Jump to content

Verste plass å komme til


Enzo

Recommended Posts

quote.gif
Strømstad, ,Grebbestad, Fjellbacka, Kungshavn,Smøgen, Kerringø ,Tordenskjoldlsbukta, Lauer,Fredagshølet, Stavern, Kragerø , Arendal, Grimstad, Lillesand, ,Kristiansand ,Fredrikstad

Båtbølger , støy/høy musikk/fyll, faste plasser, overfylte brygger hvor båtene ligger utenpå hverandre , tramping på dekk, vanskelig å legge til ,havneleie , store båter som tar av plass til hverandre, utålmodige båtførere, sutrete unger ,dyr diesel, dyrt øl ,dyre resturanter, kø, støy fra joller, rasling i ankerkjettinger, støy fra baugpropeller,motorer på tomgang ,blå eksos, kloaklukt fra septik, støy fra resturanggjester natterstid, båtførere som kaster loss tidlig om morgenen, slamring i dreggluker , rusing av motorer, ankervinsjer som vinsjer, bølger , salg av rundstykker til båtene kl 0700 søndag morgen og salget bekjentgjøres med skrik som om noen er i ytterste nød.

var det noe mer da?

Jeg tror du burde finne deg en annen "hobby".Tror ikke du har båt engang,isåfall et godt råd:Selg denne til en som har glede av denne :cryin::headbang:
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du burde finne deg en annen "hobby".Tror ikke du har båt engang,isåfall et godt råd:Selg denne til en som har glede av denne :cryin::headbang:

 

 

Jeg trenger vel ikke selge båten fordi jeg påpeker at der er mye støy i gjestehavnene fra uerfarne båtfolk . Jeg ankrer opp ute i Havgapet hvor det er stille og rolig, god plass og havutsikt. Dessuten gjemmer jeg meg for nordavinden på morraskvisten og søker ly for solgangsbrisen på ettermiddagen. Vi som kjenner værgudene må ikke ligge i Strømstad eller Smøgen .

 

Maten tilbereder vi i båten og smaker vel så godt som det beste kjøkken i Strømstad eller Kragerø .

Link to post
Share on other sites

Gode eller elendige havner/uthavner??

 

Det kommer an på om en kommer overens med Naboen det, eller er det motsatt???.

 

Har treffet på et hyggelig ektepar i tre år på rad, de hadde hatt tre hytter og hver gang var det kommet en "gal nabo". Nå hadde de kjøpt båt, for da kunne de flytte neste dag, hvis de var uheldige.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde meg for en tid siden med en tråd om hyggelige gjestehavner, men kververne var raskt på plass der også :lol:

 

Ja, det er en del kvekkere her. Jeg synes dette er grei tråd jeg. Men det blir feil å bare skrive at Stavern er et møkkahull. Fortell heller hvorfor. Kanskje dine negative synspunkter kan være positive for andre. Noen liker rock`n roll, andre ikke...

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Fin tråd dette. Greit å vite hva vi skal styre unna, men selvsagt kan de verste havnene også være de beste. Det kommer jo ann på tidspunkt for besøk - og ikke minst hvem ellers som er der.

Har et sånn elsk - hat forhold til min nærmeste havn i Kr.sand - Stokken. En nydelig lun havn med flotte muligheter på land før "Ankerdrammens venner" og deres likemenn inntar bryggene. I mai og september er dette en drømmeplass. Resten av sesongen kan det være et sant mareritt med fyll, rølp og godt voksne som bare er opptatt av seg selv.

Marerittbesøket var en gang i juni i fjor Over fem plasser hadde en Princess 65 lagt seg longside. På brygga hadde en annen gjeng rigget seg til med partytelt og sperret av hele brygga. I enden av brygga hadde Ankerdrammens venner slått seg til og var godt i farten tidlig på ettermiddagen mens unger løp rundt. Det hele toppet seg da en tulling i nabobåten begynte å pisse fra badeplattformen mens unger lå å svømte i vannet!!


Der er jeg hjertens enig, men som poenget ditt også var: Tidspunkt og hvem som er der. Flott plass for turer på land er det også.

Elsk-hat forhold til plassen var en god beskrivelse :lol:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å bruke sunn fornuft da. Alle "vet" vel hvor de mest bråkete plassene er. Når du skal til syden med hele familien velger du vel ikke å reise til de mest bråkete ungdommsplassene??.

 

Jeg stiller meg derfor uforstående til at Tønsberg gjestehavn er full hele sommeren. Familie på båttur legger til utenfor utestedene på kaia. Klager til vaktene om at det må bli stille. Hallo!!, du må jo ikke ligge der!!. Da ber du om det selv.

