Gullfisk Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Vi trenger vel kanskje litt stål og alu til båtmotor og biler og? Industrien er ikke hellig her i landet, de gjør jo alt for å få lagt det ned her!. Synes vi er veldig dårlig til å ta vare på industri her i landet, og vi trenger den når oljeeventyret er over. Vi kunne heller brukt noe av det enorme oljeoverskuddet(oljefondet) til å utvikle teknologi for å bygge en konkuransedyktig og miljøvennlig landbasert industri her hjemme. Og når det gjelder miljø, så må vel toppen av unødvendig forurensing, være transport av norsk fisk til Kina for filering, før den kommer hjem igjenn. Slikt skulle ikke vært mulig. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Gullfisk. Der er du inne på enda et felt med forurensning som virker unødvendig, Fisken går gjerne med fly. Helt meningsløst. Så det er mange områder det kunne tas fatt i. Klart vi trenger både stål, aluminium og plast. Se på et annet paradoks: Mye av den nye teknologien for fornybar energi man prøver å utvikle her hjemme må flagge ut fordi utviklingsmuligetene og støtteapparatet her svikter og er for pinglete. Nå går bølgekraftprosjektene våre til Storbritannia hvor myndighetene virkelig satser på fornybar energi. Selv er jeg med i utviklingen av en ny turbintype som utnytter sakteflytende vannstrømmer. Vi måtte til Polen for å finne noen som var interessert i å satse på prosjektet. Norge svikter på dette området. Politikerne våre finner det mer bekvemt å dynge på med avgifter, heller enn å stimulere til nytenkning. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Trikkern - det er dette jeg mener med politiske tigersprang. Her trengs det større tanker og mer vågemot! Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 En begrensning antall hk pr tonn båt hadde kanskje vært noe? Ja, la oss få en begrensning på 10 hk pr tonn båt!! Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Yes! 10 Hk x 5 tonn Bayliner = 6 knop. (Jeg må forhandle med styret om lengre ferie) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Da får vi samme fart da! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Om regjeringen ønsker å gjøre noe med store motorer så kopierer de bare avgiftssystemet fra biler og motoryskler... Det er jo rimelig enkelt siden modellen alt ligger der..... da blir det en progressiv avgift som nok kan bidra til styre nyinnkjøpene i retning av mindre motorer over tid.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
plimsoll Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Ja, la oss få en begrensning på 10 hk pr tonn båt!! Da kan jeg øke motorstørrelsen min fem ganger:crazy: Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Men du MÅ ikke! De med mer enn 10hk/t derimot...... Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Setter litt perspektiv på CO 2 diskusjonen. Avbrenning av gass fra en ny stor oljebrønn gir like mye CO2 utslipp som 10 % av den samlede CO 2 utslipp fra all landbasert virksomhet i Norge. Da hjelper det lite å sykle til jobb eller droppe båtturen ut til uthavna en sommerdag. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Siden vi her i Norge er like mange mennesker som i en middels bydel i en av storbyene i verden, så blir denne diskusjonen litt mye "selvforherligelse" for min del. Helt klart at vi som et rikt land skal gå foran som et godt eksempel, men det er da ikke så "høl i huet" å mene at vi bør starte med de faktorer som faktisk monner, og ikke gå løs på bagatellmessige og dyre løsninger først? I og med at vi har et forsprang på renseteknologi, og ikke minst har en masse penger og store overskudd - så bør vi (Norge) i første omgang bidra med å eksportere denne teknologi til de som ikke har, eller har råd. For å ta en hypotese: Om du av en eller annen grunn må betale 1 000 000,- om 2 måneder og ikke har en krone ellr jobb, så må man ta en jobb for å tjene penger. Du får valget mellom å jobbe 8-16 på kontor her i Norge, og vil kunne opptjene 10 øre på disse månendene - eller du kan ta en jobb på "U-lands forenede kraftverk", en 24 t/døgnet jobb, men som kan gi 1 million på 2 mnd. om du klarer bonusen. Jeg vet i alle fall hva jeg hadde gjort... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
