jupan Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Enig ;) Faktisk, så vant vi NESTEN! :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Var det noe vind i det hele tatt? Eller drev dere bare rundt banen Vi fant ut tidlig i uken at vi hadde ikke noe der ute å gjøre med så lite vind som var meldt, så vi lot være å melde oss på. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Var det ikke en klok mann som sa noe om at de siste skal bli de første? Smurf: Joda, det ble 5-6 sm vind på den siste kryssen, så det var unødvendig å korte ned banen. Vi hadde 8 knop når vi gikk i mål med litt stikk i skjøtet. Det er fullt mulig å bli med oss når skipperen din ikke vil være med... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Har nå kvitta meg med jobben som hindret deltakelse lørdag. Så neste regatta stiller eg som fordekksmann igjen. Då går nok alt bedre Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Var det veivalg som var avgjørende denne gangen eller var det kun båt og handling som avgjorde , ser dere ikke hengte med noen båter på tid som har lavere lystall så jeg lurer bare på om det utslagsgivende var av arten feil veivalg eller at båten ikke går så godt i akkurat de forholdene (ekstremt lite vind) evnt annet , fortell fortell Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Nå skal jeg være forsiktig med å kommentere for mye av hvorfor vi ikke vant. Men jeg tror båten er rask nok i lite vind, men at vi kålet litt for mye med seilskift og litt sånt. Før siste runding hadde vi høyere fart enn vår største konkurrent og seilte rakt forbi. Men så tullet vi det litt til igjen og falt av. Resten må bli opp til skipperen å kommentere tror jeg :D JRO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Undertegnede var også med som mannskap hos Sun Flyer. Som sørlending er det mot normalt å seile i mars, men jeg fikk en positiv overaskelse. Været var nydelig, stemninga ombord hyggelig, og liker båten til Viggo bedre og bedre. Vi kunne nok vært bedre drillet som mannskap og tapte veldig mye tid på spinnaker/fokketull...båten er definitivt konkurransedyktig så med litt trening blir dette bra. Så hvis jeg får lov stiller jeg gjerne neste gang jeg er i Bergen! Hvis ikke jeg kommer med Ormen og konkurerer mot da... Takk for fin tur! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 .. ser dere ikke hengte med noen båter på tid som har lavere lystall så jeg lurer bare på om det utslagsgivende var av arten feil veivalg eller at båten ikke går så godt i akkurat de forholdene (ekstremt lite vind) evnt annet , fortell fortell Hei, Er veldig god på bortforklaringer, så jeg kan jo gjøre et forsøk her også. Først tar vi en liten oversikt over våre konkurrenter: Fiende nr 4 :NOR 13430, er Hanse 430 (bilde mangler). Dette er en tung båt som vi vanligvis har kontroll på i lite vind. Fi nr 3: Hyggen. En first 40,7 med mye kompetanse ombord. De trener 1 gang i uken hele vinteren og har blandt annet Karl Otto Book med som fast mannskap. Fi nr 2: Båten med seilnr fra Usa (blå spinnaker). En Mumm 36. 3,5 tonn båt med like mye seil som en 40-foter. Lavere lys-tall enn oss. Umulig å slå i lite vind. Hovedfiende: Scirocco III Jeg pleier alltid å vedde en pils med skipperen i denne grand soleil 45'en. Hos oss går den under kallenavn som italiensk billigbåt, mafiaplast, renault'en o.l. Egentlig en av fjordens peneste båter og har samme lys-tall som oss. Mannskapet vår: Meg: rormann på kryss og spinnakertrimmer på lens. Moosewine: genouatrim og rormann på lens "Ulf-kåre": Storseilmannen, nettopp kjøpt seg sin første seilbåt. Veldig blid! Helen: Samboer til skipperen på hovedfienden. Har desertert til oss siden vi har god stemning ombord. Ekteparet: Nicket "Bergen" og "Kaptein Blondebill" her på BP. De kjøpte seg en flott fransk turseiler i fjor hørst. Skal bruke feriene til å trene spinnakerseiling.. Oppgaven deres på lørdag besto i å ha kontroll på fordekket/masten. JRO: Står i luken og trekker i riktig hyssing. Eier kanskje en slags x-95 Løpen gikk på faste merker og starten mot vinden rundt en bøye som var lagt ut for å få kryss-start. Vi (jeg) valgte å starte på barbord side av banen for barbord halser da det så ut som den siden hatte mere vind enn den andre. Det stemte dessverre ikke... Vi kom likevel brukbart avgårde. Her er vi like etter starten: Vi var båt nr. 2 (i vår klasse) til første runding. Nå hadde det seg sånn at vi kom for barbord halser til merket mens en haug med båter kom for styrbord. Jeg var for sein med å slå, så vi kom i konflikt med et par av disse båtene som måtte loffe litt opp for å unngå sammenstøt. Masse skriking og vi fikk en protest mot oss... Men vi kom oss da rundt og lå fremdeles foran tre av fiendene. Dette bildet er tatt fra vår fiende nr.4 (hanse430). Det er vi som har en oransje greie på hekken. Siden det etterhvert ble platt lens med veldig lite vind, så besluttet skipsrådet (meg) at vi skulle ta to kjappe jibber for å få mere fart. Ekteparet ble varslet og vi satte i gang. Det gikk til helvete og resten av legget seilte vi med kun storseil siden