Hansi Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 ÅÅÅÅÅ, blir litt lei av å lese om alle dere som er så innmari skeptiske og forståsegpåere i bøtter og i spann. Javel, hvis det er slik at svigermora ligger på det siste skjønner jeg problemet. Men det gjorde hun ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Denne motoren kan nok ganske sikkert være frostsprengt til våren kan ikke tenke meg at impelleren klarer å skyve vannet ut av blokka.Ved å kjøre uten kjøling oppnår en ikke annet en og ødlegge impelleren å tørke eksosen. roy_n Jeg tror man lett kan "male fanden på veggen" når vi snakker uten å¨tenke oss om. Impelleren har ikke noe med blokka å gjøre! Motoren er ikke i faresonen i denne sammenhengen, og selgeren har mest sannsynlig mer rett enn all svartmalinga her . Det kan stå noen skvetter vann igjen mellom varmevekleren og impelleren, og litt i varmeveksleren., men det er en helt annen sak. Det går faktisk an å sjekke også. Argumentet om at man ikke oppnår "annet enn å tørke eksosen", er jo bare å bekrefte at alt er OK. For i mellom impeller og eksos er det kun varmaveksler. Jeg kjenner ikke denne motoren, men hvis den er som motorer flest så tømmer man den ikke ved å kjøre den tørr. Det eneste man oppnår er å ødelegge impelleren. Manglende konservering og -15 grader er ikke noe godt utgangspunkt, men det kan også gå bra. Det kan tenkes at frostplugger sprenger ut og at motoren redder seg selv, eller at den rett og slett tåler frost uten å bil ødelagt. Det burde være mulig å få til en god handel her (lav pris), og det burde være mulig å få til en avtale om å holde tilbake deler av beløpet til båten er prøvekjørt og godkjent. Det er da viktig å ha en veldig god kontrakt som spesifiserer dette. Enig at det eneste man oppnår er å kjøre istykker impeller! Jeg tror det er en stor misforståelse ute og går her. Hvorfor blander dere sammen internsløyfe og impeller? Eller frostspreng og impeller? Dere vet da bedre enn dette? Denne karen her (selger) vet nok hva han snakker om likevel, det skjønner alle vi som har hatt slike motorer i årevis. Selv frostsikrer jeg motoren for å unngå korrosjon. Men for å berge motoren kunne jeg likegodt tømt saltvannssløyfa. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 (redigert) De farrymann motorene jeg sett har mye av kjølesystemet liggende utenpå motoren masse rør men ingen varmeveksler. Var heller ikke meningen å svartmale noen ting men en motor som ikke er tømt for vann har muligheter for og fryse i stykker. roy_n Redigert 13.Desember.2007 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Enig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 De som har ren saltvannskjøling står nesten bestandig tomme for vann. Heverteffekten sørger for det. Hvis du har startet opp slike snekkemotorer, så tar det alltid tid før det kommer vann i eksosen fordi motoren må fylles opp først. Jeg har enda til gode på mine motorer at de har frosset. Og det har alltid vært nok å tørrkjøre noen sekunder på land. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Da lurer jeg på hvorfor Yanmar skriver i sin manual at motoren skal tapes for vann ,er merkelig at det er montert tappekran på blokka fra fabrikk. Da jeg tappet av vannet på min motor kom det ganske mye. Jeg sier ikke at en motor må fryse i stykker om man ikke tapper den, men muligeten er vel noe større med vann i blokka enn om den er tappet og fri for vann. roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 De som har ren saltvannskjøling står nesten bestandig tomme for vann. .......Og det har alltid vært nok å tørrkjøre noen sekunder på land. Åja? Det er mulig at Amalie 36' har særs sterke nerver, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på å ta såpass lett på vinterkonservering til en ren saltvannskjølt motor (som det her er snakk om...). Minus 15º med båten på land er bikkjekaldt! Dessuten har vel glycolvannet - foruten selve beskyttelsen mot frost - en korrosjonsinhibitor i seg som motoren ikke akkurat har vondt av i de 6 mnd den står på land....? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Jo da, du har helt rett i det. Og de som har tappekran bør selvfølgelig tømme. Jeg var mest opptatt av å motsi alle "geniale" forsøk på å skremme stakkaren som ville ha båt. Ei saltvannskjølt blokk vil som regel (og jeg mener som regel) tømme veldig mye via heverteffekten. Og forståelsen av hva som er frostsikring var heller mangelfull. Saltvannskjølte motorer er vanskelig å sikre annerledes enn tømming, nettopp fordi de tømmer det meste ut uansett om det er saltvann eller kjøleveske. Hvis ikke må du suge den full og plugge inntaksslangen. For å få til fyllingen blir man jo nødt til å koble slangen bort fra bunnventilen, ikke sant? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Enig med Walter_S. Når eieren ikke konserverer motoren hvordan er det med resten av vedlikeholdet.Hvis kompisen din kjøper båten Tom-Ass bør han ta høyde for et motor bytte i prisen.Han kan sikkert gjøre en bra handel om motoren ikke er tatt godt vare på,er mange greie brukt motorer å få tak på. roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Men hvorfor ta sjansen. Det skjønner jeg ikke. Latskap kaller vi slikt. Er det ikke bedre å konservere motor slik at en unngår problemer den dagen motoren skal brukes igjen. I tillegg hindrer konservering korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Etter hva jeg forsto av trådstarter, er denne motoren saltvannskjølt. Da er det nettopp ikke varmeveksler , men sjøvannet går rett i blokken. Du vil lett kunne se om blokken er sprengt, dersom selger setter en ovn i båten noen timer ! Det som kanskje er litt leit, er at du ikke kan prøve motoren. ( Ja , du kan starte- men prøve, da skal motoren kjøres minst 15 min. på full belastning). Dette gir deg godt grunnlag for å prute prisen ned. Dersom dette ellers er båten for deg, skal du få med deg en med litt erfaring ? Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Klart motoren skal konserveres helt enig at det er latskap å ikke gjøre det. Må ta vare på det en har, ikke ødlegge det med at en ikke gidder å ta et par timers jobb med vinterkonservering, noen hundrelapper i frostveske er en billig forsikring mot ødeleggelser. Er egentlig en koselig jobb å sette motoren i stand til å klare en kald vinter. roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Åja?Det er mulig at Amalie 36' har særs sterke nerver, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på å ta såpass lett på vinterkonservering til en ren saltvannskjølt motor (som det her er snakk om...). Minus 15º med båten på land er bikkjekaldt! Dessuten har vel glycolvannet - foruten selve beskyttelsen mot frost - en korrosjonsinhibitor i seg som motoren ikke akkurat har vondt av i de 6 mnd den står på land....? Bælsterke nærver gett! Ær'nte fra Fredrikstad for ikke no Men jeg er nok ikke alene om at "konservering" av gamle saltvannskjølte motorer på land har bestått av en vannslange inn i inntaket, kjørt litt og så bare tappet tomt. har nesten tilgode å se noen fylle sin gamle snekkemotor med glykol for vinteren. Det beste er selvfølgelig å gjøre det, men det blir tull å si at denne selgeren da skal dømmes nord og ned som idiot... og notorisk slurv pga dette:headbang: Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Var ikke meningen fra min side å dømme noen nord og ned. Jeg solgte en gammel FM motor til en kar fra Østfold i våres han måtte bytte motor fordi han hadde hoppet over vinterkonservering, en dyr lærepenge det gitt. Men har noen råd til å ta sjangsen er det helt greit for meg. roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Det er vel ingen som dømmer selger nord og ned. I hvert fall ikke jeg. Ikke sikkert karen vet bedre. Jeg liker å ta vare på det jeg har og ønsker ikke flere problemer / utfordringer enn de jeg har for øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 (redigert) God aften båtvenner! Alvorlig med bidrag på denne tråden i dag ser jeg, og det er hyggelig! Båten slik vi så den med lommelykt uten hansker i går var bra den, litt flassete bunnstoff og en dårlig sinkanorde, ellers pen og fin. Treverket inni er også fullt brukbart, men kan nok med pusses og lakkes iløpet av sesongen/høsten. Båten er en Sollux 24 AC, Jeg har maken (uten AC) så litt peiling har jeg da! Prisen var meget behaglig, under 90K. Selger bor i Hedmark, og båten har vært på Mjøsa i sommer, Selger fikk båten som delbetaling for en rolls-royce i kristiansand. (Sier han da). Han sa også at han aldri hadde hatt en båt før, og tok egentlig båten for å bli kvitt bilen. Så om dette stemmer, så har han ikke peiling på båt, og kanskje ikke visste hva man skulle gjøre med en motor før vinteren i hele tatt. Med å handle båt i nærområdet så sparer mann fort noen tusenlapper i transport også! Redigert 13.Desember.2007 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 V imå jo ha noe å fordrive mørketiden med. Da er BP et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Da er det bare å kjøpe 90k er ingen dårlig pris. roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 har nesten tilgode å se noen fylle sin gamle snekkemotor med glykol for vinteren. Det var nok til skjeldenhetene at noen gjorde noe med snekkemotoren i "gamle" dager. Tror ikke jeg husker en eneste en på "Betongen" i Moss som gjorde noe spesiellt annet å tømme motoren for vann. I de gamle snekkemotorene satt det jo ikke noen impeller, men en saltvannspumpe. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 I de gamle snekkemotorene satt det jo ikke noen impeller, men en saltvannspumpe. Sitter det saltvannspumpe eller inpeller på Ferryman da? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Har hatt en slik motor i ei snekke. Det er impeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Men, det skader vel ikke motoren å kjøre en glykol blanding igjennom....... eller?? Høres nesten slik ut... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 I havna der jeg har båt var jo for noen år siden flertallet gamle tresnekker med Sleipner, Fm, Sabb, og andre rariteter. Vinterkonserveringen bestod av bunnspyling, tømme båten for remedier og deretter var det på med stativ og presenning. Har selv hatt tre gamle tresnekker med Sleipner og Fm motorer og det med å fylle en gammal saltvannskjølt snekkemotor med glykol var ikke tema en gang. Den vannskvetten som er igjen i blokka etter at den har rent seg ferdig er nok ikke noe problem. Hvis båten er fri for bunnskader og andre skavanker,så er det jo bare å få den til riktig pris, og skulle det være noe annet med motoren så kryr det jo av delemotorer og hele motorer på Finn. Det blir rekti så bra det der se. Ketil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Men, det skader vel ikke motoren å kjøre en glykol blanding igjennom....... eller?? Høres nesten slik ut... Selvsagt ikke, men det jeg forsøkte å si var metoden som ble brukt i "gamle" dager. Frostveske var en fjern tanke til bruk ombord i ei snekke. I dag vet vi bedre og gjør det vi kan for å ta vare på det vi har av verdier. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Ok, enig i det. Hadde selv en snekke med 12 - 16 FM tidlig på åttitallet. Såvidt jeg husker ble den vinterkonservert med glykolblanding hver høst etter opptak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.