OPTIMAL Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 I og med at vi har et forsprang på renseteknologi, og ikke minst har en masse penger og store overskudd - så bør vi (Norge) i første omgang bidra med å eksportere denne teknologi til de som ikke har, eller har råd. Hva menere du med at Norge har et forsprang på renseteknologi av CO2 ? REgjeringen håper å finne på noe lurt som kan rense CO2 fra gasskraftver, men foreløbig ser dette ut til å være en ønskedrøm som vil koste uhyggelig mye penger med usikkert resultat. Norge bør satse på gasskraftverk ut på sokkelen som kan levere strøm til alle de andre riggene og kabel inn til fastlandet, CO2 en trykkes tilbake i reservoarende og gjør det mulig å få ut enda mer olje. Et slikt opplegg på alle verdens oljefelt ville bety at det meste av CO2 problematikken kommer på et annet nivå. Og ikke skape problemer for privatpersoner i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Tror at denne artikkelen kan gi en del informasjon om temaet CO2-rensing og hvor vi står teknologisk osv. Beklageligvis så er denne laget av noen klimahysterikere som forstår langt mindre om dette enn ekspertene her på forumet, men kan allikevel kanskje verdt å ta en titt på? http://www.cicero.uio.no/fulltext/index.aspx?id=3925 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
trikkern Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Der er jeg enig med Vikers: Hvorfor bryr folk (og politikere) seg med slike bagatellmessige løsninger? Det kalles her hos oss for "Sykkelstativsyndromet"! Et kommunestyre bruker et helt møte for å bli enig om hvor sykkelstativet utenfor rådhuset bør plasseres. Man konsentrerer seg om det man forstår seg på, og lar de store viktige sakene bli avgjort av byråkratene. Mouche: Takker! Jeg har lest artikkelen du la ut. Er ikke forklaringen at det er "forretningsmessig ulønnsomt" å bygge renseanlegg? Privatisert oljeselskap skal selvsagt ha plusstall på bunnlinja. Man kan ikke ensidig legge slike byrder på et norsk oljeselskap ut fra et konkurransesynspunkt. Rent teknologisk er det mulig å bygge fullgode renseanlegg nå. Det gjøres faktisk på noen kullkraftverk. Men det er fordi disse er plassert midt inne i store byer, så det har mest med ren luft å gjøre. Disse blir derfor subsidiert. Og det er kanskje veien å gå. Hadde det ikke vært for EU-bestemmelser kunne den norske staten ha finansiert renseanleggene. Men det regnes av EU som subsidiering av egen industri. Det er fy! Uansett hvor en snur seg blir ræva bak Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 (redigert) Du ville kanskje blitt tvunget til å bytte til dieselelektrisk med halvparten av forbruket, eller kanskje gått over til deplasement-skrog, altså en mer energi-effektiv båt. Bieffektene ville vært mindre støy ombord, mer strøm til komfort og mindre hekkbølge. Jobben ville du nok beholdt da jeg ser liten sammenheng mellom diesel til fritidsbåter og belgisk bygg-kjemi. Kanskje jeg ville vurdere diesel-elekrisk om politikerne hadde vist at de mente noe med miljøhysteriet sitt ved for eksempel å fjerne hk-avgiften på den løsningen, men dessverre så er det til og med hk-avgift på rene el-båter. Slike bestmmelser får jeg ikke respekt av ! Bieffektene av å redusere motorkraften for så å presse den "lille" motoren til bristepunktet gir ingen økt komfort og kanskje ikke noe mindre utslipp heller. Jobben og sammenhengen der, nei den ser du kanskje ikke, men oppsøkende salg i et land så griselangt som vårt ville kjapt blitt en saga blott med en dieselpris på kr 30,- pr. liter. Regjeringen bejublet dieselbiler for en stund siden, men når folk faktisk begynte å kjøpe dem, nei da måtte de til og med vurdere høyere årsavgift på dieselbiler fordi den sammlede intekten grunnet lavere drivstoffforbruk gikk ned. En klok hjerne i regjeringskvartalet fant nemmelig ut at det var noe som het patikkler. Forslaget gikk da på kjempe-årsavgift for dieselbiler uten partikkelfilter. Å de pænga, ja de pænga..... Redigert 9.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt! http://toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsru...007Båtmotor.pdf Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Så tok de til vettet til slutt da.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Eller kanskje du er litt for rask til å idioterklære alt som går i to sko? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