 

Det er også veldig mange her som sier de ligger for det meste i uthavner, altså på holmer å skjær. Jeg var faktisk veldig mye ute på sjøen i sommer, tross regnværet. Jeg må bare si det at jeg ikke har sett så få båter ligge i nettopp disse uthavnene som i sommer. De aller fleste velger gjestehavner. Det jo en grunn til at mange av gjestehavnene har kunnet bygge ut så mye de siste årene. Økt pågang med dertil høyere inntekter.

 

Missfortå meg rett. Jeg mener ikke det at tullinger skal få lov å ødelegge selv om man ligger i en gjestehavn. Men tenk nå for all del på hvor dere legger båtene. Ta Stavern f.eks. Legger du deg på den nest ytterste flytebrygga med hekken sydover er det helt rolig hele natten. Legger du deg opp mot diskoteket kan du jo ikke regne med at det er stille. Eller at du forøvrig legger deg opp mot en kebab sjappe med toalettene som nærmeste nabo. Når du gjør det, og sammtidig krever at det skal være dørgende stille, da tenker du desverre litt for høyt om deg selv.

 

En annen ting det også har blitt mye mer av er at foreldrene går i land på kvelden etter at de har lagt barna for å ha litt tid for seg selv. Kanskje det er nettopp derfor at det er så mye påtrykk i gjestehavnene enn i uthavnene. Jeg antyder på ingen måte at noen her på båtplassen gjør slike uansvarlige ting, men jeg påpeker det etter det jeg har sett selv av andre båteiere.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en del kvekkere her. Jeg synes dette er grei tråd jeg. Men det blir feil å bare skrive at Stavern er et møkkahull. Fortell heller hvorfor. Kanskje dine negative synspunkter kan være positive for andre. Noen liker rock`n roll, andre ikke...

Jeg skrev slett ikke at Stavern var et møkkahull, derimot skrev jeg at Stavern en hyggelig liten by!

Var også innom Leirvik i sommer - bra gjestebrygge, det regnet og regnet , men det er vel ikke storabuerne sin skyld :wink:

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid finnes meninger om gode og dårlige havner, det hele bunner ut i hvem du er og hva du søker. Et eksempel kan nevnes, Askvoll i Sogn og Fjordane. Dette er en kjempe fin havn, hyggelige folk, nye brygger, kjempe strand for barna rett i nærheten, gode fasiliteter, restauranter +++++ Ja, listen kunne vært gjort MYE lenger.

MEN

Etter 4 dager i Askvoll, kom Askvoll dagene...... Ungene storkoste seg på dagen, vi fikk 7 båter på utsiden, lå fullstendig innelåst både foran og bak etter å ha vært borte fra båten i 2 timer, men alt ok, vi hadde aldri vært med på slike "dager" før.

Fredagen startet, full fest, høytaler rett ut i havnen til kl. 02.30, ok musikk, lite fyll, fikk lagt de små til slutt. :cheers:

SÅ kom lørdagen :headbang: FULL fest, drita fulle 13-14 åringer som ravet rundt på bryggen, like fulle eldre mennesker i nabobåtene som ramlet over dekket til båten min, slosskamper+++++ Da politiet omsider dukket opp ble det roligere, men da var kl 04.00 :headbang:, hadde 4 små i båten som våknet hele tiden, fruen hatet hvert minutt...... :smash: ( og det var meg som fikk smake klubben...)

 

LÆRDOM, ligg ytterst på Askvoll dagene slik at du kan dra fra stedet om du har med mindre barn og ikke ønsker å delta på selve festen. :drink:

 

SÅ det hele bunner å grunner ut i hva man ønsker, samt at vi fikk god lærdom :lol:

 

OG jada, vi var der i sommer også, dog ikke under Askvoll dagene, og hadde et kjempefint opphold :yesnod:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skrev slett ikke at Stavern var et møkkahull, derimot skrev jeg at Stavern en hyggelig liten by!

Var også innom Leirvik i sommer - bra gjestebrygge, det regnet og regnet , men det er vel ikke storabuerne sin skyld :wink:

Beklager, jeg henviste ikke til deg. Stavern ble kun nevnt som et navn. Beklager, det var klønete av meg.

Link to post
Share on other sites

 
Skipsraadet har mottatt klage på tendenser til personsjikane i denne tråden, og at enkelte farer med usannheter.

Det siste først. Et nettforum representert ved eier eller moderatorer kan ikke kvalitetssikre eller gå god for alle ytringer som fremmes på forumet. Det har vi verken kunnskaper eller kapasitet til. Det vi prøver å sikre er at postinger ikke bryter mot norsk lov eller mot vårt eget lovverk. Utover dette må postingene stå for forfatterens egen mening.

Hvis noen oppfatter enkelte påstander som usanne, bør man ta dette opp i tråden og etterspørre nærmere dokumentasjon som kan verifisere om det er hold i påstandene.

 

Hva gjelder personsjikane kan vi ikke se at denne tråden skiller seg vesentlig fra en del andre tråder hvor temperaturen til tider kan gå noe høyt. Hva som skal tillates, og hva som bør slåes ned på av moderator er en vanskelig ballansegang, da vi jo ønsker friske diskusjoner og romslig takhøyde på forumet.

