Jump to content

El. anlegg for dummies


Batdilla

Recommended Posts

Et lite strømspørsmål:

 

Hvor kjøper man 12 volt kabel av god kvalitet? Bensinstasjon? Clas Olson eller er det spesielle forretninger som kan anbefales?

Bilelektriske verksteder kan være et greit sted å kjøpe disse. Har normalt et større utvalg av tverrsnitt og farger.  Kan kjøpes i ønsket meterantall.

Link to post
Share on other sites

Så langt er jeg med, men det er vel dumt at voltmeteret ligger inne hele tiden. Ikke at det trekker så mye strøm, men det er vel ikke ønskelig. Tekkte å ligge inn et relee som slår inn når tenningen er på. Og i tillegg en tryknapp som kan benyttes for test når tenningen er av.

Strømforbruket er så mikroskopisk at det neppe forsvarer seg å lage et eget opplegg pga det.

Erstatt batteriet med en 7809 spenningsregulator slik at meteret kan drives direkte fra 12V i båten.

Da trenger du bare en velger-bryter slik som GeirKS beskrev for å sjekke begge bankene.

Tror neppe du vil bruke denne bryteren særlig ofte heller, normalt er det jo bare forbruks-batteriet som er intr. i en slik sammenheng.

Link to post
Share on other sites

På radiobatteriet ombord i Poseidon har jeg lagt inn en trykkbryter for voltmeteret. Holder jeg bryteren inne får jeg avlesning og slipper jeg går instrumentet til 0.

 

Holder jeg bryteren inne mens jeg trykker inn knappen på en VHF så får jeg samtidig en liten "tilstandskontroll" på batteriet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Strømforbruket er så mikroskopisk at det neppe forsvarer seg å lage et eget opplegg pga det.

Erstatt batteriet med en 7809 spenningsregulator slik at meteret kan drives direkte fra 12V i båten.

Da trenger du bare en velger-bryter slik som GeirKS beskrev for å sjekke begge bankene.

Tror neppe du vil bruke denne bryteren særlig ofte heller, normalt er det jo bare forbruks-batteriet som er intr. i en slik sammenheng.

Jeg forstod det slik at vi snakket om et slik meter:

http://www.biltema.no/products/product.asp...4&iItemId=17363

 

Men prinsippet blir jo det samme uansett. Jeg tror uansett ikke at dette er særlig nøyaktg.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Har tilbragt deler av dagen i båten med kabelskotang. Det er utrolig mye lettere å få et ryddig elektrisk anlegg i form av et diagram en praktisk implementert i båten :smiley:

 

Men bedre enn det gamle blir det!

 

En ting som ikke skal undervurderes under slike arbeider er faren for blodpropp, skiveutglidning og lignende. Det kan være trangt i mange båter! Har tilbragt dagen baksende rundt på toalettrummet der det elektriske er. Resultat så langt er en knekkt vask, men den var nå stygg fra før av....

Link to post
Share on other sites

Siden du sikter til mitt innlegg er jeg nødt til og svare!

Da jeg kjøpte boken (blekka) STRØM OM BORD trodde jeg den skulle omhandle mere om praktisk opplegg av strøm.  Noe den ikke gjør i det hele tatt.

Og bruke fagmann er uaktuelt. Jeg skal legge opp alt selv på grunn av at jeg da vet hva som er gjort og at jeg kjenner anlegget.

Det er kjempeflott at du vil gjøre det selv, da du blir godt kjent med anlegget. Beklager hvis innlegget ble oppfattet som kritikk. Poenget mitt var at det er viktig å vite hva en gjør, og da må man jo skaffe seg kunskap.

