Jump to content

Verste plass å komme til


Enzo

Recommended Posts

Enig med mange av innskriverne i at opplevelsen av en gjestehavn kan variere ut fra egne preferanser, tidspunkt i sesongen, og om en er heldig med naboene.

 

Forrige gang vi overnattet i Langesund var en gang på 90-tallet. Da trivdes vi godt. I år besøkte vi den indre gjestehavnen en mandag i slutten av juli. Byen var hyggelig som forventet, men det ble smått med nattesøvn. Vi lå 7 båter i havnen, hvorav 4 av båtene hadde full fest til kl. 03.00. Hovedstøykilden var 2 båter med noen lokale karer i 50 årene :drink: . Deres musikksmak var forsåvidt ok, men timingen var ikke den beste. Et av høydepunktene var da eieren av nabobåten kl. 01.00 skulle demonstrere hvor kul lyd det var i V-8 motoren. Festen sluttet brått kl. 03.00 da en av de lokale falt på sjøen med et stort plask. Da jeg stod opp kl. 08.00 neste morgen var de lokale i gang igjen med morgenpils :cheers: . På kaien ble jeg praiet av en annen lokal person som lurte på om jeg kunne selge ham noen pils. Han ønsket tydeligvis å delta i festen og syntes det var lenge å vente til butikken åpnet kl. 9.00

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Ein havn som eg er missfornøyd med er Bergen havn. Her er det gjordt veldig lite for småbåter dei siste 20 åra. Vi klyver på svarte fendrer og er uten mulighet til strøm (unntatt rundt Sakken) Skal du ha tilgang til sanitæranlegget må du til turistinformasjonen og stå i kø i lange tider. Har tatt dette opp med dei som krever inn havneavgifta i fleire år og kvar gang får eg til svar at til neste år skal det bli bedre. Så Bergen Havnevesen det er på tide å få ut fingen. :sad:

 

 

Det er jo så enig i!!

Kommer man inn der med en båt på under 20 fot når det er fjære er det bare å snu.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel slik at man etter hvert velger havner man trives i. Jeg har drøftet dette med flere båtvenner, og det er åpenbart at vi har forkskjellige oppfatninger av hva "trivsel" er. Jeg og familien trives best i havner som ikke er overfylte, mens noen av mine båtbekjente trives bedre dess trangere det er i havna. For vår del har dette ført til at vi tidlig i ferien seiler relativt langt sør-øst mot Tyskland og Danmark. Deretter beveger vi oss sakte mot Sverige og uthavnene der. I år har vi vært så heldige å oppleve fantastiske døgn både på Väderöarna, Ursholmen og Kosterhamnen. Jeg hadde noen flotte døgn på Anholt - men der kan det fort bli travelt. Jeg snakket i går med havnevakta i Strömstad. De hadde i 2007 størst belegg med 270 båter på en natt. I år hadde største belegget vært 250 båter på en natt.

Link to post
Share on other sites

Det er hyggelig å lese att alle de dåligste havnene er sørpå , till og med opp til Bergen.

Har litt mistanke om att det heller er havnene som har for mye mye dårlige besøkende.

Kristiansund , nordens Venedig og Trøndelagskysten har plass for de som ønsker seg litt kvalitetsferie og ønsker en festligheter så er det mist en festival alltid i nærheten av leia.

Spørsmålet er vell om en øsker å bruke ferien til å se eller til å bli sett.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi lå een natt i Stavern gjestehavn her i sommer (uke 30). Dvs nesten een natt.

Hadde ligget i Nordbogen på Svenner ett par døgn, men da det ble meldt mye sjø og dårlig vær, bestemte vi oss for å dra inn til land. Døgnavgiften var 200,- og det er greit, men da forventer man litt service. Det vi fikk var; ingen landstrøm, ingen ferskvannstilgang, betale for å gå på do, betale for å få betale for dusjen (ikke en skrivefeil) på et grisete og slitent sanitæranlegg.

Det var ganske fullt i havna, så vi lå på den ytterste brygge. Der skvalpet og gnigget og bråket så fra bryggen, at vi kanskje fikk 3 timers søvn. Dro fra Stavern kl. 5 om morgenen, etter å ha bestemt een gang til for alle at; aldri mer Stavern. :nonod:

Vi lå også her for ca. 10 år siden og kom til samme konklusjon dengangen, men hadde vel håpet på forbedring siden da.