Ren mobbing av enkeltmedlemmer er ikke tillatt, og vil selvfølgelig bli slått ned på så raskt vi er i stand til å se det.


På vegne av Skipsraadet

rem. (formann)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Går det ann å spørre hva denne personsjikanen var? :confused:

Nå har jeg saumfart tråden frem og tilbake flere ganger, og kan ikke finne noe som jeg finner i nærheten engang?

Nå skriver jo dere i SR at dere ikke finner grunnlag for dette, men hva var det?

:confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er enig med vikers her, men slike tråder blir gjerne subjektive siden det som for en er den "værste" havnen er for andre den "beste" havnen... og kan en ikke respektere det så er det sikkert noen føler seg "tråkket" på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

Vet ikke helt om denne tråden kan brukes til å diskutere havner lenger,men prøver meg :yesnod:

Grønningen fyr utenfor Kristiansand er en nydelig havn og hele sommeren er det virkelig ypperlig vertskap med bra service der.

Havnen er imidlertid nokså grunn,og noen ganger i døgnet har Silvia Ana (hurtigbåten til Colorline) passert. Dybden veksler da mellom 0 og 2 meter inni havna, og det er ikke moro å ha båt da. Disse bølgene er spesielle og vises ikke på overflaten før de bryter mot land.

Nå er den båten solgt, og de setter snart inn ny hurtigbåt - Superspeed.

Blir spennende å se hvordan den setter opp bølger utenfor Kristiansand.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg nevner kanskje ei litt rar havn. Dette er ei havn jeg aldri har overnatteri i. Dette er ei havn jeg benyttet for en del år siden, men som jeg nå har sluttet å bruke. Tidligere benyttet jeg den til dieselpåfylling. Men bølgene fra de store ferjene i fjorden var så store at jeg etter hvert fant ut at jeg ikke klarte å håndtere båten når bølgene var som verst. Havna heter Halvorshavn og ligger litt nord for Filtvedt på vestsiden av Oslofjorden. Når jeg er i området nær hjemmehavna fyller jeg nå diesel konsekvent i Hortens indre havn (HSR Horten) hvor jeg ligger trygt for alle vinder.

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig det der, å skulle utpeke værstingene blant havner :wink: .

Funderte litt på dette mens jeg leste innlegg fra dere andre, og kom til at de plassene jeg likte når jeg var ungdom ikke er like godt likt nå.

Har havnene forandret seg?

Tror ikke det. Den gang var det jeg som bøttet innpå ankerdram som om det var for ikke å drukne. Tente bål ved hjelp av diesel uten å tenke på om røyken drev mot andre båter. OSV

Kort sagt har jeg vel gjort alle de ting som andre ikke liker på et eller annet tidspunkt.

 

De seneste årene plager jeg vel andre mest ved å la guttungen bade om morraen. Har fått kjeft for det når "nattens konge" følte hans ferie ble ødelagt av levenet. Om vår ferie ble ødelagt av trekkspillmusikk ut av ghettoblaster til kl 4 om morraen ble ikke noe tema da vi valgte å forhale til en annen plass :wink:

 

Kanskje det fine med vår kjære hobby er at det fantes alternativer for alle?

Og kanskje det er litt vel optimistisk å fortøye midt i byen hvis det er fred og ro man er ute etter?

 

God jul :santa:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Kanskje man skulle lagd en tråd om

*Ungdomshavner, med mye bråk og disco

*Familiehavner, med barnevennlig tilpasning

*Ungkarshavner, der damene soler seg toppløse

*Trekkspillhavner

*Osv osv

 

De havnene som er de værste for noen, er de beste for andre! Der du ikke likte deg pga fyll, er kansje det akkuratt jeg søker. Og motsatt!

 

Synes denne tråden er et greit utgangspunkt jeg. :flag:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg har i grunnen ikke noen veldig klar formening om dette. Noen havner er bedre enn andre, men bortsett fra noen få steder jeg nødig besøker så går det stort sett greit.

 

Noen havner er bråkete, andre er roligere men det kommer nok mest an hvem som oppholder seg der og da, og ikke så mye på selve havna. Det fleste havner har også gode og mindre gode fortøyningsplasser. Variasjonen er stor.

 

Å lage noen "10 på bunn" eller "10 på topp" liste synes jeg blir vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Å lage noen "10 på bunn" eller "10 på topp" liste synes jeg blir vanskelig.

 

Helt enig med bliss X i at det er vanskelig å lage en slik liste.

Personlig syntes jeg Horten Gjestehavn (Den delen der hvor Peppes er) er en lite trivelig havn. Andre har dette som sin favorithavn.

 

Det kommer helt an på hva man ønsker, og disse ønskene kan også endre seg med tid og anledning.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...