 

Enkel info om opplegg:

Det greieste er å trekke en tolederkabel (type RKXB) til hver forbruker (pumper, lys, horn, radio, vhf osv) fra et sentralt sted der dine sikringer skal stå. I fritidsbåt duger det stort sett med 2,5¤ kabel til slikt. Lamper er ofte praktisk og koble fler på samme tilførsel. Anbefaler å bruke en list med rekkeklemmer med kursnr for tilkobling av positiv leder for alle utgående kurser, og bruk en jordskinne eller laskede rekkeklemmer for tilkobling av negativ leder for hver kurs, da dette er oversiktlig for senere feilsøking. Hver positiv klemme har sin ledning til bryter eller bryter/sikring. De bryterpanelene som evnt ikke har sikringer (eks carlingsw) legger du ledning fra hver bryter til sin respektive sikring. Sikringene og minusskinne forskyner du med tykk kabel, eks 25/35¤ fra batteri (hovedbryter) og helst via en hovedsikring eks 40A så nær hovedbryter som mulig. Til varmeapp, kjøleskap, kokeapp, kan det være lurt og redusere kabellengden til det minimale ved å montere en kapsling med sikringer for disse sammen med hovedsikrinen. Husk tykke ledninger, 6¤kabel duger somregel her. Hver obs på at kokeapp og varme ofte skal ha tilførsel utenom hovedbryter for ikke å bli avbrutt ved avkjøling.

 

Instrumenter og alt som har med motor å gjøre, forsynes fra egen tilførsel i hovedkabel fra motor.

 

Håper dette var til noe hjelp, og ønsker lykke til.

Link to post
Share on other sites

skal selv skifte alt av ledninger. Fant masse rart da eg reiv det ut. Bla. annet ledninger som var skjøtt 4 ganger på en liten meter, tjukke ledninger der det ikke var nødvendig, og tynne der det trongst. Hovedbryterer på både pluss og minus, men ingen var koblet rett. På den ene så var alle kontakter koblet på samme punkt, og på den andre var batterikabel og forbrukskabel koblet sammen og startkabelen på den andre...

 

Så nå skal det bli system. Har først teiknet en skisse der eg merker ledningene, evt. fører på fleire etter behov. Har kjøpt ledninger av ulike farger på plussledningene, alle minus er svarte. Dersom eg måtte bruke 2 like farger, brukte eg 2 forskjellige størrelser.

Skal ha en del ledninger i dørken, noen under dollbord, og noen få i taket.

Har berre lagt opp i dørken føreløpig.Hadde liggende noen svarte plastrør som var bøyelige(slike som rørleggerer legger rørene i...). måtte ha 2 stk for å få plass til alle. La da minusledningene i en og pluss i den andre.

Frå dei svarte rørene la eg mindre rør opp til f.eks pentry, kjøleskap, lensepumpe mm.

  Ledningene til instrumenta låg før løst under septiktanken. Da eg tok ut denne for å vaske den, låg dei i vatn mellom avstivingane. Så: Husk å feste ledningene slik at det ikke blir liggende i vatn, eller er utsatt for vatn.

 

Har også lagt opp 220V. Disse ligger i eigne rør.

 

Har også fått tips om at ting som MÅ virke, bør kobles utenom hovudstrømbryter.

Dette kan vere lensepumpen. Grunnen er at dersom noe kortslutter( kanskje får saltvatn på seg), han du slå av hovudstrømbryteren, og lensepumpen kan da likevel brukes...

 

Ha iallefall god orden i sikringsskapet. Fest alle ledninger, og lag koblingskjemaer som viser hvilken ledninger som går hvor.

Link to post
Share on other sites

heisann Enjoy !

detaljspørsmål men; hvorforvelger du RKXB kabel fremfor RKUB ? Og hva er forskjellen ?

 

Suzuki

Hei

Det kan være et annet fabrikat, sikkert helt grei. I fritidsbåt bruker jeg Rkxb som er en flat kabel med sort kappe, sort og grå leder. Eller RKXP som er samme kabel, bare rund. Det viktige er at kabelen er olje og værbestandig. (sol, kulde, sjøvann). Til 230v landstrøm brukes (som fagmann) TFXI 3G. dette er en godkjent uskjærmet skibskabel.  Eller gjør som mange andre, bruk gummikabel NMHVO, mer en god nok.

 

Enjoy

Link to post
Share on other sites

Hei,

Selv om vi har hatt iherdige bukere her som virkelig har gjort en kjempejobb med røropplegg tror jeg det vil bli vanskelig og lage noe tilsvarende for elektrisk opplegg i båt. Er selv rimelig oppegående med både fagbrev og høyskoleutdannelse, men å være med på å lage ett tilsvarende opplegg som rørgutta har klart, vil jeg aldri få tid til. En av de store utfordringene er at endel brukere kan mye, noen kan lite, og noen kan ingen ting. På hvilket nivå lager man dette forumet da?

