *** 3 av vingene var av Fant du ALLE delene av den gamle impelleren ??, skal ikke store biten til for å blokkere røret opp til motoren, og hvis den har klart å komme inn i blokka er det mange trange passasjer som kan blokkeres der... Hvis du har en blokkasje i kjøle systemet er det greiest å ta av undervanns huset igjen, da kan du koble på en vannslage på kjøle røret, eller prøve med trykkluft, kan også lokalisere termostaten på motoren, kan muligens også kjøre inn trykkluft der . Ser du skriver at vannet lekker ut av blokka... går sikkert å ta av slangen for så å stake/blåse igjennom denne, du får jobbe deg fremover . Lykke til Arne Kjetil Redigert 19.November.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.