Jump to content

El. anlegg for dummies


Batdilla

Recommended Posts

Regulatoren er ikke tegnet inn, men hvis denne føler på batteriet bør dette skje på det som er direkte tilkoblet dynamoen, altså forbruk.

 

Bilde

Holder på å koble opp etter dette skjemaet i båten nå, men finner ikke 61 kontakten på generatoren??? :yesnod:

Kan jeg koble releet på + ledningen til coilen f.eks??? Denne får vel strøm fra tenningslåsen, og vil dermed kunne brukes til å styre releet...

Eller er det noen andre steder jeg kan koble på dette releet?

 

mvh

HarBayliner

Link to post
Share on other sites

Holder på å koble opp etter dette skjemaet i båten nå, men finner ikke 61 kontakten på generatoren??? :yesnod:

Kan jeg koble releet på + ledningen til coilen f.eks??? Denne får vel strøm fra tenningslåsen, og vil dermed kunne brukes til å styre releet...

Eller er det noen andre steder jeg kan koble på dette releet?

 

mvh

HarBayliner

 

Ser det ble litt dårlig formulert dette... Det er ikke det at jeg ikke "finner" 61, men at det er så tettpakket rundt motoren at jeg kommer ikke til bak dynamoen for å se hva som er hva uten å ta av dynamoen...

Lurte derfor på om jeg kunne koble releet på en annen måte???

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke koble til coilen da dette vil innebære at batteri-bankene er paralell-koblet under start.

Kan i verste fall føre til div. problemer...

Kanskje det er lettere å koble seg direkte til ladelampa på instrumentpanelet?

Kan og kan, fru Blom

 

Hos meg er de parallelkoblet vha tenningsspenningen (fordi jeg har ennå ikke noe bedre) og det går bra. Men det er fordi

 

- påhengsmotor = startrøm under 100A

- laaaannng vei fra forbruksbatteri til motor

 

poenget er: hvis batteriene parallelkobles under start må du regne med at en stor del av startstrømmen går gjennom det releet - og det kan bli mye!!!!

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er lettere å koble seg direkte til ladelampa på instrumentpanelet?

Har lurt på det, men ved nærmere ettersyn viste det seg at det er ikke ladelampe i instrumentpanelet her... (iallefall ikke som virket)

Bilde

 

Får vel ta den tunge veien og demontere x antall slanger, deksler og alt som ligger i veien for å få ut dynamoen og finne 61 en gang for alle... :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det at jeg ikke "finner" 61, men at det er så tettpakket rundt motoren at jeg kommer ikke til bak dynamoen for å se hva som er hva uten å ta av dynamoen

Hva med et lite speil, slikt damene har i håndvesken? Kunne det være plass til det?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva med et lite speil, slikt damene har i håndvesken? Kunne det være plass til det?

Lars H.

Til spesielle jobber, kreves spesielle redskaper. Inspeksjonsspeil fra Biltema, uttrekkbar til maks 485mm, hodet er leddet i alle retninger, speilet er ( såvidt jeg vet ) uknuselig. Magnet i enden av håndtaget, kjekt for å sjekke om noe ER syrefast.

Varenr:20-330

Pris 29,90

 

Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Noen som har et koblingsskjema for separat start- og forbruksbatteri? -som blir ladet av samme generatoren...?

Jeg hadde engang en båt med et sinnrikt system med relèer og slikt som sørget for at begge batteriene ble ladet under gange, men kun forbruksbatteriet ble tappet ved landligge....

Dette var sutalaust, og skulle gjerne hatt noe lignende i nyebåten... :lol:

Har akkurat samme planen som deg, og har sett på litt forskjellige muligheter og ulemper og fordeler.

 

Releteknikk er jo rimelig og pålitelige saker en stund, men vil vel mest sansynlig svikte før eller siden. Skilledioder er jo også rimelig og nærmest evigvarende, men har den fordømte ulempen at de har et tap på ca 0,7 volt.