 

For å illustrere litt av problemet. Kikk i en splitter ny båt. Det elektriske opplegget er i utgangspunktet som regel alt for dårlig. Rett og slett fordi såkalte kyndige personer ikke har den nødvendige kompetansen.

 

- Ledninger er for tynne, og er heller ikke dimensjonert for ekstrautstyr

- Lednig av rett kvalitet mange-trået og fortinnet finnes knapt i noen båter

- Termineringene på kabelsko er gjort med for dårlig eller feil tang

- Niter som bør brukes i en skruforbindelse eksisterer skjeldent

- Fordelingskinner for jord og forbrukskurser er for dårlig eller mangler

- Merking er mangelfull eller mangler totalt

- Kabelskjema er gjerne mangelfult

- Støyproblematikk rundt VHF, Radar, Ekkolodd og GPS er ikke tema engang

 

Jeg kan sikkert fortsette listen med 10 til 20 punkter til nedover. Og så til det største problemet. For hvert av disse punktene har mange av oss forskjellige oppfatninger om hva som er BRA NOK, og for mange så er bra nok bare det virker..

 

Synest egentlig måten vi gjør dette på i dag er veldig greit, Folk spør med den bakrunn de har og andre svarer så godt de kan.

 

 

Så videre at det var noen som etterlyste egnet ledning til bruk i båt. Har endel sneller (nye), med mangetrådig fortinnet tråd i PVC isolasjon liggende. Disse selges for en rimelig pris. Dette er kabel som er godkjent for maritim produksjon, men ikke der det er krav til halogen fritt miljø.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det kan være et annet fabrikat, sikkert helt grei. I fritidsbåt bruker jeg Rkxb som er en flat kabel med sort kappe, sort og grå leder. Eller RKXP som er samme kabel, bare rund. Det viktige er at kabelen er olje og værbestandig. (sol, kulde, sjøvann). Til 230v landstrøm brukes (som fagmann) TFXI 3G. dette er en godkjent uskjærmet skibskabel.  Eller gjør som mange andre, bruk gummikabel NMHVO, mer en god nok.

 

Enjoy

Fant denne guiden

Bilde

Bilde

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt "storebroren" til Ingars lader fra Biltema. Den som har max 120A.

Det jeg lurer på er om jeg kan ha denne tilkoblet forbruksbatteriet, med full vedlikeholdslading - mens jeg bruker 12v strømmen aktivt ombord? Vil da vedlikeholdsladeren klare å opprettholde spenningen, eller vil den tappes helt? Jeg tenker da på utstyr som dieselvarmeren + belysning.

 

Dieselvarmeren krever høy spenning for å virke, ellers stopper den.

 

 

Sitter også og ser på disse oppsettene Ingar og Lars H har satt opp for lading av flere batterier.

Jeg har nå 1 start + 1 forbruks batteri. Jeg hadde tenkt å koble laderen bare til forbruks batteriet, siden jeg har 2 separate brytere for veksling av batteriene, og jeg bruker bare start-batteriet under kjøring.

 

Det jeg lurer på er om jeg kjøper meg et forbruks batteri til, og parallell kobler disse... trenger jeg noe annet for at det skal virke, eller er det bare å koble klypene til det ene batteriet?

 

 

Mange spørsmål dette her.

 

Takker hjertelig for alle typer svar

 

Hilsen

Arne

:smiley:

_____________________________________________________________________

Link to post
Share on other sites

:confused: :confused:

Kan noen si meg en klok bruk av et amper-meter,  er ikke det at det faller til ro når ønsket lade-strøm er nådd.

Når regulatoren "ser" at batteriet er fulladet så vil den slutte å lade. Da vil ampermeteret "falle til ro" (gå til 0). Du vil altså se hva regulatoren gjør, men ikke om det er riktig.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er om jeg kjøper meg et forbruks batteri til, og parallell kobler disse... trenger jeg noe annet for at det skal virke, eller er det bare å koble klypene til det ene batteriet?

Dette er omdiskutert.

