Sandvik28AC Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 hei ja stemmer eksosen vender nedover.men på det andre bildet ser du på venstre side et hull der kommer det og eksos uten vann.dette hullet er helt oppe på stammen.har kjørt uten termostat med samme resultat:-) Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 er det foresten noen som har ide om hvor jeg kan få tak i tegninger på kjølesystemet??hadde vært kjekt å ha vis evt demontering:-)mener dette er en 78 mod,. Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 I yamaha sin delekatalog kom jeg bare tilbake til 1984mod..... Men i morgen når det er lyst så ville jeg gjort som følgende, ta ut termostaten (med mindre den allerede er ute), sett på smokk eller bruk flush-porten, og se om det kommer vann/eksos ut nede ved kavitasjonsplata (er ganske sikker på at det skal det). Kommer det ikke vann så post her igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ok.har ikke denne smokken.hvor finner jeg flush-porten? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 "smukken" får du til ca 40 kr på Biltema. Har du prøvd med litt turtall da. Helst i gear slik at den får belastning? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ja har kjørt på litt turtall og i gear.samme resultat:-( Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ok.har ikke denne smokken.hvor finner jeg flush-porten? Flushporten finnes som oftest nede ved siden av gearolje-nivå skruen, eller på enkelte motorer på blokka et sted. Men obs, denne må du ha gjenget nippel til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ok.då tror eg at eg vet kor den e.rett over den øverste gearolje skruen.samme type skrue som den til gearoljen.?så skrue ut denne å sette vannslange inn hullet der? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ok.då tror eg at eg vet kor den e.rett over den øverste gearolje skruen.samme type skrue som den til gearoljen.?så skrue ut denne å sette vannslange inn hullet der? Hei, som regel pleier det å stå "flush" på den skruen som skal brukes til spyling av motoren. Anbefaler at du skaffer deg en "spylemuffe" som `KenBjork`anbefalte. Du nevner at dette muligens er en 1978 mod. Var vel ikke helt vanlig med "flusheport" på den tiden så vidt jeg kan huske. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ok.jeg får lete å se om det står flush en plass? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Er det ikke slik at denne kun er til gjennomspyling da? Altså når motor ikke går. Mener jeg har lest det en gang. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Blir vel samme om du bruker den til gjennomspyling eller kjøring så lenge den får nok vann, og ja skruen skal være lik til de til gearolja, bare pass på at du får riktig (skal være en helt nede på gearhuset til fylling og tapping av gearolje, og en litt lengre opp til lufting, og flushporten ligger da som oftest rett over eller ved siden av gearolje luftinga.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 ja da er det den som jeg tror..men den sitter som støpt!!husker mår jeg skulle skifte olje så trodde jeg den var lufteskruen..men måtte gi opp å få den opp.men skal bruke tid å varme så kommer den vel:-)men så lenge det er et eksos hull på stammen og et lengere opp på stammen..er det da mulig at det er mer hull helt nede? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Er det ikke slik at denne kun er til gjennomspyling da?Altså når motor ikke går. Mener jeg har lest det en gang. Hei `Daffy`, ifølge Mercury`s instruks, kan du gjøre begge deler. Tror ikke det er noe forskjell fra Yamaha.? Det står riktignok at vanntrykket ikke bør overstige 45 psi, som tilsvarer ca: 3,1 bar. (ved bruk av gjennomspyling) Jeg har ikke benyttet gjennomspyling, men kun brukt spylemuffe med motoren igang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Gjør det enkelt. Bruk muffe. Drit i skruer og andre ting. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 ja da er det den som jeg tror..men den sitter som støpt!!husker mår jeg skulle skifte olje så trodde jeg den var lufteskruen..men måtte gi opp å få den opp.men skal bruke tid å varme så kommer den vel:-)men så lenge det er et eksos hull på stammen og et lengere opp på stammen..er det da mulig at det er mer hull helt nede? Gjør det enkelt. Bruk muffe. Drit i skruer og andre ting. Er helt enig, det er lettest og bruke muffe, men kan jo være greit og ha alternativer også. Ruilui: For og løsne den må du bruke slagtrekker, varme godt opp, og så skal den gå sakte men sikkert utover (hadde en 4hk yamaha der den hang som et h...... men den kom ut etterhvert) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 javel..da fikk jeg båten på sjøen:-)ble litt forsinket...kjørte ca 5 min på max motor ble nesten ikke lunken engang...stammen kunne jeg greit ta å kjenne på..var noe varme der..men føler det ikke var mye. så da mener jeg at det bare er å kjøre:-) noen som har andre forslag? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Virker som du har alt under kontroll nå `ruilui`. Lykke til . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 takk takk:-)men det er en liten ting til når motoren er blitt "varm"så vil den ikke svive på tomgang..hvilken skrue skal jeg da stille på? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Prøv i første omgang å skru på tomgangskruen (med urviseren) mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 mener du etter motoren er blitt varm?hvor er lufteskruen? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 mener du etter motoren er blitt varm?hvor er lufteskruen? I førsrte omgang skrur du tomgangsskruen( med urviseren) så den ikke stopper. Jeg har ikke nevnt noe om lufteskrue (ennå) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 15.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2007 hehehe nei det har du jo ikke:-)men ok..båten hadde et sår som jeg ikke har sett...så den måtte opp igjen skal lappe dette i mårå.så kommer nok ikke på sjøen før ut i uka. Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 hva skjer dersom jeg setter feil plugger??? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 hva skjer dersom jeg setter feil plugger??? Det spørs HVA du mener med feil plugger.... Feil lengde på pluggene kan føre til at pluggene treffer stemplene, kan gi store skader... Feil varme grad på pluggene kan føre til hull i stemplene ( for høy temp, brent hull ) eller at motoren stopper pga drukning ( for lav temp, pluggene klarer ikke å rense seg selv ( brenne seg rene ))... Du bør IKKE kjøre med andre plugger en de som er anbefalt av produsent, kan gjerne være ifra en annen produsent, MEN må være 100% kompatible. Hvis du VET hva du driver med KAN en KANSKJE teste ut litt men...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.