 

En annen ting som jeg har sett på er en duppeditt av kraftelektronikk som virker genial, men den koster skjorta....Er veldig fristet til å satse på den i alle fall.

 

Her er en link til en tysker, som har den rimeligste prisen jeg har funnet.

 

http://www.solarlink.de/trenndiodmag.htm

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Releteknikk er jo rimelig og pålitelige saker en stund, men vil vel mest sansynlig svikte før eller siden. Skilledioder er jo også rimelig og nærmest evigvarende, men har den fordømte ulempen at de har et tap på ca 0,7 volt.

Jeg kjører med skillediode i dag. Denne har sittet i båten siden 1990. Funker helt utmerket. Minimalt å huske på. Bare å skru av hovedbrytere når jeg forlater båten. Slipper å tenke på hvilke batterier jeg tapper ned. Alt går på forbruksbanken. Startbatteriet blir kun brukt til start, og trenger minimalt med lading. Har også regulator som er justerbar, slik at jeg kompenserer for spenningstapet i dioden. Her kan jo også en senseledning fra dynamoen rett på batteriene gjøre samme nytten.

Hvis dioden en dag skulle ryke, tror jeg det blir en løsning med relè. Vil jo funke akkurat på samme måten.

Link to post
Share on other sites

Har nå demontert dynamoen og fant selvfølgelig ikke 61/D+/Aux/Ind... :flag:

Dynamoen var en Motorola 51 amper.

Fant en tilkopling merket AC TAP som var uten spenning når tenning var av og med tenning på

men med motor av.

Når motoren startet kunne jeg måle 7,6 volt DC og når jeg satte multimeteret til å måle AC opp til 200 volt finner jeg 16,1 volt AC ?????

Kan jeg bruke denne kontakten til å styre relèet som skiller lading til forbruk/start?

 

Mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

AC tap må være for turteller. Dette kan du neppe bruke, selv om du likeretter det vil sannsynligvis releet stå og "brumme da du bare får en av de tre fasene.

 

Når det gjelder å finne rett uttak så må du bare lokalisere ledningen fra ladelampa, det er her du skal koble til releet.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å koble AC TAP gjennom relèet og til jord og da virket relèet helt normalt også ved høye turtall.

Vil det være et problem for meg å bruke denne tilkobling siden det ser ut som om den virker på mitt Biltema 40A dobbel-rele?

F.eks at turteller vil vise feil eller lignende?

Ladelampe er jo totalt fraværende i denne båten så det nytter ikke lete etter den.

Hva med regulator, hvis jeg kan finne ledning som mater regulatoren vil ikke det være like bra?

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hovedsikring. Det er snart det eneste jeg ikke har kjøpt inn til det nye el. anlegget som skal legges. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt det inn ennå, er at jeg har ikke snublet over det på min vei igjennom de ulike båtkatalogene. Litt merkelig at ikke noen tilbyr noe slik. Eller har jeg oversett det? Hva finnes å velge mellom her? Ser at noen har Carling Switch som hovedsikring. Vet noen om noen på nettet som selger slike? Eller vet noen om andre på nettet som selger sikringer som egner seg som hovedsikring i båt? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Batdilla!

 

På min Skarpnes 25 Weekender (bygget des -89) står det 2 vanlige 240V automatsikringer som hovedsikringer for forbruksbatteriene. Disse to står på en skinne ved batteriene, ved siden av hovedbryterne. Det har virket helt perfekt hittil. Jeg prøver om de virker OK en gang iblant.

 

.-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Hovedsikring. Det er snart det eneste jeg ikke har kjøpt inn til det nye el. anlegget som skal legges.

Men hvorfor skal du ha hovedsikring??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hovedsikringer er ikke spesielt vanlig. Man sikrer hver enkelt kurs. Ingen hovedsikring forøvrig. Starter er gjerne ikke sikret. Ofte heller ikke en eventuell thruster.