Link to post
Share on other sites

NC Justina, det er bedre å legge seg på Citadelløya. Går du på innsiden slipper du svellet også, og det er ikke mer enn en liten jolletur inn til byen. Gjør alltid det når vi er i Stavern, og svinger bare innom gjestehavna for å bunkre ferskvann.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jepp! Akkurat det vi skulle gjort, lagt oss ute der. Men penga var betalt og vi trodde ærlig talt at ting hadde forbedret seg siden sist. Der var det iallefall både bedre plass og mye roligere. Tror jeg skal skrive et lite brev til Stavern ditt eller datt som holder gjestehavna. Kanskje det hjelper om man sier ifra til rett instans?

 

Vi lå i havna på Jomfruland for noen år tilbake med små barn i båten. Ingen vann eller strøm der heller.

Kl. 20 stengte de toalettene "for rengjøring" som de sa (de ble vasket formiddagen etter). Da fyret jeg meg opp, marsjerte opp til fyret, tok på meg originaldialekta og tok for meg rette person:

Toalettene var åpne hele natta gitt. Om vi ville bruke dusjene også? :wink:

Jeg skjønner jo at sanitæranlegg skal vaskes, men har du betalt for en plass, må du også ha tilgang på fasilitene. Kan jo ikke forlange at ikke barn skal holde seg hele natten inntil enellerannen kommer og låser opp (eller gjøre fra seg i buskene - uææh).

Link to post
Share on other sites

Strømstad og Smøgen i fellesferien kommer høyt på den omvendte ønskelisten,utenom fellesfereien kan det være riktig bra på begge steder.

Smøgen er mye roligere i de nye bryggene ved Syversen på andre siden. En kvarters spasertur rundt eller 5 SEK for magasinetfergen.

 

Havne jeg helst undgår:

 

Nordön. Ikke så langt fra Marstrand. INTET - absolut INTET at se på.

 

Andy

Jeg var der i sommer, jeg har aldri opplevd maken til positive havnevakter og ordentlig bryggeanlegg.

 

 

Min største skuffelse i sommer var definitivt Engelsviken. Hadde ikke vært der på 20 år, så jeg husket ikke stort.

Den eneste dieselpumpen som lå ved dypt nok vann var selvfølgelig ute av drift, de hadde flere pumper men utenfor disse var det under metern grunt. Ikke så kult å flytte 2 barnevogner, ankere mm. for å grave frem 2 reservekanner jeg ikke trodde jeg skulle trenge. (Jeg mener hadde de bare stilt med noen lånekanner...nei var svaret). Hele marinakiosken hadde en is igjen, 2 potegullposer og noen varme brus. Det var for slitsomt å etterfylle kjøleskapet. (seriøst, han gadd ikke, sa det rett ut).

Jokerbutikken hadde INGENTING, tomt for is, tomt for alt av grillmat osv..

 

Akkurat den dagen skulle jeg ikke ha fisk..for det er kanskje bra i Engelsviken..??

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akerø, Østfold. Uansett vær om dagen, ta deg f**** på at det kommer nordakuling ved tretiden på natten

Brygga på Akerø er kjipe greier for man får husking fra dønningene utenfor uansett vindrettning. Det røsker og river fælt i fortøyningene. Kjempe fin plass for korte opphold men ikke for overnatting.

 

Det samme gjelder korttidsbrygga i Langesund, pluss at i gjestehavnen er det kun plass til 5-6 båter og er innestengt i et industriområde

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg er fra Horten, men må bare innrømme at gjestehavna i Horten kanskje er en av de mest fantasiløse som finnes. Den er rett og slett elendig!

 

Dårlig opplegg, liten plass. Her møter vi byens gjester med peppe`s (det er i og for seg greit) og Fishland. Vidre er det faktisk ikke noe som lokker overhodet, ikke det å få fylt opp drivstoff en gang :confused: :confused:

 

Går man opp fra bryggen, møter man et gigantisk asfaltert ingenmannsland. Vi kan vel bedre enn dette?? Neida, dette området har vært under diskusjoner i flere tiår. Helt fantastisk! Velkommen..... :headbang::cryin::nonod:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Min største skuffelse i sommer var definitivt Engelsviken.