wave Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 (redigert) Regjeringen bejublet dieselbiler for en stund siden, men når folk faktisk begynte å kjøpe dem, nei da måtte de til og med vurdere høyere årsavgift på dieselbiler fordi den sammlede intekten grunnet lavere drivstoffforbruk gikk ned. En klok hjerne i regjeringskvartalet fant nemmelig ut at det var noe som het patikkler. Forslaget gikk da på kjempe-årsavgift for dieselbiler uten partikkelfilter.Å de pænga, ja de pænga..... Endringen skyldtes nok ikke denne ene kloke hjernen i regjeringskvartalet. Opposisjonen var i fjor høst kjapt ute med å påpeke faren for økt forurensning i storbyene, og fikk støtte fra en rekke interesseorganisasjoner. For øvrig så er vel hele denne lange tråden ikke en reaksjon på noe konkret politisk forslag, men en drodling rundt hvorvidt fritidsflåten vil eller bør bli fredet for tiltak dersom klimatrusselen blir riktig alvorlig, eller om vi i så fall også må regne med å ta vår del av utslippskuttene. Det er mao. litt tidlig å sable ned våre folkevalgte for feilprioritering. Men det kan jo tenkes en eller annen båtinteressert politiker har lest tråden og tar med seg noen ideer... Redigert 9.Desember.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Hei Begrensninger eller ei, skattetrykket blir økt for å få mer penger inn i statskassa. Dra inn kjøpekraft, kalles det på byråkratisk. En ting skal byråkratene i staten ha; De er meget kreative når det gjelder hva de skal kalle avgifter og gebyrer. Slenger man på grønn eller miljø på avgiften/gebyret, blir "pillen" sukret såpass at de fleste svelger den. Eldre biler enn 30 år slipper billigere unna avgifter, dette bør også skje med båter. Motorteknologien er den samme. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Dra inn kjøpekraft, kalles det på byråkratisk. Formålet er vanligvis noe så enkelt som et ønske om å kjøle ned temperaturen i norsk økonomi. Når farten er (for) høy så må man bremse litt. På samme måte så må man gi skattelette når økonomien går tregt med f.eks stor eller økende arbeidsledighet. Tror dette er alment akseptert som fornuftige styringsverktøy i samfunn med markedsøkonomi eller en blandingsøkonomi som vel er det vi har. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marwin Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Meget godt inlegg trikkern og som du så rett skriver, FRYKTEN er et meget sterkt våpen(dbare se virkemiddlene Al Gore benytter, skulle nesten tro han hadde hatt hjelp av Göbbels, nazistenes propagandaminister). Er det ikke FRYKT som er det beste "middel" våpenglade politikere i USA benytter seg av for å få gjennomslag da? hele landet virker som "bygget på frykt"! Til forurensere: Hva med skipsfarten med sine tungoljemotorer da? DE forurenser enormt! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
wave Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Marwin: Har en sterk mistanke om at skipsfarten, ikke minst skip i utenriksfart, lever sitt eget liv. Både skattemssig og miljømessig. For en del år siden da jeg så nærmere på det norske miljøregnskap på CO2-utslipp var skip under norsk flagg i utenriksfart holdt utenfor regnskapet. Utslippene ble mao. regnet som nasjonsløse. Det er nok et vrient felt å håndtere, med så mange mer og mindre seriøse flaggstater. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Utenriksfart?? CO2?? Kom på sporet igjen gutter! Begrensninger på fritidsbåtbruken i fremtiden heter tråden. Så ja til max 10hk/tonn båt, så har vi fiksa de fleste forurensingsproblemer uten å begrense fritidsbåtbruken! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 (redigert) Så ja til max 10hk/tonn båt, så har vi fiksa de fleste forurensingsproblemer uten å begrense fritidsbåtbruken! Da får min båt 40 hk.....ja, det hørtes fristende ut.... Det meste av tiden benytter jeg nok ikke særlig mer heller, men jeg forebeholder meg retten til å ha mer tilgjengelig under dårlig vær etc... Redigert 9.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.