Jump to content

Var å så på båt i dag!


tom-ass

Recommended Posts

Denne motoren kan nok ganske sikkert være frostsprengt til våren kan ikke tenke meg at impelleren klarer å skyve vannet ut av blokka.

Ved å kjøre uten kjøling oppnår en ikke annet en og ødlegge impelleren å tørke eksosen.

 

roy_n

 

Jeg tror man lett kan "male fanden på veggen" :smash: når vi snakker uten å¨tenke oss om.

Impelleren har ikke noe med blokka å gjøre!

 

Motoren er ikke i faresonen i denne sammenhengen, og selgeren har mest sannsynlig mer rett enn all svartmalinga her :smiley: . Det kan stå noen skvetter vann igjen mellom varmevekleren og impelleren, og litt i varmeveksleren., men det er en helt annen sak. Det går faktisk an å sjekke også.

 

Argumentet om at man ikke oppnår "annet enn å tørke eksosen", er jo bare å bekrefte at alt er OK. For i mellom impeller og eksos er det kun varmaveksler.

 

:cheers:

 

Jeg kjenner ikke denne motoren, men hvis den er som motorer flest så tømmer man den ikke ved å kjøre den tørr. Det eneste man oppnår er å ødelegge impelleren. Manglende konservering og -15 grader er ikke noe godt utgangspunkt, men det kan også gå bra. Det kan tenkes at frostplugger sprenger ut og at motoren redder seg selv, eller at den rett og slett tåler frost uten å bil ødelagt.

 

Det burde være mulig å få til en god handel her (lav pris), og det burde være mulig å få til en avtale om å holde tilbake deler av beløpet til båten er prøvekjørt og godkjent.

 

Det er da viktig å ha en veldig god kontrakt som spesifiserer dette.

 

 

Enig at det eneste man oppnår er å kjøre istykker impeller!

Jeg tror det er en stor misforståelse ute og går her. Hvorfor blander dere sammen internsløyfe og impeller? Eller frostspreng og impeller?

 

Dere vet da bedre enn dette? :lol:

Denne karen her (selger) vet nok hva han snakker om likevel, det skjønner alle vi som har hatt slike motorer i årevis. Selv frostsikrer jeg motoren for å unngå korrosjon. Men for å berge motoren kunne jeg likegodt tømt saltvannssløyfa.

Link to post
Share on other sites

De som har ren saltvannskjøling står nesten bestandig tomme for vann.

 

Heverteffekten sørger for det.

 

Hvis du har startet opp slike snekkemotorer, så tar det alltid tid før det kommer vann i eksosen fordi motoren må fylles opp først. Jeg har enda til gode på mine motorer at de har frosset.

 

Og det har alltid vært nok å tørrkjøre noen sekunder på land.

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på hvorfor Yanmar skriver i sin manual at motoren skal tapes for vann ,er merkelig at det er montert tappekran på blokka fra fabrikk.

Da jeg tappet av vannet på min motor kom det ganske mye.

Jeg sier ikke at en motor må fryse i stykker om man ikke tapper den, men muligeten er vel noe større med vann i blokka enn om den er tappet og fri for vann.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

De som har ren saltvannskjøling står nesten bestandig tomme for vann.

.......Og det har alltid vært nok å tørrkjøre noen sekunder på land.

 

Åja?

Det er mulig at Amalie 36' har særs sterke nerver, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på å ta såpass lett på vinterkonservering til en ren saltvannskjølt motor (som det her er snakk om...). Minus 15º med båten på land er bikkjekaldt!

Dessuten har vel glycolvannet - foruten selve beskyttelsen mot frost - en korrosjonsinhibitor i seg som motoren ikke akkurat har vondt av i de 6 mnd den står på land....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jo da, du har helt rett i det. Og de som har tappekran bør selvfølgelig tømme.

 

Jeg var mest opptatt av å motsi alle "geniale" forsøk på å skremme stakkaren som ville ha båt. :cheers:

Ei saltvannskjølt blokk vil som regel (og jeg mener som regel) tømme veldig mye via heverteffekten.

 

Og forståelsen av hva som er frostsikring var heller mangelfull. Saltvannskjølte motorer er vanskelig å sikre annerledes enn tømming, nettopp fordi de tømmer det meste ut uansett om det er saltvann eller kjøleveske.

