Jump to content

El. anlegg for dummies


Batdilla

Recommended Posts

Nå skal jeg på ny begynne med noe jeg lurer på en del rundt, og da kommer en ny dummy tråd (Og kanskje begynnelsen til et nytt fagdokument?). Altså: I serien "Batdilla driver med ting han absolutt ikke har greie på" står nå el. opplegg ombord for tur. Her kommer et par spørsmål som jeg lurer på akkurat nå - det kommer nok mer. Det er sikkert andre som lurer på noe om samme emne, og da er det bare å henge seg på.

 

A) Når man skal legge opp el. anlegg i båt, er det ikke til å komme utenom at man bør tenke litt på dette med tverrsnitt på ledninger. I denne anledningen kan man bruke vår Kabelkalkulator og regne seg fram til minimum. Hvis vi ser bort fra virkelig store strømforbrukere i båten - pleier dere å regne ut tverrsnitt i hvert enkelt tilfelle, eller bruker dere et tverrsnitt som erfaringsmessig er mer enn nok - i så fall hva? :smiley:

 

B) Kan noen gi eksempler på hvordan man bygger opp de forskjellige kursene ut fra tavla/sukkerbitrekka/tape-ståltråd-rallemikk (Velg det som passer...)? Tenker da på hva som erfaringsmessig er praktisk å ha på samme kurs, og hva som erfaringsmessig ikke er praktisk å ha på samme kurs. :nonod:

 

C) På hvilke kurser er det greit å ha brytere som man kontrollerer fra førerplass? Selv er jeg nok litt kontrollfreak, men et eller annet sted går sikkert den gylne middelvei... Noen som kan ytre noen meninger om dette? (Tenker da først og fremst på ting innvendig i cockpit, kabiner, o.l.) :wink:

 

D) Hva slags ledninger brukes i båt for opplegg av 12V? Er det en spesiell type ledning som er å foretrekke? Er det f.eks. en standard som er foretrukket av båtbyggerene? Entråd, eller flertråd kabel? Enleder- eller flerlederkabel? :smiley:

 

E) Finnes det noen standard for fargekoding av forskjellige 12V strømførende ledninger ombord? Selv er jeg vant til rød på pluss og sort på minus (Tidligere blått). :nonod:

 

F) Hvordan pleier dere å gjøre det når ledningene skal dras rundt i båten hvor ledningene ikke er synlige - brukere dere rør, eller hva er best? :wink: Noen med større båter har sikkert kabelbruer, men det blir litt utenfor min rekkevidde i denne omgangen... :lol:

 

G) Lagt til i ettertid: Hva har vi av støykilder ombord som man bør sørge for ikke er på samme kurs som sensitivt elektronisk utstyr? Lars. H. har nevnt motorer i toalett og vindusviskere. Annet? :confused:

 

H) Annet som er verdt å tenke over ifbm emnet el. opplegg i båt? :confused:

 

Upps - det ble visst flere enn et par spørsmål...

Link to post
Share on other sites

svarer kort jeg:

A, 2,5mm2 er greit som regel til det meste. 4mm2 er enda mer greit, og koster lite ekstra.

B, Pass

C, Pass

D, vanligvis brukes kabel av type RKUB, flertrådet myk kobberkabel. Entleder ( som i hus ) er fy-fy. Velg kabel som er egnet til LAVSPENNINGS installasjoner ( Som nevnt RKUB )

Mange anbefaler spesiell kabel der hver enkelt kordell er fortinnet. Denne er dyr, samt vanskelig å få fatt på. Tror de færreste båtbyggerier benytter denne, men den er klart best.

E, JA, dine forslag er greie. merking av kabel i begge ender er også greit. Tekst-merkemaskin er kjekt. Kan da åpne en lampe ( f.eks. ) se at kabelene heter 76A og finne igjen kabelen i sikringsskapet. Overhodet ikke nødvendig for at ting skal virke, uvurderlig den dagen ting ikke virker.

F, Rør er kjekt. Kan plastes fast oppunder benker osv. Du trenger ikke rør hele veien. Samling av kabler med strips / tape er også kjekt.