Men man kan utmerket montere en sikring som et rent kortslutningsvern rett før batteribanken. Størrelse: Maks effekt til starter eller thruster + 30%. Det gir en ekstra trygghet og et ekstra spenningsfall. Spenningsfallet kan så og si unngås ved å benytte  en motorvernbryter, men jeg har ikke sett dem kraftigere enn 12V/200A. Det holder ikke for verken min starter eller thruster. Jeg har derfor ingen sikring her. En liten kalkulert risiko.

 

Sikkerhetsgevinsten bør være større enn spenningsfallulempen. Valget er ditt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor skal du ha hovedsikring?

Ja, det kan du si. Nei, det er for å følge praksis innen landanlegg. Samme grunner finnes for å ha hovedsikringer i båt som på landanlegg, slik jeg ser det. Det er tross alt en del effekt det er snakk om. I mitt tilfelle regner jeg med at det blir 2x115Ah batterier som blir forbruksbanken, i tillegg til startbatteri. Tilførselen til anlegget blir fra batteriene, til hovedbryter/batterivelger, videre til pluss- og minusskinne, fra disse til automatsikringer for hver kurs, i noen tilfeller gjennom bryter for hver kurs, og så ut til forbruker. Med et slik anlegg, er det åpnet for tilfeller som en hovedsikring er tenkt skal hindre.

 

Feil kan oppstå i en kurs slik at kurssikringen ikke løser ut og kabelen på den aktuelle kursen overbelastes med tilsvarende mulighet for brann. Er det snakk om vesentlige strømmer, vil en hovedsikring kunne løse og ut hindre brann.

 

Feil kan oppstå i anlegget slik at hovedtilførselen blir overbelastet. I worst case fullt overslag mellom pluss og minus. Vet ikke hvordan batteribanken vil reagere på et slik tilfelle, men muligheten for brann i hovedtilførsel er ihvertfall i høyeste grad tilstede. Muligens også personskade, hvis batteribanken "tar av", har ikke satt meg inn i hvordan et batteri reagerer på full kortslutning over lengre tid.

 

Dette bør normalt være dekket av fagmessig utførelse og korrekt dimmensjonert anlegg, men en hovedsikring vil også beskytte mot overbelastning av hovedtilførsel ved at den løser ut før hovedtilførsel blir så varm at det utgjør brannfare.

 

En annen mulighet kan være at strømmen tar veien fra batteribanken til landjord. Uten hovedsikring vil også dette kunne medføre overbelastning av hovedtilførsel med tilhørende brannfare. Skal innrømme at dette eksemplet har jeg ikke tenkt så veldig nøye igjennom - høres litt søkt ut i mine ører - men den teoretiske muligheten er der.

 

Sikkert andre tilfeller også hvor en hovedsikring er på sin plass. Hele hensikten er jo å beskytte anlegg og mennesker mot brann og skader som kan oppstå ved feil i anlegget. Og det kan jeg ikke se er dekket bra nok i et anlegg uten hovedsikring. Tar jeg feil, er det ikke noe som er bedre enn det. Penger spart er penger tjent.

Link to post
Share on other sites

Sikring og sikring:

 

Jeg har i mange år sett denne sikringstypen på (i alle fall norskproduserte) båter, men aldri sett de i salg.

 

Jeg har mer enn ett dusin slike på mitt bryterpanel, og nå har en av de funnet det for godt å ta kvelden. Hvor får man kjøpt slike automatsikringer??

 

(Jeg ser at Biltema har automatsikringer, men disse har et litt annet fysisk format.)

 

Bilde

 

Vet noen hvor man kan få kjøpt en slik?

Link to post
Share on other sites

Vet noen hvor man kan få kjøpt en slik?

Kan dessverre ikke hjelpe deg med denne. Har ikke sett denne typen før. Selv så har jeg bestilt meg Carling automatsikringer fra Maritim.

Bilde

Står det noe fabrikat på sikringen din? Hva med å spørre båtprodusenten, hvis denne fremdeles er oppegående?