 

Hvis ikke må du suge den full og plugge inntaksslangen. For å få til fyllingen blir man jo nødt til å koble slangen bort fra bunnventilen, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Enig med Walter_S. Når eieren ikke konserverer motoren hvordan er det med resten av vedlikeholdet.Hvis kompisen din kjøper båten Tom-Ass bør han ta høyde for et motor bytte i prisen.Han kan sikkert gjøre en bra handel om motoren ikke er tatt godt vare på,er mange greie brukt motorer å få tak på.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forsto av trådstarter, er denne motoren saltvannskjølt. Da er det nettopp ikke varmeveksler , men sjøvannet går rett i blokken. Du vil lett kunne se om blokken er sprengt, dersom selger setter en ovn i båten noen timer ! Det som kanskje er litt leit, er at du ikke kan prøve motoren. ( Ja , du kan starte- men prøve, da skal motoren kjøres minst 15 min. på full belastning). :smash:

Dette gir deg godt grunnlag for å prute prisen ned. :discuss:

Dersom dette ellers er båten for deg, skal du få med deg en med litt erfaring ?

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Klart motoren skal konserveres helt enig at det er latskap å ikke gjøre det. Må ta vare på det en har, ikke ødlegge det med at en ikke gidder å ta et par timers jobb med vinterkonservering, noen hundrelapper i frostveske er en billig forsikring mot ødeleggelser.

Er egentlig en koselig jobb å sette motoren i stand til å klare en kald vinter.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Åja?

Det er mulig at Amalie 36' har særs sterke nerver, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på å ta såpass lett på vinterkonservering til en ren saltvannskjølt motor (som det her er snakk om...). Minus 15º med båten på land er bikkjekaldt!

Dessuten har vel glycolvannet - foruten selve beskyttelsen mot frost - en korrosjonsinhibitor i seg som motoren ikke akkurat har vondt av i de 6 mnd den står på land....?

 

 

Bælsterke nærver gett! Ær'nte fra Fredrikstad for ikke no :cheers:

 

Men jeg er nok ikke alene om at "konservering" av gamle saltvannskjølte motorer på land har bestått av en vannslange inn i inntaket, kjørt litt og så bare tappet tomt. har nesten tilgode å se noen fylle sin gamle snekkemotor med glykol for vinteren.

 

Det beste er selvfølgelig å gjøre det, men det blir tull å si at denne selgeren da skal dømmes nord og ned som idiot... og notorisk slurv pga dette:headbang: :cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

God aften båtvenner! Alvorlig med bidrag på denne tråden i dag ser jeg, og det er hyggelig!

 

Båten slik vi så den med lommelykt uten hansker i går var bra den, litt flassete bunnstoff og en dårlig sinkanorde, ellers pen og fin. Treverket inni er også fullt brukbart, men kan nok med pusses og lakkes iløpet av sesongen/høsten.

 

Båten er en Sollux 24 AC, Jeg har maken (uten AC) så litt peiling har jeg da! Prisen var meget behaglig, under 90K.

 

Selger bor i Hedmark, og båten har vært på Mjøsa i sommer, Selger fikk båten som delbetaling for en rolls-royce i kristiansand. (Sier han da). Han sa også at han aldri hadde hatt en båt før, og tok egentlig båten for å bli kvitt bilen. Så om dette stemmer, så har han ikke peiling på båt, og kanskje ikke visste hva man skulle gjøre med en motor før vinteren i hele tatt.

 

Med å handle båt i nærområdet så sparer mann fort noen tusenlapper i transport også!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

har nesten tilgode å se noen fylle sin gamle snekkemotor med glykol for vinteren.

 

 

Det var nok til skjeldenhetene at noen gjorde noe med snekkemotoren i "gamle" dager. Tror ikke jeg husker en eneste en på "Betongen" i Moss som gjorde noe spesiellt annet å tømme motoren for vann. I de gamle snekkemotorene satt det jo ikke noen impeller, men en saltvannspumpe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I havna der jeg har båt var jo for noen år siden flertallet gamle tresnekker med Sleipner, Fm, Sabb, og andre rariteter. Vinterkonserveringen bestod av bunnspyling, tømme båten for remedier og deretter var det på med stativ og presenning. Har selv hatt tre gamle tresnekker med Sleipner og Fm motorer og det med å fylle en gammal saltvannskjølt snekkemotor med glykol var ikke tema en gang. Den vannskvetten som er igjen i blokka etter at den har rent seg ferdig er nok ikke noe problem. Hvis båten er fri for bunnskader og andre skavanker,så er det jo bare å få den til riktig pris, og skulle det være noe annet med motoren så kryr det jo av delemotorer og hele motorer på Finn. Det blir rekti så bra det der se.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Men, det skader vel ikke motoren å kjøre en glykol blanding igjennom....... eller?? Høres nesten slik ut...

 

 

Selvsagt ikke, men det jeg forsøkte å si var metoden som ble brukt i "gamle" dager. Frostveske var en fjern tanke til bruk ombord i ei snekke.

 

I dag vet vi bedre og gjør det vi kan for å ta vare på det vi har av verdier.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...