 

Du er ikke alleine om å ha båt som trenger fix av det elektriske. Båten min har også behov for litt nytt el-opplegg. Den forrige eieren ( eller han før det, evt han før det igeen.. ) var mer rørlegger enn elektrikker. Det bærer opplegget preg av...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har aldri bygget op el-system fra bunnen, bare flikket og utvidet. Litt opptatt nå, men angående punkt B, frarådes det på det sterkeste og ha felles kabling til elektronikutstyr og motorer. Har selv el-toalett og autopilot på samme kurs. Dette skal skilles før sesongen. Hver gang noen "trekker i snoreren" detter spenningen til autopilotelektroniken, den resetter seg og båten starter å gå i sirkel, åttetall ol. Om resultatet ikke blir så dramatisk som for meg, vil nesten alltid motorer støye inn på elektroniske systemer dersom tilførselspenningen går på samme kabel. Vindusviskere er f.eks forferdelige støykilder!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

A, 2,5mm2 er greit som regel til det meste. 4mm2 er enda mer greit, og koster lite ekstra.

Til eksempelvis kokeapparat, varmeapparat etc, som trenger en viss spenning for i det hele tatt å starte, så er det viktig med stort nok tverrsnitt på kablene. Og ikke lenger kabler enn nødvendig. Husker ikke hvor tykke mine kabler er, men jeg hadde problemer med kokeapparatet (Wallas safeflame), men da jeg bl.a. fikk trukket opp tykkere kabler, så var problemet løst. Det var minst 4mm2, kanskje tykkere (6mm2  :smiley: hukommelsen er ikke som den var)
Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke noen elektromann men skal i disse dager i gang med å gå over det elektriske i Columbien. Nå er jo ikke anlegget der så avansert ettersom det ikke er noen motor, men jeg håper å gjøre det litt grundig likevel.

 

 

Basis i dagens system er et batteri, en hovedbryter, et kombinert sikkrings/bryterpanel fra Biltema og et herlig rot av løse ledninger.

 

Planen er å flytte batteriet til et mer egnet sted og trekke nye ledninger fra batteri til hovedstrømbryter. Denne skal muligens byttes. Har kjøpt inn to koblingsskinner (en for pluss og en for minus) samt en ekstra sikkringsboks for de kursene jeg ikke vil ha egen bryter på.

 

Hva kvadrat på ledningene gjelder har jeg kjøpt en rull på Clas Ohlson med 25m 4 kvadrat, dobbeltlederkabel. Tenkte å bruke denne alle steder jeg trekker ny ledning (bortsett fra til hovedbryter og skinner).

 

Biltemapanlet som står i båten ser rimelig ok ut så jeg beholder det inntil videre. Tenkte å ha lanterner, logg og stikkontakt til autopilot på dette panelet og koble belysning, radio, stikkontakt for bærbar vhf osv på den nye sikkringsboksen.

 

Systemet mitt er såpass lite at den eneste kursen jeg ser for meg flere brukere på er belysning. Jeg har 3 elektriske lamper.

 

Wallasen er jeg i tvil om jeg skal legge rett på plusspolen (hovedbryter) eller gjennom + skinnen.

 

Har vært på Biltema og handlet masse strips og festeklemmer til å feste ledninger med. Gidder ikke bruke rør da dette blir for mye stress. Blir ledningene noen steder liggende utsatt til legger jeg heller rør der.

 

Skal også montere opp en gammel Defa lader jeg har liggende.

 

For å overvåke systemet tenkte jeg å fastmontere et europrismultimeter med følere på + og - skinne.

 

Tror jeg har noenlunde klart for meg hvordan jeg skal gjøre dette. Det eneste jeg lurer litt på er hvor stor kabel jeg skal spandere mellom batteri og hovedbryter/jordingsskinne. Tenkte 16 kvadrat burde funke bra? Har liggende noe etter et bilstereoprosjekt. Merk at jeg ikke har motor og start/lading.

Link to post
Share on other sites

Et fagdokument som Båtdilla nevner er jeg også gira på.......  

