Jump to content

Seile regatta i Bergen på lørdag?


Sun Flyer

Recommended Posts

Var det ikke en klok mann som sa noe om at de siste skal bli de første?

 

Smurf: Joda, det ble 5-6 sm vind på den siste kryssen, så det var unødvendig å korte ned banen. Vi hadde 8 knop når vi gikk i mål med litt stikk i skjøtet. Det er fullt mulig å bli med oss når skipperen din ikke vil være med...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Var det veivalg som var avgjørende denne gangen eller var det kun båt og handling som avgjorde , ser dere ikke hengte med noen båter på tid som har lavere lystall så jeg lurer bare på om det utslagsgivende var av arten feil veivalg eller at båten ikke går så godt i akkurat de forholdene (ekstremt lite vind) evnt annet , fortell fortell

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg være forsiktig med å kommentere for mye av hvorfor vi ikke vant. Men jeg tror båten er rask nok i lite vind, men at vi kålet litt for mye med seilskift og litt sånt. Før siste runding hadde vi høyere fart enn vår største konkurrent og seilte rakt forbi. Men så tullet vi det litt til igjen og falt av.

 

Resten må bli opp til skipperen å kommentere tror jeg :D

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Undertegnede var også med som mannskap hos Sun Flyer.

 

Som sørlending er det mot normalt å seile i mars, men jeg fikk en positiv overaskelse. Været var nydelig, stemninga ombord hyggelig, og liker båten til Viggo bedre og bedre. Vi kunne nok vært bedre drillet som mannskap og tapte veldig mye tid på spinnaker/fokketull...båten er definitivt konkurransedyktig så med litt trening blir dette bra. Så hvis jeg får lov stiller jeg gjerne neste gang jeg er i Bergen! Hvis ikke jeg kommer med Ormen og konkurerer mot da... :wink:

 

Takk for fin tur!

.

Link to post
Share on other sites

.. ser dere ikke hengte med noen båter på tid som har lavere lystall så jeg lurer bare på om det utslagsgivende var av arten feil veivalg eller at båten ikke går så godt i akkurat de forholdene (ekstremt lite vind) evnt annet , fortell fortell

Hei,

 

Er veldig god på bortforklaringer, så jeg kan jo gjøre et forsøk her også.

 

Først tar vi en liten oversikt over våre konkurrenter:

 

Fiende nr 4 :NOR 13430, er Hanse 430 (bilde mangler). Dette er en tung båt som vi vanligvis har kontroll på i lite vind.

 

 

Fi nr 3: img_4857.jpg

Hyggen. En first 40,7 med mye kompetanse ombord. De trener 1 gang i uken hele vinteren og har blandt annet Karl Otto Book med som fast mannskap.

Fi nr 2: Båten med seilnr fra Usa (blå spinnaker). img_4854.jpgEn Mumm 36.

3,5 tonn båt med like mye seil som en 40-foter. Lavere lys-tall enn oss. Umulig å slå i lite vind.

Hovedfiende: Scirocco III scirocco_iii_isbjoern_regatta_2009.jpg

Jeg pleier alltid å vedde en pils med skipperen i denne grand soleil 45'en. Hos oss går den under kallenavn som italiensk billigbåt, mafiaplast, renault'en o.l. Egentlig en av fjordens peneste båter og har samme lys-tall som oss.

 

Mannskapet vår:

 

Meg: rormann på kryss og spinnakertrimmer på lens.

Moosewine: genouatrim og rormann på lens

"Ulf-kåre": Storseilmannen, nettopp kjøpt seg sin første seilbåt. Veldig blid!

Helen: Samboer til skipperen på hovedfienden. Har desertert til oss siden vi har god stemning ombord. :wink:

Ekteparet: Nicket "Bergen" og "Kaptein Blondebill" her på BP. De kjøpte seg en flott fransk turseiler i fjor hørst. Skal bruke feriene til å trene spinnakerseiling.. Oppgaven deres på lørdag besto i å ha kontroll på fordekket/masten.

JRO: Står i luken og trekker i riktig hyssing. Eier kanskje en slags x-95

 

 

Løpen gikk på faste merker og starten mot vinden rundt en bøye som var lagt ut for å få kryss-start. Vi (jeg) valgte å starte på barbord side av banen for barbord halser da det så ut som den siden hatte mere vind enn den andre. Det stemte dessverre ikke... Vi kom likevel brukbart avgårde. Her er vi like etter starten:img_4840.jpg

 

Vi var båt nr. 2 (i vår klasse) til første runding. Nå hadde det seg sånn at vi kom for barbord halser til merket mens en haug med båter kom for styrbord. Jeg var for sein med å slå, så vi kom i konflikt med et par av disse båtene som måtte loffe litt opp for å unngå sammenstøt. Masse skriking og vi fikk en protest mot oss... :headbang:

 

Men vi kom oss da rundt og lå fremdeles foran tre av fiendene. Dette bildet er tatt fra vår fiende nr.4 (hanse430).img_4858.jpg Det er vi som har en oransje greie på hekken.

