Rana_17 Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August jerognal skrev for 1 time siden: Får du dette i orden trenger motoren en skikkelig omgang med systemrens/syrevask. Er nok mye grums i kjølekanalene. Har du modellnummer skal det være grei skuring å få nye deler på yamaha eller delenummer i nettkatalog. (legg ut bilde av nummerplaten så kanskje vi kan hjelpe deg på vei.) Hadde vurdert å bytte lokket til termostaten og. Puss godt rent gammel pakning Rustfrie bolter finner du garantert på Biltema.... sett de inn med alupasta så får du de av en annen gang om nødvendig. Begynner å nærme seg at fagfolk skal få se på dette. Skal prøve å få ut restene av termostaten. Lokk er nok også lurt å bytte ja. Her er platen: Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Ut ifra modell 6H4 skal du ha følgende deler: Termostat: 6E5-12411-30-00 Pakning: 61A-12414-A0-00 Lokk: 6H4-12413-00-1S Sitér dette innlegget Link to post
Rana_17 Svart 6.August Link til dette innlegget Svart 6.August jerognal skrev On 4.8.2025 at 16.17: Ut ifra modell 6H4 skal du ha følgende deler: Termostat: 6E5-12411-30-00 Pakning: 61A-12414-A0-00 Lokk: 6H4-12413-00-1S Tusen takk for hjelpen! Jeg bestiller disse delene, og håper at jeg klarer å få ut restene av termostaten. Om noen har gode tips til hvordan jeg kan få den ut, så si gjerne ifra. Sitér dette innlegget Link to post
Rana_17 Svart 19.August Link til dette innlegget Svart 19.August jerognal skrev On 3.8.2025 at 15.50: Er det den bolten so stikker ut som er knekt? Da er det enkelt skru på to muttere og lås de sammen. VArme noe inni he.... på godset så skrur du forsiktig ut. Husk fram og tilbake litt og litt. Her er det tålmodighet som gjelder. CRC eller anne rustløser kan du pøse på med både før og etter varme. Pleier å hjelpe. Hadde vurdert å bytte termostatlokket og. Du skriver at jeg skal varme noe inni hel.... på godset. Varmepistol, bør det kunne fungere? Eller noe gassbrenner siden jeg ikke har strøm der båten står.. Og da mener du, varm til jeg tror det er varmt nok, så varme litt mer? :) Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Rana_17 skrev for 8 timer siden: Du skriver at jeg skal varme noe inni hel.... på godset. Varmepistol, bør det kunne fungere? Eller noe gassbrenner siden jeg ikke har strøm der båten står.. Og da mener du, varm til jeg tror det er varmt nok, så varme litt mer? :) Det finnes varmepistoler med batteri. Blant annet har Jula en, og jeg har ikke klart å ødelegge den foreløpig Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Gassbrenner gir garantert mye mer varme enn en varmepistol. og ikke spar på varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Rana_17 Svart 22.August Link til dette innlegget Svart 22.August Da har jeg kommer så langt. Rustfjerner og lirking fikk enkelt ut restene av termostaten. Men, jeg er usikker på hvor mye av resten som også skal fjernes. Bolten sitter, brukte gassbrenner og varmet lenge, men fikk ikke løs. Må vel bare prøve igjen. Frykter at varmen har fått styre mye der inne og kanskje også skadet mer. Sitér dette innlegget Link to post
Rana_17 Svart 14.September Link til dette innlegget Svart 14.September Oppdatering herfra. Her fått hjelp til å fjerne bolt og laget ny løsning, slik at lokket nå sitter godt. Det ble også laget en slags sylinder som der kan se på det ene bildet, der han monterte termostaten inni. God idé eller unødvendig? Han mente at hele "rommet" der termostaten skal stå var slitt i stykker omtrent. Fikk båten på vannet fredag og testet den kun ved å kjøre den på plassen den skulle ligge. På den korte turen merket jeg ikke noe særlig vann ut gjennom eksosen. Skulle det kommet vann der med en gang eller når motoren ble varm? Kontrollstrålen virket å være ganske varm, men jeg vet jo egentlig ikke helt hva som er vanlig.. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 14.September Link til dette innlegget Svart 14.September Nå har eg ikkje kjent på kontrollstrålen når båten er på sjøen, men når eg kjører i stamp blir det kun lunk i kontrollstrålen, og da er vannet i stampen godt lunkent og. Du kan jo kjøre en tur UTEN termostat og sjekke om det da er kaldere kontrollstråle. Er tross allt bedre at du har for mye kjøling enn for lite. Men den ser alvorlig tæret ut den motoren din..... Edit: Ved nærmere ettertanke så åpner vel ikke termostat før rundt 90 grader, og da vil jo naturligvis vannet være varmt..... Sitér dette innlegget Link to post
Rana_17 Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September jerognal skrev for 16 timer siden: Nå har eg ikkje kjent på kontrollstrålen når båten er på sjøen, men når eg kjører i stamp blir det kun lunk i kontrollstrålen, og da er vannet i stampen godt lunkent og. Du kan jo kjøre en tur UTEN termostat og sjekke om det da er kaldere kontrollstråle. Er tross allt bedre at du har for mye kjøling enn for lite. Men den ser alvorlig tæret ut den motoren din..... Edit: Ved nærmere ettertanke så åpner vel ikke termostat før rundt 90 grader, og da vil jo naturligvis vannet være varmt..... Testet motoren litt mer i går, og etter en stund kom det kjølevann ut med eksosen. Så da skjedde vel nettopp det du skrev til slutt, at det ikke kommer noe før termostaten åpnet seg. Og vannet som kommer ut rekker vel ikke å avkjøles før det kommer ut, om motoren er 90 grader. Så da krysser jeg fingrene for at det skal være ok for en stund. Det verkstedet som fikk satt på nye bolter og festet lokket på nytt, fikk det ikke helt tett. Så det er en bitteliten lekkasje på lokket, usikker på hvor stort problem det er og om det muligens løses om jeg drar til litt ekstra. Og ja, motoren er nok mer tæret enn jeg hadde håpet. Har vel lært at det å kjøpe en gammel motor uten kompetanse, og uten garanti, ikke er det smarteste å gjøre :) Nå bruker jeg den kun i ferskvann, så det blir i hvert fall ikke mer tæring av saltvann i mitt eie. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.