spinnakeren var surret rundt seg selv i en tilsynelatende uløselig knute. Da ble vi selvfølgelig forbiseilt av alle i vår klasse og la dermed grunnlaget for plasseringen. Når vi rundet for et legg i skarp slør var både spinnakeren og fokka nede. Med vi fikk opp fokka og holdt ihvertfall følge med hanse'n. Et par bilder: Her er vi like bak hanse'n og man ser tydelig at ekteparet klør seg i hodet over hvordan spinnakeren skal settes: Men så løsner det og tingene begynner å bli klart: Vi får etterhvert opp farten og henter inn den billige, italienske, mafiaplastbåten slik (bildet tatt fra vår båt): Stemningen er til å ta og føle på.... Men når fokka skal opp og spinnakeren ned kødder det seg til. Ekteparet har tredd fokkefallet slik at det konflikter med spinnakerbomopphalet. Vi taper en god del i rundingen slik at mafiabåten (og de andre) får det de trenger for å holde unna på kryssen mot mål. Etter målgang tvinger en seilsugen JRO gjennom å gjennomføre en kjapp spinnakersetting. Det går fint og vi tar igjen hanse 430'en som tar et lekkert bilde når vi stryker forbi: Legg merke til det proffe seilnummeret i storseilet som er limt med svart gaffateip... Alt i alt en festlig dag på fjorden. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Flott historie. Får oss nybegynnere til også å føle en viss grad av mestring Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Høres ut som en morsom båt å være mannskap på og hendelsesforløpet høres noe kjent ut fra våre forsøk på regatta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Var ute med egen båt og gjorde botsøvelser med spinnaker i går, etter dette kan det jo bare gå en vei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Var det ikke en klok mann som sa noe om at de siste skal bli de første? Smurf: Joda, det ble 5-6 sm vind på den siste kryssen, så det var unødvendig å korte ned banen. Vi hadde 8 knop når vi gikk i mål med litt stikk i skjøtet. Det er fullt mulig å bli med oss når skipperen din ikke vil være med... Takk for tilbudet, og tanken streifet meg. Men jeg har en hemmelig plan om å få den Maxi 84en med det glatteste undervannsskroget i hele kongeriket. Så lørdagen ble istedet tilbrakt med skrape og slipemaskin under båten. Og det var i grunnen helt greit, det Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Viggo, veldig bra "dokumentar". Kjekt å lese og ikke minst, se:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Jeg fikk ikke kjangs til å være med på lørdag, men bildene og beskrivelsen viser jo hva jeg gikk glipp av. Rapporten fra båten jeg skulle ha seilt bekrefter fordelen lave lystall hadde av forholdene. Dere hadde egentlig tapt før det begynte. Neste mulighet er Vårbløyta 25.4 i regi av Askøy. Kun 3 uker til. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) "Regatta" på Nilen. Tok dette bildet for noen dager siden i Kairo. Litt spesielle seil kanskje. Noen som vet hva for seil dette er? Masta er kort og bommen henger på toppen av denne og vippes opp. Redigert 2.April.2009 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) Latinerrigg. Er det Nile Hilton du tok bildet fra? Redigert 2.April.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Imponerende bortforklaring Viggo. Stiller du 25.4? Klar eg! Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Æ Å :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Imponerende bortforklaring Viggo. Stiller du 25.4? Klar eg! Det er nok SF beste egenskap her på forumet... Men du verden for en flott bildeserie SF la ut her... så riktig så trivelig ut denne seilasen.... Selv om det for ettertiden er like greit for SF å venne seg til tanken om at det viktigste ikke er å vinne men og delta på regattaene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Det viktigste er ikke å vinne, men hva man legger i begrepet "å vinne" ;) Jeg tar det ikke så tungt om jeg ikke vinner hele tiden, bare jeg vinner finalen :D JRO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Imponerende bortforklaring Viggo. Stiller du 25.4? Klar eg! Satser på å stille da, ja. Gir beskjed når det er en uke igjen. Med deg på fordekket hadde vi sikkert slått mafiosobåten. Jeg tar det ikke så tungt om jeg ikke vinner hele tiden, bare jeg vinner finalen :D Det viktigste er ikke å vinne men å være best... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) Det var liksom prikken over I(W)en :D Redigert 2.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Er det Nile Hilton du tok bildet fra? Nei, det første er fra Cairo Tower og det andre er tatt fra en av båtene som går i rutetrafikk over Nilen. Så forholdsvis effektive ut de riggene, til tross for gamle/slitte seil. Var jo ganske tøft når bommen bare ble lagt ned og man seilte under broene! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Satser på å stille da, ja. Gir beskjed når det er en uke igjen. Ja, nå er det vel under ei veke igjen her. Koss e ståa? Regatta eller tur med egen båt? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Ja. Det blir. Sender fellesmelding på mail. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.