:sleep::nonod: Helt enig. Jeg har selv ikke noe særlig å bidra med, men vet at jeg har mye å lære. Siden en er i en slik situasjon, så skal en vel være forsiktig med å bare ønske at andre får i stand et nytt "fagdokument", når en har for lite peiling til å få til noe selv. Men når en ser hva det kom ut av "vann-i-båt-prosjektet", så kan en i alle fall håpe at det kommer noe lignende når det gjelder strøm. All ære til de som var med sist :sleep::nonod:
Link to post
Share on other sites

:sleep:

Slutter meg til flere her på tråden : synes strøm i båt er vanskelig , mangler kunnskaper og skulle gjerne lære litt. Når jeg ser hva som ble resultatet av vannverksgruppas arbeid, så håper jeg at noe lignende ville være mulig med el-opplegg også!

Kunnskapene finnes har jeg skjønt. Husk bare på å bruke enkelt språk for oss som er på grunn-nivå i faget!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ta en titt på denne boka.

Her noe for både lek og lærd!

 

http://www.nelfo.no/elforlaget/info/index.asp?bokid=15

 

 

 

Hilsen

Tor

Den har jeg fra før men ble ikke veldig mye klokere.

Omtaler svært lite om kobling av tavler, bryterpaneler , opplegg av kurser osv.

Jeg kjøpte denne boken da jeg skulle legge opp nytt anlegg i den forrige båten, og trodde at den skulle være kjekk og ha. Men dengang ei!

Link to post
Share on other sites

Jeg ribbet min båt for alt av kabler da jeg byttet motor.

Hadde egentlig lite tro på at jeg skulle få det til,men med god hjelp av boka STRØM OMBORD som refereres til i forrige innlegg gikk det da på et vis.

Det ble riktignok mye prøving og feiling,men det er da det man lærer av. Kjenner nå ivertfall hver eneste kabel.

Har også tegnet opp hvor alle ledninger hører til både på minus skinner og pluss skinner..

Fra dynamo til starter brukte jeg 25mm kabel(startkabler fra biltema)

Fra starter til batterier 70mm.kabel innkjøpt fra sannidal motor(billige kabler og slanger,filtere og denslags)Lagt inn batterivelger mellom starter og batt..

Fra batterier og opp til minus og pluss skinner ved førerbord 35mm(dette også startkabler fra biltema.Lagt inn strømbryter ved førerbord.

Fra skinner ved førerbord er det stort sett brukt 4mm og 6 mm kabler.

Sikringer til lensepumpe.kjøleskap,lanterner,vinduspussere,varmevifter,lys i targa,instrumentlys,utblåsingsvifte er lagt opp i brytere fra wema.

Kabler er stort sett kjøpt inn fra biltema når det gjelder 4mm og 6mm,har god erfaring med dem.

Har også lagt opp 35 mm kabel fra batterier til minus og pluss skinner inne i kabin(pentry)

Wallasen er tilgodesett med 6mm kabel,avtrekksvifte 4mm og lys og diverse andre duppeditter 4mm.

 

Har stort sett klart å begrense meg til svarte og røde ledninger,men har da fått snike inn noen blå og brune.

 

La stort sett kablene i skottene og festet disse med strips.

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Til alle "Båtelektrikkere"

Det er viktig at du har klart for deg hva du gjør, når du skal legge strøm i båten din. Vi har med store effekter å gjøre, og det er direkte farlig å gjøre tabber. Det er absolut noen som gjør et bra arbeide i båten sin, men det er altfor mange som aldri skulle prøvd seg som elektrikker. Når man skriver at man har kjøpt boken STRØM OMBORD utgitt av Nelfo, skrevet av Jon Vinge, og etter å ha studert den ikke ble noe klokere av det, da tror jeg man må inse at man skal holde seg til det man kan og la fagfolk utføre jobben. Hvis du alikevel ønsker å gjøre annlegget ditt selv, så få en fagmann som kjenner båt til å se på anlegget ditt og det utstyret du ønsker å bruke, så kan han tegne opp og forklare deg det viktigste.

Jeg har kommet ombord i båt som det ikke eksisterte en sikring på utgåendet kurser. det var fine brytere og overdimensjonerte kabler, men vedkommene trodde det var sikring i bryteren (for det hadde kammeraten).

Hvis du bruker en fagmann til hele innstalasjonen, får du en samsvarserklæring for utført arbeid, og dokumentasjon for annlegget.

 

Forøvrig vil jeg frarådet bruk av Biltemas sikringspanel med glass sikringer, da disse har svært dårlig kontakt i sikringsholderen. Bruk heller paneler med automat sikringer, eller sikringshodere for flatsikringer. Disse holder god kontakt og er billige.

