Jump to content

Verste plass å komme til


Enzo

Recommended Posts

Var innom Jork vik i Sverge for par år siden. Dette er steden som New York bærer sitt navn fra. Jeg hadde kjøpt den fine boka med uthavner og der var Jork vik anbefalt sterkt, sto ingenting om begrensinger på båtstørrelse. Vi kjørte der inn og brukte kartet nøyjet, men om 100-150 meter så jeg plutselig skarp fjellkant sidelengs med skrogen i ca halv meter avstand på 1 meter dype. Denne bukte så ut som Sandspollen men hadde den kanalen i midden. De var bare å forsættes inn, ca 150 meter til og med en 90 grade sving på kanalen. Skrogen er 52 fot og trenger litt manøvringsplass. Jeg kom meg ut i slutten uten skader og den boken ble vraket etter denne turen.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada Haaavgapet, Nordavinden blir ofte varslet. Men langt ifra alltid.

 

Derfor.

Overnatter aldri ved brygga paa lindholmen Vest av Tjome.

Eller paa Bustein ost av Tjome.

 

Kommer Nordakulingen i lopet av natta. Saa er det 0 ankerfeste paa noen av disse plassene.

 

Forovrig koslige plasser for familier.

 

PS. Jeg er SAA glad i engelsk tastatur paa Pc'n

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi bruker så ofte som mulig naturhavner, og har hatt utrolig mange flotte opplevelser med det. Men en gang i mellom er det godt å komme til en gjestehavn, bl.a. for å vaske tøy. Sommeren 2006 valgte vi båtferie da det bøtta ned som værst og mulig denne opplevelsen er farget av det. Stedet jeg nevner er Stavern. Vi trengte da åp vaske tøy og brukte svæørt mange penger på å vaske å tørke det vi hadde. Fremfor alt var tromlene svært mye dårligere enn man kan forvente. :nono: Synes også at havneavgiften med kr. 200 er drøy med tanke på at det ikke akkurat er noen verdensmetropol man annkommer! :nonod: Til sammenligning er døgnprisen for vår båt ca kr. 220 ved Aker brygge. :flag:

Redigert av Jan H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akerø, Østfold.

Akerø, sør av Hvaler? Ligger ikke den godt i le av Hvaler da, i nordavind?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har i grunnen ikke noen havner som er værste plass, det som den ene gangen kan være en idyll kan neste gang være et he...te.... det kommer an på hvem som ligger der.... så lenge en slipper dritfullle 50-60 åringer klokken 5 på eftan som skal klemme alle ungene(gjelder stort sett kjærringene), så er det meste greit for meg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lå en fredagskveld i Langevåg på Bømlo for et par år siden, og det er noe som ikke frister til gjentakelse for min del i alle fall. Vi lå kun 3-4 båter i gjestehavna, så det var god plass. Men en del lokale ungdommer hadde funnet ut at bordene på kaia i gjestehavna var et supert sted å feste på, med tilhørende skrik og skrål, mopedkjøring på bryggene etc. I tillegg så var det en betydelig rånetrafikk frem og tilbake på veien langs havna, 10-15 meter fra båtene. Dette var tydeligvis den lokale "stripa", med rundetid på ca 3,5 minutt etter våre observasjoner. Tror vi velger et annet sted neste gang vi ligger på vent for å krysse Sletta.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Flaut må jo være hvis en skal til Sarpsborg /Pæddekummen ,kan ikke se noen gjestebrygger.Og fyyy så stygg plass :blush: Må være en stor skam for byen desverre,kunne blitt fint hvis noen hadde ordnet opp helt jævlig tenker på turisme som kommer båt vegen.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hvis det nå en gang skulle bli slik at vi ankom noen steder vi ikke ville ligge så er det bare å snu. Eventuelt bunkre, finne en annen plass å ligge. Ikke noe verre enn det. Vi har også gjort det noen ganger. Synes ikke det er riktig å legge ut navn på havner, kanksje vi bare var uheldige den ene gangen i den havna.

Link to post
Share on other sites

Akerø, sør av Hvaler? Ligger ikke den godt i le av Hvaler da, i nordavind?

 

Nix, den er skjermet for østavind fra Hvaler og SW fra øya. N og NW drar rett inn i bukta og aksellererer rundt øya.

 

Dette med nordavind nattestid om sommeren er en vanlig ting i Oslofjorden. Øyene syd av Hurum er spesielt utsatt. Dette blir ikke meldt av værmeldingen. Det er den naturlige temperaturforskjellen mellom sjø og land som driver vinden. Omvendt blir solgangsbrisen om dagen. Man kan vel si at dette pågår ved pent vær fra midten av mai og ut august.

Link to post
Share on other sites

Riktig som du skriver Hulda. Hvis det pågår en svak nordavind på formiddagen hender ofte den snur til sønnavind ved 12-13-tiden. Har den ikke snudd rundt disse tider blir det ofte blankt vann utover dagen. Dette er en sommertrend som gjentar seg år etter år.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Andedammen på vestsiden av Siktesøya i langesundsfjorden - et fryktelig sted i helger og i fellesferien.

