Jump to content

220V lamper via inverter/mer utsatt for svinginger ?


Verrie

Recommended Posts

Det er i båten vår lagt opp til 220V på alle forbruk (så godt som). Dette gjelder alt fra tv, stereo, lamper, kjøleskap, vannpumper m.m.

 

Dette drives ved egen inverter som heter Phoeniv inverter som dytter ut 2000w kontinuerlig.

 

Jeg har i salong 8 lamper, hver med 25w lyspærer. Alle står ikke på samtidig. Der står på lamper utvendig kontinuerlig, men de drives med 24 volt lyspærer.

 

Så er spørsmålet. Er lyspærene mer ømfintlig via inverteren enn "vanlig" strøm? Årsak til at jeg spør er at jeg har mistanke om at lampene spiser pærer, da jeg til nå har byttet en del allerede.

 

Inverteren er såkalt sinusmodifisert slik at ømfintlige forbrukere som pc fint kan gå på denne.........

 

Hva mener dere ?

Link to post
Share on other sites

Lyspærer er på ingen måte kresne på hvilken type strøm som benyttes, men det er en kjensgjerning at lyspærer med lange motstandstråder er følsomme for vibrasjon og spenning. Derfor finnes det spesielle pærer for maritim bruk. (250 volt tror jeg).

Som alt annet finnes det også mye dårlige lyspærer på markedet.

Kanskje en ide å benytte gasspærer, for da sparer du også strøm.

Link to post
Share on other sites

Hvor følsomme vanlige 230volt glødepærer er for "sinusmodifisert" spenning, vet jeg ikke, men vanlige husholdningspærer er i hvert fall følsomme for vibrasjoner og rystelser. og det er det jo mye mer av i en båt enn i taklampa hjemme i stuen. Mener å ha hørt at tilsvarende lamper med bajonettsokkel er mer robuste enn vanlige lamper med gjenger, og derfor er mer brukt ute og i industrien.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gutter, takk skal dere ha.

 

Da skal jeg ta turen til lampeforretningen og få kjøpt opp litt av hvert i pærer i noe som tåler mere vibrasjon. Jeg mener at jeg til utelampene hjemme kjøpte en spesiell type som skulle tåle mer enn vanlig (stålamper som gjerne beveger seg i vinden). Disse er nå minst 8 år gamle, mon tro om jeg skal gå for slike.

 

Uansett, takk!

Link to post
Share on other sites

I "gamle dager" var det vanlig å bruke klare pærer i transportable arbeidslys da disse tålte mer slag/vibrasjon. Antar det hadde med at glødetråden ble laget på en annen (billigere) måte i matte pærer der innmaten var usynlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mix, mulig jeg skrev klønete.

 

"A phoenix inverter is suitable for use in any application and particularly where the load demands a high quality of power supply. Communications equipment, surveillance, audio-visual and computer installations are all typical examples. For boats, vehicles, industrial or domestic use equipment will operate perfectly and reliably.

 

A unique feature of sinus-max technology is very high start-up power. ....................

 

A sinusoidal power supply guarantees problem free operation of any appliance, particularly sensitive or sophisticated equipment. Also, with high efficiency, power conumption from the battery is minimised reducing the need for recharging and helping to optimise life.

Link to post
Share on other sites

Du har et poeng SveinHa, jeg mener utelampene jeg omtalte er klare i glasset.

 

I og med at det tydligvis er produksjonsmåten som er avgjørende for levetid på pærene, er det spinnvill forskjell i pris på pærene ?

 

Jeg gikk nemlig over båten i hodet nå, og kommer frem til at der er rundt regnet 25 lamper på 220v systemet.

 

Lyspærene på 24 volt er ikke noe å bry seg om, da det kun dreier seg om 8-10 stk og at pærene her tydligvis er mer "long-life".

Link to post
Share on other sites

24V lyspærer til bilbruk finnes i en utgave som tåler mer rystelser enn vanlige 24V pærer. Forskjellen er at glødetråden har bedre støtte/flere oppheng slik at det ikke blir så lange spenn. Kanskje kan det være noe slikt som er forskjellen på hardføre 220V pærer i forhold til vanlige pærer.

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg ta turen til lampeforretningen og få kjøpt opp litt av hvert i pærer i noe som tåler mere vibrasjon. .......

 

I "gamle dager" var det vanlig å bruke klare pærer i transportable arbeidslys da disse tålte mer slag/vibrasjon. Antar det hadde med at glødetråden ble laget på en annen (billigere) måte i matte pærer der innmaten var usynlig.

Hej Verrie

 

du kan pröve o kjöpe lamper som er "Longlife Skaksterk" det er sådana man använder i sladdlampor/verkstadslampor

 

Longlife skakstark har 2+5 pinnar för upphängning av tråden. Vanliga lampor har 2+2.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Longlife skakstark har 2+5 pinnar för upphängning av tråden. Vanliga lampor har 2+2.

 

Var i alle fall tidligere merket med en hammer på emballasjen og glasset. Osram bl.a. produserer disse, Men om de finnes i 25W vet jeg ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det finnes også Traffikk signal lamper(pærer), det er slike som står i lyskryssene rundt i landet, de finnes både med Bajonett sokkel, og E27, som er den vanlige store sokkelen.

 

Disse er forsterket i opphenget av glødetråden, og tåler vibrasjoner bedre.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Kunne være en ide å prøve sparepærer også. Kjører sparepærer på inverteren på hytta og er fornøyd både med lys og at jeg sparer mye strøm.

 

Osram har mange fine pærer. En serie som har akkurat samme form og størrelse som vanlige lyspærer og en annen med hurtigstart, slik at pæra begynner å lyse med tilnærmet full effekt med en gang den slås på. Finnes også hurtigstart på en serie med konvensjonell pæreform.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...