 

Mvh Enjoy

Link to post
Share on other sites

Noen som har et koblingsskjema for separat start- og forbruksbatteri? -som blir ladet av samme generatoren...?

Jeg hadde engang en båt med et sinnrikt system med relèer og slikt som sørget for at begge batteriene ble ladet under gange, men kun forbruksbatteriet ble tappet ved landligge....

Dette var sutalaust, og skulle gjerne hatt noe lignende i nyebåten... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Til alle "Båtelektrikkere"

Det er viktig at du har klart for deg hva du gjør, når du skal legge strøm i båten din. Vi har med store effekter å gjøre, og det er direkte farlig å gjøre tabber. Det er absolut noen som gjør et bra arbeide i båten sin, men det er altfor mange som aldri skulle prøvd seg som elektrikker. Når man skriver at man har kjøpt boken STRØM OMBORD utgitt av Nelfo, skrevet av Jon Vinge, og etter å ha studert den ikke ble noe klokere av det, da tror jeg man må inse at man skal holde seg til det man kan og la fagfolk utføre jobben. Hvis du alikevel ønsker å gjøre annlegget ditt selv, så få en fagmann som kjenner båt til å se på anlegget ditt og det utstyret du ønsker å bruke, så kan han tegne opp og forklare deg det viktigste.

Jeg har kommet ombord i båt som det ikke eksisterte en sikring på utgåendet kurser. det var fine brytere og overdimensjonerte kabler, men vedkommene trodde det var sikring i bryteren (for det hadde kammeraten).

Hvis du bruker en fagmann til hele innstalasjonen, får du en samsvarserklæring for utført arbeid, og dokumentasjon for annlegget.

 

Forøvrig vil jeg frarådet bruk av Biltemas sikringspanel med glass sikringer, da disse har svært dårlig kontakt i sikringsholderen. Bruk heller paneler med automat sikringer, eller sikringshodere for flatsikringer. Disse holder god kontakt og er billige.

 

Mvh Enjoy

Siden du sikter til mitt innlegg er jeg nødt til og svare!

Da jeg kjøpte boken (blekka) STRØM OM BORD trodde jeg den skulle omhandle mere om praktisk opplegg av strøm.  Noe den ikke gjør i det hele tatt.

Og bruke fagmann er uaktuelt. Jeg skal legge opp alt selv på grunn av at jeg da vet hva som er gjort og at jeg kjenner anlegget.

Link to post
Share on other sites

Måtte le litt når dette kom opp i dag, begynte å demontere litt i el. anlegget på båten min i går, og enden på visa ble at jeg river ut rubbel og bit, og legger opp alt på nytt.

 

Nå er heldigvis ikke jeg noen nybegynner på området, så jeg skal nok klare meg, men måtte bare skrive dette, da jeg telte felt på knappene i går, hva jeg skulle gjøre.

 

Desverre har jeg ikke tid til å bidra så mye på dette feltet, siden jobb og BÅT tar mye tid.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Et lite strømspørsmål:

 

Hvor kjøper man 12 volt kabel av god kvalitet? Bensinstasjon? Clas Olson eller er det spesielle forretninger som kan anbefales?

Kabel som skal brukes i båt må være flertrådig, eller helst "mangetrådig" (RK). Helst skal den også være fortinnet, men det er vanskelig å få tak i, i alle fall i litt større dimensjoner (Farnell og Maplin i England er et tips, men det finnes sikkert noen som selger dette i Norge også. Problemet er vel kanskje å få kjøpt 20 meter, og ikke en hel rull).

 

Jeg mener å huske å ha lest at PVC isolasjon ikke var så godt egnet i båt da den ikke var helt vanntett, men uansett vil kabelen trekke fuktighet i endene... Skal sjekke dette litt nærmere...

 

Når man legger opp flertrådig kabel er endehylser etter min mening veldig kjekt å bruke, da det ofte er rekkeklemmer av "sukkerbit-typen" på ymse utstyr, og disse sukkerbitene har vi jo diskutert før...

