Jump to content

Var å så på båt i dag!


tom-ass

Recommended Posts

Hei. Jeg var med en kamerat å så på ei snekke i dag.

 

Selgeren var litt håpløs:

 

- Båten sto med en vinterpressening, som det var 20cm med snø på, altså vi måtte måke snø for å komme oppi båten, og dekket fikk vi ikke sett i hele tatt. Så mye snø orka vi ikke måke!

 

- Han hadde ikke kjørt igjennom frostveske på motor, og påsto at det ikke var nødvendig da den tømte seg med å kjøre uten kjøling.

 

- Batteriene i båten var tatt ut og de fulgte ikke med, vi fikk dermed ikke startet motor eller prøvd det elektriske anlegget.

 

Ellers så båten hel og pen ut, noe rust på motor, en Ferryman 28 HK, 2 sylindra diesel med saltvannskjøling, flaps, ny kallesje i 2006, rene og pene linjer, ok treverk og dørken var nymalt.

 

Selger hadde hatt den i en sesong, og bar preg av å ikke være veldig båtkyndig, da jeg satte han fast på flere spørsmål, men påsto at motor var i orden og meget lettstartet, og han påsto at el.anlegget var helt iorden og alt virket!

 

Han påsto at han hadde tømt ferskvannstank og kraner.

 

Jeg er litt tvilende til dette med å ikke ha konservert motor, hva mener dere? Det var 15 kuldegrader der båten sto i dag! BRRR!

 

Båten måtte fjernes nå i vinter, så det er umulig å holde den av til våren. Kan man ha en klausul i kjøpekontrakt, slik at man har garanti/klagefrist til våren slik at båten kan prøves?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor legger man en båt i opplag et sted hvor den "Ikke kan ligge og må fjernes" ??? Du har jo knapt sett båten og har ingen peiling på motorens tilstand....HOLD DEG UNNA !

Jeg tror neppe denne båten blir solgt til noen før våren, så du har også tid til å vente....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tiden er inne for SKAMBUD.. :lol:

 

Ta prisen han forlanger -20% og trekk så ifra pris for ny motor til våren.. da har du ett utgangspunkt :wink:

 

Da kan man jo rissikere at selger blir skyldig penger :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke denne motoren, men hvis den er som motorer flest så tømmer man den ikke ved å kjøre den tørr. Det eneste man oppnår er å ødelegge impelleren. Manglende konservering og -15 grader er ikke noe godt utgangspunkt, men det kan også gå bra. Det kan tenkes at frostplugger sprenger ut og at motoren redder seg selv, eller at den rett og slett tåler frost uten å bil ødelagt.

 

Det burde være mulig å få til en god handel her (lav pris), og det burde være mulig å få til en avtale om å holde tilbake deler av beløpet til båten er prøvekjørt og godkjent.

 

Det er da viktig å ha en veldig god kontrakt som spesifiserer dette.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke be eier sette på en varmeovn i motorrom, vente noen dager for så å ta med lang vannslange, nyladet batteri og så prøvekjøre på land? Så får jo eier mulighet til vinterkonservering i etterkant. :smiley:

Kanskje kan du gjøre et skikkelig kupp.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En slik båteier er én, eller en kombinasjon, av tre ting:

 

1) - Lite seriøst og gir pokker om han får solgt eller ikke...

2) - over evne dum (hvis det går an og si det slik)...

3) - Tror han er smart...

 

1) - Tydelig at eieren gir mer eller mindre "fxxn" i både båten, motor og hvordan en eventuell ny eier skal kunne danne seg et bilde av båtens tilstand.

 

2) - Å ta ut et batteri, ta det med hjem og påstå at det ikke følger med båten er noe av det dummeste jeg har hørt. Skal en ny eier sveive motoren i gang...?

 

3) - Noen tror de er smarte og "spiller dum", vet ingenting og forteller minst mulig. Har vært bort i slike selv. Ved å være så lite pro-aktiv ved visning som denne selgeren er, beskytter han seg selv på en måte, fordi du ikke får kontrollert det som er viktig. De tror at ved å fortelle minst mulig og ikke vite noe om noe, så kan de vri seg unna eventuelle reklamasjoner senere ved å påberope seg å være "grønn". Se opp for slike, de har som regel noe å skjule!

 

Jeg ville, om snekka ellers er tiltalende og dekker behovet, gi et bud som tilsvarer en båt uten motor. Mest sannsynlig er motoren gåen, frosset istykker, eller på annen måte ubrukelig. Årstiden, motorens skjebne og eieren situasjon (han legger jo selv opp til at man kan dra nytte av den) er på din side.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

2) - Å ta ut et batteri, ta det med hjem og påstå at det ikke følger med båten er noe av det dummeste jeg har hørt. Skal en ny eier sveive motoren i gang...?

Et tegn på hvor mye han håper å få for båten? "Hvis noen ikke vil betale for båten, så skal de f*** meg ikke få batteriet".

Enig i de som foreslår skambud.

Link to post
Share on other sites

Selv om du får kjøpt båten for et "skam-bud" er det virktig å vudere om neste år er verdt å stå med hodet nedi båten time etter time uten å være sikker på hva som virker og hva som ikke virker. Gjentar: finn deg et annet objekt - og bruk tid - og være kresen. Det er mange gode båter til salgs i de fleste prisklasser.

Link to post
Share on other sites

ÅÅÅÅÅ, blir litt lei av å lese om alle dere som er så innmari skeptiske og forståsegpåere i bøtter og i spann. Dette kan jo like godt være et kjempe kupp som en felle!!! Få med deg en kyndig person og ikke alle disse forståsegpåere. Kan sikkert ramse opp 100 mulig årsaker til at selger selger båten som ikke er negative. For alt vi vet kan det jo hende selger har andre problemer i livet å tenke på enn ei stakkars snekke.

 

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Den opprinnelige prisen og båttype er vel heller ikke nevnt?, Kanskje den er priset billig i utgangspunktet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...