 

Siden det etterhvert ble platt lens med veldig lite vind, så besluttet skipsrådet (meg) at vi skulle ta to kjappe jibber for å få mere fart. Ekteparet ble varslet og vi satte i gang. Det gikk til helvete og resten av legget seilte vi med kun storseil siden spinnakeren var surret rundt seg selv i en tilsynelatende uløselig knute. Da ble vi selvfølgelig forbiseilt av alle i vår klasse og la dermed grunnlaget for plasseringen. Når vi rundet for et legg i skarp slør var både spinnakeren og fokka nede. Med vi fikk opp fokka og holdt ihvertfall følge med hanse'n. Et par bilder:

 

Her er vi like bak hanse'n og man ser tydelig at ekteparet klør seg i hodet over hvordan spinnakeren skal settes: img_4881.jpg

 

Men så løsner det og tingene begynner å bli klart: img_4886.jpg

 

Vi får etterhvert opp farten og henter inn den billige, italienske, mafiaplastbåten slik (bildet tatt fra vår båt): scirocco_iii_isbjoern_regatta_2009.jpg

Stemningen er til å ta og føle på....

 

Men når fokka skal opp og spinnakeren ned kødder det seg til. Ekteparet har tredd fokkefallet slik at det konflikter med spinnakerbomopphalet. Vi taper en god del i rundingen slik at mafiabåten (og de andre) får det de trenger for å holde unna på kryssen mot mål.

 

Etter målgang tvinger en seilsugen JRO gjennom å gjennomføre en kjapp spinnakersetting. Det går fint og vi tar igjen hanse 430'en som tar et lekkert bilde når vi stryker forbi:img_4940.jpg

 

Legg merke til det proffe seilnummeret i storseilet som er limt med svart gaffateip...

 

Alt i alt en festlig dag på fjorden.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en klok mann som sa noe om at de siste skal bli de første?

 

Smurf: Joda, det ble 5-6 sm vind på den siste kryssen, så det var unødvendig å korte ned banen. Vi hadde 8 knop når vi gikk i mål med litt stikk i skjøtet. Det er fullt mulig å bli med oss når skipperen din ikke vil være med...

 

 

Takk for tilbudet, og tanken streifet meg. Men jeg har en hemmelig plan om å få den Maxi 84en med det glatteste undervannsskroget i hele kongeriket. Så lørdagen ble istedet tilbrakt med skrape og slipemaskin under båten. Og det var i grunnen helt greit, det :cool:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke kjangs til å være med på lørdag, men bildene og beskrivelsen viser jo hva jeg gikk glipp av. Rapporten fra båten jeg skulle ha seilt bekrefter fordelen lave lystall hadde av forholdene. Dere hadde egentlig tapt før det begynte.

Neste mulighet er Vårbløyta 25.4 i regi av Askøy. Kun 3 uker til. :smiley:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Imponerende bortforklaring Viggo. Stiller du 25.4? Klar eg!

Det er nok SF beste egenskap her på forumet... :cheers:

 

Men du verden for en flott bildeserie SF la ut her... så riktig så trivelig ut denne seilasen.... Selv om det for ettertiden er like greit for SF å venne seg til tanken om at det viktigste ikke er å vinne men og delta på regattaene.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Imponerende bortforklaring Viggo. Stiller du 25.4? Klar eg!

Satser på å stille da, ja. Gir beskjed når det er en uke igjen. Med deg på fordekket hadde vi sikkert slått mafiosobåten. :flag:

 

Jeg tar det ikke så tungt om jeg ikke vinner hele tiden, bare jeg vinner finalen :D

 

Det viktigste er ikke å vinne men å være best... :wink::yesnod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er det Nile Hilton du tok bildet fra?

Nei, det første er fra Cairo Tower og det andre er tatt fra en av båtene som går i rutetrafikk over Nilen.

Så forholdsvis effektive ut de riggene, til tross for gamle/slitte seil.

Var jo ganske tøft når bommen bare ble lagt ned og man seilte under broene!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...