Link to post
Share on other sites

Om båtprodusenten er oppegående?? Vel, fabrikken brant en uke etter at båten var ferdig (Skarpnes...).

For meg ser det ut som om "alle" andre norske fra samme tidsperiode har disse bryterpanelene med slike sikringer (Pack-up fuse HRC form II) så jeg antok at noen andre måtte ha vært borte i disse. Jeg har en reserve, faktisk med samme styrke, (var ikke tatt i bruk på panelet..), så jeg klarer meg just nå.

 

Har forøvrig også sett på Carling fra Maritim. Fysisk størrelse passer ikke sammen med resten av bryterpanelet, så jeg kan ikke bruke den som erstatning.  Vil forøvrig også gjøre deg oppmerksom på at Biltema har tilsvarende størrelse på maritime automatsikringer, men knappen er svart (og prisen vesentlig rimeligere, ca 18 kr... For den prisen kan du bytte hvert år i 7 år før du får samme kost...:-)

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

...Biltema har tilsvarende størrelse på maritime automatsikringer, men knappen er svart (og prisen vesentlig rimeligere, ca 18 kr... For den prisen kan du bytte hvert år i 7 år før du får samme kost...

Det er to grunner til at jeg valgte Carling. For det første har Carling et bra ord på seg, ut fra det jeg har fått med meg. Det er vel ikke alt fra Biltema man kan si det om. Sikringer er såpass sentrale funksjoner at disse vil jeg gjerne kunne stole 100% på. I tillegg leveres Carling med forskjellige karakteristikker. Biltema har såvidt jeg kan se bare en type.

 

Pack-up - er det fabrikatet? Prøvde et søk på det i de store newsgruppene for båt, men ingen treff.

Link to post
Share on other sites

Sikring og sikring:

 

Jeg har i mange år sett denne sikringstypen på (i alle fall norskproduserte) båter, men aldri sett de i salg.

 

Jeg har mer enn ett dusin slike på mitt bryterpanel, og nå har en av de funnet det for godt å ta kvelden. Hvor får man kjøpt slike automatsikringer??

 

Vet noen hvor man kan få kjøpt en slik?

 

Hei.

Har (hadde) samme sikringer på min Nidelv. Disse er byttet ut og ligger hjemme et sted.

Skulle du trenge noen så gi meg en lyd

Link to post
Share on other sites

Pack-up - er det fabrikatet? Prøvde et søk på det i de store newsgruppene for båt, men ingen treff.

Yepp, det ser ut til at produkt-navnet er Pack-Up Fuse, det står det nederst på informasjonslappen.

Jeg har diverse andre bilder, da jeg alltid dokumenterer "slik det var" før jeg demonterer noe på båten (lettere å finne fram etterpå om det er noe man lurer på...), og på ett av de fant jeg bl.a. en annen sikring med litt bedre dokumentasjons-lapp. På den står det fabrikat Weber. og under det "T 11". Helt nederst på lappen står det forøvrig 8743. Forøvrig er det godkjenningsmerket for det meste av Nord-Europa, så jeg trodde dette var noe "alment", bare at jeg ikke hadde støtt borti dette "i løs vekt".

 

Forøvrig må jeg si at når jeg går over det elektriske, så er jeg imponert over hvor bra det originale er utført: God kvadrat på ledningene, fortinnede ledninger, grove fordelingsskinner, buntet (to bunter, navigasjon etc og forbruk), systemplugger logisk plugget (jording i midten, ankerlanterne ved siden av navigasjonslys etc..) og ferdige ekstra ledningsføring til lasterom, kahytt etc. Jeg ble rent sagt imponert. At tidligere eiere ikke har forstått spesielt mye av dette, men kappet sig.tennerledningen og montert 3-4 uttak på den (på + og på -), se det kan man ikke klandre båtprodusenten for. Så det ble rimelig bedre ryddighet etter at "det overliggende spagettilag" var fjernet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...