Jump to content

Var å så på båt i dag!


tom-ass

Recommended Posts

Ja, hva da? Og hvordan skal man kunne bevise at den lavere pris, eller at båten ikke ble solgt, skyltes kommentarer her på forumet eller faktafeil eller feil rapport om og denne/disse var tilsiktet eller uforskylt eller "whatever"? Hvor lang ventetid skal vi til slutt ha i rettsapparatet hvis også dette skal bli en "sak"?

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg aldri forkastet noen aktuell båt på bakgrunn av hva som skrives på Båtplassen.

En båt har sin verdi samme hva andre mener om den. Er det noen åpenbar feil, vil det måtte avspeiles i prisen. Kanskje et objekt til og med får mer "reklame" enn normalt om det diskuteres på Båtplassen.

Samme hva som skrives om en båt her inne bør/vil aktuelle kjøpere ta en titt selv, ikke avskrive den p.g.a. synsing fra "Forumister" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever det som en overdrivelse av problemstillingen å snakke om rettsapparatet.

 

Det etiske er en holdning jeg har til å være etterrettlig og real.

 

Personlig har jeg ikke noe imot å diskutere annonserte objekter og pris, men idet man begynner å diskutere selgerens generelle "skavanker som båteier" utfra en eller flere detaljer om båten, plante på nettet negative antakelser om hele båtholdet, rakke ned på en båt og dens selger, så opplever jeg det som uetisk.

 

At det kan brukes i egen vinnings hensikt er også et moment.

Link to post
Share on other sites

Å diskutere annonserte båter er ikke noe direkte problem for deg og meg.

Men slik jeg har forstått det kan det bli et problem for Ingar.

 

Om x skal selge en båt og oppdager at det er en tråd om båten her som inneholder direkte feil, er negativ og mangler balanse ville Ingar måtte svare for dette. Dersom tilfeldighetene ville at x kunne sansynliggjøre at tråden her påvirket salgsprisen eller at båten ikke ble solgt kunne x gått på Ingar for å få kompensasjon.

Så for å ikke sette Ingar i fare for å komme i denne situasjonen synes jeg vi bør la vær å diskutere spesifikke salgsobjekt.

 

Så kommer det Amalie 36 nevner i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Et nettforum er vel ikke forskjellige fra andre steder der "folket" får uttrykke sine meninger. Slik jeg har forstått det er det eier/redaktør som er ansvarlig for det som kommer på trykk. Eksempel på nærliggende steder er vel de ulike nettavisene sine forum der det vel ikke er tvil om at redaktøren har ansvar for innhold.

Men er det ikke slik er jeg har forstått så kom med det. Jeg har tatt feil mer enn en gang!

Link to post
Share on other sites

Hjelpe meg nimbuster... så nære jul og så xxxxxx.

Om du gidder lese hele det første innlegget jeg skrev som omhandler den problemstillingen du tar opp så ser du at jeg hele tiden har tatt forbehold om at det er slik jeg har forstått det.

Slik at du skal slippe å scrolle så siterer jeg hele innlegget her og uthevet det du ikke har fått med deg:

 

Å diskutere annonserte båter er ikke noe direkte problem for deg og meg.

Men slik jeg har forstått det kan det bli et problem for Ingar.

 

Om x skal selge en båt og oppdager at det er en tråd om båten her som inneholder direkte feil, er negativ og mangler balanse ville Ingar måtte svare for dette. Dersom tilfeldighetene ville at x kunne sansynliggjøre at tråden her påvirket salgsprisen eller at båten ikke ble solgt kunne x gått på Ingar for å få kompensasjon.

Så for å ikke sette Ingar i fare for å komme i denne situasjonen synes jeg vi bør la vær å diskutere spesifikke salgsobjekt.

 

Så kommer det Amalie 36 nevner i tillegg.

 

Fikk du det med deg denne gangen?

Og jeg er rimelig sikker på at jeg har rett!

Link to post
Share on other sites

Hvor fremgår det eller hvem har sagt at Ingar må svare for, og kommer i erstaningsansvar dersom noen her inne kommer med negative bemerkninger eller kanskje også direkte usannheter om et annonsert produkt? Det tror jeg mange ville likt å vite.

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry480943

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vanskelig problemstilling dette, men når en ser hva som skjer på vårt "naboforum" uten at det blir tatt affære, føler jeg vi er et univers fra eventuelle "problemer".

 

Forøvrig synes jeg det er rart/ dumt at vi ikke selv må stå personlig ansvarlig for hva vi skriver her?? Hvorfor skal vi måtte gjemme oss bak forum-eier?

 

Men, men... Håper og tror problemstillingen uteblir. Ellers vil nok de fleste nett-forum legges ned ganske raskt. Ingen vil vel stå personlig ansvarlig for andres uttalelser....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg rett deler du ikke min forståelse av dette med ansvar for innhold på et nettforum. Du har ikke skrevet det direkte, men jeg forstår deg vel rett?

Samtidig virker det som om du, i motsetning til meg, bygger din oppfatning på konkrete lover og/eller rettspraksis. Har jeg fortsatt rett?

 

Da kunne du kanskje være snill og si noe om hva du mener og dele din begrunnels med oss?

Link to post
Share on other sites

Til NRK:

Det jeg har satt spørsmål ved er dokumentasjonen for dine påstander, eller hva du begrunner med din "forståelse" av dette. Det eneste som har kommet frem her...og der, er Worse sin henvisning til en ærekrenkelsessak i Tyskland. Og en henvisning til normal folkeskikk, hvilket jeg deler.

 

Ja, du forstår meg rett når jeg ikke deler din forståelse av dette med ansvar for innhold på et nettforum som dette.

 

Nå skal julen snart ringes inn......

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva du siktet til Mouche, ..................

 

Hvor fremgår det eller hvem ....................

 

Jeg prøvde vel bare å svare på ditt spørsmål om "hvor eller hvem....". Svaret er da et innlegg som er ført i pennen av SW og så tillot jeg meg å gi henvisning til dette innlegget. Håper ikke det var galt av meg? :confused:

 

Helt enig i at så lenge man følger god folkeskikk så synes jeg dette er nokså problemfritt. At man ikke skal tåle at noen mener f.eks at prisen som spørres er høy, ja sågar for høy, eller at båt/motorkombinasjon ikke er den beste, eller at man generelt fraråder å kjøpe på en båt som har en 20 pår gammel saltvanskjølt motor osv osv som man har lagt ut (mot betaling til og med!) på nettet i all offentlighet blir vel å trekke det for langt. Man kan da lese langt krassere innlegg ført i pennen av journalister i de fleste aviser f.eks. La oss ikke bli mere katolske enn paven.

 

:santa:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Mouche.......!

 

...og skjønte hva du mente med henvisningen til den andre tråden, og de skarpe uttalelsene til SW om å la være å uttale seg om båter som er tilsalgs.

 

Det er oftest slik at det er vanskelig å skrive på en måte som gjør at en blir oppfattet slik en ønsker å bli oppfattet. Jeg mente det vel....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...