En stor fast gjeng med godt voksne som har dette som sitt sommersted. Anlegger partytelt, og "terrasse" på brygga - medbrakte dunker med unevnelig stoff drikkes i litervis og fylleskrål/krangling fra tidlig kveld til tidlig morgen.

 

Utenfor fellesferie og helger er dette en flott plass med gode fortøyningsmuligheter og store lekeområder for barn.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ein havn som eg er missfornøyd med er Bergen havn. Her er det gjordt veldig lite for småbåter dei siste 20 åra. Vi klyver på svarte fendrer og er uten mulighet til strøm (unntatt rundt Sakken) Skal du ha tilgang til sanitæranlegget må du til turistinformasjonen og stå i kø i lange tider. Har tatt dette opp med dei som krever inn havneavgifta i fleire år og kvar gang får eg til svar at til neste år skal det bli bedre. Så Bergen Havnevesen det er på tide å få ut fingen. :sad:

Link to post
Share on other sites

Andedammen på vestsiden av Siktesøya i langesundsfjorden - et fryktelig sted i helger og i fellesferien.

En stor fast gjeng med godt voksne som har dette som sitt sommersted. Anlegger partytelt, og "terrasse" på brygga - medbrakte dunker med unevnelig stoff drikkes i litervis og fylleskrål/krangling fra tidlig kveld til tidlig morgen.

 

Utenfor fellesferie og helger er dette en flott plass med gode fortøyningsmuligheter og store lekeområder for barn.

Dette gjengen har også jeg opplevd flere ganger. De beslaglegger brygger og omgivelser med den største selvfølgelighet, blokere bryggeplass med joller, skråler, spyr og holder et lite h.....te utover kvelden. Tro om det er lov å skyte dem m/grovsalt i dobbeløpa hagle?

Link to post
Share on other sites

Strømstad, Kostersundet og Grebbestad kan jeg godt styre unna. Men man må jo bunkre. :cheers:

Men har man ferie utenom fellesferien er det greit å ligge der midt i uken.

Ellers har jeg ingen havner jeg misliker. Alle har sin sjarm.

Kostersundet,Smøgen og slike plasser midt i fellesferien synes jeg er helt topp. Tror det har litt med hva man gjør ut av det selv. I Smøgen så legger jeg meg over på feil side så jeg slipper å ha party 2meter fra båten , da får jeg det greit rolig og samtidig litt underholdning , jeg synes det er trivelig med masse folk.

Horten derimot var skuffende etter min mening med umerkede hindringer på bunnen som låser inne båter som kommer på høyvann og skal ut på lavvann , kloakk som spys ut rett i havnen.

Vejern utenfor Smøgen var heller ikke alverdens

Långedrag er også en sånn plass som jeg ikke liker , stor havn med plass til mange båter men der er på en måte veldig trist , vet ikke om det har med at man har blitt blasert av å ha vært innom alle de andre knallfine plassene før man kommer ned dit men jeg tenkte automatisk aldri mer hit da jeg var der , eneste positive der er at det er kjapt å komme seg inn til Gøteborg.

 

Tror ikke vi kan bli enige om at en plass er dårlig og en annen bra da vi alle har forskjellige preferanser men noe må vi jo diskutere på et internettforum :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå en natt i Smøgen i slutten av juni i år, la til rett ved en kebab sjappe veg i vegg med dassene.... ble ikke mye søvn der gitt, men det roet seg ved 4 tiden... Tilbaken igjen, tja hvorfor ikke stedet er greit men tror jeg legger til litt lengere inn i viken.. eller aller helst Malmön som virkelig er stedet jeg kan like

 

Andedammen er et sted vi brukte mye med gammelbåten, men dog aldri fellesferien... forsøker så godt det lar seg gjøre å finne på noe annet i denne perioden, eller vær et helt annet sted i siste halvdel av juli...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjærhalden. Helt og holdent pga. ny avgift. Får ikke lov til å gå i land og hente varer i butikken en gang uten å måtte betale et helt døgn havneavgift (se tidligere tråder i forumet). Er plasser som er gratis der, men dette er vel snakk om 10-15 stk. som fungerer for de med båt mindre en 8 fot i en havn med flere hundre gjester = aldri tilgjengelig.

 

 

Så kommer det som jeg hadde i mine tanker.

Slike utalelser skader mer enn det gavner.

 

Det du sier her er ikke sant.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Har jeg sagt at jeg skal rakke ned på en havn du liker , skulle jeg formodentlig nevne at jeg ikke likte at kloakken rente rett ut i havnen XXXXXX og det luktet forjævlig der sant at det var veldig mye trafikkstøy der samtidig og du er uenig så er det vel bare å si fra.
Jeg har vært i havner der det spyltes ut kloakk rett i småbåthavnen , jeg har vært i uthavner som svenske krysserklubben anbefaler på enkelte vindretninger men som har vært umulige på akkurat den vindretninger og samtidig oppgitt med feil dybdeinfo , kunne vært verdt å nevne de kanskje men om jeg sårer deg så forferdelig så er det vel like godt å la være , kan jo hende at du har vært i de havnene og trivdes der

Jeg prøver bare å starte en tråd på et diskusjonsforum , har du å voldsomt i mot tråden så er du fri til å la være å poste i den.


Bra sagt Enzo..Skulle bare mangle,dette er jo et Forum jo.. :headbang:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...