Noen mener man vil kunne få en betydlig selvutlading med parallellkobling av batterier, men jeg har aldri hørt om noen som virkelig har sjekket ut dette i praksis.

Dersom du har vedlikeholdslading når båten ikke benyttes bør parallell-kobling være problemfritt

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er om jeg kjøper meg et forbruks batteri til, og parallell kobler disse...

Det ville ikke jeg gjort. Det blir som at datteren flytter hjem til sin syke mor. Moren får det nok bedre, men datteren sliter seg ut. Jeg ville heller kjøpt to nye identiske batterier (med samme produksjonsdato, samme fabrikat og samme kapasitet) og koblet disse i parallell. Det går nemlig helt utmerket, har lang erfaring med å gjøre dette. Det gamle kunne du så stue unna (dersom du har plass) og heller topplade det en gang imellom med en landstrømlader. Da har du et reservebatteri dersom det skulle skje noe med de andre batteriene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som føler for å danne en liten arbeidsgruppe rundt emnet? Til dere som er elektrofagfolk og betenkte på å skulle lage noe for ikke-fagfolk: Det kan skrives mye om emnet på generell basis, uten at man berører området som krever litt mer innsikt. Egentlig burde dette være en ganske takknemlig emne å skrive litt om. Det er utrolig mye som faller innenfor dette. Samtidig er dette mer eller mindre helt ukjent for mange, så det skal ikke så mye til før mange finner det nyttig.

 

Nå, trikkere? Hva sier dere? :flag:

Link to post
Share on other sites

Den vedlikeholdsladeren jeg har kjøpt heter 44-715 til 449 kr på Biltema.

Skrev og litt feil ja, mente 9A  :headbang:

 

Tror jeg bruker denne laderen forløpig til mitt bruk. Så får vi se på invisteringer av landstrøm og parallell-kobling av batterier til neste vinter.

Har hentet batteriene hjem nå, og lar de full-lades i boden. Mye lettere å komme til nå, når batteriene er vekk.

 

Har sett på noen skilletrafoer på denne siden... http://www.mhtronic.no/baat/stroem/isolasj...sjonstrafo.html , og lurer på om den til 1790,- er stor nok for mitt forbruk. (Kommer kjøleboks til våren inne i båten.)

Link to post
Share on other sites

Har sett på noen skilletrafoer på denne siden... http://www.mhtronic.no/baat/stroem/isolasj...sjonstrafo.html , og lurer på om den til 1790,- er stor nok for mitt forbruk. (Kommer kjøleboks til våren inne i båten.)

Hvis det bare er laderen og kjøleboksen som skal tilkobles 220V kan jeg ikke se noen grunn til å bruke penger på skille-trafo.

 

Med forbehold om at kjøleboksen har jordet støpsel og at den har metallchassis som vil være i kontakt med motor eller metall-skrog....

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Gjentar mitt forslag om at noen av dere danner en arbeidsgruppe og prøver noe lignende som det "vannopplegg i båt" gjorde. Viser også til Batdillas posting ovenfor. Ser jo at det er masse verdifull fagkunnskap i innleggene, poenget for oss "el-sinker" er for det første å få dette satt inn i en sammenheng og for det andre at det brukes ord og uttrykk som vi ikke innviede får tak på.

      Ta gjerne utgangspunkt i en "vanlig" turbåt i familie- overnattingsstørrelse, og med en standard el-utrustning. Så kan litt "ekstravaganse" og "utstyrsfreakernes" tilleggsutstyr legges til som alternativer? Har boka "Strøm ombord" og den er bra den, men noget vanskelig her og der.

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei,

Baatdiilla skriver:

"Noen som føler for å danne en liten arbeidsgruppe rundt emnet? Regler for arbeidsgrupper er på plass, så nå er det ingen tvil om hva som gjelder heretter. Til dere som er elektrofagfolk og betenkte på å skulle lage noe for ikke-fagfolk"

 

Følte at dette var myntet på blant annet meg. Får dere dette i gang er det kjempebra. Grunnen til at jeg er skeptisk er arbeidsmengden. Skal dette være et verktøy for hvem som helst så blir dette en stor oppgave. Vil med dette jeg gi all honnør til de som bidrar. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...