 

Hos elektrogrossistene finnes det mange forskjellige typer kabel, og en del av kablene som er laget for industri passer nok godt til bruk i båt.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål:

 

Har kjøpt et Voltmeter jeg vil koble inn (biltema). Jeg vil benytte en bryter for å kunne veksle mellom hvilket batteri jeg jeg skal måle. Noen som har et godt tips om hvordan koble inn voltmeteret?

 

Det kan også være en fordel å kunne måle mens tenningen er av også vel? For å kunne se forbruk.

 

Takker for tips!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

"Minus" på voltmeteret kobles til "minus"-kabelen eller "minus"-polen på et av batteriene (jeg regner med at disse er koblet sammen utenom evt. batterivelger).

 

Så skaffer du deg en vippebryter, f.eks. ELFA 35-006-67, og kobler det midterste punktet til "pluss" på voltmeteret.

 

Deretter kobles en ledning fra "pluss"-polen på det ene batteriet til den ene ledige tilkoblingen på bryteren, og tilsvarende for det andre batteriet, men til den siste tilkoblingen på bryteren.

 

Det er ikke sikkert at mine forslag til tilkoblingspunkter på batterier passer ditt strømopplegg, men nå fikk du jo i alle fall noe å gå ut i fra...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Regulatoren er ikke tegnet inn, men hvis denne føler på batteriet

bør dette skje på det som er direkte tilkoblet dynamoen, altså forbruk.

 

Bilde

Her to koblinger til hvor også alt "går av seg selv":

 

 

Skilledioder med senseledning fra dynamoen:

Bilde

 

 

 

Skilledioder uten senseledning fra dynamoen, men med Ladac regulator:

Bilde

 

Og OBS!, skal en ha skilledioder, MÅ en ha sensing på batteriet, enten originalt

fra dynamoen, eller fra en ekstern regulator pga. spenningsfall i diodene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og OBS!, skal en ha skilledioder, MÅ en ha sensing på batteriet, enten originalt

fra dynamoen, eller fra en ekstern regulator pga. spenningsfall i diodene.

 

Lars H.

Nesten helt enig med deg, Lars. Men du kan også ha en justerbar spenningsregulator. Jeg kjører med skilledioder, og har justert regulatoren slik at den leverer akkurat 14,4V på batteripolene ved fulladete batt. Dette har funket i alle år, helt frem til sommerferien 2002. Da røk regulatoren like utenfor Strømstad. Jeg måtte kjøre på tomgang inn dit med alt jeg hadde av forbrukere påslått for å få ned spenningen, voltmeteret så ut som en turteller gitt.  :nonod: Fikk tak i ny regulator hos Strømstad bil-og båtelektro, eller hva de nå heter. De hadde akkurat maken til den gamle jeg hadde. De sa at det var den eneste typen de brukte, og som de erstattet alle Ladac-regulatorene med. Og det var visst mange regulatorer de byttet ut i løpet av sommeren ifølge verksmesteren.
Link to post
Share on other sites

"Minus" på voltmeteret kobles til "minus"-kabelen eller "minus"-polen på et av batteriene (jeg regner med at disse er koblet sammen utenom evt. batterivelger).

 

Så skaffer du deg en vippebryter, f.eks. ELFA 35-006-67, og kobler det midterste punktet til "pluss" på voltmeteret.

 

Deretter kobles en ledning fra "pluss"-polen på det ene batteriet til den ene ledige tilkoblingen på bryteren, og tilsvarende for det andre batteriet, men til den siste tilkoblingen på bryteren.

 

Det er ikke sikkert at mine forslag til tilkoblingspunkter på batterier passer ditt strømopplegg, men nå fikk du jo i alle fall noe å gå ut i fra...

 

GeirKS

Så langt er jeg med, men det er vel dumt at voltmeteret ligger inne hele tiden. Ikke at det trekker så mye strøm, men det er vel ikke ønskelig. Tekkte å ligge inn et relee som slår inn når tenningen er på. Og i tillegg en tryknapp som kan benyttes for test når tenningen er av.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

den omtalte vippebryteren er av typen på-av-på, slik at du kun vil måle spenning når bryteren er opp eller ned, i midten så måler du ikke spenning. I min egen båt er denne bryteren fjærbelastet, og det kan være greit hvis du ønsker å sikre deg mot kontinuerlig strømmåling. Lyset i instrumentet er også koblet til via denne vippebryteren.

 

Da slipper du rele og trykknapp.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...