 

Pussig. Jeg har hatt omtrent de samme opplevelsene i Engelsviken. Det er jo i utgangspunktet et vakkert lite sted, og jeg har vært innom der sånn omtrent hvert tredje år i 20 år, og har hver gang konkludert med at her var det ingenting å hente. Men så er det det at det ser så hyggelig ut der da - før eller senere må det vel inntreffe en forbedring...?

Link to post
Share on other sites

Jeg er fra Horten, men må bare innrømme at gjestehavna i Horten kanskje er en av de mest fantasiløse som finnes. Den er rett og slett elendig!

 

Vi er ofte i Horten og dette er en havn som har alt! Vi ligger trygt for all slags vær. Dusj og toaletter i umidelbar nærhet. Kort vei til sentrum for å handle, samt to hyggelige restauranter ved havna. Vi frekventerer havna til alle årstider og er godt fornøyd.

Vil man ligge noe mer ugenert kan man velge fyllinga båthavn. Idyllisk havn like ved kanalen og den gamle marinebasen. Også denne havna ligger godt besyttet for vær og vind.

 

Skal jeg i dag dra fram en gjestehavn som ikke holder mål må det være Holmestrand. En rotete havn som mangler god skilting dersom man kommer sjøveien og vi finne seg en plass.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi besøkte Åsgårdstrand sist helg - lå der fra fredag til lørdag.

Dette er jo en svært idyllisk og koselig småby. Gjestehavna (den midterste av de tre havnene) er imidlertid altfor dårlig skjermet mot svell utenfra. Jeg vet ikke om det samme gjelder ved andre vindretninger, men ved N/NØ vind blir det svært urolig. Særlig da vinden dreide NØ tidlig på morgenen ble det mye rulling. Jeg syns heller ikke servicefasilitetene og renholdet der var mye å skryte av. Prisen - 130 kr inkl. strøm - er imidlertid grei nok.

 

Havna er absolutt ikke "verste plass å komme til", men noen forbedringer kunne gjort seg!

 

img_3148.jpg

Link to post
Share on other sites

Brygga på Akerø er kjipe greier for man får husking fra dønningene utenfor uansett vindrettning. Det røsker og river fælt i fortøyningene. Kjempe fin plass for korte opphold men ikke for overnatting.

 

Nei, den brygga (på Festningsholmen) er bare beregnet for anløp for kort tid, og sannsynligvis for større fartøyer.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Havnen i Molde var vår vinner på denne listen i år. Dyrt, ekstra for å komme inn i dusjområdet (der vi måtte betale for å dusje), mye svell fra forbipasserende ferger som tilsynelatende er fritatt for bestemmelser om fartsbegrensninger. Akkurat for oss fungerte det vel noe bedre enn gjennomsnittet; etter en hyggelig prat med fisker som spylte båten sin, fikk vi tips av ham om at han ikke kom tilbake på noen dager, så vi kunne bruke hans faste plass.

 

Havneopplevelsen ble jo ikke bedret av at vi gikk på fotballkamp og så de innfødte knuse gjestene sine 8-0....

 

Men kanskje vi heller skulle fokusere på gode havner? Selje, Finnøy (i Romsdalen), Ørsta, Askvoll (den "gamle" havnen til båtlaget har nå gode gjesteplasser), Bulandet osv. Florø har jeg skrevet om i annen tråd. Havnen er ok, men kystkulturfolket klarte på en effektiv måte å ødelegge feriegleden for en kort periode for noen av oss. Fedje var litt deprimerende. Den koselige restauranten på holmen serverte fiskesuppe fra boks, det andre spisestedet serverte øl og hovedsakelig det. Hva skjedde med tiltakslysten og gåpåstemingen vi opplevde for noen år siden?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Askvoll har fått ny gjestehvan med flotte brygger. men.... 0.5m dypt ved diesel fylling, de fleste brygger er for grunne til seilbåter, støy fra fergene. (de slutter riktignok å gå tidlig på kvelden)

Den verste plassen jeg var i sommer, var Måløy. OK brygge, ingen dusj/sanitær anlegg (og de har hatt Tall ship race!), mye støy av fugler på husene rundt, samt at du sitter og glor rett inn i dårlig vedlikeholde hus/vegger

 

Eller er kopervik på karmøy elendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...